Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
5 Strony < 1 2 3 4 5 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Polańscy najemnicy Sinozębego
     
A.Mączka
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 552
Nr użytkownika: 55.481

Arkadiusz Maczka
 
 
post 29/06/2011, 13:12 Quote Post

Vapnatak
QUOTE
QUOTE
słyszę ten lament: Jak to słowiańscy woje w Państwie duńskim, przeca to niemożliwe, o laboga, świat się wali!!!

A dlaczego ma to być lament, skoro o tych kontaktach wiadome było od dawna? albo też w ogóle dlaczego mamy prowadzić polemikę w kategorii, że konatktów nie było? Były i co w tym takiego nadzwyczajnego?

Vapnatak przecież wiesz co Skrok wypisuje. Tu nie chodzi o stosunki słowiańsko-skandynawskie, tylko o to w jakiej perspektywie dr Skrok je opisuje. Zdziwię się mocno, jak mi napiszesz, że jesteś wielbicielem jego beletrystyki.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #31

     
emigrant
 

Antykomunista
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 24.369
Nr użytkownika: 46.387

Stopień akademicki: kontrrewolucjonista
Zawód: reakcjonista
 
 
post 29/06/2011, 13:17 Quote Post

QUOTE(Vapnatak @ 28/06/2011, 18:03)
QUOTE(emigrant @ 28/06/2011, 16:40)
P.S.
QUOTE
Czy możemy też mówić przy tej okazji o zakładnikach?

Ale jako zakładnicy szli raczej przedstawiciele znamienitych rodów i najczęściej dzieci...

No właśnie, to brałem pod uwagę. Chyba, że jako zakładnicy szli najlepsi wojowie... naciągane. smile.gif

vapnatak
*


No, właśnie. Słyszałem, że dobrych wojów dawało się z prezencie. Ale jako zakładników? Cóś nie tego...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 29/06/2011, 16:20 Quote Post

QUOTE(A.Mączka @ 29/06/2011, 14:12)
Vapnatak przecież wiesz co Skrok wypisuje. Tu nie chodzi o stosunki słowiańsko-skandynawskie, tylko o to w jakiej perspektywie dr Skrok je opisuje. Zdziwię się mocno, jak mi napiszesz, że jesteś wielbicielem jego beletrystyki.

Oszalałeś?! Oczywiście, że dr Skrok bredzi, niestety. Abstrahując od "teoryji" Sroka; kontakty słowiańsko - skandynawskie przed, w trakcie kształtowania się i zaraz na początku, tudzież w toku funkcjonowania państwa gnieźnieńskiego były i tu nie ma co się spierać. Kwestia jest inna, tak jak piszesz, perspektywa ów kontaktów. Nie było czegoś takiego jak ingerencji skandynawskiej w stołek rządzący Słowian, później w dynastię Piastów. Albo inaczej; członkowie dynastii Piastów jako skandynawskie dziedzictwo tej ingerencji. Żadne źródło, poza na wpół bajędy niektóre sagi, nie traktuje o takiej działalności.

QUOTE(emigrant @ 29/06/2011, 14:17)
No, właśnie. Słyszałem, że dobrych wojów dawało się z prezencie. Ale jako zakładników? Cóś nie tego...

No właśnie, mnie też coś nie tego... Na tyle, by wycofać się z tego pomysłu. No chyba, ze coś mi jeszcze wpadnie do głowy! rolleyes.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #33

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.010
Nr użytkownika: 70.627

Stopień akademicki: MS
 
 
post 29/06/2011, 17:43 Quote Post

Nie kazdy Wiking byl skandynawem i na odwrot, bylo tez powiedzenie "isc na wiking".
Slowianscy najemnicy z terenow Pomorza ?
bardzo prawdopodobne ,Polanscy ?
mniej.

Ten post był edytowany przez Arheim: 29/06/2011, 18:55
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 29/06/2011, 19:17 Quote Post

QUOTE
słyszę ten lament: Jak to słowiańscy woje w Państwie duńskim, przeca to niemożliwe, o laboga, świat się wali!!!


inna kwestia, że słowiańscy nacjonaliści, różnej maści, dostają po przeczytaniu informacji o słowiańskich drużynnikach w Danii, jakiegoś mega-orgazmu, tak jakby nie wiedzieli, że 300 polskich wojów pancernych walczyło w Italii dla Ottona III. Problem w tym, że niektórzy mają problemy z samooceną, potrzeba im więc wielkich przodków. Moi przodkowie byli mini-niziołkami, a w ogóle to kij im w oko.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #35

     
Tromp
 

Młody wilk (morski)-gryzie!
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 17.631
Nr użytkownika: 55.658

Bart³omiej Kucharski
Stopień akademicki: Bêdzie po studiach
Zawód: Admiraal
 
 
post 29/06/2011, 20:31 Quote Post

Witam!
Ja panowie ekspertem nie jestem, ale w artykule z MSiO2/2010 jest o początkach Słowian nad Bałtykiem (O. Myszor autorem). Było tam o słowiańskich odpowiednikach wikingów, chąśnikach. Piraci, rzadziej kupcy nadbałtyccy, w większości z terenów od Pomorza Zachodniego (Gdańskiego raczej nie) po zachodnie kresy ówczesnej (IX-XII wiek) Słowiańszczyzny, często napadali na wybrzeża skandynawskie, na statki kupieckie etc. Czemu nie mieliby się nająć do drużyny Sinozębego?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
bagratuni
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 403
Nr użytkownika: 57.376

Zawód: BANITA
 
 
post 29/06/2011, 22:48 Quote Post

[quote=A.Mączka,29/06/2011, 12:58]
Mam wrażenie, że znowu jakies fobie przez ciebie przemawiają...

CODE
ad.1
Mam nadzieję, że nie będziesz w tym temacie używał określeń Duńczycy i podobnych, bo Duńczyków w tamtych czasach nie było.

Otóż, w przeciwieństwie do Polaków, byli. A jeśli nie Duńczycy to przynajmniej Danowie. A Polaków wówczas nie było; byli Polanie, Pomorzanie czy Mazowszanie - w różnym zakresie uzależnieni od Gniezna oraz Wiślanie, Lędzienie, Ślężanie itd. uzależnieni od Pragi.

CODE
ad.2
A ja widzę coś sensacyjnego. Wielbiciele fantazji wypisywanych przez imć Skroka, zapłaczą się, co uważam za pozytywny wydźwięk tego odkrycia. Już słyszę ten lament: Jak to słowiańscy woje w Państwie duńskim, przeca to niemożliwe, o laboga, świat się wali!!!

Ależ kolego Mączka, to dla Was sensacja? Myślałem, że czekacie na odkrycie szczątków pitekantropa w Polsce, zawierających prasłowiańskie geny i lepiących praslowiańską (np. przeworską smile.gif ceramikę.

CODE
ad.3
Powinieneś użyć zwrotu  "... o stosunkach piastowsko-skjoldungowskich...".

Powtarzasz się, a powtórki sa nudne.

CODE
Tak samo jak domniemane wikińskie znaleziska w Polsce nic nam nie mówią o związkach między Polską a krajami Skandynawii. Może to byli uchodźcy, czy cóś.

A czy ja twierdzę inaczej? Kolega jakoś niezdrowo podnieca się Germanami w Polsce.

Ten post był edytowany przez bagratuni: 29/06/2011, 22:49
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.244
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 29/06/2011, 23:06 Quote Post

QUOTE(Vapnatak @ 27/06/2011, 21:23)
Ciekawe z którego dokładnie regionu Polski pochodzili ów wojownicy?
*


Z Lutomierska pod Łodzią, z Kałdusa pod Chełmnem, z Sowinek pod Poznaniem i z Łubowa niedaleko Lednicy, z Ciepłego koło Gniewu i wielu innych miejsc, gdzie archeolodzy znajdują pochówki w stylu skandynawskim.
Kariera „wikinga” – wojownika i łupieżcy trwała krótko, 10, góra 15 lat. Ci co dożyli „starości” (w tamtych czasach to oznaczało wiek ok. 35 lat) wracali na zasłużoną emeryturę w rodzinne strony. Tu zstępni urządzali im pogrzeby na modłę skandynawską, dla podkreślenia lokalnego znaczenia, bogactwa i stylu życia naszego „wikinga”.
 
User is offline  PMMini Profile Post #38

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 29/06/2011, 23:11 Quote Post

Nie jdelu, nie jestem do tego przekonany. Na ogół wspomniane przez Ciebie stanowiska interpretuje się jako skandynawskie, ale nie, że modła skandynawska obrana przez Słowian, lecz "skandynawskie ze Skandynawii". smile.gif

vapnatak

Ten post był edytowany przez Vapnatak: 29/06/2011, 23:11
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #39

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.244
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 29/06/2011, 23:35 Quote Post

QUOTE(Vapnatak @ 30/06/2011, 0:11)
Nie jdelu, nie jestem do tego przekonany. Na ogół wspomniane przez Ciebie stanowiska interpretuje się jako skandynawskie, ale nie, że modła skandynawska obrana przez Słowian, lecz "skandynawskie ze Skandynawii". smile.gif
*


Wcale nie przypuszczam, że tak od zaraz kogoś przekonam tej koncepcji. Ale jak masz jakieś metody i możliwości rozróżnienia pochówku etnicznego Skandynawa ze Skandynawii (teoretyczne 100% "czystego" wikinga) pochowanego wg obyczaju skandynawskiego w Polsce od pochówku Słowianina z Polski, chodzącego „na wiking”, pochowanego wg takiego samego obyczaju skandynawskiego w Polsce, to bardzo proszę zaprezentuj na forum, jak ich odróżnić.
 
User is offline  PMMini Profile Post #40

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.377
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 29/06/2011, 23:49 Quote Post

Jeśli dobrze pamiętam, w pochówku nas interesującym w Danii już wcześniej przypuszczano, że część wojowników Sinozębego musiała być Słowianami ze względu na ceramikę i broń, którą znajduje się nie w Skandynawii, ale na terenie obecnej Polsce i w Niemczech (zob. linkowana przez Welesxxi całość artykułu z Antiquity, s. 479n); do tego doszła analiza izotopu strontu z zębów. W przypadku Lutomierska i innych mamy ceramikę i broń typową dla Skandynawii, oraz obrządek pogrzebowy, więc uznaje się te stanowiska za normańskie - pewnie niedługo ktoś przystąpi do badań za pomocą izotopu strontu, i jeśli/ o ile można je będzie przeprowadzić, otrzymamy weryfikację dotychczasowej communis opinio.

Ten post był edytowany przez szapur II: 29/06/2011, 23:56
 
User is offline  PMMini Profile Post #41

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.244
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 30/06/2011, 0:01 Quote Post

QUOTE(szapur II @ 30/06/2011, 0:49)
Jeśli dobrze pamiętam, w pochówku nas interesującym w Danii już wcześniej przypuszczano, że część wojowników Sinozębego musiała być Słowianami ze względu na ceramikę i broń, którą znajduje się nie w Skandynawii, ale na terenie obecnej Polsce i w Niemczech (zob. linkowana przez Welesxxi całość artykułu z Antiquity, s. 479n); do tego doszła analiza izotopu strontu z zębów. W przypadku Lutomierska i innych mamy ceramikę i broń typową dla Skandynawii, oraz obrządek pogrzebowy, więc uznaje się te stanowiska za normańskie - pewnie niedługo ktoś przystąpi do badań za pomocą izotopu strontu, i jeśli/ o ile można je będzie przeprowadzić, otrzymamy weryfikację dotychczasowej communis opinio.
*


Super, jestem jak najbardziej za badaniami zębów izotopami strontu. To może dużo wyjaśnić!

Tylko takie nasuwają mi się pytania: dlaczego nie przeprowadzono wcześniej takich badań, dlaczego już na podstawie obyczaju pogrzebowego obwieszczono o obecności wikingów na ziemiach polskich, o ich dominującym wpływie na założenia państwa polskiego, itd., itp.?
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.377
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 30/06/2011, 0:09 Quote Post

Na tej zasadzie, jak archeologom duńskim przychodziło do głowy, że jacyś Słowianie zostali pochowani w Trelleborgu. Bynajmniej nie ze względu na jakiś spisek germanistyczny kierowany np. przez "lubianego" tutaj przez niektórych filoslawistów, czołowego i wybitnego archeologa okresu rzymskiego i wędrówek ludów, pana profesora Kokowskiego.
Poza tym, fala odkryć cmentarzysk normańskich w Polsce to badania z okazji tysiąclecie, właściwie ok. 20 lat po prostu przemilczano ich wyniki, to tak na gruncie działań dyplomatycznych o uznanie przez RFN granicy na Odrze i Nysie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #43

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.244
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 30/06/2011, 0:18 Quote Post

QUOTE(szapur II @ 30/06/2011, 1:09)
Na tej zasadzie, jak archeologom duńskim przychodziło do głowy, że jacyś Słowianie zostali pochowani w Trelleborgu. Bynajmniej nie ze względu na jakiś spisek germanistyczny kierowany np. przez "lubianego" tutaj przez niektórych filoslawistów, czołowego i wybitnego archeologa okresu rzymskiego i wędrówek ludów, pana profesora Kokowskiego.
Poza tym, fala odkryć cmentarzysk normańskich w Polsce to badania z okazji tysiąclecie, właściwie ok. 20 lat po prostu przemilczano ich wyniki, to tak na gruncie działań dyplomatycznych o uznanie przez RFN granicy na Odrze i Nysie.
*


Bynajmniej trudno kogoś podejrzewać w Polsce o spisek „filosłowiański”, skoro mamy pełną bibliotekę teorii o normańskim pochodzeniu Piastów. Mam nadzieję, że duńskie wykopaliska staną się przekonywującym dowodem na błędność tych koncepcji.
 
User is offline  PMMini Profile Post #44

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 30/06/2011, 14:03 Quote Post

QUOTE(jdel @ 30/06/2011, 0:35)
...to bardzo proszę zaprezentuj na forum, jak ich odróżnić.

A może lepiej odnieść do odpowiednich wyników badań opublikowanych w czasopismach naukowych? Może taka metoda będzie o wiele prostsza i efektywniejsza? Albo inaczej, nie będziemy się przecież bawić w ceregiele, zaglądnij sam wink.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #45

5 Strony < 1 2 3 4 5 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej