Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Wsie i miasta w Rzeczypospolitej, Liczba i właściciele
     
Samuel Łaszcz
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.202
Nr użytkownika: 57.477

 
 
post 21/07/2009, 8:13 Quote Post

Ile spośród ogólnej liczby wsi i miast RON ,posiadał miejscowości król, ile szlachta, a ile kler ? Mogą być dane procentowe !
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.102
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 16/08/2009, 15:55 Quote Post

Dokładnych danych chyba nigdzie nie można znaleźć, natomiast niektóre źródła wymienione w "Społeczeństwie polskim od X do XX w." (str. 223) podają takie liczby -

"wsi królewskich, koronnych i szlacheckich dziedzicznych - 45000
biskupich, kanonicznych - 74000
opacznych, mniszych, plebańskich - 6666" (ta ostatnia liczba w kontekście duchowieństwa niezmiernia ciekawa rolleyes.gif ). Łącznie miało być 125666 wsi.

Inne oszacowanie podaje taki zestaw -

wsi królewskich i rycerskich - 90000
biskupich i kanonicznych - 110010
plebańskich i klasztornych - 6560

Trzecie zestawienie przedstawia takie liczby -

wsi szlacheckich - 140000
duchownych - 76000
innych - 560
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Arbago
 

Fingrowianin
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.775
Nr użytkownika: 38.089

 
 
post 7/11/2009, 12:03 Quote Post

Ciekawe co kryje się pod słowem innych i liczbą 560 w trzecim zestawieniu zaprezentowanym przez indigo. Czyżby określała one wolne wsie, będące w posiadaniu chłopów (Kaszubi?), czy też może były to wsie we władaniu Żydów, albo mieszczan?

Co to znaczy, że wsie były opaczne? Czy oznacza to że należały do opactw?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.102
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 7/11/2009, 15:18 Quote Post

QUOTE
Co to znaczy, że wsie były opaczne? Czy oznacza to że należały do opactw?


Raczej tak, ciężko znaleźć mi inne wytłumaczenie.

QUOTE
Ciekawe co kryje się pod słowem innych i liczbą 560 w trzecim zestawieniu zaprezentowanym przez indigo. Czyżby określała one wolne wsie, będące w posiadaniu chłopów (Kaszubi?), czy też może były to wsie we władaniu Żydów, albo mieszczan?


Być może rzeczywiście w rachubę wchodziły tu wsi wolnych chłopów (być może poza Kaszubami także Kurpie oraz mennonici). Zapewne część wchodziła w skład majątków mieszczańskich, którzy mimo wymierzonych w nich konstytucji sejmowych, posiadali jakieś majątki ziemskie - na pewno dotyczy to patrycjatu Gdańska.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
arminiusz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 185
Nr użytkownika: 66.494

 
 
post 26/10/2010, 9:45 Quote Post

wprawdzie temat stary jak świat smile.gif ale go może reaktywuję.
Czy macie jakieś informacje na temat rozwoju i liczby mieszkańców większych miast w Rzeczpospolitej w I poł XVII w

Zdecydowanie najbogatszy i najludniejszy był Gdańsk liczbę ludności w latach 20-stych ale przed wojną pruską 1626-29 szacowano na ok. 65 000 mieszkańców w trakcie tej wojny szacowano ubytek na 20% ludności a po Potopie na kolejne 30% no ale i ludność w tym czasie wzrastała wiec bezkrytycznie oddejmować sie nie da.
Kraków (pewnie razem z Kleparzem, Kazimierzem i Stradomiem) przed Potopem określano na 30 000 mieszkańców
Ale juz Rygę szacowano różnie spotkałem siez liczba 25 000 mieszkańców na pocz. XVII w ale przed 1655 r pod panowaniem Szwecji tylko 15 000 może wcześniejsza liczba była razem z przedmieściami albo zawyżona.
Ponad 10 000 mieszkańców w różnych okresach miały Połock (1563r); Mohylew(1654), Wilno(13 000 m w 1655), Toruń(ok 12 000m), Elbląg(ok. 14000m), Lwów
Czekam na opinie forowiczów (dane liczbowe z ogólnie dostępnej literatury)
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Hubert1525
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 45
Nr użytkownika: 68.657

Hubert Pierzchala
Zawód: Uczen
 
 
post 4/11/2010, 16:29 Quote Post

hmmm no ja wiem tyle co z niektórych książek i lekcji historii wiem że król dawał szlachcicowi ziemię a ile szlachcic ziemi posiadał to zależało od jego rodowodu np.szlachta zaściankowa nie miała za wiele za to szlachta srednia miała juz kilka lub jedną wieś+wszystkich chłopów z ziemią smile.gif sam miałem przodków szlachciców herby Pierzchała,Roch posiadali pół wsi więc trochę też wiem z zapisków moich dziadów

Myślę że na mieszkanie w mieście mogło sobie pozwolić mało ludzi (głównie kupcy i ich pracownicy)
było dużo wsi po kilkadziesiąd mieszkańców praktycznie całe rodziny pracowały na polu pana który wieś miał w posiadaniu. taka wies była dochodowa. smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Samuel Łaszcz
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.202
Nr użytkownika: 57.477

 
 
post 4/11/2010, 18:22 Quote Post

QUOTE(Hubert1525 @ 4/11/2010, 17:29)
hmmm no ja wiem tyle co z niektórych książek i lekcji historii wiem że król dawał szlachcicowi ziemię a ile szlachcic ziemi posiadał to zależało od jego rodowodu np.szlachta zaściankowa nie miała za wiele za to szlachta srednia miała juz kilka lub jedną wieś+wszystkich chłopów z ziemią smile.gif sam miałem przodków szlachciców herby Pierzchała,Roch posiadali pół wsi więc trochę też wiem z zapisków moich dziadów
*




QUOTE(Hubert1525 @ 4/11/2010, 17:33)
Myślę że na mieszkanie w mieście mogło sobie pozwolić mało ludzi (głównie kupcy i ich pracownicy)
było dużo wsi po kilkadziesiąd mieszkańców praktycznie całe rodziny pracowały na polu pana który wieś miał w posiadaniu. taka wies była dochodowa. smile.gif
*



A co to, mości Pierzchała, ma do rzeczy?
Twój post nie odpowiada na pytanie moje, ani arminiusza.

Ten post był edytowany przez Samuel Łaszcz: 4/11/2010, 18:22
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Hubert1525
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 45
Nr użytkownika: 68.657

Hubert Pierzchala
Zawód: Uczen
 
 
post 4/11/2010, 19:29 Quote Post

nie wywyższam się tym poprostu musialem wpisac w zly temat sorry bardzo mialem duzo okien otwartych i nie zauwazylem juz usuwam

Hmmm moze pisze w jakiś kronikach napewno znalazłbyś kilka chodźby w internecie nie wiem... co do tego ile posiadał król to bedzie łatwiej ale reszta to musialbys dluzej poszukac bo ile taka wieś w powiedzmy XVII czy XVI w. mogla miec?

mysle ze jakby wejsc chodzby w stronę powiatu lub województwa w który Twoje miasto się znajduje znalazlbys o wlascicielach kilku wsi
ale sądze że najwięcej miał król to oczywiste ale podobno szlachcie dawał trochę więcej . wtedy łatwiej mu było panować
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.710
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/12/2011, 13:56 Quote Post

QUOTE(indigo @ 16/08/2009, 15:55)
Dokładnych danych chyba nigdzie nie można znaleźć, natomiast niektóre źródła wymienione w "Społeczeństwie polskim od X do XX w." (str. 223) podają takie liczby -

"wsi królewskich, koronnych i szlacheckich dziedzicznych - 45000
biskupich, kanonicznych - 74000
opacznych, mniszych, plebańskich - 6666" (ta ostatnia liczba w kontekście duchowieństwa niezmiernia ciekawa  rolleyes.gif ). Łącznie miało być 125666 wsi.

Inne oszacowanie podaje taki zestaw -

wsi królewskich i rycerskich - 90000
biskupich i kanonicznych - 110010
plebańskich i klasztornych - 6560

Trzecie zestawienie przedstawia takie liczby -

wsi szlacheckich - 140000
duchownych - 76000
innych - 560
*



Może nie w temacie, ale czy są w tej książce dane dotyczące tego ile było wsi na prawie niemieckim w Polsce na początku panowania Kazimierza Wielkiego? Wiadomo, że w trakcie tego panowania ich liczba zwiększyła się o ok. 500 nowych wsi lokowanych na prawie niemieckim - ale ile ich było w roku 1333?
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
kundel1
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.735
Nr użytkownika: 47.745

Jacek Widor
Zawód: plastyk
 
 
post 7/12/2011, 16:17 Quote Post

Czy zachowało się wystarczająco dużo dokumentów, aby określić przybliżoną średnią liczbę gospodarstw i mieszkańców dla wsi w różnych częściach państwa?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.102
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 13/12/2011, 11:01 Quote Post

QUOTE
Może nie w temacie, ale czy są w tej książce dane dotyczące tego ile było wsi na prawie niemieckim w Polsce na początku panowania Kazimierza Wielkiego? Wiadomo, że w trakcie tego panowania ich liczba zwiększyła się o ok. 500 nowych wsi lokowanych na prawie niemieckim - ale ile ich było w roku 1333?


Niestety nie kojarzę takiego zestawienia.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
Tomasz Rejf
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 36
Nr użytkownika: 54.663

Tomasz Rejf
 
 
post 12/06/2012, 18:45 Quote Post

poszukuje spisu miast i miasteczek w RON w XVII wieku. Czy powstało takie opracowanie. Konkretnie tez szukam miejscowości Kościerzyn i Bolemów. Tam miały stacjonować kompanie Gwardii Pieszej JKM pod dowództwem Wolfa
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.684
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 13/06/2012, 9:15 Quote Post

Bolemów to może być obecny Bolimów:
http://miastapolski.blox.pl/2008/10/86-Bolimow.html
tym bardziej że było to miasteczko JKM Bolemów

Wtedy pasował by ten Kościerzyn:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bcierzyn
 
User is online!  PMMini ProfileEmail Poster Post #13

     
Pietrow
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.658
Nr użytkownika: 76.370

Slawomir Skowronek
Stopień akademicki: doktor
Zawód: nauczyciel LO
 
 
post 13/06/2012, 14:42 Quote Post

Może na początek przejrzyj "Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich"? Wprawdzie odnośnie ziem nadbałtyckich (Prusy Wsch.) wiadomości są rudymentarne, ale odnośnie ziem RON częstokroć wielce obfite. Jest dostępny w Sieci.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
Tomasz Rejf
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 36
Nr użytkownika: 54.663

Tomasz Rejf
 
 
post 13/06/2012, 19:50 Quote Post

na mapie wg Dahlberga miedzy Błoniem, a Łowiczem jest miejscowość Bollini czy jakoś tak :, i według Słownika Bolemów i Bolimów to to samo http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_I/301 . Kościerzyn niestety przysparza więcej kłopotu. Może chodzić o ten koło Sieradza http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_IV/455 lub ten koło Sokala inaczej nazywany Kościaszyn (mylnie Kościerzyn) po rusku Kostrzyń http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_IV/444 https://maps.google.pl/maps?q=ko%C5%9Bciasz...elskie&t=h&z=14

dane za Nagielskim : "Dla przykłądu kompanie regimentu gwardii pieszej Jana Kazimierza pod Fromholdem Wolfem rozłożone były w 1651 r. w Zakroczymiu, Rawie, Warce, Sochaczewie, Błoniu, Piasecznie, Warszawie, Bolemowie, Stanisławowie, Kościerzynie, a także w oddalonym na Podlasiu Tykocinie2. (2-Comput wojska JKMci dawnego i teraźniejszego zaciagu podany do rąk jmp. podskarbiego koronnego 1 I 1651r)
mapka
user posted image
user posted image

Ten post był edytowany przez Tomasz Rejf: 13/06/2012, 20:50
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej