Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Bitwa pod Usieczkiem 1694 r., Zapomniane zwycięstwo RON
     
Hieronim Lubomirski
 

Hetman Wielki Koronny
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.581
Nr użytkownika: 1.410

Zawód: Kawaler Maltanski
 
 
post 19/01/2011, 20:43 Quote Post

Bitwa pod Usieczkiem stoczona w 1694 roku przez wojsko polsko – litewskie pod wodzą hetmana Jabłonowskiego z siłami Tatarów, jest praktycznie nieznaną, nawet wśród miłośników wojskowości staropolskiej. Czy na podstawie dzisiejszej wiedzy jesteśmy w stanie odtworzyć OD.B armii RON? Czy znacie jakieś źródła do tej bitwy? Jak oceniacie nasze dowództwo? Czyli wszystko o bitwie pod Usieczkiem w 1694 roku. smile.gif

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.690
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 19/01/2011, 20:50 Quote Post

A czy to na pewno były oddziały polsko-litewskie? Jako że zaatakowano Tatarów budziackich i krymskich, eskortujących konwój do Kamieńca, to w walce brały udział chyba tylko oddziały koronne wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Hieronim Lubomirski
 

Hetman Wielki Koronny
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.581
Nr użytkownika: 1.410

Zawód: Kawaler Maltanski
 
 
post 19/01/2011, 20:57 Quote Post

Profesor Wagner, w swej biografii Jabłonowskiego pisze o udziale Litwinów w bitwie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.690
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 19/01/2011, 21:06 Quote Post

A to ciekawe - zapewne nie napisał nic więcej?
Siły dostępne Jabłonowskiemu nie były chyba zbyt wielkie - widać jaką mizerną grupę zebrał do obrony Lwowa rok później. Jakoś trudno mi wierzyć, by kilka miesięcy wcześniej miał dużo więcej żołnierzy do dyspozycji.
Ludwik Finkel w tekście Napad Tatarów na Lwów w roku 1695 [w:] Kwartalnik Historyczny. R 4 (1890) wspomniał mimochodem o starciu:
Mówiono że na Budziaku gromadzą się w wielkiej liczbie Tatarzy (...) pomścić świeżą klęskę hańskiego syna Schebasa, który w październiku 1694 roku stracił u dniestrowych brzegów, niedaleko t. z. wału trajańskiego 'bogaty konwój, mnóstwo wozów z prowiantem i rozmaitemi towarami wartości przeszło milionu' przeznaczonych dla blokowanej twierdzy kamienieckiej.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Hieronim Lubomirski
 

Hetman Wielki Koronny
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.581
Nr użytkownika: 1.410

Zawód: Kawaler Maltanski
 
 
post 19/01/2011, 21:12 Quote Post

QUOTE
A to ciekawe - zapewne nie napisał nic więcej?

Ktoś na Wikipedii streścił opis bitwy Wagnera z biografii hetmana.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_U%C5%9Bcieczkiem

P.S Takiego miłośnika rajtarii jak Ty Kadrinazi, musi zaciekawić jej spory udział w tej victorii.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Count Dracula
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 625
Nr użytkownika: 41.034

wb
Stopień akademicki: uczen
Zawód: emeryt
 
 
post 19/01/2011, 21:14 Quote Post

Bitwa pod Uścieczkiem 5.10 ?
Jest b. dobrze opisana przez prof. Wagnera w II tomie biografii Jabłonowskiego.

Pozdrawiam...

Ten post był edytowany przez Count Dracula: 20/01/2011, 9:54
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.114
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 19/01/2011, 21:14 Quote Post

Całkiem sporo na temat tej bitwy można znaleźć na Wikipedii - http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Uścieczkiem

Sprawdziłem u Korzona, na którego powołuje się Wikipedia, ale nic tam nie znalazłem na temat tej bitwy (może źle szukałem...).

Ten post był edytowany przez indigo: 19/01/2011, 21:15
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Hieronim Lubomirski
 

Hetman Wielki Koronny
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.581
Nr użytkownika: 1.410

Zawód: Kawaler Maltanski
 
 
post 19/01/2011, 21:16 Quote Post

QUOTE
Bitwa pod Uścieczkiem 2.10 ?
Jest b. dobrze opisana przez prof. Wagnera w II tomie biografii Jabłonowskiego.

Ja niestety czytałem tylko skróconą, jedno tomową wersję biografii hetmana.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.690
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 19/01/2011, 21:16 Quote Post

QUOTE(Hieronim Lubomirski @ 19/01/2011, 21:12)
P.S Takiego miłośnika rajtarii jak Ty Kadrinazi, musi zaciekawić jej spory udział w tej victorii.
*



No proszę, nie dość że Litwini o których lubię czytać, to jeszcze rajtaria smile.gif Niestety pracy o Jabłonowskim nie posiadam, a póki co jest nisko na liście priorytetów do nabycia.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
Count Dracula
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 625
Nr użytkownika: 41.034

wb
Stopień akademicki: uczen
Zawód: emeryt
 
 
post 19/01/2011, 21:22 Quote Post

QUOTE
No proszę, nie dość że Litwini o których lubię czytać, to jeszcze rajtaria  Niestety pracy o Jabłonowskim nie posiadam, a póki co jest nisko na liście priorytetów do nabycia.


Niestety nie do kupienia. Próbowałem namówić do wydania przez Infort, ale prof. ma ją przeredagować. Spróbuję zeskanować (mam b. ciasny blok) i wyłać Ci na priva. Jedynie mapkę mam dodatkowo skserowaną luzem, to nie będzie problemu.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.690
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 19/01/2011, 21:32 Quote Post

Nie ma co robić kłopotu, poczekam na nowe wydanie - gdzieś, kiedyś smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
PW1977
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 96.307

 
 
post 26/01/2015, 17:04 Quote Post

Niewiem czy zostało to już skorygowane w innych wątkach ale opis bitwy nie pasuje do miejscowości Uścieczko, chodzi tu raczej o Uście nad Smotryczem i Dniestrem.
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej