Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
8 Strony < 1 2 3 4 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Sieciech, Skąd się to w ogóle wzięło??
     
OverHaul
 

duc
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.361
Nr użytkownika: 15.760

 
 
post 6/04/2007, 18:51 Quote Post

Chyba tylko tyle, że pochodził z rodu Starżów-Toporczyków.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #16

     
Marekos
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 105
Nr użytkownika: 28.137

Zawód: Uczen
 
 
post 14/04/2007, 18:16 Quote Post

QUOTE(OverHaul @ 6/04/2007, 18:51)
Chyba tylko tyle, że pochodził z rodu Starżów-Toporczyków.
*



A może był on synem wojewody Wszebora, a bratem Krystyny kochanki Bolesława Śmiałego. Wtedy wyjaśniałoby to jego wielką pozycję na królewskim dworze.
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
rawicz1959
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 38
Nr użytkownika: 1.908

 
 
post 6/05/2007, 14:08 Quote Post

QUOTE(jdel @ 7/01/2007, 0:48)
Ad. Althaar: Z Sieciechem jednak łączy się coś o czym piszę właśnie w mojej pracy magisterskiej (opierając się na Maleczyńskim): w czasach, gdy miał realną władzę w Polsce istniał DUALIZM WŁADZY SĄDOWEJ. Wniosek taki nasuwa się po lekturze fragmentu Kroniki Galla, gdzie opozycjoniści polscy (wygnani do Czech) zarzucają Magnusowi, komesowi Wrocławia, że nie przeciwstawiał się urzędnikom sądowym Sieciecha, tzw. prystaldom (pristaldis). Magnus jest najwyższym książęcym urzędnikiem sądowym i administracyjnym prowincji, a jednak nie ryzykuje konfliktu z Sieciechem. Bardzo to ciekawe i... bezprecedensowe.

To rzeczywiście szalenie ciekawe spostrzeżenie, zwłaszcza, że ci emigranci tytułują Magnusa księciem, któremu ten tytuł nie daje jednak pełni władzy. Ja byłbym skłonny ten fragment Kroniki Anonima wykorzystać do postawienia następującej hipotezy: skoro Magnus (1) jest księciem na Śląsku ale nie mającym pełni władzy, bo (2) musi słuchać rozkazów Sieciecha (przekazywanych mu przez tych pristaldi) to znaczy, że Sieciech też nosi tytuł księcia, ale ziemi (kraju/dzielnicy) znaczniejszej, której Śląsk był w jakiś sposób podporządkowany. Jedyne logiczne wytłumaczenie tego fragmentu Kroniki jest takie, że Sieciech był wówczas (czyli pewnie po 1089 r., tj. już po śmierci Mieszka Bolesławowicza) księciem w Krakowie (Małopolsce), gdzie stale urzędował i być może też w Gnieźnie (Wielkopolsce), gdyż tam uciekł przed interwencją króla Węgier a Władysław Herman wyłącznie w Płocku (na Mazowszu).
Taka interpretacja pozwoli nam wykluczyć „bezprecedensowy” dualizm władzy sądowej, nigdy czegoś takiego nie było i być nie mogło. Z prawniczego punktu widzenia to absolutna herezja.
*


Sieciech pochodził z rodu Toporów,rodu który najprawdopodobniej był rodem panującym w Małopolsce długo przed Piastami.Możliwe, że był rodem, który panował nad Wiślanami.Po przyjęciu chrzęścijaństwa przez Polan i objęciu tronu przez Piastów, zeszli do roli naszych "majordomusów".Chyba byli zbyt potężni i wpływowi, żeby ich wygładzić, jak bywało to np: w Czechach Przemyślidów.Takimi byłymi potęgami byli oprócz Toporów:Łabędzie na Śląsku,Nałęcze w Wielkopolsce,Gryfowie,Odrowąże,Ogończycy .Z jego rodu wyszli Tęczyńscy, Tarłowie, Zakliki i inni.Za zbytnie ingerowanie w "sprawy" książęce musieli uciekać do Czech, tak jak z Czech uciekali Wrszowcy, którzy założyli w Polsce ród heraldyczny Rawiczów, no i oczywiście Sławnikowice, którzy są protoplastami Pałuków.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
Coollt
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 25
Nr użytkownika: 37.180

Przemek
 
 
post 25/11/2007, 15:10 Quote Post

QUOTE(Marekos @ 6/04/2007, 18:31)
A wiadomo coś na temat jego rodziny (czyim synem był Sieciech) ?
*


Bogufała
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Marekos
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 105
Nr użytkownika: 28.137

Zawód: Uczen
 
 
post 25/11/2007, 16:36 Quote Post

Kim był ten Bogufał ??? Nigdy o nim nie słyszałem.
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Coollt
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 25
Nr użytkownika: 37.180

Przemek
 
 
post 26/11/2007, 20:24 Quote Post

wojewoda Bogufał z rodu Starżów.Żył za czasów panowania Kazimierza Odnowiciela.Najprawdopodobniej umarł pod koniec jego panowania lub na początku Bolesława, kiedy Sieciech był małoletni.
 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
adrian007
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 1
Nr użytkownika: 9.834

Adrian Mazur
Zawód: informatyk
 
 
post 28/11/2007, 14:49 Quote Post

Witam Szanownych Kolegów!

Bardzo dużo nowych faktów dowiedziałem się z tej dyskusji.

Dorzucę swój kamyk - a właściwie kilka pytań w tej dyskusji?

Interesuje mnie wygląd Sieciechowa w czasach współczesnych Sieciechowi.

Kilka postów wyżej kolega "Belfer historyk" napisał:
"...pokonal wojska wierne Zbigniewowi i doprowadzil do jego uwiezienia w swoim zamku w Sieciechowie." i "Doszlo do oblezenia Sieciechowa, gdzie schronil sie palatyn."

Tak się składa, że pochodzę z Sieciechowa - znam oczywiście te wszystkie ustne przekazy, gdzie był jego zamek, o tajemnych przejściach - ale interesuje mnie - czy wiadomo coś ze źródeł historycznych, gdzie ten zamek był, jak wyglądał.

Także kwestia oblężenia Sieciechowa - w tym momencie jest to niewielka wioska - ale gdzie wtedy skupiało się to oblężenie. Pewnie istniały jakieś potężne mury, zdolne zatrzymać napastników.

Będę wdzięczny za jakiś głoś w tej sprawie, wypowiedzi, które pozwolą poszerzyć wiedzę w tej materii.

Pozdro dla Wszystkich smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
Ares18
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 10
Nr użytkownika: 33.084

Tomek Brej
Zawód: uczeñ
 
 
post 28/11/2007, 17:27 Quote Post

Pierwsza wzmianka o Sieciechowie pochodzi z XI wieku od Galla Anonima, który wspomina iż nie było znaczniejszego grodu między Sandomierzem a Płockiem. Ród Sieciecha wywodzi się z książęcego rodu Starzów Toporów (w herbie topór z gwiazdą), który rządził Wiślanami, aż do połączenia z Polanami. Sieciech Starszy był palatynem i wojewodą Władysława Hermana i przywódcą buntu wobec króla Bolesława Śmiałego w 1079 r. W Sieciechowie więziony był najstarszy syn Władysława Hermana - Zbigniew. Za dążność do przejęcia władzy Sieciech skazany został na banicję i w 1132 roku Bolesław Krzywousty zakończył panowanie tego rodu. Gród zlokalizowany był przy głównym nurcie rzeki w miejscu nazywanym dziś Wójtową Górą (1 km od Sieciechowa), oblewany przez Wisłę od północy i południa, osada rzemieślniczo-handlowa zaś na kępie wiślanej zwanej "Ostrowem Wielkim". Zadaniem jego było kontrolowanie ważnych szlaków na Wiśle i Wieprzu, bocznych odnóg strzegły pomniejsze grody pomocnicze. Od XII do XIII wieku siedziba kasztelanii, opiera się wielokrotnie najazdom Tatarów, Litwinów i Jaćwingów. W 1232 roku po śmierci księcia Leszka Białego, w czasie sporów o opiekę nad nieletnim spadkobiercą, książę Konrad Mazowiecki więził tu wdowę po Leszku Białym, błogosławioną Grzymisławę z synkiem Bolesławem Wstydliwym. Wydostać się im stąd pomógł rycerz Klemens z Ruszczy.
Po zmianie koryta Wisły w latach 1342-52 gród nie spełnia już roli kontrolnej na Wiśle - gród zmienia swoje położenie z prawego na lewy brzeg rzeki i traci swoje znaczenie na rzecz Stężycy.

Zapewne w 2 poł XIV w. król Kazimierz Wielki wznosi tu murowany zamek na kamiennym fundamencie na wysoczyźnie przy samym korycie Wisły w jej zakolu. Miejsce to sąsiaduje obecnie z ruinami "dęblińskiego" Fortu Bema i odległe jest od Sieciechowa o 3 km. Po Unii z Litwą obiekt traci swoje znaczenie i ostatnia o nim wzmianka pisana pochodzi z 1575 roku. Wtedy to w Stężycy, na błoniach folwarku zbyczyńskiego wzniesiono szopę otoczoną rowem, w której obradował Sejm Rzeczypospolitej. Jedna z partii zwana francuską udaje się na naradę do ruin zamku sieciechowskiego (i od tej pory zwana jest sieciechowską). W końcu XVIII w. ksiądz Siuczyński (proboszcz kozienicki, historyk) widział już resztkę ruin zamkowych.
Dziś w miejscu po zamku można znaleźć kamienie, fragmenty cegieł i ceramiki. Ruiny zostały najprawdopodobniej rozebrane przez okoliczną ludność (co nie dziwi w tej okolicy - po sąsiednich koszarach w Zajezierzu po niespełna 100 latach rozebrano nawet bruk z dziedzińca). Istnieje też hipoteza, że relikty zamku znajdują się obecnie w korycie Wisły.


Źródło: www.odyssei.com
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #23

     
abcd12
 

III ranga
***
Grupa: Banita
Postów: 132
Nr użytkownika: 39.995

Zawód: BANITA
 
 
post 20/01/2008, 19:54 Quote Post

Skąd wiemy, że Sieciech bił własną monetę?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #24

     
zielarz69
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 62
Nr użytkownika: 30.909

 
 
post 20/01/2008, 20:09 Quote Post

oto co znalazłem w necie. także wykopaliska

Załączona/e miniatura/y
Załączony obrazek
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #25

     
abcd12
 

III ranga
***
Grupa: Banita
Postów: 132
Nr użytkownika: 39.995

Zawód: BANITA
 
 
post 20/01/2008, 20:20 Quote Post

Czy na tej monecie pisze, że wybił ją Sieciech? Skąd wiemy, że tą monetę wybił Sieciech?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #26

     
zielarz69
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 62
Nr użytkownika: 30.909

 
 
post 20/01/2008, 20:31 Quote Post

Ale kto inny miałby wybijać w XI wieku monetę z napisem "ZETECH" (słabo to widać, ale napis na górnym zdjęciu monecie)

Btw nauczyłem się rozpoczynać zdania z dużych literek biggrin.gif:D
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
abcd12
 

III ranga
***
Grupa: Banita
Postów: 132
Nr użytkownika: 39.995

Zawód: BANITA
 
 
post 20/01/2008, 20:34 Quote Post

QUOTE
  Ale kto inny miałby wybijać w XI wieku monetę z napisem "ZETECH" (słabo to widać, ale napis na górnym zdjęciu monecie)


Widać ślepy jestem, bo ja nie widzę, możesz podać linka do strony na której ją znalazłeś?

QUOTE
Btw nauczyłem się rozpoczynać zdania z dużych literek biggrin.gif:D


Gratuluje.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #28

     
zielarz69
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 62
Nr użytkownika: 30.909

 
 
post 20/01/2008, 20:49 Quote Post

http://www.polskiedzieje.pl/artykul,idart-...alatyn-Sieciech

Jednak na tej stronie nie widać nic lepiej, niestety. Na wikipedii jest kalka tej monety.

Załączona/e miniatura/y
Załączony obrazek
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

     
abcd12
 

III ranga
***
Grupa: Banita
Postów: 132
Nr użytkownika: 39.995

Zawód: BANITA
 
 
post 20/01/2008, 22:50 Quote Post

Trochę mnie to dziwi, że w państwie Siemowita, Lestka, Siemomysła, Mieszka i Bolesława, ktoś zamiast ,,s'' używa ,,z''.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #30

8 Strony < 1 2 3 4 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2023 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej