Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
16 Strony « < 12 13 14 15 16 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Neurowie a kultura łużycka
     
Orpheus
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 246
Nr użytkownika: 48.595

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 29/03/2009, 15:41 Quote Post

OK, kończymy temat, bo to nie w temacie. Ale pozytywne wnioski są, bo dowiedziałem się dzięki Edwardowu o pewnej bardzo istotnej rzeczy.

QUOTE(welesxxi @ 28/03/2009, 3:04)
Co wynika z tego pierdu-pierdu? Nie podałeś żadnego dowodu na występowanie rdzenia "svar" u Słowian w odniesienia do nieba, ani żadnego dowodu na to, że Swaróg lub Swarożyc byli bóstwami nieba. Jeśli więc nie masz nawet śladu dowodu to temat zamknięty.

Mitologja słowiańska‎ - Strona 52
autor: Aleksander Brückner
"Swarożyc, jako bóg ich najwyższy, nie ogniem, lecz słońcem chyba i niebem władał"

Mity, podania i wierzania dawnych Słowian Autorzy Jerzy Strzelczyk
str.199
"może pochodzić od słowa "swarzyć" albo stanowić przejęcie z iranskiego (w jezyku Awesty) hwar - oznacza światło nieba, słońce".

Rozumiem że koledze w tej roli bardziej podoba się Perun, czyli bóstwo bałtyjskie.

Słownik stereotypów i symboli ludowych Autorzy Jerzy Bartmiński
"W tradycji starosłowaińsiej ze słońcem był związany Swarog, bóg nieba i ognia (stąd Swarożyc to nazwa ognia rytualnego).

Kultura ludowa Słowian Autorzy Kazimierz Moszyński
"Co do ewentualnmości trrzeciej, upatrującej w Swarogu ubóstwionego nieba, to powołać by się można na ogolnie przyjmowaną wszechobecność kultu nieba sród ludów indoeuropejskich".

Stare, ale
Dźwieki kruszonych oków Autorzy Bazyli Białokozowicz
"Swaróg - mitoligi słiowiańskiej bóstwo ognia, bóstwo solarne, a także nieba i kowalstwa. Synem =Swartoga miał byc Dadźbog. .. U Lutyków był bóstwem naczelnym czczonym w Radogoszczy".

Zatem życzę powodzenia w poszukiwaniach, :-). Przypominam tylko że przytoczyłem informacje o Neurach, z których wynikało powiazanie tego słowa z kowalstem, ogniem, etc. Ale jak chcece, szukajcie dalej.
 
User is offline  PMMini Profile Post #196

     
herod
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 53.193

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 30/03/2009, 0:02 Quote Post

QUOTE
"może pochodzić od słowa "swarzyć" albo stanowić przejęcie z iranskiego (w jezyku Awesty) hwar - oznacza światło nieba, słońce".

Hwar - jest taka wyspa u wybrzeży Chorwacji. confused1.gif

QUOTE
Jak myślisz dlaczego Weles jest przedstawiany jako wilk?

Weles - Wilk
Wołos - Wołk
Weleci - Wilcy

Ale czy można to wiązać z Neurami przebierającymi się za wilki?

QUOTE
Pochodzi od "vlach", co dało oprócz Wołosów takie nazwy jak Walijczycy, Waloni, Włosi...

A może od Vlach pochodzi określenie Lach!!???
Wołoszczyzna to Wallachia.
Nestor pisał o jakichś Wołochach i Lechitach. A może to jedno i to samo confused1.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #197

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.225
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 30/03/2009, 23:08 Quote Post

Pochodzenie nazw Wołochów i Lachów jest raczej dobrze znane, powiązań nie stwierdzono.
 
User is offline  PMMini Profile Post #198

     
Orpheus
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 246
Nr użytkownika: 48.595

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 31/03/2009, 13:34 Quote Post

A ja dalej swoje ...

Czy ktoś potrafi krytycznie odnieść się do poniższego tekstu?

1. Navari - Neurowie.
"But Pliny associates the river Pacyris with the oppida Navarum; these towns of the Navari of Pliny are the Neuroi of Herodotus, and the latter states that some Neuroi were settled near the Boudinoi, who certainly were settled along the Oka. There is no course of water of any importance in the area of the Greek Karkine. In his Geography Ptolemy (loc. cit.) lists a short river as flowing from the city of Navaron to the city of Pakyris and ending at the Karkine on the Black Sea; but in the other part of this work (V 8, 11) he indicates the correct position of this river when he places a city Navaris at latitude 55°N. In conclusion, there were Neuroi (the Nervi of late Roman authors) who had settlements in the area of the junction of the Ygra with the Oka; one of these settlements was called either Karkinitis or Hypakaris and was in the area of the present Kaluga. "

2. Ptolemeusz
"below whom are the Osili extending as far as Rhoxolanis; between the Amaxobii and the Rhoxolani are the Rheucanali and the Exobygitae; and between the Peucini and the Basternae are the Carpiani, above whom are the Gevini, then the Bodini; between the Basternae and the Rhoxolani are the Chuni, and below the mountains named from these are the Amadoci and the Navari. "

Ptolemeusz wymienia Navari jakby moja intuicja się potwierdza co do Naurów czyli Navarów.

3. Czy Navari wraz z bastarnami?
"Titus decided to delegate the problem of handling the barbarians to his brother's most trusted commander, Quintus Flavius Severus, while focusing his efforts on defending the Saka.
Severus first focused on the Navari and Bastarnae, defeating them by AD 194. He then went after the Aorsi, who were crushed in 196. The Gaetuli would submit in 199, though the Navari were attacking Roxolania again, forcing Severus to battle them again, achieving victory in AD 202. "

4. Rzeka Carcinitus? Jaka to rzeka? Miasto Navarum? Wiadomo może że Pasyris = Hypakaris czyli może rzeka Sejm? Desna?

"The inland towns in the river regions around the Carcinitus river are:

Carcina town 59*30 48°45
Torocca 58*30 49°00
Pasyris 58*30 49°10
Ercabum 58*30 49°15
Tracana 58*30 49°45
Navarum 58*30 50°00 "

5. Ciekawa informacja na temat zapisu nazwy Neurowie.

EN: НЕВРЫ; Neuroi; Νέυροι [Геродот], neuroe [Плиний Старший], nerui, nervi [Аммиан Марцеллин], neriuani [Баварский Географ]. Геродот помещает их к С. от скифов за большим озером (?Припятские болота), т.е. возможно в сев. басс. Днепра. Neriuani возможно обозначает жителей бассейна Нарева (< *neruv-enai) и не связано с ост. названиями. М.б. и славяне.

WNIOSEK:
Jeżeli Neurowie = Navarowie (Neuri = Navari). To czy nie można pospekulować iż,
Jeżeli po wschodniej stronie wisły wimienia się:
Wenetów, Scirów, Hariów, Neurów to
czy nie należałoby przyjać że do zwiazku lugijskiego wchodzili
ci sami Hariowie oraz Neurowie czyli NaharNavari? Zapis jaki się zachował to NaharNarwali czyli według mnie Nahar Navari czyli Nahar (rzeka) Navari, rzeczni Navarowie czyli tacy którzy budują osady na środku rzek lub jezior. Wniosek na tyle warty rozważenia, że Nuerowie scytyjscy uciekli ze swojego kraju lub ich część, ci którzy zostali może ulegli celtyckiej przewadze?

Założenie:
1. Pliniusz Starszy (Naturalis Historia, IV-97): "Niektórzy twierdzą, że ziemie te aż do rzeki Vistla zamieszkane są przez Sarmatów, Wenedów, Scirów, Hirrów." (wiadomość z ok. 5 r. n.e. ?);
2. Tacitus writes in Germania: As for the Harii, quite apart from their strength, which exceeds that of the other tribes I have just listed, they pander to their innate savagery by skill and timing: with black shields and painted bodies, they choose dark nights to fight, and by means of terror and shadow of a ghostly army they cause panic, since no enemy can bear a sight so unexpected and hellish; in every battle the eyes are the first to be conquered.[2]

Hirrów Pliniusza = Harii Tacyta.

Założenie 2:
Zwróciłem uwagę że skoro rzeka Narew wiąże się z Neurami, to łatwo zaobserować przesuwkę r w stosunku w litery w - możliwą przy różnym zapisie. Zatem również zapis Naha Narwali może wyrażać nazwę Nahar Nawari. Narew = Nauri <> Narwali = Navari.

A może ktoś juz pisał w tym temacie o identyfikacji Herodotowych Neurów z Ptolemeuszowymi Navarami?
 
User is offline  PMMini Profile Post #199

     
herod
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 53.193

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 31/03/2009, 23:47 Quote Post

QUOTE
Pochodzenie nazw Wołochów i Lachów jest raczej dobrze znane, powiązań nie stwierdzono.

Ale czy nie zbyt pochopnie odrzucono tą hipotezę?
Od Vlachów do Lachów niedaleka droga.
Pierwotnie określenie wlah czy walh miało się odnosić do plemion celtyckich, jak w przypadku pn. Włoszech, Belgii-Walonii czy Walii.
Lech to po celtycku święty kamień lub po prostu kamień.
Akurat Celtowie w południowej i południowo-wschodniej Polsce czy płd-zach. Ukrainie to fakt.
Już sama nazwa Halicz to potwierdza.

Dawni Wołosi to w zasadzie plemię słowiańskie. Na Wołoszczyźnie aż do XIXw. mówiono po słowiańsku i używano cyrylicy.

Sorki za offtopa.

QUOTE
1. Navari - Neurowie.
"But Pliny associates the river Pacyris with the oppida Navarum; these towns of the Navari of Pliny are the Neuroi of Herodotus, and the latter states that some Neuroi were settled near the Boudinoi, who certainly were settled along the Oka. There is no course of water of any importance in the area of the Greek Karkine. In his Geography Ptolemy (loc. cit.) lists a short river as flowing from the city of Navaron to the city of Pakyris and ending at the Karkine on the Black Sea; but in the other part of this work (V 8, 11) he indicates the correct position of this river when he places a city Navaris at latitude 55°N. In conclusion, there were Neuroi (the Nervi of late Roman authors) who had settlements in the area of the junction of the Ygra with the Oka; one of these settlements was called either Karkinitis or Hypakaris and was in the area of the present Kaluga. "

Skąd pochodzi ten tekst?

QUOTE
czy nie należałoby przyjać że do zwiazku lugijskiego wchodzili
ci sami Hariowie oraz Neurowie czyli NaharNavari?

Hariowie wchodzili w skład związku Lugiów, Nahanarwalowie, czyli być może Neurowie, też.
Ale nadal nie jestem przekonany co do Nawarów.

 
User is offline  PMMini Profile Post #200

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.225
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 1/04/2009, 5:04 Quote Post

CODE
Lech to po celtycku święty kamień lub po prostu kamień.


Liach, Lęch, to derywat od prasłowiańskiego "przodka" naszego słowa ląd. Utworzone na tej samej zasadzie co brach od brata, swach od swata itp. W staroruskim było to jeszcze doskonale widoczne, przymiotnik od Liach brzmiał "liadskij", na nasze "lędzki". Celtyckie kamienie nie mają tu nic do rzeczy.

CODE
Dawni Wołosi to w zasadzie plemię słowiańskie.


W zasadzie nie.

CODE
Na Wołoszczyźnie aż do XIXw. mówiono po słowiańsku


Język był jak najbardziej romański, słowiańskie zapożyczenia były liczne ale drugorzędne. Zrąb języka był to jak najbardziej kontynuacja łaciny.

CODE
i używano cyrylicy.


No to polski i niemiecki to romańskie, w końcu używają łacinki.

CODE
Nahanarwalowie, czyli być może Neurowie


Ciężko znaleźć jakieś powiązania.

CODE
Sorki za offtopa.


Eee tam laugh.gif Offtopy to esencja tego działu smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #201

     
Orpheus
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 246
Nr użytkownika: 48.595

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 1/04/2009, 10:02 Quote Post

QUOTE(herod @ 31/03/2009, 23:47)
Skąd pochodzi ten tekst?


1.O Navari możesz poczytać:
Cassiodorus, Jordanes and the history of the Goths Autorzy Arne Søby
str 169.

Tekst jest z opisu starożytnej geografii, opis krainy Gerrhos.
http://www.metrum.org/mapping/gerrhos.htm

Moim zdaniem jednak nie ma znaczenia skąd jest test, ale fakt porównania Neurów Herodota do Navari Pliniusza oraz Ptolemeusza odnoszące się do mniej wiecej tych samych krain geograficznych to daje do myślenia.

2. Bardzo ciekawy opis Nuerów = Navarów, daje poniższa pozycja. Stara książka, ale warto przeczytać opis i jednoznaczą prawie identyfikacje Neurów z Navarami.

"NEURI (Νευροί), a nomad people of the N. of Europe, whom Herodotus (Hdt. 4.17, 51-Z1, 100-Z1, 125-Z1) places in the centre of the region which now comprises Poland and Lithuania, about the river-basin of the Bug. They occupied the district (τὴν Νευρίδα γῆν) which lay to the NW. of the lake out of which the Tyras rises, and which still bears the name in Slavonic of Nurskazemja, with its chief town Nur, and a river Nuretz. ...... Though not of the same origin, in customs they resembled the Scythians, and bore the reputation of being enchanters (γόητες), like the “Schamas” among the Siberian nomads of the present day. Once a year--so the Scythians and the Greeks of Olbia told Herodotus--each of them became for a few days a wolf; a legend which still lingers among the people of Volhynia and White Russia. Pomponius Mela (ii. 50. §§ 7, 13) repeats this story from Herodotus. (Comp. Plin. Nat. 8.34; Creuzer, Symbolik, vol. 2. p. 131.) The Sarmatian NAVARI of Ptolemy (Ναύαροι, 3.5.25) are the same as the Neuri, the name appearing in a Grecized form; but there is some difficulty in harmonising his statements, as well as those of Euphorus (ap. Anon. Poet. (vulgo Scymn. Ch.), 5.843; Anon. Peripl. p. 2) and of Ammianus Marcellinus (Ammian. 31.2.14), with the more trustworthy accounts of Herodotus. Schafarik (Slav. Alt. vol. i. pp. 194--199) refers the Neuri to the Wendish or Servian stock.
[E.B.J]

Dictionary of Greek and Roman Geography, illustrated by numerous engravings on wood. William Smith, LLD. London"

Zwracam uwage na podkreślenie zwyczajów z krainy Wolhynia (Wołoch?) oraz możliwą identyfikacje z Wenedami. Wolhynia to po prostu Wołyń. Ja tu wciąż o Welesie, Wołochach a tu kraina Wolhynia, dla mnie nie jest to niespodzianka.

"Wołyń (ukr. Волинь) – kraina historyczna w dorzeczu górnego Bugu oraz dopływów Dniepru: Prypeci, Styru, Horynia i Słucza, obecnie część Ukrainy - obwody: wołyński, rówieński, zach. część żytomierskiego i płn. części tarnopolskiego i chmielnickiego.

Według Jana Długosza nazwa pochodzi od zamku Wołyń nad Bugiem (obecnie Gródek koło Hrubieszowa). Według Nestora nazwa wywodzi się od plemienia słowiańskiego Wołynian."
 
User is offline  PMMini Profile Post #202

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.701
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 1/04/2009, 10:12 Quote Post

QUOTE(Orpheus @ 29/03/2009, 15:41)
Mitologja słowiańska‎ - Strona 52
autor: Aleksander Brückner 
"Swarożyc, jako bóg ich najwyższy, nie ogniem, lecz słońcem chyba i niebem władał"

Mity, podania i wierzania dawnych Słowian Autorzy Jerzy Strzelczyk
str.199
"może pochodzić od słowa "swarzyć" albo stanowić przejęcie z iranskiego (w jezyku Awesty) hwar - oznacza światło nieba, słońce".
*



itd., itd.
A zauważyłeś, że ci i WSZYSCY dalej wymieniani przez Ciebie autorzy nie podali ANI JEDNEGO dowodu na związek Swaroga z niebem? Dlaczego nie podali? Bo go nie ma.

Cała ta rozpowszechniona hipoteza opiera się na jednym wątpliwym założeniu, że imię Swaróg ma pochodzenie od sanskr. svar (blask, niebo). Już Dumezil pisał, że imiona bóstw nie podążają za ich funkcjami i dzisiaj mamy tę tezę już tylko lepiej udowodnioną. Tak więc nawet przyjmując takie pochodzenie nic a nic nie mówi nam to o funkcji i pozycji Swaroga wśród Słowian (mogłoby nam coś ewentualnie powiedzieć o bóstwie wedyjskim o takim imieniu ale nie rozważamy tu bóstwa wedyjskiego!). Dodatkowo (przede wszystkim) stoi to w sprzeczności ze słowiańskimi źródłami o Swarogu jakimi dysponujemy: Powieść minionych lat, Teofilakt, naczynie z Velky Tornov, słowiańska semantyka... Jak można stawiać wątpliwą etymologię i jeszcze bardziej wątpliwy z niej wniosek ponad twarde dowody z właściwego kultowi miejsca i okresu?

QUOTE(Orpheus @ 29/03/2009, 15:41)
Rozumiem że koledze w tej roli bardziej podoba się Perun, czyli bóstwo bałtyjskie.
*



Perun nie jest bóstwem bałtyjskim.
 
User is offline  PMMini Profile Post #203

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.701
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 1/04/2009, 10:13 Quote Post

...
 
User is offline  PMMini Profile Post #204

     
Orpheus
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 246
Nr użytkownika: 48.595

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 1/04/2009, 10:21 Quote Post

QUOTE(welesxxi @ 1/04/2009, 10:12)
A zauważyłeś, że ci i WSZYSCY dalej wymieniani przez Ciebie autorzy nie podali ANI JEDNEGO dowodu na związek Swaroga z niebem? Dlaczego nie podali? Bo go nie ma.

Fakt że moje stwierdzenia nie przemawiają do kolegi mnie nie dziwi, dlatego podałem autorytety. No ale jeżeli Strzelczyk nie jest autorytetem i moje zdanie o Swarożycu nadal wydaje się nieprawdopobne, to nie ma za bardzo sensu się upierać. Według Pana swastyka czyli ręce Swaroga to nie słońce, w takim razie co to jest? Z Pana słów można wywnioskować że takie pokrewieństwo napewno nie istnieje, zatem opowiada się Pan za teorią że słowianie w ogóle nie są indoeuropejczykmi??? smile.gif

QUOTE(welesxxi @ 1/04/2009, 10:12)
bardziej podoba się Perun, czyli bóstwo bałtyjskie.
Perun nie jest bóstwem bałtyjskim.
*


A ja mówię że jest. Widać kolega nie rozumie na jakiej zasadzie w mitologii został odzwierciedlony mit wspólnoty bałto-słowiańskiej - nie przypomina się tu walka Peruna ze Sworozycem? lub Peruna z Welesem?
 
User is offline  PMMini Profile Post #205

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.941
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 1/04/2009, 11:45 Quote Post

QUOTE
Dawni Wołosi to w zasadzie plemię słowiańskie. Na Wołoszczyźnie aż do XIXw. mówiono po słowiańsku i używano cyrylicy


Nie skomentuję tego dry.gif Toż jest tak samo jak z 1800 lat egzystencji Alanów na Węgrzech dry.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #206

     
herod
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 53.193

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 1/04/2009, 13:35 Quote Post

QUOTE
Nie skomentuję tego

Myślisz, że na to czekam?

QUOTE
Toż jest tak samo jak z 1800 lat egzystencji Alanów na Węgrzech

Jazygów...

Kmat
QUOTE
Liach, Lęch, to derywat od prasłowiańskiego "przodka" naszego słowa ląd. Utworzone na tej samej zasadzie co brach od brata, swach od swata itp. W staroruskim było to jeszcze doskonale widoczne, przymiotnik od Liach brzmiał "liadskij", na nasze "lędzki".

Brzmi przekonywująco.
Najgorsze, że obie teorie są dosyć przekonywujące....

QUOTE
Język był jak najbardziej romański, słowiańskie zapożyczenia były liczne ale drugorzędne. Zrąb języka był to jak najbardziej kontynuacja łaciny.

Pewnie wiesz lepiej, ale czytałem, że słownictwo było bardziej słowiańskie, a fonetyka romańska.
Dopiero w XIXw. miało dojść do "reaktywacji romańskiej" wraz z powstaniem Rumunii.

QUOTE
i używano cyrylicy.

No to polski i niemiecki to romańskie, w końcu używają łacinki.

Tylko, że cyrylicy używały chyba tylko ludy słowiańsko-języczne.


 
User is offline  PMMini Profile Post #207

     
Rawa
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 805
Nr użytkownika: 492

 
 
post 1/04/2009, 15:54 Quote Post

QUOTE(carantuhill @ 1/04/2009, 11:45)
Nie skomentuję tego  dry.gif Toż jest tak samo jak z 1800 lat egzystencji Alanów na Węgrzech  dry.gif
*



"Jednakowoż" sleep.gif jeszcze w AD 1075 Alanowie mieszkający na Węgrzech posługiwali się swoim językiem co jest poświadczone w
Codex diplomaticvs Hvngariae ecclesiasticvs ac civilis... pod datami 1075 i 1210. Ale to raczej nie byli ci sprzed 1800 lat.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #208

     
herod
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 53.193

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 1/04/2009, 16:23 Quote Post

QUOTE
"Jednakowoż"  sleep.gif

Pomyliłeś dry.gif z sleep.gif .
A ja wam na to tongue.gif tongue.gif tongue.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #209

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.225
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 1/04/2009, 21:14 Quote Post

herod

CODE
Pewnie wiesz lepiej, ale czytałem, że słownictwo było bardziej słowiańskie, a fonetyka romańska.


Zasadniczy trzon słownictwa (zaimki, liczebniki, spójniki, podstawowe rzeczowniki i czasowniki itp.) był jak najbardziej romański. Tak samo gramatyka. Słownik jako taki niby był w 2/3 słowiański (SCS i bułgarski) ale na tej zasadzie to i angielski pewnie okazałby się dialektem francuskiego.
CODE

Tylko, że cyrylicy używały chyba tylko ludy słowiańsko-języczne.


Cyrylica powstała u Słowian, ale nie była do nich jakoś organicznie przywiązana. Jakieś jej wersje były adaptowane nawet przez ludy tureckie podbite przez Rosję. U Rumunów to po prostu kwestia silnych wpływów bułgarskich we wczesnej fazie historii.
 
User is offline  PMMini Profile Post #210

16 Strony « < 12 13 14 15 16 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej