Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
14 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Napoleon: powody marszu na Moskwę
     
kuzynkaaa
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 70.809

 
 
post 28/01/2011, 17:39 Quote Post

Witam,
Jest to mój pierwszy post na forum oraz nie jestem z wykształcenia historykiem, więc proszę o pobłażliwość i nie zniechęcanie mnie do zdobywania wiedzy :)

Naszła mnie dzisiaj refleksja, czemu właściwie Napoleon wyruszył w kierunku Moskwy, a nie Petersburga, który chyba był w tym czasie stolicą? Szukałam odpowiedzi w Internecie lecz nie znalazłam.
Będę wdzięczna za wyjaśnienie tej kwestii :)
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
jkobus
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.397
Nr użytkownika: 65.292

Jacek Kobus
Stopień akademicki: mgr
Zawód: rolnik
 
 
post 28/01/2011, 17:56 Quote Post

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Najprościej rzecz ująć w ten sposób: po przekroczeniu Niemna Napoleon chciał zmusić wojska rosyjskie do bitwy w okolicach Wilna. Nie udało się - wycofały się dalej na wschód. Ruszył więc za nimi w pościg. Dopadł 2 Armię rosyjską Bagrationa w Smoleńsku i tam prawie ją zniszczył, ale 1 Armia i to, co z 2 Armii po tej bitwie zostało - znowu wycofało się na wschód. Ruszył więc za nimi. Dopadł je pod Borodino i pobił, ale nie zniszczył, bo się znowu wycofały... I tak aż do Małojarosławia, kiedy się kierunek tego ruchu odwrócił...

Innymi słowy: Napoleon nie miał tu żadnego planu, żadnej konkretnej i sprecyzowanej koncepcji po co, dokąd i jak daleko idzie do Rosji. Takie mam w każdym razie wrażenie po lekturze Zamoyskiego - którego skądinąd polecam, widziałem ostatnio że jest w Empiku do kupienia...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 28/01/2011, 18:14 Quote Post