Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Fort rzymski w Apsaros (Gonio w Gruzji), Jakie oddziały stacjonowały w forcie
     
chkaplan
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 25
Nr użytkownika: 21.722

Zawód: Sluga krolewski
 
 
post 28/10/2012, 20:45 Quote Post

Byłem ostatnio w Gruzji, m.in. w prowincji Ajara (ze stolicą w Batumi)- na południe od tej miejscowości (ok. 10 -15 km)leży wioska Gonio- zwiedzałem tam rzymską fortecę, zwaną w czasach greckich (w końcu była to mityczna kraina wyprawy Argonautów, czyli Kolchida) Asparos.

Jak doszedłem z kilku lektur po powrocie, tereny te leżały prawdopodobnie na terenie tzw. "Małej Armenii", nie połączonej z Armenią Właściwą, przyłączonej do Cesarstwa w 114 r, a utraconej już w 118 r.

Armenia mniejsza przyłączona została do Prowincji Kapadocja, prawdopodobnie po kampanii Korbulona przeciw Partom, a więc odziały obsadzające fort musiały podlegać zarzadcy tej prowincji. Na miejscu dowiedziałem się, że szacowany garnizon [obwód murów wynosi 900 m] w forcie wynosił ok. 1500 osób. Szacunkowo 1500 żołnierzy to przecież 2 kohorty, a wiec cały manipuł.

Interesuje mnie jakie to odziały obsadzały ten fort. Jak wyczytałem na ternie prowincji Kapadocja stacjonowały 2 legiony. Moje pytanie dotyczy jednostek, które mogły obsadzać fort.

Zapewne nie były to odziały Legio XII Fulminata, który w tamtym czasie obsadzał Armenię (Dużą) - a nie były to tereny łatwe, ponieważ graniczyły bezpośrednio z wojowniczym i agresywnym Państwem Partów i ich odziały penetrowały tereny maksymalnie na wschód, dochodząc okresowo nawet do brzegów Morza Kaspijskiego [patrz rzymski napis Centuriona tego legionu "Emperor Domitian, the Blessed Caesar Germanicus. Livius Maximus, Legio XII Fulminata", który jak sądzą historycy został wyryty w latach 84-96 na terenie Gobustanu na południe od Baku)

Czy były to może odziały Legionu XV Apollinaris ?, których główną siedziba była pontyjska miejscowość Satala (nie mylić z prowincją Bithynia et Pontus, Pont przylączony został do Kapadocji w tym samym czasie co Armenia Mniejsza) - czy może inne oddziały ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 28/10/2012, 23:24 Quote Post

QUOTE(chkaplan @ 28/10/2012, 21:45)
Szacunkowo 1500 żołnierzy to przecież 2 kohorty, a wiec cały manipuł.
Może mało w temacie, ale czy manipuł to nie przypadkiem jednostka mniejsza niż kohorta?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.377
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 28/10/2012, 23:48 Quote Post

Nie tylko przypadkiem... Natomiast co do meritum, wydaje się że stacjonowały tam oddziały pomocnicze w ciągu I-III w. AD, zob. artykuł z odniesieniami do źródeł.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
chkaplan
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 25
Nr użytkownika: 21.722

Zawód: Sluga krolewski
 
 
post 29/10/2012, 23:28 Quote Post

QUOTE(Gajusz Juliusz Cezar @ 29/10/2012, 0:24)
QUOTE(chkaplan @ 28/10/2012, 21:45)
Szacunkowo 1500 żołnierzy to przecież 2 kohorty, a wiec cały manipuł.
Może mało w temacie, ale czy manipuł to nie przypadkiem jednostka mniejsza niż kohorta?
*



... rzeczywiście moja wina - manipuł to dwie centurie, a nie dwie kohorty - przepraszam...

znalazłem natomiast info, że Pliniusz Starszy używał na określenie tego miejsca łacińskiej formy Apsirtus - być może należało by szukać informacji o tym forcie pod tą nazwą...
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
chkaplan
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 25
Nr użytkownika: 21.722

Zawód: Sluga krolewski
 
 
post 31/10/2012, 8:35 Quote Post

... przeglądając net znalazłem także informację, że miasteczko to miało również w tamtym czasie inne nazwy, a mianowicie:
Akampsis i Apsaruntos
może pod tymi nazwami znajdą się także dodatkowe informacje nt. rodzaju i siły wojsk, które stacjonowały w tym forcie - niestety nie mam dostępu do źródeł ówczesnych historyków, lub podróżników - może pomożecie w temacie ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.377
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 31/10/2012, 17:10 Quote Post

Już pomogłem, kliknij w link podany przeze mnie, w tamtym artykule są wspomniane oddziały, które tam stacjonowały - same auxilia.
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
chkaplan
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 25
Nr użytkownika: 21.722

Zawód: Sluga krolewski
 
 
post 1/11/2012, 13:07 Quote Post

QUOTE(szapur II @ 31/10/2012, 18:10)
Już pomogłem, kliknij w link podany przeze mnie, w tamtym artykule są wspomniane oddziały, które  tam stacjonowały - same auxilia.
*



Dzięki za link - oczywiście był bardzo pomocny, ale mam pewne wątpliwości -

- Arrian (nota bene, w jakich latach był gubernatorem Kapadocji ???) - pisze o 5 kohortach stacjonujących w forcie ? - albo ten kto to cytował popełnił błąd, albo coś innego - w każdym razie, chyba nie zdawał sobie sprawy co pisze (chyba że sam Arrian sie "machnął" !)

- wizja lokalna tej fortyfikacji, wskazuje, że zwyczajnie nie mogła ona pomieścić (fizycznie !!!!) takiej ilości żołdaków !!! jest to na prawdę stosunkowo niewielki fort, nawet te 1500 żołnierzy to było sporo i pewnie jeden koczował obok drugiego (niektórzy podają, że było ich tam nawet do 2000 - po prostu nie wiedzą co mówią - bylem tam i widziałem na własne oczy !!!!)

Niewielka powierzchnia fortu dodatkowo ograniczona była budowlami "publicznymi" jak np. łaźnie, budynek komendanta itp. (jak np. domniemany grób św. Macieja, który wg. legend tam został pochowany), co dodatkowo ograniczało i tak skromną powierzchnię, więc 2 kohorty (po ok. 500 ludzi) to był na prawdę max. na tak ograniczoną przestrzeń (w końcu długość murów [po stronie zewnętrznej] to tylko 222 metry i szerokość 195 !, a wewnątrz mniejsza, oprócz poprzednio wymienionych, były przecież w obrębie samych murów, schody na mury, powierzchnia baszt itp.).
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 1/11/2012, 19:41 Quote Post

QUOTE(chkaplan @ 1/11/2012, 14:07)
Dzięki za link - oczywiście był bardzo pomocny, ale mam pewne wątpliwości -

- Arrian (nota bene, w jakich latach był gubernatorem Kapadocji ???) - pisze o 5 kohortach stacjonujących w forcie ? - albo ten kto to cytował popełnił błąd, albo coś innego - w każdym razie, chyba nie zdawał sobie sprawy co pisze (chyba że sam Arrian sie "machnął" !)

- wizja lokalna tej fortyfikacji, wskazuje, że zwyczajnie nie mogła ona pomieścić (fizycznie !!!!) takiej ilości żołdaków !!! jest to na prawdę stosunkowo niewielki fort, nawet te 1500 żołnierzy to było sporo i pewnie jeden koczował obok drugiego (niektórzy podają, że było ich tam nawet do 2000 - po prostu nie wiedzą co mówią - bylem tam i widziałem na własne oczy !!!!)

Niewielka powierzchnia fortu dodatkowo ograniczona była budowlami "publicznymi" jak np. łaźnie, budynek komendanta itp. (jak np. domniemany grób św. Macieja, który wg. legend tam został pochowany), co dodatkowo ograniczało i tak skromną powierzchnię, więc 2 kohorty (po ok. 500 ludzi) to był na prawdę max. na tak ograniczoną przestrzeń (w końcu długość murów [po stronie zewnętrznej] to tylko 222 metry i szerokość 195 !, a wewnątrz mniejsza, oprócz poprzednio wymienionych, były przecież w obrębie samych murów, schody na mury, powierzchnia baszt itp.).
*


Spokojnie wejdzie tam 2,5 tys. ludzi. Dlaczego tak uważam?
Powierzchnia tego fortu to 43 tys. m2.
W obozie Polibiusza liczącym 400 tys. m2 mieściło się około 20 tys. ludzi, a pozostawało jeszcze miejsce dla około 5 tys. ludzi.
W obozie o powierzchni 335 tys. m2 wg danych Pseudo-Hyginusa mieściło się 41 tys. ludzi w tym konie, a było tam nawet miejsce na szpital, kuźnię itp.
Różnica między obozami ww. wynikała m.in. z odległości linii namiotu od wału obozu, która u Polibiusza była dużo większa (200 stóp wobec 60).
Jak widać na podstawie podanych przykładów do fortu mogło wejść (proporcjonalnie do powierzchni) od 2,5 tys. ludzi (dane wg Polibiusza) do nawet 5 tys. ludzi (pseudo-Hyginus).

Co do namiestnictwa Arriana to sprawował je najprawdopodobniej pomiędzy rokiem 131 przynajmniej do 137 n.e.

Ten post był edytowany przez Gajusz Juliusz Cezar: 1/11/2012, 19:45
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej