Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
> Aleksandria 1365 - Ł. Burkiewicz
     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.818
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 28/02/2014, 11:19 Quote Post

Witam!

Zapraszam Szanownych Forumowiczów do dyskusji o książce Łukasza Burkiewicza pt. Aleksandria 1365.


http://ksiegarnia.bellona.pl/index.php?c=new&bid=6865&page=0
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1


3 Strony  1 2 3 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Odpowiedzi(1 - 14)
     
Anders
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.393
Nr użytkownika: 4.016

Zawód: Biurowy
 
 
post 28/02/2014, 11:52 Quote Post

O, swego czasu miałem zajęcia z autorem. Sam epizod ciekawy, może się skuszę.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Lord Mich
 

Capitaine
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.141
Nr użytkownika: 15.415

Michal Piekarski
Zawód: :)
 
 
post 28/02/2014, 14:34 Quote Post

Może ktoś wrzucić spis treści?
Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.791
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 28/02/2014, 23:13 Quote Post

Dopóki ktoś nie sprawdzi, jak sie ma jedna pozycja do drugiej to wstrzymam portfel. Na razie przejrzałem Polityczną rolę Cypru i wrażenie raczej pozytywne, choć rozdział o Zjeździe Krakowskim nie jest wybitny (coś powyżej średniego).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Przemo_74
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 468
Nr użytkownika: 42.210

Przemyslaw Raczkowski
Zawód: prawnik
 
 
post 2/03/2014, 8:27 Quote Post

Spis treści

Wstęp 7
Łacińskie Królestwo Cypru do 1359 r. 15
Czternastowieczne koncepcje wypraw krzyżowych 66
Krucjata aleksandryjska 98
Utrata przez Królestwo Cypru dominującej roli na Wschodzie 139
Ostatnie wyprawy krzyżowe (XIV w.) 170
Upadek łacińskiego Królestwo Cypru 188
Zakończenie 203
Władcy i regenci Królestwo Cypru 208
Władcy sułtanatu mameluków 211
Kalendarium 213
Bibliografia 221
Wykaz ilustracji 228

We wstępie autor pisze: "(...) Jest również zmodyfikowaną na potrzeby serii "Historyczne Bitwy" oraz w niektórych miejscach poszerzoną formą rozprawy doktorskiej (...)" Z przypisu wynika, iż praca doktorska została oddana do druku jako "Polityczna rola Królestwo Cypru w XIV wieku".
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.818
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 2/03/2014, 13:37 Quote Post

No tak, sama krucjata aleksandryjska to tylko ok. 40 stron, brak też omówienia wojskowości, czyli faktycznie po prostu praca dostosowana na potrzeby serii. A jak mapki i warstwa ilustracyjna?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Przemo_74
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 468
Nr użytkownika: 42.210

Przemyslaw Raczkowski
Zawód: prawnik
 
 
post 2/03/2014, 18:07 Quote Post

Map jest 5:
Łaciński Cypr
Bałkany i Lewant
Mapa Podrózy po Europie Piotra I (kontury Europy z 46 numerami a w legendzie nazwa miejscowości i data)
Aleksandria
Atak na Aleksandrię (kontury brzegu, trapez określony jako mury miejskie + 2 napisy brama morska brama celna i 3 strzałki podpisane Krzyżowcy 10 X 1365, szpitalnicy 10 X 1365 i Krzyżowcy)
Zdjęcia - głównie przedstawiają dzisiejszy stan zamków/ich ruin.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Paul Yank
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 316
Nr użytkownika: 74.131

Pawel
Stopień akademicki: mgr
Zawód: prawnik
 
 
post 19/03/2014, 8:23 Quote Post

Zacząłem czytać wczoraj wieczorem. Do 30 strony znalazłem dwa błędy: Gwidon z Lusignan nie mógł w 1194 umrzeć mając 65 lat, bo urodził się po 1145. Na 28 stronie muzułmanie zajęli Jaffe w 1265, a stronę dalej zajęli Jaffe w 1268.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Darth Stalin
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 11.019
Nr użytkownika: 3.971

Zawód: hejter PiS-u
 
 
post 31/03/2014, 10:44 Quote Post

QUOTE(Przemo_74 @ 2/03/2014, 8:27)
Spis treści

Wstęp 7
Łacińskie Królestwo Cypru do 1359 r. 15
Czternastowieczne koncepcje wypraw krzyżowych 66
Krucjata aleksandryjska 98
Utrata przez Królestwo Cypru dominującej roli na Wschodzie 139
Ostatnie wyprawy krzyżowe (XIV w.) 170
Upadek łacińskiego Królestwo Cypru 188
Zakończenie 203
Władcy i regenci Królestwo Cypru 208
Władcy sułtanatu mameluków 211
Kalendarium 213
Bibliografia 221
Wykaz ilustracji 228

We wstępie autor pisze: "(...) Jest również zmodyfikowaną na potrzeby serii "Historyczne Bitwy" oraz w niektórych miejscach poszerzoną formą rozprawy doktorskiej (...)" Z przypisu wynika, iż praca doktorska została oddana do druku jako "Polityczna rola Królestwo Cypru w XIV wieku".
*


Czyli jeśli mam "Polityczną rolę Królestwa Cypru w XIV wieku" to mogę sobie habeka darować?
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Przemo_74
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 468
Nr użytkownika: 42.210

Przemyslaw Raczkowski
Zawód: prawnik
 
 
post 31/03/2014, 17:33 Quote Post

QUOTE(Darth Stalin @ 31/03/2014, 10:44)

Czyli jeśli mam "Polityczną rolę Królestwa Cypru w XIV wieku" to mogę sobie habeka darować?
*



Niestety nie mam "Polityczną rolę Królestwa Cypru w XIV wieku" więc nie mogę porównać.
Natomiast generalnie to książka opisem walk nie powala - jako historię polityczną Cypru, czy opis podroży po Europie Piotra I czytało się dobrze, ale opisy walk są mało szczegółowe - całości walk o Aleksandrię (w tym opis Aleksandrii, zdobycie miasta, grabież, kontratak Mameluków, narady krzyżowców, odwrót) jest poświęconych ok. 11 stron a podróży po Europie ok. 22 stron. Opisu wojskowości cypryjskiej brak, o siłach w wyprawie aleksandryjskiej można się dowiedzieć, iż liczyły 10 tys. piechoty, 1,4 tys. jazdy i 165 jednostek pływających, o obrońcach jest informacja, iż garnizon był niewielki.
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Shell
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.101
Nr użytkownika: 19.685

 
 
post 3/04/2014, 23:11 Quote Post

a ja mam inne, bardzo drobiazgowe zastrzeżenie...

strasznie irytowało mnie to, że Autor pisze "Konstantynopola" a zaraz obok "Adrianopolu"...

"udali się do Adrianopolu, a potem do Konstantynopola"...ok, czy ja jestem w błędzie czy zapis jest niepoprawny???

wg mnie jedno i drugie odmieniamy tak samo.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
emigrant
 

Antykomunista
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 24.327
Nr użytkownika: 46.387

Stopień akademicki: kontrrewolucjonista
Zawód: reakcjonista
 
 
post 3/04/2014, 23:16 Quote Post

QUOTE(wysoki @ 2/03/2014, 13:37)
No tak, sama krucjata aleksandryjska to tylko ok. 40 stron, brak też omówienia wojskowości, czyli faktycznie po prostu praca dostosowana na potrzeby serii.

To chyba sarkazm, bo wojskowość obu stron zawsze wchodziła w potrzeby tej serii... sleep.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.818
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 4/04/2014, 0:17 Quote Post

QUOTE(emigrant @ 4/04/2014, 0:16)
QUOTE(wysoki @ 2/03/2014, 13:37)
No tak, sama krucjata aleksandryjska to tylko ok. 40 stron, brak też omówienia wojskowości, czyli faktycznie po prostu praca dostosowana na potrzeby serii.

To chyba sarkazm, bo wojskowość obu stron zawsze wchodziła w potrzeby tej serii... sleep.gif
*


Szczerze mówiąc nie wiem czy kiedykolwiek seria miała określone co koniecznie ma wchodzić w skład poszczególnej pracy i czy było to np. omówienie wojskowości. Oczywiście lepiej gdyby się taka rzecz pojawiła, zwłaszcza w sytuacji pisania o tematyce słabo lub w ogóle nie znanej (tu ukłon w kierunku p. Macieja Kuczyńskiego, który o tę sprawę w swojej książce zadbał), ale czy był taki wymóg czytelników? Ja też wolałbym aby ona była ale czy prace bez niej sprzedawały się gorzej? Nie wiem.
Co do Aleksandrii, która sobie kupiłem i która już do mnie jedzie, zwróciłem po prostu uwagę, że jest to zapewne praca dostosowana na potrzeby serii, czyli przycięta do potrzebnych rozmiarów tekstowych a nie napisana zupełnie od nowa. Oczywiście jakieś sensowniejsze wnioski można by wyciągnąć tylko dokonując porównania obu prac, może ktoś jest w ich posiadaniu?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #13

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.818
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 10/04/2014, 21:47 Quote Post

Czytam sobie powoli (niestety dysponuję tylko czasem spędzanym w autobusie w drodze do pracy wink.gif) i jak na razie mogę potwierdzić, nie jest to praca spełniająca wymogi tych, którzy uważają, że w tej serii powinna się ona koncentrować na sprawach militarnych. Mamy w niej przedstawioną skróconą, niemniej jednak pełną wielu ciekawych i słabo znanych szczegółów historię polityczną i gospodarczą zarówno samego Cypru jak i ziem sąsiednich. Nie znajdziemy tam omówienia wojskowości stron, autor nie koncentruje się też na tematach militarnych. Co do samej tytułowej bitwy mamy po prostu podaną szacunkową liczbę wojsk chrześcijan, liczbę statków na których przybyli i krótki opis wydarzeń, które same w sobie nie trwały długo, bo mniej więcej dobę. Całość, oprócz opisu przygotowań, w skład których wchodziła podróż Piotra I do Europy to zaledwie parę stron.
Więc, że tak powiem militarnym "purystom" serii smile.gif pracę odradzam, natomiast jeśli ktoś chciałby poczytać dobrą książkę za małe pieniądze (ok. 20 zł) o ciekawej historii tego kawałka świata to na pewno mogę polecić wink.gif.

Przy okazji natknąłem się na parę spraw, które mnie zaciekawiły. Na str. 48-49 czytamy: "Saliny, (...) początkowo stanowiły królewski monopol i przynosiły duże dochody do królewskiego skarbca - ponad 2 tys. białych bezantów". Jak rozumiem chodzi tutaj o sam początek władzy Lusignanów na wyspie. Teraz pytanie, czy wartość białego bezanta aż tak spadła na przestrzeni wieków czy brakuje tu zera, jeśli na str. 100 czytamy o przejęciu władzy przez Piotra I pod koniec lat 50-tych XIV w.: "W celu wzmocnienia finansów swojego królestwa nowy król wpadł na pomysł, aby perperiarii, klasa ludzi częściowo niezależnych mogła całkowicie wykupić się z poddaństwa. Za kwotę 2000 białych bezantów rodzina mogła stać się wolna. Później zmniejszono tą kwotę do 1000 bezantów"?

Druga sprawa to zapis na str. 124: "Piotr I (...) wystawił 600 piechurów oraz zagwarantował 16 galer potrzebnych do ich przetransportowania".
Teraz pytanie, jeśli transport zaledwie 600 piechurów wymagał 16 statków to jak cała armia krzyżowców, licząca 10 000 pieszych i 1400 konnych zabrała się na zaledwie 165 jednostek, w tym 33 do przewozu koni? Czy w liczbie 600 brak po prostu zera?

Ostatnia sprawa to zniszczenia fortyfikacji Aleksandrii.
Cała akcja od lądowania do zdobycia miasta miała zająć maksymalnie 9 godzin, od rana do popołudnia 10 października. Jak czytamy na str. 133 rozpoznano najsłabszy punkt umocnień i: "Piotr I nakazał więc uderzyć na Bramę Celną, którą krzyżowcy spalili i przez stworzoną wyrwę wdarli się do miasta. Kiedy muzułmanie zauważyli, że chrześcijanie dostali się do środka, zaczęli uciekać przez bramy we wschodniej i południowej części murów". Potem zaczęła się rzeź.
Teraz pytanie - jeśli atak trwał góra kilka godzin, atakowano od północy i skoncentrowano się na jednym punkcie to w jaki sposób doszło do tak wielkich zniszczeń fortyfikacji miasta, że nie można ich było odbudować i krzyżowcy je porzucili? Mało tego, na stronie 137 możemy przeczytać: "Zniszczenia były tak duże, że pomimo wysiłków już nigdy nie odbudowano murów miejskich, a samo miasto nie odzyskało dawnej świetności".
Nie pytam już co w takim razie zdobywał po wiekach Bonaparte i czemu jego żołnierze mieli trudności z pokonaniem tych nigdy nie odbudowanych murów wink.gif.

Świetnie, że w pracy mamy pięć mapek:
1. Cypr - twierdze i miasta.
2. Bałkany i Azja Mniejsza ok. roku 1360.
3. Mapa podróży po Europie Piotra I.
4. Aleksandria.
5. Atak na Aleksandrię.
Tyle tylko, że mapka nr 2 zawiera błędy co do przebiegu granic, które nie zgadzają się z opisem w tekście głównym a mapka nr 4 jest trochę dowolną wizją grafika na temat jak on widzi fortyfikacje, czyli takie różne linie łamane, które właściwie nie wiadomo co przedstawiają ani jaki okres, bo tam i jakieś bastiony widać i nijak się mają do wizji na mapce nr 5.


QUOTE
strasznie irytowało mnie to, że Autor pisze "Konstantynopola" a zaraz obok "Adrianopolu"...

Faktycznie irytujące ale powinna wyłapać to korekta. Lepszą rzeczą, ponieważ bardzo na czasie co do tematu o tłumaczeniach są wersje imion występujące w książce. Na jednej stronie (125) mamy np. hrabiego genewskiego Amé III (rozumiem, że chodzi o Amédée, czyli Amadeusza) a na następnej Persiwala z Kolonii wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 11/04/2014, 8:42 Quote Post

Jak na razie zdołałem tylko przekartkować. dry.gif

QUOTE(Paul Yank @ 19/03/2014, 9:23)
Zacząłem czytać wczoraj wieczorem. Do 30 strony znalazłem dwa błędy: Gwidon z Lusignan nie mógł w 1194 umrzeć mając 65 lat, bo urodził się po 1145. Na 28 stronie muzułmanie zajęli Jaffe w 1265, a stronę dalej zajęli Jaffe w 1268.
*


Skąd wziąłeś domniemaną datę urodzin Gwidona z Lusignan? confused1.gif Co do następnego błędu, druga data jest prawidłowa.


QUOTE(Shell @ 4/04/2014, 0:11)

"udali się do Adrianopolu, a potem do Konstantynopola"...ok, czy ja jestem w błędzie czy zapis jest niepoprawny???

wg mnie jedno i drugie odmieniamy tak samo.
*


Ewidentny błąd pominięty przez korektę.

QUOTE(wysoki @ 10/04/2014, 22:47)
Nie znajdziemy tam omówienia wojskowości stron, autor nie koncentruje się też na tematach militarnych.
*


Szukałem, szukałem w tekście i nie znalazłem. sad.gif Przynajmniej wiem, że nie mam czego szukać. To istotna wada tej książki i jako "purysta" i tradycjonalista napiszę mocniej, coraz częstsza patologia Historycznych Bitew. sad.gif

Koledze Piegziowi, który ma ambicje reformowania HB, sugerowałbym aby poruszył ten temat w rozmowie z redaktorem Brodeckim. Przy moim szacunku dla dużej wiedzy Autora i podjęcia mało znanego tematu, uważam że ta książka jest pewnego rodzaju nieporozumieniem. Oczekiwałem 2-3 stron opisu sił zbrojnych obu walczących stron, ich organizacji i uzbrojenia. Nie więcej. Zdaję sobie sprawę z obiektywnych trudności w dotarciu do tych informacji. Nie ukrywam swojego rozczarowania, ale książkę czytam z zainteresowaniem.

Tak w ogóle, wysoki przedstawiłeś bardzo ciekawe i wnikliwe spostrzeżenia, zwłaszcza jak na lekturę uskutecznianą dorywczo w autobusie. wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #15

3 Strony  1 2 3 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej