Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
5 Strony < 1 2 3 4 5 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Grunwald, Dlaczego Polska wygrała?
     
asceta
 

uczestnik krucjaty
******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.472
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 20/09/2006, 21:28 Quote Post

Zbigniew Oleśnicki uderzył z boku. Można tak wnioskowac z kilku powodów.

1. Gdyby uderzył z przodu, to mało kto opisałby to "uderzył w bok", po prostu byłby to mało charakterystyczny element walki. Mapisamo, by że po prostu zrzucił go z siodła.

2. Uderzenie kopią w bok przy ataku frontalnym jest prawie niemożliwe.

3. Wygrana rycerza z ulomkiem kopii nad takim co miał całą jest mało prawdopodoobna chociaż mozliwa

4. I ostatnie. Gdyby Olesnicki powalił Dypolda (poprawione oczywiste przesłowienie w poście - było "powalił mistrza") we frontalnym ataku, i to jeszcze ze złamaną kopią, nikt nie robiłby mu wymówek za nierycerskie zachowanie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 22/09/2006, 1:30 Quote Post

QUOTE(asceta @ 20/09/2006, 22:28)
4. I ostatnie. Gdyby Olesnicki powalił mistzra we frontalnym ataku, i to jeszcze ze złamana kopią, nkt ni erobiłby mu wymówek za nierycerskie zachowanie.
*


Jakiego mistrza? confused1.gif confused1.gif
Zbigniew Oleśnicki stoczył pojedynek z rycerzem z Łużyc, Dypoldem Kökeritz z Ecber.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
alcesalces1
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.681
Nr użytkownika: 19.375

Stopień akademicki: majster
Zawód: numerator
 
 
post 22/09/2006, 6:36 Quote Post

Jaki pojedynek, dobił tylko gościa, co już się słaniał,, to Długosz zrobił z niego Rambo. Wszystko co pisze Dlugosz o Oleśnickiem jest niemal równie prawdziwe jak to co pisze o Jagielle.
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 22/09/2006, 10:04 Quote Post

QUOTE(alcesalces1 @ 22/09/2006, 7:36)
Jaki pojedynek, dobił tylko gościa, co już się słaniał,, to Długosz zrobił z niego Rambo.
*


Z przekazu Długosza jasno wynika, że Dypold von Kökeritz wyjechał na koniu z szeregów swojej chorągwi i rozpoczął samotną szarżę w kierunku orszaku królewskiego. Niechybnie starłby się z samym Jagiełłą, gdyby nie zainterweniował Zbigniew Oleśnicki, który zranił napastnika w bok.

Powalonego na ziemię rycerza ponoć król stuknął jeszcze włócznią "w czółko", a dobili go rycerze z królewskiej straży przybocznej.

QUOTE(alcesalces1 @ 22/09/2006, 7:36)
Wszystko co pisze Dlugosz o Oleśnickiem jest niemal równie prawdziwe jak to co pisze o Jagielle.
*


Tu się zgadzam w zupełności. smile.gif
Krótka relacja Długosza o tym epizodzie bitewnym jest jakaś "mętna" i wazeliniarska.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #34

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.472
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 22/09/2006, 17:31 Quote Post

QUOTE(Primo! @ 22/09/2006, 2:30)
QUOTE(asceta @ 20/09/2006, 22:28)
4. I ostatnie. Gdyby Olesnicki powalił mistzra we frontalnym ataku, i to jeszcze ze złamana kopią, nkt ni erobiłby mu wymówek za nierycerskie zachowanie.
*


Jakiego mistrza? confused1.gif confused1.gif
Zbigniew Oleśnicki stoczył pojedynek z rycerzem z Łużyc, Dypoldem Kökeritz z Ecber.
*



Ha ha.
Nie wiem co mi przyszło do głowy. Oczywiście że powalił Kikierzyca Jestem zdumiony swoim własnym tekstem. confused1.gif
Po prostu nie ten wyraz wskoczył na klawiaturę. Zwłaszcza, że na poprzedniej stronie w kwietniu napisalem, że Dypolda Kikierzyca z Łużyc to zwalił z konia, i to podjeżdźając z boku, Zbigniew z Oleśnicy, późniejszy biskup krakowski, a Jagiełło go tylko uderzając w głowę, dobić raczył.
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
Rychuv2
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 17
Nr użytkownika: 32.118

Zawód: uczeñ
 
 
post 23/05/2007, 18:24 Quote Post

Z tego co mi wiadomo o armiach krzyżackich i polsko-litewskich:

Polacy: Krzyżacy:
-Armia Polsko-litewsko-ruska -16 tyś.konnych oraz 5 tyś.zbrojnych
wraz z posiłkami Tatarskimi liczyła
ok.30 tyś zbrojnych

Moim zdaniem Krzyżacy ponieśli druzgocącą klęskę tylko dlatego że wybrali złą strategię,
Chociaż pomysł z wilczymi dołami był przemyślaną decyzją(lecz zamiast tych dołów mogli z impetem zaatakować wrogów).smile.gif

Pozdrawiam!!
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
m_q
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 102
Nr użytkownika: 1.775

Zawód: Inquisitor
 
 
post 24/05/2007, 14:47 Quote Post

QUOTE(Rychuv2 @ 23/05/2007, 19:24)
Moim zdaniem Krzyżacy ponieśli druzgocącą klęskę tylko dlatego że wybrali złą strategię,
Chociaż pomysł z wilczymi dołami był przemyślaną decyzją(lecz zamiast tych dołów mogli z impetem zaatakować wrogów).smile.gif


Ile razy trzeba będzie jeszcze powtórzyć, że

NIE BYŁO ŻADNYCH WILCZYCH DOŁÓW ???

confused1.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
Mr Mad
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 18
Nr użytkownika: 6.621

Zawód: student
 
 
post 24/05/2007, 15:35 Quote Post

[quote=m_q,24/05/2007, 14:47]
[quote=Rychuv2,23/05/2007, 19:24]

NIE BYŁO ŻADNYCH WILCZYCH DOŁÓW ???

confused1.gif
*

[/quote]

czyli film krzyżacy nie jest źródłem historycznym? laugh.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #38

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 24/05/2007, 15:45 Quote Post

Żaden film fabularny nigdy nie będzie źródłem historycznym. Jest to reżyserska wizja opisywanych zdarzeń, zjawisk itp., a nie utrwalony w ten czy w inny sposób ślad przeszłości.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #39

     
Mr Mad
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 18
Nr użytkownika: 6.621

Zawód: student
 
 
post 24/05/2007, 22:44 Quote Post

QUOTE
Żaden film fabularny nigdy nie będzie źródłem historycznym. Jest to reżyserska wizja opisywanych zdarzeń, zjawisk itp., a nie utrwalony w ten czy w inny sposób ślad przeszłości.

to była ironia rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #40

     
yarovit
 

Lemming Pride Worldwide
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.685
Nr użytkownika: 22.276

Zawód: Radca prawny
 
 
post 25/05/2007, 2:00 Quote Post

Te doly to niestety beda wracac co chwila jak bumerang. Co z tego, ze ich najpewniej nie bylo. Wystarczy, ze sa w "Krzyzakach", by ludek uznal je za pewnik.
 
User is offline  PMMini Profile Post #41

     
Dardedevil
 

Książe Zjednoczonego Śląska/Prezydent Rep.Śląskiej
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.224
Nr użytkownika: 11.085

Karol Kutrzeba
Stopień akademicki: Student
 
 
post 26/05/2007, 12:51 Quote Post

to dyskusja o nich jeszcze się tu toczy ????????
Ich tam nie było to jest pewne !!!!!!!!!!!!!

Aha i powiem to co już wielu tu powiedziało


Nie uczcie się historii z filmów!!!!!!!!!!!!!!!!Zwłaszcza fabularnych
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

     
Woreczko
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 174
Nr użytkownika: 21.065

Lukasz Wojtach
Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Muzealnik
 
 
post 26/05/2007, 16:14 Quote Post

Chciałbym się rozprawić z jeszcze jednym toposem grunwaldzkim. Otóż powszechnie się spotyka z opinią, że Jagiełło bł wielkim taktykiem, bo nie rzucił się w wir bitwy, tylko dowodził z "górki", podczas gdy wielki mistrz tak po rycerskiemu i zachodnioeuropejskiemu jak debil rzucił się w sam środek walki.

Otóż na ile pamiętam opisy bitwy (i tu proszę zwłaszcza o korekty) mistrz również panował nad swoim wojskiem, aż do momentu, gdy na czele ostatnich odwodów ruszył do boju, próbując zresztą obejść pozycje polsko-litewskie. Bo w zasadzie co innego miał zrobić? Iść na piwo? Nie było juz chyba czym więcej dowodzić, a decyzja, by osobiście poprowadzić to uderzenie, które miało rozstrzygnąć o wszystkim wydaje się najrozsądniejszą z możliwych.

Ten post był edytowany przez Primo!
 
User is offline  PMMini Profile Post #43

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 28/05/2007, 10:38 Quote Post

Hej, Panowie m_q i Dardedevil, proszę nie krzyczeć wielkimi literami! Myślę, że inni forumowicze mają dostatecznie dobry wzrok, aby przeczytać Wasze uwagi napisane zwykłą czcionką.

Odnośnie wilczych dołów należy powiedzieć, że te informacje zostały zaczerpnięte z latopisu Bychowca i bardzo krytycznie ocenione przez historyków, zajmujących się bitwą pod Grunwaldem.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #44

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.901
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 11/09/2007, 19:24 Quote Post

QUOTE
Ile razy trzeba będzie jeszcze powtórzyć, że

NIE BYŁO ŻADNYCH WILCZYCH DOŁÓW ???


Dobrze że dodałeś te znaki zapytania na końcu - bo tego pewien na 100% być nie możesz.

QUOTE
Co z tego, ze ich najpewniej nie bylo.

Ich tam nie było to jest pewne !!!!!!!!!!!!!


Najprawdopodobniej ich nie było wink.gif.

Pewne, to nic nie jest jeśli chodzi o bitwę pod Grunwaldem, oprócz tego że taka bitwa miała miejsce i wiadomo mniej więcej gdzie smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #45

5 Strony < 1 2 3 4 5 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej