Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Wola
     
goltsloer
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 206
Nr użytkownika: 64.103

Ludomir
 
 
post 26/11/2010, 5:06 Quote Post

To że organizację wsi przeprowadzano przed wydaniem dokumentów lokacyjnych nie zmienia faktu że robiono to na podstawie jakiegoś gotowego modelu prawnego. Inaczej w jaki sposób zasadźca zgromadziłby osadników. Wola jako mechanizm zwolnienia okresowego od części obciążeń po upłynięciu czasu traciła atrakcyjność, czasami mogła pustoszeć i trzeba ją było ponownie zasiedlać i ponawiać lokację.

Czy znasz może jakiś namiar na podobny dotyczący Woli fragment prawa magdeburskiego, może jest gdzieś w necie?
goltsloer
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Dziadek Jacek
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.158
Nr użytkownika: 53.918

 
 
post 26/11/2010, 19:55 Quote Post

QUOTE(goltsloer @ 26/11/2010, 5:06)
To że organizację wsi przeprowadzano przed wydaniem dokumentów lokacyjnych nie zmienia faktu  że robiono to na podstawie jakiegoś gotowego modelu prawnego. Inaczej w jaki sposób zasadźca zgromadziłby osadników. Wola jako mechanizm zwolnienia okresowego od części obciążeń po upłynięciu czasu traciła atrakcyjność, czasami mogła pustoszeć i trzeba ją było ponownie zasiedlać i ponawiać lokację.

goltsloer
*



Pierwszą część postu popieram bo jest mi bardzo na rękę. Marlon wytykając o archaiczność tych starych źródeł wiedzy, nie zamyka jednak możliwości, że tak było. Myślę, że wtedy miano większy dostęp do dawnych dokumentów niż dzisiaj bo było ich chyba więcej zachowanych.

Ta "moja" Wola leży na trasie ze Steklina wymienionego w falsyfikacie mogileńskim a Kikołem, który po Steklinie (może nawet jeszcze w czasie jego funkcjonowania) przejął funkcję grodu kasztelańskiego. Z drugiej strony Kikoła, na zapomnianej dziś trasie w stronę Skępego i Babich Ław (gdzie również około XIII w. istniały grody) leży wieś Wolęcin, bardzo z "wolą" mi się kojarząca. Jest też , w śród podmokłych, dawniej nieprzebytych bagnistych lasów wieś Ligowo, której nazwa ze wspomnianymi Ligotami bardo mi podobna się wydaje. Obecnie teren wykarczowany i osuszony, uważany za jeden z bardziej urodzajnych obszarów Ziemi Dobrzyńskiej. Na obrzeżu tego żyznego terenu jest też następna Wola i Wólka z powodu wyjałowienia gleby ponownie jednak zalesiana. Te ostatnie można użyć jako ilustracje do zamieszczonego wcześniej urywka Słownika.


QUOTE(goltsloer @ 26/11/2010, 5:06)

Czy znasz może jakiś namiar na podobny dotyczący Woli fragment prawa magdeburskiego, może jest gdzieś w necie?
goltsloer
*



W tym Ci nie pomogę. Grzebanie w czymś tak nienamacalnym jak internet jest dla mnie czarną magią. Mam nadzieję, że ktoś pomoże.
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 26/11/2010, 20:05 Quote Post

QUOTE
Pierwszą część postu popieram bo jest mi bardzo na rękę. Marlon wytykając o archaiczność tych starych źródeł wiedzy, nie zamyka jednak możliwości, że tak było. Myślę, że wtedy miano większy dostęp do dawnych dokumentów niż dzisiaj bo było ich chyba więcej zachowanych.


absolutnie nieprawda, skąd ten pomysł !? - od XIX wieku stale powiększa się liczba zbadanych dokumentów a nie odwrotnie. Zresztą przecie całkiem jasnym jest, że autor Geografii powołuje się na doskonale znane dokumenty. Nawet jeżeli jakieś dokumenty zaginęły w czasie wojny to były już w tym czasie stosowne wydawnictwa źródłowe

QUOTE
Kod. dypl. Pol. II 658
Kod. Małop., III, 168


jak widzimy, sam podałeś jakie to były wydawnictwa. Chyba nikt nie sądzi, że autor wydawnictwa encyklopedycznego grzebał po zakurzonych archiwach - on brał do ręki wydawnictwa źródłowe czyli cytowane Kodeks dyplomatyczny Polski i Kodeks dyplomatyczny Małopolski

Ten post był edytowany przez marlon: 26/11/2010, 20:06
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
Dziadek Jacek
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.158
Nr użytkownika: 53.918

 
 
post 26/11/2010, 21:05 Quote Post

/Marlon masz rację. Zagalopowałem się przez tą chęć postarzenia "mojej" Woli./
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Dziadek Jacek
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.158
Nr użytkownika: 53.918

 
 
post 27/01/2013, 18:21 Quote Post

QUOTE(Dziadek Jacek @ 26/11/2010, 21:05)
/Marlon masz rację. Zagalopowałem się przez tą chęć postarzenia "mojej" Woli./
*


Szkoda Marlon, że Cie nie ma.

Dogrzebałem się do informacji o Ogonach (Paweł, Marcin, Jakub i Piotr zwani Ogończykami), którzy w 1329 roku otrzymali od Garbatki zezwolenia na budowanie Castrów w Woli, Lubinie , Dąbrówce (pod Kikołem) i w Murzynowie (w pobliżu ujścia Skrwy). Była tam dodatkowa wiadomość, że ich ojciec Piotr „Ogon”, pod koniec XIII wieku dostał te wsie od ojca Władysława Garbacza (dobrzyńskiego), Siemowita dobrzyńskiego.

marlon
QUOTE
dla mnie jest dosyć oczywiste, że Władysław nadał prawo chełmińskie nie jakieś starej wsi Wola ale nowo założonej wsi o tej nazwie (ewentualnie wsi o nazwie zmienionej w związku z lokacją).


Pewnie nie odpowiesz, ale oznaczało by to, że te cztery wsie, tak się już nazywające są starsze o te co najmniej 30 lat. To wskazuje, że wolnizny (co oznacza już istniejąca nazwa "Wola") zastosowane były już przez Siemowita.

Ten post był edytowany przez Dziadek Jacek: 27/01/2013, 18:22
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

2 Strony < 1 2 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej