Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
8 Strony « < 6 7 8 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Największe zwycięstwo Aleksandra Wielkiego
     
sargon
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 5.804
Nr użytkownika: 4.555

Stopień akademicki: mgr inz
 
 
post 29/11/2009, 22:44 Quote Post

QUOTE(ronin12)
Może uściślę, wyglada na to, ze szczegółowe liczebności poszczególnych oddziałów, zarówno Macedońskich, jak ich przeciwników zdają sie być zbliżone do rzeczywistości, dopiero ogólne liczby zmobilizownych perskich armii są już "sufitowe".
Zdają się być zbliżone? Super.
No to ja biorę Arriana II, 8, gdzie opisuje skład armii pod Issos i jadę:
- conajmniej 30 tys jazdy (tyle Dariusz wysłał za rzekę)
- conajmniej 20 tys. lekkozbrojnych (j.w.)
- ok. 30 tys greckich najemników
- ok. 60 tys. kardaków
- dodatkowo 20 tys. żołnierzy skierowano na zbocza za prawym skrzydłęm Aleksandra.

W sumie daje to conajmniej 160 tys. ludzi, w tym 30 tys jazdy.
Jeśli masz inne dane - jedziesz.


Ponadto proszę Cię byś zrobił teraz coś podobnego dla Gaugameli. Zobaczymy czy Ci wyjdzie 250 tys. W końcu tak często pisałeś o tym, ze można zliczyć oddziały i co tylko... rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #106

     
ronin12
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 149
Nr użytkownika: 58.832

Stopień akademicki:
Zawód: BANITA
 
 
post 17/12/2009, 16:02 Quote Post

B. przepraszam, ale wyraźnie napisałem -" wydaja sie być zbliżone do rzeczywistości" - więc różnica rzedu 50 % nie jest
taka wielka, jak na mozliwości starożytnych historyków.
Natomiast pod Gaugamelą Arrian nie zlicza oddziałów, rzucając beztrosko milionem przy ogólnej liczbie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #107

     
Krzysztof M.
 

poilu
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.380
Nr użytkownika: 19.359

Stopień akademicki: ++++
Zawód: ++++
 
 
post 17/12/2009, 17:54 Quote Post

QUOTE(Theodorus @ 22/11/2009, 10:27)
QUOTE(Bruce Bruce @ 21/11/2009, 19:48)
Hmm Gaugamela to wielkie zwycięstwo ale nie może równać się z bitwą pod rzeką Hydaspes.Oczywiście jeżeli chodzi o liczbę żołnierzy to wygrywa Gaugamela , ale pod Hydaspes wrogą armią dowodził znakomity wódz Poros , hindusi  byli bardziej zdyscyplinowani i lepiej uzbrojeni od wojsk Perskich ,a teren walki i klimat Indii bardzo  niesprzyjający dla Macedończyków.Deszcze  monsunowe niweczyły w pewnym stopniu potencjał armii Aleksandra.Zapomniał bym o ok. 200  słoniach bojowych w armii Porosa smile.gif
*


Hindusi lepiej uzbrojeni? Poza słoniami co mieli wyjątkowego? Bambusowe kije? Bez jaj.
Poros był niezłym wodzem, ale żeby znakomitym.....
*



Jak na armię i wodza "z nikąd" to wojska indyjskie i Porus nad rzeką Hydaspes wykazali się niezłą sprawnością taktyczną i wytrwałością w boju. Choć źródeł na ten temat jest bardzo niewiele, to zdaniem Richarda A. Gabriela, armia indyjska nie ustępowała pod tymi względami innym armiom tego okresu, nawet armii macedońskiej. .
 
User is offline  PMMini Profile Post #108

     
sargon
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 5.804
Nr użytkownika: 4.555

Stopień akademicki: mgr inz
 
 
post 17/12/2009, 19:03 Quote Post

QUOTE(ronin12)
Natomiast pod Gaugamelą Arrian nie zlicza oddziałów, rzucając beztrosko milionem przy ogólnej liczbie.
Nie do końca. Podaje także liczebnosc konnicy Dariusza - 40 tys., ponadto wymienia poszczególne kontyngenty w pierwszej i drugiej linii, przy tym tych w drugiej linii jest równo... cztery (Uksjowie, Babilończycy, miezkańcy znad Morza czarnego i Sittakenowie).
Oczywiscie, zawsze można przypisać tym czterem kontyngentom aż po ok. 50 tys ludzi każdy (nawet Babilończykom - mimo, ze chwilę wcześniej są wspomniani w pierwszej linii Mezopotamijczycy...) i wtedy może by wyszło ok. 250 tys w sumie...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #109

     
BRACTWO KERIN
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 10
Nr użytkownika: 61.262

Robert Nowakowski
Zawód: prowadzê bractwo
 
 
post 19/12/2009, 12:19 Quote Post

Ukoronowaniem zwycięstw Aleksandra pod Issos, zajęcie Fenicji i Egiptu, bitwa pod Gaugamelą, wyprawa do Indii. Pewnie szczególnie Issos, gdzie sam w pierwszym rzędzie ruszył na olbrzymią armię Perską i 30 000 swoich pobratymców - greckich hoplitów. Wielki Dariusz III uciekł. Największą porażką ślina na chłopców.
Pozdrowiam miłośników kultur dawnych. Hej
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #110

     
gothic1993
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 7
Nr użytkownika: 59.089

Maciej Wawrzak
Stopień akademicki: brak
Zawód: Uczen muzycznej
 
 
post 21/12/2009, 13:24 Quote Post

Nie moi panowie. Moim zdaniem najefektowniejszym zwycięstwem Aleksandra był Granik! Cheronea to był dopiero POCZĄTEK. Pod Granikiem cudownie zamarkował oskrzydlenie. Prawa flanka persów obróciła się czołem do natarcia a wtedy jego wojska wdarły się w powstałą wtedy lukę i podzieliły wojska perskie na 2 części. Aleksandrowi zostało już tylko natarcie na tyły przeciwnika, ale niestety lewa flanka która utrzymywała linię natarcia na lewej flance sypała się. Musiał ich wspomóc. Swoimi 40 tys rozbił 200 tys!!! Persów. To się nazywa geniusz taktyczny...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #111

     
Legion
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 458
Nr użytkownika: 58.730

Stopień akademicki: Basileus
Zawód: student
 
 
post 21/12/2009, 14:54 Quote Post

QUOTE(gothic1993 @ 21/12/2009, 13:24)
Nie moi panowie. Moim zdaniem najefektowniejszym zwycięstwem Aleksandra był Granik! Cheronea to był dopiero POCZĄTEK. Pod Granikiem cudownie zamarkował oskrzydlenie. Prawa flanka persów obróciła się czołem do natarcia a wtedy jego wojska wdarły się w powstałą wtedy lukę i podzieliły wojska perskie na 2 części. Aleksandrowi zostało już tylko natarcie na tyły przeciwnika, ale niestety lewa flanka która utrzymywała linię natarcia na lewej flance sypała się. Musiał ich wspomóc. Swoimi 40 tys rozbił 200 tys!!! Persów. To się nazywa geniusz taktyczny...
*


A powiedz mi od kiedyż to Persów nad Granikiem było 200 tyś ? rolleyes.gif
Macedończyków zaś było 49 tyś (43 tyś piechoty i 6000 jazdy)

Zajrzyj do http://www.historycy.org/index.php?showtopic=62771, gdzie piszemy o ilości wojsk nad Granikiem wink.gif

Legion
 
User is offline  PMMini Profile Post #112

     
Legion
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 458
Nr użytkownika: 58.730

Stopień akademicki: Basileus
Zawód: student
 
 
post 21/12/2009, 21:07 Quote Post

QUOTE(Leśny @ 25/11/2005, 18:44)
Cześć.

QUOTE(Publius @ 2/10/2005, 18:42)
Moim zdaniem największym zwycięstwem Aleksandra była bitwa po Cheroneją. Dowodząc lewym skrzydłem wojsk Filipa pokazał swój geniusz jako dowódcy i to własnie zachowanie w tej bitwie otworzyło mu drzwi do jego wielkich podbojów.


No,no,no! Wkład Aleksandra w to zwycięstwo nie był oczywiście mały, ale nie odbierajmy tej wiktorii Filipowi II. Z całym szacunkiem dla taktycznych talentów Aleksandra, to nie było jego zwycięstwo.

Mi osobiście wydaje się, że najbardziej przełomową bitwą wygraną przez Aleksandra, była bitwa pod Issos. Dariusz miał olbrzymią przewagę liczebną, w dodatku starcie rozegrało się w terenie górzystym, gdzie falanga rzadko kiedy mogła rozwinąć pełen szyk. Mimo to Persowie dostali srogie baty. To zwycięstwo oraz zajęcie fenickich miast, przesądziło o przebiegu całej kampanii.

Pozdrawiam
*


Dariusz miał olbrzymią przewagę pod Issos ? Coś mi się nie wydaję sleep.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #113

     
sargon
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 5.804
Nr użytkownika: 4.555

Stopień akademicki: mgr inz
 
 
post 21/12/2009, 21:54 Quote Post

No jak by nie było jakieś 100 tys. Persów maks. do ok. 40 tys Macedończyków? smile.gif
Chociaż liczebność jest przedmiotem sporów..., jak zwykle smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #114

     
Legion
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 458
Nr użytkownika: 58.730

Stopień akademicki: Basileus
Zawód: student
 
 
post 21/12/2009, 22:08 Quote Post

QUOTE(sargon @ 21/12/2009, 21:54)
No jak by nie było jakieś 100 tys. Persów maks. do ok. 40 tys Macedończyków? smile.gif
Chociaż liczebność jest przedmiotem sporów..., jak zwykle smile.gif
*


Persowie na pewno mieli przewagę ale te 100 tyś to moim zdaniem troszkę za dużo. Liczbę najemników zaś ok. 30 000 nie tak łatwo już negować wink.gif

Legion
 
User is offline  PMMini Profile Post #115

     
ronin12
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 149
Nr użytkownika: 58.832

Stopień akademicki:
Zawód: BANITA
 
 
post 22/12/2009, 16:56 Quote Post

O rany, nigdy nie sądziłem, że będę kopiował kol. Sargona, ale tu prosi się pytanie, dlaczego -"troszkę za dużo" czyli ile faktycznie i jakie obliczenia uzasadniają to ugruntowane niewątpliwie przekonanie? smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #116

     
Legion
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 458
Nr użytkownika: 58.730

Stopień akademicki: Basileus
Zawód: student
 
 
post 22/12/2009, 19:45 Quote Post

QUOTE(ronin12 @ 22/12/2009, 16:56)
O rany, nigdy nie sądziłem, że będę kopiował kol. Sargona, ale tu prosi się pytanie, dlaczego -"troszkę za dużo" czyli ile faktycznie i jakie obliczenia uzasadniają to ugruntowane niewątpliwie przekonanie? smile.gif
*


Zawsze jest kiedyś ten pierwszy raz tongue.gif a skoro skopiowałeś Sargona to zapewne przeczytałeś że napisał iż "chociaż liczebność jest przedmiotem sporów"
Dla przykładu Dariusz zgromadził pod Gaugamelą 100 tyś żołnierzy, przy czym miał sporo czasu na zaciągi we wschodnich satrapiach. "Armia, która dowodził pod Issos, była nie większa od armii Aleksandra, a może nawet nie tak liczna, bo zbyt się spieszył [Dariusz], żeby czekać na kontyngenty z bardziej odległych satrapii"(Green str. 208)
Poza tym napisałem że liczba 100 tyś jest wg mnie troszkę za duża wink.gif. Bynajmniej nie dlatego że Green tak piszę rolleyes.gif

Legion
 
User is offline  PMMini Profile Post #117

     
ronin12
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 149
Nr użytkownika: 58.832

Stopień akademicki:
Zawód: BANITA
 
 
post 25/12/2009, 23:56 Quote Post

Jeśli chodzi o liczebność armii perskich, zapraszam do poprzednich postów na str.6 i 7, dotyczacych tej kwestii.
W sprawach wojskowych, jak zresztą politycznych Green nie jest niestety dla mnie specjalnie wiarygodny,( delikatnie mówiąc) później w wolnym czasie opiszę dokładniej, jakie popełnił błedy, z tym, że na temacie dotyczącym biografii A.( mocno do tego zachęcał mnie kol. Sargon)
 
User is offline  PMMini Profile Post #118

     
Legion
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 458
Nr użytkownika: 58.730

Stopień akademicki: Basileus
Zawód: student
 
 
post 26/12/2009, 9:56 Quote Post

QUOTE(ronin12 @ 25/12/2009, 23:56)
Jeśli chodzi o liczebność armii perskich, zapraszam do poprzednich postów na str.6 i 7, dotyczacych tej kwestii.
W sprawach wojskowych, jak zresztą politycznych Green nie jest niestety dla mnie specjalnie wiarygodny,( delikatnie mówiąc) później w wolnym czasie opiszę dokładniej, jakie popełnił błedy, z tym, że na temacie dotyczącym biografii A.( mocno do tego zachęcał mnie kol. Sargon)
*

Przejrzałem strony 6 i 7 jedyne co tam zobaczyłem to to że kolega Sargon, Darth Stalin i inni poprawiają Cię co chwilę rolleyes.gif. Co do tych liczebności to również nie zobaczyłem za dużo (poza źródłami starożytnymi). Chętnie poznam też czemu Green się nie zna i jest nie wiarygodny wink.gif

Legion
 
User is offline  PMMini Profile Post #119

     
Elar
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 77.603

Zawód: pytaj¹cy
 
 
post 18/04/2012, 20:24 Quote Post

Raz na Discovery leciał program o Gaugameli. Tam stwierdzili, że w momencie przesuwania się armii Aleksandra w prawo, za lekką kawalerią Macedończyka (na prawym skrzydle) podążało kilkuset łuczników, oszczepników i procarzy. Sucha ziemia miała być powodem do chmury pyłu który zakrył harcowników i w momencie ataku kawalerii perskiej, konni Aleksandra zrobili jakiś zwrot dzięki czemu odsłonili perską jazdę przed lekkozbrojnymi, którzy zaczęli do nich strzelać, co miało osłabić perski oddział. Rzeczywiście jakieś źródła o tym mówią? Byłbym wdzięczny za połapanie się w chaosie mojego postu i odpowiedzenie mi smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #120

8 Strony « < 6 7 8 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej