Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Flota Gryfitów, statki książąt pomorskich
     
El_Slavco
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 749
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 13/08/2011, 18:25 Quote Post

bardzo się cieszę, że się taka dyskusja wywiązała wink.gif

też myślę, że te wspomniane przeze mnie 10 tys. to za dużo... no ale ja liczyłem w sumie każdego zdolnego do walki w razie agresji. Bo nie przymierzając taki kowal czy inny chłop jak go najadą to chyba do obrony stawał (kupą ale zawsze)...

ale sama "elita" to pewnie faktycznie 1-3 tys.
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Redar 1056czszrz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 107
Nr użytkownika: 96.946

 
 
post 5/03/2017, 20:39 Quote Post

Użytkownik marlon napisał:,,Myślę, że i to jest sporo za dużo. Zawodowa część armii Chrobrego To 3900 rycerzy. Wojsko Mieszki to 3000 pancernych. Pomorze zachodnie to jakieś 1000 rycerzy. Może byli jacyś dodatkowi wojowie ad hoc zebrani spośród plebsu. Ale 10 tyś - to przesada. Pomorze Zachodnie wraz z Lutycją liczyło może 100 tyś ludności może i mniej, zważywszy na duże zalesienie."

Czy naprawdę te ziemie były tak słabo zaludnione? Możliwe, że sam Wolin i Szczecin liczyły z 15 000-20 000 mieszkańców. Inne emporia jak Menzlin, Uznam czy Kołobrzeg też jakimiś malutkimi portami chyba nie były. Szrejter w ,,Wielka wyprawa Księcia Racibora" sądzi, że Pomorze Zachodnie za Warcisława i Racibora mogło mieć około 500 000 ludności. Skąd taka ogromna rozbieżność?! I jeszcze jedno: co to ,,Lutycja"? Ziemie wieleckie podbite przez Warcisława i Racibora, tereny Redarów, Czrezpienian, Chyżan i Dołężan czy też cały kraj zamieszkały przez plemiona wieleckie?

Czy pokusiłby się ktoś o szacunki liczebności floty Gryffitów do Danów, Ranów czy Szwedów? Czy flota Słowian była kiedykolwiek liczniejsza od skandynawskiej?
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.145
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 5/03/2017, 21:49 Quote Post

QUOTE
Szrejter w ,,Wielka wyprawa Księcia Racibora" sądzi, że Pomorze Zachodnie za Warcisława i Racibora mogło mieć około 500 000 ludności.

sądzić może. Problem w tym, że sądzi bezzasadnie. Polska za Chrobrego wraz z Pomorzem liczyła jak się szacuje około jednego miliona mieszkańców. Za Krzywoustego bez Pomorza tyle samo mniej więcej licząc pewien przyrost naturalny. W tym okresie, przed melioratio terrae niewielki jednak. Pół miliona na samym Pomorzu zachodnim to liczba nierealna.

Lutycja to ziemie wieleckie podbite przez Warcisława i Racibora. takim określeniem posługiwał się np Kazimierz I.

QUOTE
Możliwe, że sam Wolin i Szczecin liczyły z 15 000-20 000 mieszkańców

obecnie uważa się, że tego rzędu szacunki są znacznie przeszacowane.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
Redar 1056czszrz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 107
Nr użytkownika: 96.946

 
 
post 5/03/2017, 22:38 Quote Post

A czy ogólnie Pomorze Zachodnie i Lutycja były gęściej zaludnione niż reszta ziem lechickich?
Z jednej strony były tam prężne ośrodki handlu morskiego, gdzie pojawiali się Skandynawowie, inni Germanowie, Rusini czy Arabowie.
Z drugiej strony zalesienie i zabagnienie tychże ziem ograniczało możliwości osadnicze.
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.145
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 5/03/2017, 23:16 Quote Post

QUOTE(Redar 1056czszrz @ 5/03/2017, 22:38)
A czy ogólnie Pomorze Zachodnie i Lutycja były gęściej zaludnione niż reszta ziem lechickich?
Z jednej strony były tam prężne ośrodki handlu morskiego, gdzie pojawiali się Skandynawowie, inni Germanowie, Rusini czy Arabowie.
Z drugiej strony zalesienie i zabagnienie tychże ziem ograniczało możliwości osadnicze.
*


Obaszry zachodnie pewnie gęsto ale z kolei Pojezierze Pomorskie to dzika puszcza jak to opisują żywoty Ottona z Bambergu. Tak więc średnio raczej nie gęściej niż Wielkopolska a raczej przeciwnie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #20

2 Strony < 1 2 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej