Drukowana wersja tematu

Kliknij tu, aby zobaczyć temat w orginalnym formacie

historycy.org _ Ziemie polskie do przybycia Słowian _ Wyprawa E. Nylena śladami Gotów

Napisany przez: Vapnatak 11/08/2009, 14:38

QUOTE(cack1913 @ 28/07/2009, 17:19)
Czy Kolega już wie ile było tych łodzi, bo chyba była czwarta, o której specjalnie przemilczano, ale źródła pochodzące z przysłowia ludowego (pomocna etnografia) mówią o tym wyraźnie.

Chciałbym wznowić pytanie do kolegi cacka1913 i dowiedzieć się kogo widzi na czwartym statku przybywającym wraz z królem Berigiem do Gothiskandzy?

vapnatak

Napisany przez: cack1913 18/08/2009, 21:43

QUOTE(Vapnatak @ 11/08/2009, 15:38)
QUOTE(cack1913 @ 28/07/2009, 17:19)
Czy Kolega już wie ile było tych łodzi, bo chyba była czwarta, o której specjalnie przemilczano, ale źródła pochodzące z przysłowia ludowego (pomocna etnografia) mówią o tym wyraźnie.

Chciałbym wznowić pytanie do kolegi cacka1913 i dowiedzieć się kogo widzi na czwartym statku przybywającym wraz z królem Berigiem do Gothiskandzy?

vapnatak
*



Czwartą wybrał się w latach 60. ubiegłego wieku E. Nylén, ale do Morza Czarnego nie dojechał bo [...], dlatego napisałem, że wyprawa była niezbyt głośna (specjalnie przemilczano).
Vapnatak. Już o tym pisałem w dyskusji z Tobą, myślałem, że sobie to przypomnisz. Napisałeś:
QUOTE
I.
Czytałem kiedyś o tezie jakoby na czwartym statku miel przybyć Herulowie. Jordnanes opisujący plemiona Skandii, wymienia wśród nich właśnie Herulów wypędzonych ze swych ojczystych siedzib przez Danów (Getica 24). Zabij mnie, ale nie pamiętam w tej chwili gdzie tą informację zdobyłem. Jak sobie przypomnę, to podam dokładne namiary.
II.

Słyszałem o czwartej z łodzi, ale słucham, może kolega nas zaskoczy czymś nowym, albo i nie...?
.

Myślałem, że przywołasz ten mój post.

Dla Kolegi Wasza Wysokość
Pisał też o tym (wyprawa, a nie czwarta łódź) J. Kmieciński: http://www.iaepan.edu.pl/archaeologia-polona/object/72 i w innych publikacjach (ta jest dostępna w Inter..).
Eksperyment był bardzo ciekawy, ale nie został (z wiadomych powodów) pomyślnie ukończony.

Napisany przez: Wasza Wysokość 19/08/2009, 6:49

Tak publikacje Kmiecińskiego są bardzo ciekawe. Czy mógłbyś napisać kilka słów o tej wyprawie E. Nylena? To szwedzki badacz? smile.gif

Napisany przez: cack1913 21/08/2009, 10:11

QUOTE(Wasza Wysokość @ 19/08/2009, 7:49)
Tak publikacje Kmiecińskiego są bardzo ciekawe. Czy mógłbyś napisać kilka słów o tej wyprawie E. Nylena? To szwedzki badacz?  smile.gif
*



Tak, jest profesorem Szwedem. Tutaj link do krótkiego tekstu o nim, z okazji 90 urodzin: http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2008/10/happy_90th_erik_nylen.php
Ciekawa postać.
Wyprawa, o której słyszałem, miała na celu sprawdzenie możliwości komunikowania się "Gotów" z nad Morza Czarnego, droga wodną, z macierzą (?), dokładniej ujściem Wisły. Czy można było przetransportować łodzie przez dział wodny. Dopłynęli zdaje się do granicy na Bugu. Koledzy z miasta Łodzi lepiej by opisali tą wyprawę. Było to chyba w latach 60. gdy profesor bywał w Polsce.

Do Antiquity nie mam dostępu. Tam napisano: Erik Nylen's very interesting and original experimental navigation of the Polish river :antiquity.ac.uk/Ant/061/0325/Ant0610325b.pdf

Pozdrowienia
Cack


© Historycy.org - historia to nasza pasja (http://www.historycy.org)