Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
21 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Co groziłoby mi w PRL za krytykę wobec ustroju?, bądź mówienie prawdy
     
Czarny Wilk
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 74
Nr użytkownika: 77.294

KLON BANITA
 
 
post 22/12/2012, 17:55 Quote Post

Jakie konsekwencje groziłyby mi, gdybym w latach PRL (weźmy pod uwagę różne okresy) gdybym mówił głośno o swoich poglądach politycznych (narodowodemokratycznych), krytykował działalność PZPR, podważał utratę wschodnich granic czy wspomninał o zbrodniach stalinowskich (Katyń). Załóżmy, że jestem uczniem szkoły średniej, studentem, pracownikiem. Nie działam w żadnej opozycji, ale w kręgach towarzyskich czy szkolnych mówię wprost o prawdzie.

Niektórzy starsi mówią, że nie było zamordyzmu dla przeciętnych ludzi, którzy normalnie żyli i pracowali. Więc się pytam, co groziłoby mi, jako przeciętnemu człowiekowi, ale wolnomyślicielowi który ma swoje poglądy i nie boi się o nich mówić.

Ten post był edytowany przez Czarny Wilk: 22/12/2012, 17:58
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
balum
 

Sągorsi
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.867
Nr użytkownika: 46.347

 
 
post 22/12/2012, 18:04 Quote Post

To zalezy od czasu i miejsca. Otoczenia. U mnie na przykład w 1983 r., czyli mrokach stanu wojennego, na lekcjach historii sprawa katyńska była omówiona przez nauczyciela i nic nikomu sie nie stało.
W kręgach towarzyskich czy szkolnych mogłes mówic swobodnie na te tematy. Małe pradopodobieństwo by ktos sie tym przejął czy donosił. A i SB raczej by z tego powodu sprawy nie wszczyniała, ze jakis szaraczek mówi co mysli. Tym bradziej, ze jakby podnosiła z tego powodu działania, to bym sie nie wyrorbiła, skoro to było powszechne.
Podobnie byłow latach 70. Wtedy władzę zadowalało brak czynnej walki z systemem. Nieoficjalnie mozna było wyrażac sie swobodnie bez ryzyka represji.
W latach 60. pewnie było juz gorzej.