Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Most Czerwonej Jałówki
     
R.G.
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 4
Nr użytkownika: 82.288

Robert Gadek
 
 
post 21/04/2017, 15:13 Quote Post

Przeglądając angielskojęzyczny internet natknąłem się na wzmiankę o Moście Czerwonej Jałówki (Red Heifer Bridge), który jakoby w czasach Chrystusa łączył Złotą Bramę Świątyni Jerozolimskiej z położoną po drugiej stronie Cedronu Górą Oliwną, względnie z Górą Zgorszenia.
https://www.google.pl/search?q=red+heifer+b...0&bih=907#spf=1
Biorąc pod uwagę, ile chłamu krąży po internetach, zadam pytanie: czy taka konstrukcja faktycznie istniała? Czy rzeczywiście był wtedy jakiś imponujący most (na niektórych wizualizacjach nawet dwa mosty) przez Cedron?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
vermes
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 42
Nr użytkownika: 83.013

Grzegorz
Stopień akademicki: Wermes
Zawód: student
 
 
post 22/04/2017, 23:01 Quote Post

QUOTE(R.G. @ 21/04/2017, 16:13)
Przeglądając angielskojęzyczny internet natknąłem się na wzmiankę o Moście Czerwonej Jałówki (Red Heifer Bridge), który jakoby w czasach Chrystusa łączył Złotą Bramę Świątyni Jerozolimskiej z położoną po drugiej stronie Cedronu Górą Oliwną, względnie z Górą Zgorszenia.
https://www.google.pl/search?q=red+heifer+b...0&bih=907#spf=1
Biorąc pod uwagę, ile chłamu krąży po internetach, zadam pytanie: czy taka konstrukcja faktycznie istniała? Czy rzeczywiście był wtedy jakiś imponujący most (na niektórych wizualizacjach nawet dwa mosty) przez Cedron?
*


Przechodziłem tamtędy setki razy i wiem, że jest tam sporo pozostałości z różnych epok, ale śladów takiego mostu nie ma. Na pewno nie z kamienia. Trafiłem kiedyś na ślad takich teorii, ponieważ czerwona jałówka פרה אדומה miała być spalona poza świątynią. To wynika z dwóch tekstów talmudycznych wzmiankujących, że w czasach Szymona I na przełomie IV-III w. p.n.e. jałówkę prowadzono na Górę Oliwną specjalnym mostem. To znaczy żadne badania archeologiczne nie potwierdzają chyba istnienia takiej budowli. Piszę "chyba", ponieważ nie jestem oczytany w publikacjach archeologicznych. Źródła są ... poważne, bo to Miszna (Para III,6), czyli tekst z I-III wieku n.e. Możliwe więc, że budowano krótki most (kładkę) raz na jakiś czas, aby przeprowadzić czerwoną jałówkę. Obrzęd palenia czerwonej jałówki był bardzo rzadki, bo czerwonych jałówek nie było nigdy zbyt wiele.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
demsza
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 101
Nr użytkownika: 36.264

Marian Marunski
Zawód: student
 
 
post 23/04/2017, 0:39 Quote Post

A miesz może dlaczego akurat czerwoną jałówkę palono poza Światynią?
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej