Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Straty RON w czasie Wojny Północnej
     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 21/11/2010, 18:44 Quote Post

Hej,
czy ktoś zetknął się z jakimiś opracowaniami, dotyczącymi strat ludnościowych i gospodarczych RON w czasie wojny północnej (1700-1721)?
Pozdrawiam, Andrzej
 
Post #1

     
Hieronim Lubomirski
 

Hetman Wielki Koronny
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.581
Nr użytkownika: 1.410

Zawód: Kawaler Maltanski
 
 
post 23/11/2010, 20:58 Quote Post

Trochę na ten temat, można wyczytać w pracy ''RZECZPOSPOLITA W DOBIE WIELKIEJ WOJNY PÓŁNOCNEJ'' Wydawnictwa Akademii Świętokrzyskiej z 2001 roku.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 26/11/2010, 10:47 Quote Post

Hej,
w porównaniu z Potopem tematyka strat RON w czasie wojny północnej jest bardzo słabo opracowana i nikt praktycznie się nią chyba nie zajmował. Wynika to z braku pochodzących z epoki zestawień zniszczeń - po Potopie dla celów podatkowych spisywano straty, po wojnie północnej tym się nie zajmowano.
Niemniej jednak szereg danych wskazuje, że straty w czasie wojny północnej mogły być dużo większe niż w czasie Potopu:
-wojska szwedzkie od początku bez litości mordowały i grabiły ludność cywilną, podejrzewaną o sprzyjanie przeciwnikom lub ukrywanie żywności - a działo się to za wiedzą i z inspiracji samego Karola XII. Podczas oblężenia Torunia w 1703r. chwalił się np. powieszeniem mieszczan z okolicznego miasteczka.
-z kolei po inwazji Saksonii w 1706r. cała Polska znalazła się w rękach rosyjskich - Rosjanie także rabowali i mordowali domniemamych przeciwników politycznych,
-w 1708r. wraca do Polski Karol XII - Rosjanie pod jego naporem cofają się, stosując taktykę spalonej ziemi - Szwedzi zaś mordują i torturują ludnosć cywilną podejrzewaną o sprzyjanie wrogom, bądź ukrywanie żywności,
-w 1709r. po bitwie pod Połtawą, Polskę opuszczają Szwedzi rabując co się da, a wkraczają Rosjanie - mordując i grabiąc przeciwników,
-przez kolejne kilka lat Polskę grabią tak wojska rosyjskie, jak i saskie, a także oddziały konfederacji tarnogrodzkiej.

DO tego wszytskiego dodajmy anomalie klimatyczne, skutkujące minimum tzw. małej epoki lodowcowej, znaczne obniżenie plonów, klęski głodu. No i epidemie w latach w 1707-1713r., które miały pochłonąć 1/3 ludności.

Sytuacja zaczęła się stabilizować dopiero po 1717r., a w 1719r. opuściły w końcu RON wojska rosyjskie.
Po 18 latach wojen, mordów i grabieży w granice RON wrócił pokój ...

Pozdrawiam, Andrzej

Ten post był edytowany przez Kakofonix: 26/11/2010, 10:51
 
Post #3

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 30/11/2010, 21:27 Quote Post

QUOTE(Hieronim Lubomirski @ 23/11/2010, 20:58)
Trochę na ten temat, można wyczytać w pracy ''RZECZPOSPOLITA W DOBIE WIELKIEJ WOJNY PÓŁNOCNEJ'' Wydawnictwa Akademii Świętokrzyskiej z 2001 roku.
*



Hej,
przeczytałem to już. Wskazuje się tam, że brak jest całościowych badań nad stratami RON w czasie wojny północnej i dostępne są jedynie fragmentaryczne dane. Wynika z nich, że najbardziej zabójcze były zarazy, w wyniku których wyginąć mogła nawet 1/4 ludności. Ogółem szacunek strat 1/3 ogółu ludności nie jest zawyżony. Oczywiście, ubyła 1/3 ludności w porównaniu z 1700r.
Pozdrawiam, Andrzej
 
Post #4

     
arminiusz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 185
Nr użytkownika: 66.494

 
 
post 1/12/2010, 8:28 Quote Post

Spotkałem sie z liczbami 8 mln dla 1700 r i 6 mln dla 1720 r więc to jest te 25% ale zdaje sobie sprawe że takie wartości są obarczone dużym błędem.
Przy ubytku 1/3 ludności to jako ogólna liczba mieszkańców wynosiła dla roku 1700 a jaka dla 1720?
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 18/12/2010, 9:48 Quote Post

QUOTE(arminiusz @ 1/12/2010, 8:28)
Spotkałem sie z liczbami 8 mln dla 1700 r i 6 mln dla 1720 r więc to jest te 25% ale zdaje sobie sprawe że takie wartości są obarczone dużym błędem.
Przy ubytku 1/3 ludności to jako ogólna liczba mieszkańców wynosiła dla roku 1700 a jaka dla 1720?
*



Hej,
to są wszystko szacunki, ale można przyjąć, że z 8-9 mln zostało między 5-6 mln.
Pozdrawiam, Andrzej

 
Post #6

     
Zygmunt III Waza
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 14
Nr użytkownika: 69.486

 
 
post 20/12/2010, 16:44 Quote Post

A jak wygląda sytuacja jeśliby wziąć pod uwagę straty ludnościowe osobno w Koronie i osobno na Litwie?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
jetasowicz
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 59
Nr użytkownika: 68.625

 
 
post 20/12/2010, 17:14 Quote Post

Korona poniosła zapewne większe straty ze względu na większą liczbę ludności. Chociaż nie sądzę aby statystycznie była różnica (duża) między procentowymi stratami Korony i Litwy no cóż, wszędzie mordowali tak samo i mniej więcej z taką samą intensywnością sad.gif

Jednak właściwie dlaczego o wojnie północnej jest tak mało informacji np. w podręcznikach szkolnych i nie jest temu poświęcona należyta uwaga. Skoro ponieśliśmy tu większe straty niż podczas potopu, jest to niestety mało znany okres w dziejach Polski dla typowego polaka, bez zamiłowań historycznych.

Ten post był edytowany przez jetasowicz: 20/12/2010, 17:15
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 20/12/2010, 17:53 Quote Post

QUOTE(Zygmunt III Waza @ 20/12/2010, 16:44)
A jak wygląda sytuacja jeśliby wziąć pod uwagę straty ludnościowe osobno w Koronie i osobno na Litwie?
*



Hej,
chyba Korona bardziej odczuła skutki wojny, gdyż to właśnie na jej obszarze toczyły się przez szereg lat szczególnie intensywne walki pomiędzy Szwedami, a siłami koalicji. Litwa zaś przez cały czas, z wyjątkiem lat 1708-09 była w rekach rosyjskich, mimo wszytsko sojusznicy mniej niszczyli niż wrogowie.
Pozdrawiam, Andrzej

 
Post #9

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 12/01/2011, 18:23 Quote Post

Czy w czasie wojny były dla Rp przewidziane nabytki w Inflantach? Czy car obiecywał coś Augustowi, był jakiś projekt inkorporacyjny?
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Elekti
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 102
Nr użytkownika: 71.683

Furius Camillus
Stopień akademicki: m
 
 
post 12/03/2011, 22:09 Quote Post

Opracowania były w okresie międzywojennym i po wojnie.Tylko nie drukowano ich masowo.Dlaczego to się można tylko domyślać?

Opracowania ogólne, ale wiele w nich było informacji na temat ogromnych strat.
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Okulewicz
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 488
Nr użytkownika: 65.809

Danisz Okulicz
Zawód: Student
 
 
post 12/03/2011, 22:29 Quote Post

Tak, obiecywał Inflanty. Przed wojną było takie założenie, potem podpisano sojusz w Narwie i znów Piotr obiecał Inflanty.
Jeżeli chodzi o straty ludnościowe to można zerknąć do Historii Polski Nowożytnej Topolskiego (mam nadzieję, że nie przekręciłem tytułu) i Historii Polski 1492-1795 Markiewicza . Pisząc pracę na Olimpiadę z historii spotykałem się najczęściej z szacunkiem, że było to ok. 25 procent ludności.
Było jeszcze jakieś wydawnictwo Głównego Urzędu Statystycznego, gdzie było dużo danych o demografii Polski. Ale tytułu nie pamiętam.

Ten post był edytowany przez Okulewicz: 12/03/2011, 22:32
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
Skrzetuski
 

Generalny Inspektor Jazdy Polskiej
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.692
Nr użytkownika: 58.568

Jakub Witczak
 
 
post 13/03/2011, 12:22 Quote Post

Witam!

QUOTE(Okulewicz @ 12/03/2011, 22:29)
Jeżeli chodzi o straty ludnościowe to można zerknąć do Historii Polski Nowożytnej Topolskiego (mam nadzieję, że nie przekręciłem tytułu) i Historii Polski 1492-1795 Markiewicza . Pisząc pracę na Olimpiadę z historii spotykałem się najczęściej z szacunkiem, że było to ok. 25 procent ludności.
*



Chyba pisaliśmy na ten sam temat. smile.gif Ja 25% nie widziałem, zawsze spotykałem się z 17-20%. Markiewicz podaje, że przed wielką wojną północną w RON było ok. 8 mln mieszkańców, a w 1720 6,5 mln, więc straty wynosiły ok. 1,5 mln, czyli gdzieś 18%-19%.
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 27/04/2011, 12:05 Quote Post

Nie chciałem zakładać nowego tematu, dlatego napiszę tutaj. Czy Rzeczpospolita była jedną ze stron w czasie III Wojny Północnej? Wiele źródeł encyklopedycznych, podręczników podobnie jak moja pani od historii podaje, że Rzeczpospolita nie brała udziału w Wojnie Północnej. Z drugiej jednak strony:
- W czasie operacji saskich w Inflantach od lutego do lipca August wysyłał polskich zwiadowców wgłąb terenów szwedzkich ( na podstawie książki: "Piotr I, August II i RP")
-Wikipedia podaje, że od 1704 roku RP wypowiada wojnę Szwecji
-Wojsko polskie bierze udział w bitwie pod Kliszowem i Warszawą przeciw Szwedom
- August II, wbrew zgody sejmu, zawiera przymierze z carem jako król polski ( niestety nie mogę oszukać źródła, ale nie dawno spotkałem się z tą informacją)
-wkroczenie wojsk na obce terytorium automatycznie oznacza wojnę (chyba że jest dozwolony tranzyt)
Jak to w końcu było??
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
Hieronim Lubomirski
 

Hetman Wielki Koronny
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.581
Nr użytkownika: 1.410

Zawód: Kawaler Maltanski
 
 
post 27/04/2011, 13:20 Quote Post

Do 1704 brała udział nieoficjalnie, następnie już oficjalnie była stroną w wojnie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #15

2 Strony  1 2 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej