Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
7 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Bitwy Bolesława Chrobrego
     
Władysław IV Waza
 

Vladislaus Quartus Dei gratia rex Poloniae, magnus dux Lithuania
*******
Grupa: Banita
Postów: 1.775
Nr użytkownika: 5.849

Dominik
Zawód: król oczywiscie :)
 
 
post 6/07/2005, 13:28 Quote Post

Szczególnie chodzi mi o bitwy w okresie wojen polsko-niemieckich
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
agatstone
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 177
Nr użytkownika: 4.624

Stopień akademicki: Krzyzowiec
Zawód: Uczniak
 
 
post 6/07/2005, 18:57 Quote Post

Organizował wyprazy przeciwko Henrykowi Bawarskiemu na Milsko i Łużyce.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Władysław IV Waza
 

Vladislaus Quartus Dei gratia rex Poloniae, magnus dux Lithuania
*******
Grupa: Banita
Postów: 1.775
Nr użytkownika: 5.849

Dominik
Zawód: król oczywiscie :)
 
 
post 7/07/2005, 14:41 Quote Post

a jakieś konkretne bitwy?
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 30/08/2005, 18:31 Quote Post

Jako takiej bitwy w otwartym polu podczas wojen polsko-niemieckich nie bylo. Polacy stosowali metody wojny podjazdowej, starajac sie przede wszystkim umocnic linie Odry uniemozliwiajac wojskom Henryka II przprawe na drugi brzeg. Na ogol kolejne wyprawy wojsk niemieckich na Polske konczyly sie niepowodzeniem, najdalej wojska niemieckie dotarly w 1005 r. bo az pod Poznan.
To co jednak przeszlo do historii zmagan Boleslawa Chrobrego z Henrykiem II to bohaterska obrona Niemczy w 1017 r. porownywna do slynnej obrony Glogowa w 1109 r.
Latem 1017 r. ruszyla na Polske kolejna wyprawa. w sierpniu cesarz stanal ze swoja armia pod Glogowem, nie probujac tym razem przeprawy przez Odre. Wojska niemieckie zaatakowaly tym razem Niemcze, inny grod nad Odra na drodze z Wroclawia do Klodzka. Oblezenie trwalo prawie miesiac. W tym samym czasie Mieszko Boleslawowic ruszyl z dywersyjna wyprawa na Czechy. W wyniku tego Henryk II zmuszony byl zawrocic. Wkrotce rozpoczely sie rokowwania pokojowe, ktore doprowadzily w styczniu 1018 r. do zawarcia pokoju w Budziszynie, korzystnego dla Polski.
Do duzej bitwy doszlo natomiast podczas drugiej wyprawy na Rus w 1018 r. Jak wiadomo Boleslaw Chrobry ruszyl na wschod aby wspomoc swego szwagra Swietopelka przeciwko jego bratu Jaroslawowi Madremu.Po przebyciu Bugu, pod Wieluniem 22 lipca 1018 r. doszlo do bitwy z wojskami ruskimi. Dokladna date bitwy oraz jej przebieg zawdzieczamy Thietmarowi oraz Gallowi Aninimowi, ktorzy opisali ja w swoich dzielach. Wojska polskie odniosly wielkie zwyciestwo, Jaroslaw uciekl do Kijowa, a stamtad do Nowogrodu Wielkiego. Zwyciestwo otworzylo przed Polakami droge do Kijowa, ktory po krotkim oblezeniu zostal zdobyty 14 sierpnia.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Kytof
 

Kytof I Waza
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.266
Nr użytkownika: 27.423

 
 
post 1/05/2007, 0:46 Quote Post

Z walnych bitew-Krosno Odrzańskie 1015 r. "Manewr kanneński" w wykonaniu Chrobrego i pobicie 30-tysięcznej armii cesarskiej przez 13-tysięczną armię polską.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Woreczko
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 174
Nr użytkownika: 21.065

Lukasz Wojtach
Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Muzealnik
 
 
post 1/05/2007, 13:53 Quote Post

Hihi, gdzież Ci się przyśnił ten manewr kanneński i liczebności wojsk? Jakieś źródło? rolleyes.gif

Wbrew temu co pisał Belfer, Thietmar opisał parę starć (2?), które jednak w 100% odpowiadają realiom wojny podjazdowej - żadnych wielkich bitew na wzór Kann.

PS: Będąc w dobrym humorze przepisze Ci tu kawałek z Thietmara w tłum. Jedlickiego przedstawiający jedną z bitew:

W dalszym swoim marszu dotarło wojsko [niemieckie] do kraju zwanego Nice i rozbiło obóz nad rzeką Sprewą. Kiedy dzielny rycerz Thiedbern dowiedział się tutaj, iż nieprzyjaciel zaczaił się by zaatakować z boku nasze wojsko, zebrał potajemnie najlepszych rycerzy i chcąc samemu sobie przysporzyć sławy, postanowił podejść go i zniszczyć podstępem. Nieprzyjaciel jednak bardzo przezornie uciekł między gęsto leżące ścięte drzewa, aby tym skuteczniej móc nękać stąd nacierających. Wypuściwszy jak zwykle strzały, które u niego główny stanowią środek obronny, zabił z tej zasadzki, a następnie złupił najpierw owego Thiedberna, potem Bernarda, Izysa i Bennona, sławnych wasali biskupa Arnulfa oraz wielu ich towarzyszy broni (...)
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Ensifer
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 204
Nr użytkownika: 20.411

Andrzej
Zawód: Poszukiwacz
 
 
post 1/05/2007, 14:54 Quote Post

Też mnie to ogromnie zaciekawił fakt "Manewru kanneńskiego" , z niecierpliwością czekam na informacje o źródłach w których są takowe rewelacyje smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Kytof
 

Kytof I Waza
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.266
Nr użytkownika: 27.423

 
 
post 1/05/2007, 15:30 Quote Post

QUOTE(Woreczko @ 1/05/2007, 13:53)
Hihi, gdzież Ci się przyśnił ten manewr kanneński i liczebności wojsk?  Jakieś źródło?  rolleyes.gif


http://pl.wikipedia.org/wiki/Krosno_Odrza%C5%84skie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Kro...Odrza%C5%84skim
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
OverHaul
 

duc
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.361
Nr użytkownika: 15.760

 
 
post 1/05/2007, 15:40 Quote Post

Kytofie - chyba jednak źródła książkowe byłyby wiarygodniejsze. Wikipedia, którą każdy może edytować - za takie raczej uchodzić nie może smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
Ensifer
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 204
Nr użytkownika: 20.411

Andrzej
Zawód: Poszukiwacz
 
 
post 1/05/2007, 17:03 Quote Post

QUOTE(Kytof @ 1/05/2007, 15:30)
QUOTE(Woreczko @ 1/05/2007, 13:53)
Hihi, gdzież Ci się przyśnił ten manewr kanneński i liczebności wojsk?  Jakieś źródło?  rolleyes.gif


http://pl.wikipedia.org/wiki/Krosno_Odrza%C5%84skie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Kro...Odrza%C5%84skim
*



Wolałbym jakieś źródło pergaminowe i to najlepiej z dwóch niezwiązanych ze sobą kronikarzy.

To co Pan podał to dziadostwo , najbardziej podobają mnie sie ilości strat "Przypuszczalnie w trakcie walk pod Krosnem Odrzańskim zginęło 30 rycerzy Bolesława i ok. 200 pieszych wojów. Szacunkowe straty Niemców zaś to ok. 25.000 zabitych rycerzy cesarskich."
Nasi chyba mieli kilka gniazd ckm-ów smile.gif

 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Kytof
 

Kytof I Waza
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.266
Nr użytkownika: 27.423

 
 
post 1/05/2007, 19:32 Quote Post

QUOTE(Ensifer @ 1/05/2007, 17:03)
To co Pan podał to dziadostwo , najbardziej podobają mnie sie ilości strat "Przypuszczalnie w trakcie walk pod Krosnem Odrzańskim zginęło 30 rycerzy Bolesława i ok. 200 pieszych wojów. Szacunkowe straty Niemców zaś to ok. 25.000 zabitych rycerzy cesarskich."
Nasi chyba mieli kilka gniazd ckm-ów  smile.gif
*



Sam w to nie wierzę. rolleyes.gif I tak i tak Niemcy ponieśli tam druzgocącą klęskę, zważywszy na to, że "manewr kanneński" musi się tak kończyć. W artykule jest kilka błędów m.in. nieścisłość-w tabelce jest podane, że to Mieszko II dowodził, a w środku tekstu, że dowodził Chrobry. Kolega Ensifer, wg Ciebie jakie były straty? smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Woreczko
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 174
Nr użytkownika: 21.065

Lukasz Wojtach
Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Muzealnik
 
 
post 1/05/2007, 21:22 Quote Post

W artykule jest kilka błędów??!! Toż przecież ktoś sobie jaja chyba robił z wikipedystów. Najlepszy jest ten kawałek:

QUOTE
Bitwa pod Krosnem Odrzańskim jest zaliczana do tzw. "bitew niszczących" czyli takich, w których armia przegrana doznaje całkowitego pogromu. Jej bezpośrednim następstwem była zwycięska polska kontrofensywa, w trakacie której Bolesław odnosząc szereg zwycięstw i zdobywając wiele cesarskich twierdz doszedł, aż do Renu, gdzie zimą 1017 w okolicy Kolonii cesarz ostatecznie skapitulował.


...a następnie Chrobry w chwale zwycięstwa skierował się na południe, zdobył Rzym, potem Konstantynopol i został nowym władcą odnowionego Imperium Romanum <rotfl>

To może teraz pokażę jak ta bitwę przedstawia Thietmar (tylko on o niej pisze):
Cesarz przeprawił się w dzień znalezienia pierwszego męczennika Chrystusowego przez Odrę i rozniósł wojsko Polaków, które zacięty stawiało opór. Z naszych zginęli tylko: znakomity młodzian Hodo, Ekryk i pewien rycerz z orszaku grafa Guncelina. [...] Hodo mianowicie, oderwawszy się daleko od swoich, ugodzony został w pościgu za uciekającym nieprzyjacielem strzałą w głowę i utracił najpierw oko, a potem życie. [...] Liczba zabitych po stronie nieprzyjaciela nie była mniejszą od sześciuset; pozostawił on przy tym przebogate łupy.

To by było na tyle, ile źródła mówią o polskim "zwycięstwie" pod Krosnem rolleyes.gif

Jedyne co jest zgodne z Thietmarem, to fakt że cesarz nie otrzymawszy posiłków od Bernarda i Czechów faktycznie rozpoczął odwrót i w kraju Dziadoszan został pobity (nie osobiście) przez wojów Chrobrego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
Tymoteusz Bojczuk
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 745
Nr użytkownika: 12.235

Tymoteusz Bojczuk
Stopień akademicki: mgr
Zawód: pisarz
 
 
post 1/05/2007, 21:41 Quote Post

"To co Pan podał to dziadostwo , najbardziej podobają mnie sie ilości strat "Przypuszczalnie w trakcie walk pod Krosnem Odrzańskim zginęło 30 rycerzy Bolesława i ok. 200 pieszych wojów. Szacunkowe straty Niemców zaś to ok. 25.000 zabitych rycerzy cesarskich."
Nasi chyba mieli kilka gniazd ckm-ów"

Abstrachując od samej bitwy pod Krosnem, statystyki mówią właśnie o tym, że w dawnych bitwach, przy bezpośrednim kontakcie, strona przegrywająca była przeważnie wycinana w pień w dużym stopniu.A więc ten dane o stratach w tej biwie byłyby prawdopodobne.
Dopiero wraz z rozwojem techniki strona przegrywająca traci mniej ludzi, chociać, co ciekawe, liczba zabitych po stronie zwycięzców wzrasta w porównaniu do zwycięzców w bitwach dawnych (np. Grunwald).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #13

     
k.jurczak
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.014
Nr użytkownika: 17.051

BANITA
Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 1/05/2007, 21:50 Quote Post

Bardzo dawno już czytałem kronikę Thietmara ale w tej bitwie pod Krosnem to chyba chodziło o zniszczenie jedynie straży tylnej a nie całej armii niemieckiej? I nie pamietam już skąd to wiem, ale kołacze mi w głowie liczba 200 zabitych rycerzy niemieckich (do tego mogło dojść znacznie więcej jakiejś hołoty która im towarzyszyła)
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
Kytof
 

Kytof I Waza
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.266
Nr użytkownika: 27.423

 
 
post 1/05/2007, 22:28 Quote Post

QUOTE(Tymoteusz Bojczuk @ 1/05/2007, 21:41)
"To co Pan podał to dziadostwo , najbardziej podobają mnie sie ilości strat "Przypuszczalnie w trakcie walk pod Krosnem Odrzańskim zginęło 30 rycerzy Bolesława i ok. 200 pieszych wojów. Szacunkowe straty Niemców zaś to ok. 25.000 zabitych rycerzy cesarskich."
Nasi chyba mieli kilka gniazd ckm-ów"

Abstrachując od samej bitwy pod Krosnem, statystyki mówią właśnie o tym, że w dawnych bitwach, przy bezpośrednim kontakcie, strona przegrywająca była przeważnie wycinana w pień w dużym stopniu.A więc ten dane o stratach w tej biwie byłyby prawdopodobne.
Dopiero wraz z rozwojem techniki strona przegrywająca traci mniej ludzi, chociać, co ciekawe, liczba zabitych po stronie zwycięzców wzrasta w porównaniu do zwycięzców w bitwach dawnych (np. Grunwald).
*



Hm... No, ale straty Polaków jeśli chodzi o zabitych to 230. Natomiast Niemców miało zginąć 25 000. 230 z 13 000? Niemożliwe, zwłaszcza straty w piechocie powinny być większe, gdyż ich sytuacja niemal przez całą bitwę nie była wesoła. Do tego 5/6 armii niemieckiej ginie... Niemożliwe...
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

7 Strony  1 2 3 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej