Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
7 Strony < 1 2 3 4 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Czy Germanie to Germanie ?
     
JarekJ
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 7.556

Zawód: BANITA
 
 
post 1/05/2006, 0:10 Quote Post

QUOTE(Ramond @ 28/04/2006, 20:50)
końcówka -mar. Porównaj z Waldemar.

smile.gif porownalem.
Waldemar jest od Wladimir. Waldemar I (1157-1182) dostal to imie po ruskim dziadku Wladimirze. Wszyscy pozostali Waldemarowie dostali swoje imiona po tym pierwszym.
QUOTE(Kon-dzia)
Kiedy wcześniej? Ściśle biorąc Teutonowie byli tylko jednym z plemion germańskich którzy wraz z Cymbrami zostali pokonani przez Mariusza

Latwiej i lepiej bedzie mi odpowiedziec cytatami ze zrodel, ale innym razem (musze to przygotowac).
QUOTE(marlon)
w dodatku nosili nazwę celtycką patrz np teutates

-a Lachowie nosili nazwę arabska patrz np Allah
QUOTE(carantuhill)
Dla nas Germanie to Niemcy - znaczy się niemi - nie mówiący ludzkim językiem. Dla Germanów Germani to Alemani - wszyscy ludzie

"Niemcy" bylo chyba kiedys naszym odpowiadnikiem uzywanego na zachodzie "Teutoni". Jeszcze Pasek stosowal "Niemcy" w tym szerszym znaczeniu o ktorym wspominasz.
Natomiast jesli chodzi o "Alemani" to jest to stosunkowo pozne okreslenie, a sami Alemanowie powstali pozno, jako zwiazek roznych plemion na poludniu Niemiec.
Anglicy i Francuzi (ktorzy uzywaja tego slowa do dzis) poszerzyli termin "Alemani" dla okreslenia nim panstwa niemieckiego i jego mieszkancow - ale nie Szwedow, Dunczykow, Norwegow, Gotow itd.

*
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
chr
 

VI ranga
******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 1.083
Nr użytkownika: 2.972

 
 
post 1/05/2006, 0:15 Quote Post

Grzegorz z Tours:
http://www.thelatinlibrary.com/gregorytours5.html

Mirus rex Galliciensis legatos ad Guntchramnum regem dirixit

Myślę że to imię - Mir - króla Swewów w Hiszpanii zmarłego w 583, może być dobrym przykładem do zastanowienia nad końcówką -mir. Jest tu bowiem w formie jakby absolutnej bo niezależnej. Do tego skądś do Swewa (?) w Hiszpanii przylgnęło.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 1/05/2006, 13:03 Quote Post

QUOTE
Waldemar jest od Wladimir. Waldemar I (1157-1182) dostal to imie po ruskim dziadku Wladimirze. Wszyscy pozostali Waldemarowie dostali swoje imiona po tym pierwszym.

Etymologia tak samo dziwaczna jak przedstawiane przez Ciebie genealogie.
"waltan" - rządzić, "mari" - sławny. Ze starowysokoniemieckiego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
Jasnogród
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 788
Nr użytkownika: 50

 
 
post 1/05/2006, 13:09 Quote Post

W taki razie należy pójść za ciosem i stwierdzić,że Goci też byli Słowianami. smile.gif

QUOTE
QUOTE
Waldemar jest od Wladimir. Waldemar I (1157-1182) dostal to imie po ruskim dziadku Wladimirze. Wszyscy pozostali Waldemarowie dostali swoje imiona po tym pierwszym.


Etymologia tak samo dziwaczna jak przedstawiane przez Ciebie genealogie.
"waltan" - rządzić, "mari" - sławny. Ze starowysokoniemieckiego.


Może właśnie ruskie imię Włodzimierz jest odbiciem skandynawskiego Waldimarra.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 1/05/2006, 13:22 Quote Post

QUOTE
Może właśnie ruskie imię Włodzimierz jest odbiciem skandynawskiego Waldimarra.

Przypuszcza się, ze słowiańskie Włodzimir/Władymir jest taką kalką językową.
QUOTE
W taki razie należy pójść za ciosem i stwierdzić,że Goci też byli Słowianami. 

Co by znaczyło, że trzeba również na nowo definiować Słowian, bo język gocki znamy i doskonale się wpasowuje w to, co współcześnie zwiemy językami germańskimi.
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Jasnogród
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 788
Nr użytkownika: 50

 
 
post 1/05/2006, 13:36 Quote Post

QUOTE
Co by znaczyło, że trzeba również na nowo definiować Słowian, bo język gocki znamy i doskonale się wpasowuje w to, co współcześnie zwiemy językami germańskimi.


No właśnie,bo Rzymianie widzieli podobieństwo Gotów do Wandalów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 1/05/2006, 14:35 Quote Post

historycy Hrv Goci

Fantastyczny watek. Z mojego punktu widzenia bardzo zblizony do watku, ktorym inaugurowalem swoj pobyt na forum historycy.org, czyli watku o Kraku i Bialych Chorwatach. Te same czasy, te same trudnosci interpretacyjne.

Goci a pozniej Ostrogoci sasiadowali na ukrainskim/scytyjskim stepie z Sarmatami na wschodzie i ze Slowianami na polnocy. Relacje spoleczne mogly wiec byc bardzo podobne bo zapozyczane od sasiadow lub poprzednikow. Zasob germanizmow w jezykach slowianskich wskazuje ponoc na bardzo stare sasiedztwo.

Jadrem konfliktu jest moim zdaniem granica pomiedzy siedliskami "autochtonicznych" Slowian Polakow a "Germanami". Sugestia pieknego mitycznego rozwiazania jest etymologia Bajuwarow z jaka sie zetknalem, Boji-Avari. Podkreslam mitycznosc samego zestawienia, natomiast porazajaca jest idea tego sposobu myslenia. Autorzy tego skojarzenia mieli sluszne przekonanie co do tego, ze Bawarzy nie byli zadna czysta rasa germanska. Byli bez watpienia wieloetniczna mieszanka z duzym wkladem slowianskim, Korutan, Slowenow. Natomiast swiadomosc wkladu etnicznego substratu celtyckich Boji z terenow wspolczesnych Czech jest zastanawiajaca. Samo pojecie odnosi sie do czasow gdy Bawaria (spadkobierczyni Rugii???) obejmowala tereny na poludnie od Dunaju, w tym czesc wspolczesnych Wloch. Przypomne, ze wspolczesnie land Bawaria prawie calkowicie lezy na polnoc od Dunaju, obelmujac Frankonie. W tamtych czasach na polnoc od Dunaju po Frankonie, a nawet Turyngie mieszkali prawie sami Slowianie. "Trendy" odmienil dopiero Karol Wielki.

Wracajac do granicy pomiedzy siedliskami "autochtonicznych" Slowian "Polakow" a "Germanami". Przebiegala ona byc moze gdzies na Mazowszu, na wschod od Wisly i na Bugu. Trudno jednak ustalic na ile byla to granica ze Slowianami a na ile z Baltami, Galindami, Prusami. Baltyjscy Galindowie ruszyli w Wedrowke Ludow wraz z Germanami-Teutonami. Zagineli, zasymilowali sie gdzies, ponoc w Hiszpanii. Z Germanami w Wedrowce Ludow brali udzial Sarmaci, Alanowie. Opisywany w niniejszym watku zasieg wedrowek Slowian pokrywa sie dosc dokladnie z wedrowkami i zasiegiem Alanow. Ja jestem przekonany, ze po prostu nie wiadomo w jakim stopniu Alanowie, Sarmaci byli Slowianami. Jak daleko zaszly procesy asymilacji. Zupelnie podobnie sprawa mogla sie miec z asymilacja ostrogocko-slowianska. Kluczowa sprawa mogloby rozstrzygniecie jak wygladaly zwyczaje dotyczace "poboru" do wojska synow Slowianek-oraczek, synow, ktorzy mogli byc genetycznie synami gockich ojcow. Czy w armii byl cenniejszy pelen woli walki osilek Walkimir (Waldemar) czy czysty rasowo pokurcz, syn piatej (niekochanej?) zony wodza Gotow. Slowianskie-sarmackie imiona wsrod elit gockich nie sa rzadkoscia w literaturze tamtego okresu.

Nasze wspolczesne myslenie jest zarazone XIX wiecznym wynalazkiem nacjonalizmu. Moim zdaniem, jakiekolwiek wyobrazenia o rasowej czystosci naszych odleglych przodkow sa absolutna uluda. Musi byc brana pod uwage asymilacja Teutonow z Celtami, Baltami, Slowianami, Sarmatami, Trakami, Ilirami, Turkami, Italikami, Galami, Grekami, Berberami, Hunami, Madziarami, ... confused1.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.602
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 1/05/2006, 15:38 Quote Post

QUOTE(Striegomir @ 1/05/2006, 14:35)
Opisywany w niniejszym watku zasieg wedrowek Slowian pokrywa sie dosc dokladnie z wedrowkami i zasiegiem Alanow. Ja jestem przekonany, ze po prostu nie wiadomo w jakim stopniu Alanowie, Sarmaci byli Slowianami. Jak daleko zaszly procesy asymilacji. Zupelnie podobnie sprawa mogla sie miec z asymilacja ostrogocko-slowianska. Kluczowa sprawa mogloby rozstrzygniecie jak wygladaly zwyczaje dotyczace "poboru" do wojska synow Slowianek-oraczek, synow, ktorzy mogli byc genetycznie synami gockich ojcow. Czy w armii byl cenniejszy pelen woli walki osilek Walkimir (Waldemar) czy czysty rasowo pokurcz, syn piatej (niekochanej?) zony wodza Gotow. Slowianskie-sarmackie imiona wsrod elit gockich nie sa rzadkoscia w literaturze tamtego okresu.


Może poproszę o rozwinięcię.
Jakiej literatury, z jakiego okresu, i jakie słowiańskie imiona wśród gockiej elity (poprosze o podanie imion ze słowiańską etymologią). Bo wg mnie Goci nosili germańskie imiona
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 1/05/2006, 16:07 Quote Post

ad asceta
QUOTE
Bo wg mnie Goci nosili germańskie imiona
Zgoda, jak tak uwazasz to tak uwazasz.
QUOTE
(poprosze o podanie imion ze słowiańską etymologią)
Skladam relacje ze swoich dosc rozleglych lektur. Jak zaznaczam w sygnaturze nie jestem zawodowym historykiem. Nie zamieszczam publikacji w prasie naukowej. Totez nie prowadze skrupulatnie bazy danych literatury i cytowan. Po prostu wielokrotnie czytajac czulem sie zaskoczony zawartoscia wykazow imion. Jezeli Ci tak wygodniej to przyjmij, ze mi sie to snilo. Ja przyjme, ze Twoje pytania takze mi sie snia.

PS. Jak moge uzyskac cytowanie "QUOTE(Striegomir @ 1/05/2006, 14:35)..."?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #24

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.602
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 1/05/2006, 17:55 Quote Post

QUOTE(Striegomir @ 1/05/2006, 16:07)
. Po prostu wielokrotnie czytajac czulem sie zaskoczony zawartoscia wykazow imion. Jezeli Ci tak wygodniej to przyjmij, ze mi sie to snilo. Ja przyjme, ze Twoje pytania takze mi sie snia.

Jak pierwszy raz przeczytałem gockie imiona to też byłem zdziwiony. Brzmią trochę znajomo, ale to nie swiadczy o tym, że są słowiańskie. Bo jednak takie imiona jak Walamir, czy Widimir nie są słowiańskie. Chyba ze coś pominąłem, dlatego się pytałem, i dlatego tak zależało mi na etymologii, Słowianie wchłonęli chyba bowiem garść słów gockich i coś co na prawdę moze brzmiec bardzo słowiańsko może tym nie być.
 
User is offline  PMMini Profile Post #25

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 1/05/2006, 18:23 Quote Post

QUOTE(asceta @ 1/05/2006, 19:55)
QUOTE(Striegomir @ 1/05/2006, 16:07)
Po prostu wielokrotnie czytajac czulem sie zaskoczony zawartoscia wykazow imion.

Słowianie wchłonęli chyba bowiem garść słów gockich i coś co na prawdę moze brzmiec bardzo słowiańsko może tym nie być.
*

W tamtych czasach i terenach byl wiekszy problem. Byly jeszcze wplywy Sarmatow. Ponoc imiona dwuczlonowe to wybitnie sarmacka specjalizacja. Nam byc moze wspolczesnie jest wybitnie trudno okreslic co jest "slowiansko" obce. Wisla moze byc celtycka, a Kijow jest chazarski, zupan awarski, giermek wegierski a puszta to chyba slowianska pustka czyli step.

Tak czy owak asymilujemy sie od dawna, z krotka przerwa na Urzad Czystosci Rasy i Auschwitz.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #26

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.602
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 1/05/2006, 20:57 Quote Post

QUOTE(JarekJ @ 30/04/2006, 23:53)
QUOTE(asceta @ 28/04/2006, 19:19)
Nie, to nie jest termin "żywy" tylko użyty wtórnie do ludów, które sie jakos kojarzyły bo np. mieszkały w podobnym miejscu.

Dobra. Kompromis: Vandale to termin zywy, lub termin uzyty wtornie
(do sprawdzenia i udowodnienia)


A co tu udowadniać. Kilkaset lat przerwy w użyciu terminu po tym jak go używano do ludu co wywędrowal do Afryki. Potem dziwne okreslenia raz na Awarów potem na Słowian. Dlaczego miałoby być to żywy termin?

QUOTE
Wandalowie przez jakis czas byli poddanymi Gotow.
Arianska biblia byla po gocku, wiec pewnie byl to tez jezyk kosciola arianskiego. Skoro tak, to wandalski (czymkolwiek wczesniej byl) poddany zostal dwojakiej presji gockiego: 1) poprzez dominacje elit i 2) poprzez liturgie. 


Ale jeżeli Wandalowie zaakceptowali Biblię Wulfili po gocku oznaczałoby to, że chyba mówili podobnym jezykiem. Jeżeli mówili całkiem innym to by przeszli od razu na liturgię łacińską. Prościej.

QUOTE
Pozniej, taka wlasnie kombinacja (dominacja arabskich elit + koran) doprowadzila do niemal calkowitej wymiany jezykow w polnocnej Afryce na j.arabski.

Tyle, że Wandalowie wkroczyli do Rzymu gdzie mieszkali ludzie mówiącu łaciną. I tyle, że islam zakłada że jezykiem religii jest arabski i był narzucany z góry z powodów religijnych. W chrześcijaństwie natomiast podstawowym jezykiem była wtedy lacina, wiec jeżeli Wandalowie wybrali gocki to moze język Wandalów był po prostu podobny do gockiego.


QUOTE
smile.gif "Godigisel" jest hipotetyczny.
W historycznych czasach to nie "Godgisel" przybral forme Godigisclus /Godigiselus, lecz odwrotnie: Godigisclus/ Godigiselus zostal przerobiony na "Godgisela".
Przyjeto a priori ze to imie jest *germanskie (teutonskie) i przyprawiono Godigisclusowi  *germanskie uszy (i to jest ten mechanizm ktory oprotestowuje).


Godigiselus - odrzucamy -us, będące łacińskim dodatkiem (Casimirus, Kazimir) i zostaje Godigisel. "e" mogło być pomylone z "c" bo lubiano niegdyś robić "c" z poprzeczką. Jedna z hipotez.
A dlaczego się tłumaczy po germańsku? A jak sie ma tłumaczyć bezposredniego poprzednika Gunderyka i Gejzeryka?

QUOTE
Gdyby potraktowac w ten sposob Stanislasa to bylby Stansel, zamiast Stanislawa. (no sam powiedz... tak czy nie?)

No takiego podobieństwa jak Stanislas do Godigiselus nie ma.
Poza tym jakby jakiś Stantisclus był ojcem Hermanaryka ....

QUOTE
To, jak na imie mial wodz Wandalow, jest sprawa otwarta (moze Godgisel, moze Godzislaw, a moze jeszcze innaczej) ale to, ze w zrodlach jest Godigiselus, Godigisclus, Godigisilus itp. jest

Nio, podaj te źródła.


QUOTE
QUOTE
Otóż końcówka -mir jak najbardziej występuje w imionach germańskich.

Jasne. Wsrod Gotow jest mnostwo ludzi z takimi imionami i nie brakuje ich wsrod innych Germanow. Tylko czy sa to imiona teutonskie czy kontynentalne?
Moim zdaniem kontynentalne i mysle ze wszystkie sa zapozyczeniami ze slowianskiego.


Natomiast wszelkich "-mirow", "-marusow", "-merusow", mam zamiar bronic (i obronic).
Skoro slowianski Wladimir stal sie Waldemarem, Woldemarem, Vollemarem, Volmarem, Volmerem, Valdem i Vallem, to mogl tez spokojnie stac sie Valamirem, Videmerem itp.
- a skoro Dragomira stala sie Dagmar, a z Jaromira zrobil sie Jarmer (ze juz nie wspomne o Przybyslawie, ktory stal sie Prebenem), to kazde imie typu Gelimer, Visimar, Ricimer itd. moglo miec slowianski pierwowzor i - moim zdaniem - mialo.


Ależ co to da?
Udowodnione jest że konćówki, -mir, -mer, -mar wystepowały w germańskich jezykach, przepiekne -mir w gockim. Jak sie tam dostało to inna sprawa, ale było. Dlatego, końcówka -mir w Wandalskich imionach jako dowód na słowiańskość Wandali jest do niczego. Bo końcówka ta jest takze germańska.

A co do Waldemara, to moze być od Władymira ale nie koniecznie. Waldemar I faktycznie miał przodka Władymira ale był to pradziadek ze strony mamy, czyli nikt specjalny.

Nawet więc gdyby to Germanie Wschodni wzięli od Słowian te końcówki gdzieś w IV wieku (wtedy mamy pierwsze pewne spotkanie Słowian przez Gotów),co jest wątpliwe, bo one mają sens w jezykach germańskich moze nawet wiekszy niż -mir w słowańskich (no bo co to jest -mir - pokój?) to i tak nic to nie zmienia w całosci rozważań.

 
User is offline  PMMini Profile Post #27

     
JarekJ
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 7.556

Zawód: BANITA
 
 
post 2/05/2006, 1:15 Quote Post

QUOTE(asceta @ 1/05/2006, 22:57)
A co do Waldemara, to moze byc od Wladymira ale nie koniecznie. Waldemar I faktycznie mial przodka Wladymira ale byl to pradziadek ze strony mamy, czyli nikt specjalny.

&
QUOTE(Jasnogród)
Moze wlasnie ruskie imie Wlodzimierz jest odbiciem skandynawskiego Waldimarra.

&
QUOTE(Ramond)
Przypuszcza sie, ze slowianskie Wlodzimir/Wladymir jest taka kalka jezykowa.

& (w szczegolnosci)
QUOTE(Ramond @ 1/05/2006, 15:03)
QUOTE(JarekJ)
Waldemar jest od Wladimir. Waldemar I (1157-1182) dostal to imie po ruskim dziadku Wladimirze. Wszyscy pozostali Waldemarowie dostali swoje imiona po tym pierwszym.

Etymologia tak samo dziwaczna jak przedstawiane przez Ciebie genealogie.
"waltan" - rządzić, "mari" - sławny. Ze starowysokoniemieckiego.
*


"Imie powstalo z rosyjskiego Vladimir.
Pierwszym dowodem dunskiej formy jest dunski krol Valdemar 1. Wielki, ktorego dziadek byl rosyjskim ksieciem imeniem Vladmir."
http://da.wikipedia.org/wiki/Valdemar

"Valdemar was named after his great-grandfather, Vladimir Monomakh. According to the Knytlinga Saga Valdemar was not only born at his Russian grandfather's court but also spent his childhood in Russia, possibly with his uncle in Novgorod. "
http://www.historisktidsskrift.dk/summary/92_262.html

"Volmer: inna (poetycka) forma imienia Valdemar"
http://www.kalliope.org/dict.cgi?wid=Volmer

"In case you are wondering: Kong Volmer was the nickname of one of the great Danish kings of the middle ages. Kong Volmers real name was Valdemar Atterdag (1320-1375)."
http://ragnarok-ultimate.dk/kongvolmer/

Pochodzenie imienia Waldemar to nie jest wiedza tajemna, tylko prosta prawda, ktora wlasciwie nie powinna byc przedmiotem dyskusji (koniecznosc wykazania potraktowalem jako kare za podanie nie sprawdzonych genealogii - ale nie liczcie na wiecej smile.gif )

Interesujaca jest natomiast degeneracja (fonetyczna i semantyczna) tego slowianskiego imienia, bo demonstruje ona schemat, wedlug ktorego inne slowianskie imiona, zamienialy sie w "gockie", "saskie" itp.
 
User is offline  PMMini Profile Post #28

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 2/05/2006, 5:59 Quote Post

QUOTE(asceta @ 1/05/2006, 22:57)
bo one mają sens w jezykach germańskich moze nawet wiekszy niż -mir w słowańskich (no bo co to jest -mir - pokój?)
*


Posiadac mir, to byc znanym, slawnym. Niestety nie da sie dzis okreslic, czy czasownikowe uzycie nie jest wtorne, czy nie wzielo sie z wlasnie z drugiego czlonu imienia.
W calych tych rozwazaniach brakuje mi analizy porownawczej z jezykami sarmackimi, czyli wspolczesnie z osetynskim i pasztunskim. Zapozyczenia nie musza byc jedynie z gockiego lub slowianskiego. Moga byc rowniez z sarmackiego.

Cala duskusja w niniejszym watku mocno smierdzi nacjonalizmem i koncepcjami czystosci rasy. Przed 1800 laty nikt nie myslal tak jak w XIX wieku. Wyzywienie dzieci bylo wazniejsze niz czystosc rasowa. Ze wzgledu na zmiany klimatyczne, obnizenie temperatur ludzie migrowali do zrodel pozywienia. Nie zawsze najlepsza strategia zyciowa bylo wymordowanie konkurentow, gdyz samemu mozna bylo polec. Wszelka kooperacja, wspolpraca prowadzila przy okazji do asymilacji. Dotyczylo to rowniez Germanow, czy Teutonow. Poslugiwanie sie do rozstrzygania tej kwestii zapisami starozytnych jest bez sensu. Celem takich zapisow nie bylo rozstrzyganie o czystosci rasowej. Totez autorzy nie zaglebiali sie w to czy opisani przykladowo Ostrogoci nie maja zbyt duzego dodatku elementu obcego rasowo. W swietle wspolczesnych badan mozemy miec pewnosc, ze czystych Teutonow nie ma i nie bylo.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 2/05/2006, 15:45 Quote Post

QUOTE
"Imie powstalo z rosyjskiego Vladimir.
Pierwszym dowodem dunskiej formy jest dunski krol Valdemar 1. Wielki, ktorego dziadek byl rosyjskim ksieciem imeniem Vladmir."
http://da.wikipedia.org/wiki/Valdemar

Jak już jesteśmy przy Wikipedii, to: "Ein Teil der Onomastik vermutet bei dem slawischen Namen Wladimir einen germanischen Ursprung" http://de.wikipedia.org/wiki/Waldemar
Czyli, że słowiańskie Władimir pochodzi od Germańskiego Waldemara. Żródło równie dobre jak Twoje - nawet lepsze, bo Twoje mówi wyłącznie o pojawieniu się imienia Valdemar w języku duńskim. W żaden sposób nie rozstrzyga istnienia tego imienia w języku starowysokoniemieckim.
QUOTE
Pochodzenie imienia Waldemar to nie jest wiedza tajemna, tylko prosta prawda, ktora wlasciwie nie powinna byc przedmiotem dyskusji

Ciekawe, bo jezykoznawcy sporo nad tym dyskutują. Więc może to tylko Ty miałeś objawienie i poznałeś jedną, jedyną właściwą odpowiedź?
QUOTE
Interesujaca jest natomiast degeneracja (fonetyczna i semantyczna) tego slowianskiego imienia, bo demonstruje ona schemat, wedlug ktorego inne slowianskie imiona, zamienialy sie w "gockie", "saskie" itp.

Chyba raczej pokazuje, jak imiona germańskie były kalkowane na jezyki słowiańskie. Stąd mogło się w językach słowiańskich wziąć znaczenie słowa "mir" jako sława - przeniesione z gockiego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #30

7 Strony < 1 2 3 4 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2021 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej