Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony  1 2 3 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Wojna siedmioletnia a Polska
     
krzyspolak01
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 28
Nr użytkownika: 82.230

Krzysztof Polak
 
 
post 31/05/2013, 20:00 Quote Post

Witam jak wiadomo w wojnie siedmioletniej nie brało oficjalnie wojsko polskie.Oto moje pytanie czy w jakiejś armi byli Polacy? a jeśli tak,to w jakiej confused1.gif

Za odpowiedzi serdecznie dziękuje biggrin.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Piegziu
 

Tajny Agent Piegziu
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.004
Nr użytkownika: 48.576

M.A.P.
Zawód: prawnik, japonista
 
 
post 31/05/2013, 20:31 Quote Post

Tak, byli.
Fryderyk II wielokrotnie zapuszczał się w głąb Wielkopolski, aby dokonywać rekwizycji oraz pobierać nowego rekruta. Część polskiej szlachty zresztą trudniła się w sprzedaniu swoich rosłych chłopów do pruskiej armii już za czasów Fryderyka I.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
feldwebel Krzysztof
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 576
Nr użytkownika: 56.377

Krzysztof Czarnecki
Stopień akademicki: mgr
 
 
post 31/05/2013, 20:53 Quote Post

Polacy byli w armiach pruskiej, rosyjskiej i cesarskiej z róznych powodów. Oficerowie dlatego, że mogli służyć temu, kto im najlepiej zapłacił; stosunkowo najmniej było ich w armii pruskiej, bo Fryderyk II Polaków nie cenił. Ale niejaki Sułkowski był pułkownikiem kawalerii - to już wysoki stopień. Z kolei Andrzej Poniatowski, ojciec króla Stanisława Augusta, był w czasie wojny porucznikiem grenadierów w armii cesarskiej, po bitwie pod Pragą w której został ranny awansował na kapitana, a w sumie dosłużył się bardzo wysokiego stopnia - generała lejtnanta. W armii rosyjskiej też byli oficerowie narodowości polskiej.

Zwykłych żołnierzy nikt o zdanie nie pytał, więc armie brały jak popadło, zwłaszcza pod koniec wojny, gdy możliwości mobilizacyjne walczących stron całkowicie się wyczerpały.

Z kolei w armii saskiej było wielu Polaków, zwłaszcza w kawalerii, a wynikało to z faktu, że od niemal 60 lat Polska i Saksonia miały wspólnego władcę. Z kolei armie francuska i brytyjska były w znacznym stopniu narodowe, chociaż we Francuskiej istniał regiment Royal Pologne (składający się jednak głównie z zachodnich Niemców).

Całościowo chyba nikt tego problemu nie badał, szczerze mówiąc nie znam nawet cząstkowych opracowań, ale nie wgłębiałem się w ten temat. Śledząc listy oficerów w armii pruskiej zwróciłem uwagę, że polsko brzmiących nazwisk jest dość sporo, ale znaczna część z nich ma podane jako miejsce pochodzenia Prusy Wschodnie, Pomorze i Śląsk, które do Polski już dawno lub nigdy nie należały.

Ten post był edytowany przez feldwebel Krzysztof: 31/05/2013, 20:55
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Piegziu
 

Tajny Agent Piegziu
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.004
Nr użytkownika: 48.576

M.A.P.
Zawód: prawnik, japonista
 
 
post 31/05/2013, 21:04 Quote Post

QUOTE(feldwebel Krzysztof @ 31/05/2013, 20:53)
Całościowo chyba nikt tego problemu nie badał, szczerze mówiąc nie znam nawet cząstkowych opracowań, ale nie wgłębiałem się w ten temat. Śledząc listy oficerów w armii pruskiej zwróciłem uwagę, że polsko brzmiących nazwisk jest dość sporo, ale znaczna część z nich ma podane jako miejsce pochodzenia Prusy Wschodnie, Pomorze i Śląsk, które do Polski już dawno lub nigdy nie należały.
*


A którym opracowaniu można przeczytać o pochodzeniu oficerów? smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.017
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 31/05/2013, 22:10 Quote Post

CODE

Z kolei Andrzej Poniatowski, ojciec króla Stanisława Augusta, był w czasie wojny porucznikiem grenadierów w armii cesarskiej, po bitwie pod Pragą w której został ranny awansował na kapitana, a w sumie dosłużył się bardzo wysokiego stopnia - generała lejtnanta.

Andrzej Poniatowski był młodszym bratem Stanisława Augusta Poniatowskiego, obaj byli synami swego czasu w służbie szwedzkiej Stanisława Poniatowskiego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
farkas93
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.237
Nr użytkownika: 73.595

Zawód: student
 
 
post 31/05/2013, 22:44 Quote Post

W armii cesarskiej walczyły polsko-saskie pułki szwolażerów Prinz Karl, Prinz Albrecht, Graf Brühl w latach 1757-1763. Pod Sarbinowem w pruskiej armii walczyło chyba 12 polskich huzarskich chorągwi. Co do pozostałych armii to chyba jakieś pojedyncze grupy Polaków/ pojedynczy Polacy.

Ten post był edytowany przez farkas93: 31/05/2013, 22:49
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
farkas93
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.237
Nr użytkownika: 73.595

Zawód: student
 
 
post 1/06/2013, 14:41 Quote Post

Nie było przypadków wysyłania wojsk koronnych lub litewskich przez hetmanów, lub swoich prywatnych przez magnatów dla państw biorących udział w wojnie, tak jak to zrobił Pociej w czasach wielkiej wojny północnej?

Ten post był edytowany przez farkas93: 1/06/2013, 14:41
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Piegziu
 

Tajny Agent Piegziu
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.004
Nr użytkownika: 48.576

M.A.P.
Zawód: prawnik, japonista
 
 
post 1/06/2013, 14:53 Quote Post

Ogólnie jeżeli chodzi o Rzeczpospolitą i wojnę siedmioletnią to jest dosyć pokaźne opracowanie Władysława Konopczyńskiego z lat 1908-1911. Warto przeczytać, właśnie jestem na tomie nr 2.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
farkas93
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.237
Nr użytkownika: 73.595

Zawód: student
 
 
post 2/06/2013, 23:48 Quote Post

Czy oprócz Lubomirskiego i Branickiego są znani jacyś konkretni (w sensie z imienia i nazwiska) Polacy, którzy walczyli w armii rosyjskiej? Czy może w armii carskiej były jakieś oddziały składające się głównie z Polaków?

Ten post był edytowany przez farkas93: 2/06/2013, 23:48
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Roofix
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.030
Nr użytkownika: 69.553

Stopień akademicki: magister historii
 
 
post 3/06/2013, 0:32 Quote Post

Czy były takie oddziały, to sam sprawdzę, ale z pewnością Polacy służyli, jeśli Rosja robiła zaciągi na terytorium RON.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
emigrant
 

Antykomunista
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 22.849
Nr użytkownika: 46.387

Stopień akademicki: kontrrewolucjonista
Zawód: reakcjonista
 
 
post 3/06/2013, 0:46 Quote Post

QUOTE(farkas93 @ 31/05/2013, 22:44)
Pod Sarbinowem w pruskiej armii walczyło chyba 12 polskich huzarskich chorągwi.

Pod gen. lejtnantem Pawłem Józefem Małachowskim, późniejszym (w latach 1773-74) z ramienia władz pruskich komendantem garnizonu w Bydgoszczy...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
farkas93
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.237
Nr użytkownika: 73.595

Zawód: student
 
 
post 3/06/2013, 18:38 Quote Post

Co nie zmienia faktu, że w wojnie siedmioletniej brały udział. Dyskutujemy o fakcie uczestniczenia Polaków w wojnie siedmioletniej a nie o ich moralności czy patriotyźmie.

Ten post był edytowany przez farkas93: 3/06/2013, 18:46
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
krzyspolak01
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 28
Nr użytkownika: 82.230

Krzysztof Polak
 
 
post 3/06/2013, 20:25 Quote Post

A w jakich bitwach brali udział confused1.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
feldwebel Krzysztof
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 576
Nr użytkownika: 56.377

Krzysztof Czarnecki
Stopień akademicki: mgr
 
 
post 3/06/2013, 22:11 Quote Post

QUOTE(szapur II @ 31/05/2013, 23:10)
Andrzej Poniatowski był młodszym bratem Stanisława Augusta Poniatowskiego, obaj byli synami swego czasu w służbie szwedzkiej Stanisława Poniatowskiego.

Słusznie, Andrzej Poniatowski był bratem Stanisława Augusta, a ojcem Józefa Poniatowskiego, dowódcy armii Księstwa Warszawskiego.

QUOTE(farkas93 @ 31/05/2013, 23:44)
Pod Sarbinowem w pruskiej armii walczyło chyba 12 polskich huzarskich chorągwi. Co do pozostałych armii to chyba jakieś pojedyncze grupy Polaków/ pojedynczy Polacy.

W pruskiej armii nie było ani jednej jednostki, składającej się przeważnie z Polaków, a tym bardziej "12 polskich chorągwi huzarskich". W ogóle w armii pruskiej nie było chorągwi, tylko dziesięcioszwadronowe regimenty huzarów.

Ten post był edytowany przez feldwebel Krzysztof: 3/06/2013, 22:12
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
farkas93
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.237
Nr użytkownika: 73.595

Zawód: student
 
 
post 7/06/2013, 20:36 Quote Post

QUOTE
W pruskiej armii nie było ani jednej jednostki, składającej się przeważnie z Polaków, a tym bardziej "12 polskich chorągwi huzarskich". W ogóle w armii pruskiej nie było chorągwi, tylko dziesięcioszwadronowe regimenty huzarów.


Informacje o tym wziąłem z tej strony. Jak to w internecie może i jest to błąd.
http://www.zbiegiemmysli.pl/index.php?opti...d=251&Itemid=74

Tutaj http://pl.wikipedia.org/wiki/Wawrzyniec_Potocki jest napisane, że Wawrzyniec Potocki na czele swojej chorągwi walczył w Wielkopolsce z Rosjanami i Prusakami. Jeżeli to prawda to czy były w RON jakieś inne przypadki "prywatnego" udziału w tej wojnie?
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

3 Strony  1 2 3 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej