Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Bitwa(y) pod Parkanami
     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.102
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 19/06/2013, 8:27 Quote Post

A czy w polskiej historiografii występuje nazwa "bitwa pod Párkány"?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #31

     
blackram
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 57
Nr użytkownika: 81.262

 
 
post 28/06/2013, 17:33 Quote Post

QUOTE(wnas @ 18/06/2013, 17:53)
Jezeli chodzi o nazwisko wybawcy krola, to wsrod tatarskiej ludnosci Podlasia krazy legenda, ze byl to Tatar Samuel Murza Krzeczowski. Nawet wpis na wikipedii podaje taka informacje:http://pl.m.wikipedia.org/wiki/Kruszyniany
*



Mało prawdopodobne, ów Krzeczowski dowodził wówczas chorągwią tatarską a źródła wyraźnie wspominają o ratującym króla rajtarze. Te formacje są przecież zbyt różne, żeby była mowa o pomyłce.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 29/06/2013, 12:52 Quote Post

QUOTE(blackram @ 28/06/2013, 11:33)
QUOTE(wnas @ 18/06/2013, 17:53)
Jezeli chodzi o nazwisko wybawcy krola, to wsrod tatarskiej ludnosci Podlasia krazy legenda, ze byl to Tatar Samuel Murza Krzeczowski. Nawet wpis na wikipedii podaje taka informacje:http://pl.m.wikipedia.org/wiki/Kruszyniany
*



Mało prawdopodobne, ów Krzeczowski dowodził wówczas chorągwią tatarską a źródła wyraźnie wspominają o ratującym króla rajtarze. Te formacje są przecież zbyt różne, żeby była mowa o pomyłce.
*


Kadrinazi, nasz przeciez de facto expert of autoramentu cudzoziemiskiego w Rzplitej, moze moglby cos dorzucic w kwestii rajtarii za Jana III i Tatara poleskiego ktory moglby byc rajtarem?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #33

     
blackram
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 57
Nr użytkownika: 81.262

 
 
post 29/06/2013, 20:51 Quote Post

Teoretycznie Tatar mógł oczywiście być rajtarem (jak praktycznie każdy), choć mało to prawdopodobne ze względu na to że zapewne od najmłodszych lat byłby przysposabiany do skrajnie odmiennego sposobu prowadzenia walki. Chyba że byłby to np. Tatar wychowywany wśród polskiej służby na dworze zamożnego szlachcica lub magnata, gdzie można było spotkać jednostki obcego autoramentu. Jednak w tym przypadku chodzi o dowódcę chorągwi tatarskiej więc trudno przypuszczać żeby nosił się z cudzoziemska tak, żeby można go wziąć za rajtara (no chyba że chciał ryzykować pomyłkowe zarżnięcie i obrabowanie przez podwładnych we własnym obozie podczas wieczornej wyprawy do wychodka wink.gif ).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #34

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.683
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 2/07/2013, 17:41 Quote Post

Sam król nie wiedział kim był jego wybawca:
http://kadrinazi.blogspot.co.uk/2010/04/wy...krola-jana.html
przyznam jednak, że nie znam przypadku służby Tatara w rajtarii lub arkabuzerii, imho wydaje mi się to bardzo wątpliwe.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #35

     
blackram
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 57
Nr użytkownika: 81.262

 
 
post 2/07/2013, 22:28 Quote Post

Arkabuzerzy z gwardii byli zatem całkiem dobrze uzbrojeni - skoro wybawca króla oddał razem trzy strzały to zapewne dysponował bandoletem i dwoma pistoletami. Ciekawe czy mieli jeszcze wówczas pancerze wzorem rajtarów Jana II Kazimierza (tych zobrazowanych z okazji obrad sejmowych na Jasnej Górze w 1661 r.).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
Zbyszek Hundert
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 356
Nr użytkownika: 74.497

Zbyszek Hundert
Stopień akademicki: dr
Zawód: historyk
 
 
post 2/07/2013, 22:31 Quote Post

Raczej słuszny pogląd, ale mimo wszystko jest to hipotezą, bo nie mamy jak tego zbadać. W husarii też często wyobrazić sobie Tatara, a w chorągwi husarskiej Marcina Cieńskiego w latach 1674-1675 służył niejaki Asłan w poczcie 1-konnym - i co ciekawe, jak jedyny z towarzyszy w rollach popisowych nie występował jako "pan". Nazwisko ewidentnie wskazuje na pochodzenie tatarskie... Nawet jeśli był Tatarem, to był ewenementem. Czy w rajtarii pod nazwą arkabuzerii był taki ewenement - wątpliwe, ale kto wie, nie mamy z tych lat rolli popisowych, poza drukowanym u Górskiego spisem regimentu Jana Górzyńskiego z lat 70. (roku nie pamiętam teraz, bodaj z 1673).
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
konik123
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 1
Nr użytkownika: 94.735

nowak nowak
Stopień akademicki: dr
Zawód: wykladowca
 
 
post 19/08/2014, 10:55 Quote Post

Witam

Rajtar który uratował króla Sobieskiego nazywał się Migo i pochodził z chłopstwa ze wsi pod Krakowem (Izdebniki).Król nie wiedział jak nazywał się jego wybawca ustalił to dopiero jego syn Jakub wypytując pozostałych przy życiu rajtarów z oddziału.Król osobiście odwiedził wdowę i wręczył jej akt nadania ziemi na uratowanie życia. Skąd to wiem, był to mój przodek a ta historia jest w naszej rodzinie przekazywana z pokolenia na pokolenie. Na potwierdzenie tej historii mam jeden niepodważalny dowód który jest w mojej rodzinie od kilku set lat czyli akt nadanie ziemi (tak zwanej Migówki) prze króla Sobieskiego wraz z jego pieczęcią królewską.

Pozrawiam



 
User is offline  PMMini Profile Post #38

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.683
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 19/08/2014, 11:14 Quote Post

To może jakaś fotka tego niezwykłego dokumentu, nieznanego polskiej historiografii? wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #39

3 Strony < 1 2 3 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej