Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
261 Strony  1 2 3 > » 

wojtek k. Napisane: 6/07/2017, 0:04


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=GniewkoSynRybaka,5/07/2017, 23:34]W ogóle to grody czerwieńskie jako takie nie istniały zdaniem części badaczy i to badaczy głównego nurtu. Takich jak Poppe, Kollinger itp. Zresztą to samo twierdził Łowmiański w sumie. Od tego należy zacząć. A skoro ich nie było to problem ich zdobycia w roku 1018 nie istnieje. Z pewnością nie ma mowy o grodach Czerwieńskich w roku 981. Nie istnieje tekst, w którym GCz występują pod datą 981. Co do zaś zdarzenia datowanego na 981 rok - kto twierdzi, że w ...
  Forum: Państwo pierwszych Piastów · Podgląd postu: #1659893 · Odpowiedzi: 52 · Wyświetleń: 6.513

wojtek k. Napisane: 5/07/2017, 23:18


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=GniewkoSynRybaka,5/07/2017, 21:54][quote]Sugerujesz, że na zapis o zdobyciu Przemyśla i Czerwienia przez Włodzimierza w roku 981 należy patrzeć przez palce?[/quote]

to nie ja sugeruję, tylko badacze latopisarstwa ruskiego. Nie jestem w stanie prowadzić samodzielnych badań latopisarstwa ruskiego więc opieram się na ustaleniach innych bardziej ode mnie kompetentnych osób. Zresztą biorąc pod uwagę samą treść tej notki jest to dosyć oczywiste - kończy się ona konstatacją "które do dziś ...
  Forum: Państwo pierwszych Piastów · Podgląd postu: #1659880 · Odpowiedzi: 52 · Wyświetleń: 6.513

wojtek k. Napisane: 5/07/2017, 20:37


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=GniewkoSynRybaka,5/07/2017, 18:27]Co do konkretów to mnie akurat przekonuje stanowisko, iż zapis z PVL podobnie jak cała chronologia i faktografia obejmująca wieki 9 i 10 ma charakter konwencji i nie powinno się do niej przywiązywać specjalnego znaczenia. Nie pochodzi bowiem w większości ze współczesnych źródeł pisanych ale stanowi pewną rekonstrukcję autorów latopisów. [/quote]

Sugerujesz, że na zapis o zdobyciu Przemyśla i Czerwienia przez Włodzimierza w roku 981 należy patrzeć przez p...
  Forum: Państwo pierwszych Piastów · Podgląd postu: #1659819 · Odpowiedzi: 52 · Wyświetleń: 6.513

wojtek k. Napisane: 4/07/2017, 23:53


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=GniewkoSynRybaka,9/05/2017, 7:23]Najbardziej sensowne jest łączenie GCz z Czerwieniem - niezależnie od tego czy faktycznie taki byt administracyjny jak GCz faktycznie istniał, czy też owo określenie jest wynikiem błędu paleograficznego - powstałego z błędnego odczytu zwrotu Czerwień i inne grody. Stąd zaś - z konieczności GCz to obszar NA ZACHÓD od Bugu. I nic innego. [/quote]

Jest jeden zasadniczy problem - PWL jednym tchem wymienia tu Czerwień i Przemyśl. Tymczasem dokument Praski, co ...
  Forum: Państwo pierwszych Piastów · Podgląd postu: #1659583 · Odpowiedzi: 52 · Wyświetleń: 6.513

wojtek k. Napisane: 3/07/2017, 17:37


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=Domen,19/06/2017, 5:34][quote="Matbir"]sukces reprodukcyjny R1b L51 w zachodniej Europie jest zagadkowy[/quote]

W neolitycznej Brytanii na 25 próbek było zero R1b (str. 17):

[url=http://biorxiv.org/content/biorxiv/early/2017/05/09/135962.full.pdf]http://biorxiv.org/content/biorxiv/early/2...135962.full.pdf[/url]

Pod koniec neolitu następuje wymiana populacji I2a na R1b:

BC-EBA = dzwonowcy i wczesna epoka brązu
MBA = Middle BA = środkowa epoka brązu

[img]https://i.imgur.com/...
  Forum: Czasy przodków ogólnie · Podgląd postu: #1659296 · Odpowiedzi: 673 · Wyświetleń: 39.913

wojtek k. Napisane: 26/06/2017, 9:37


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=Domen Watch,25/08/2016, 21:35]L260 jest najczęstsza w Polsce (ok. 10%), a jej frekwencja spada w miarę oddalania się od tego terytorium; w Czechach i na Słowacji 5% i więcej, na Węgrzech i Rumunii ok. 5%, na Ukrainie ok. 3%, w Rosji ok. 1%, na Białorusi poniżej 1% (dane ze strony W. Tagankina sprzed jej „reformy” likwidującej wykresy kołowe frekwencji w poszczególnych państwach, czyli z okolic 2010 r.). W krajach południowosłowiańskich sygnalizowano tylko pojedyncze osoby z tą mutacją, al...
  Forum: Ziemie polskie do przybycia Słowian · Podgląd postu: #1657420 · Odpowiedzi: 72 · Wyświetleń: 9.325

wojtek k. Napisane: 14/06/2017, 23:15


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


Tadeusz Malinowski w swoim czasie zwrócił uwagę, że na przykład w Kamieńcu w pow. toruńskim gród kultury łużyckiej atakowany był za pomocą militariów scytyjskich, ale także przy użyciu typowych dla kultury łużyckiej kościanych grotów strzał. Następnie podkreślił on, że [i]„podobne zastrzeżenia wysunąć można i w stosunku do znalezisk scytyjskich grotów strzał ze Strzegomia w pow. świdnickim”[/i]. Idźmy dalej: [i]„Jeszcze gorzej zaś przedstawia się sprawa z okazami uzyskanymi w trakcie badania sc...
  Forum: Ziemie polskie do przybycia Słowian · Podgląd postu: #1654716 · Odpowiedzi: 58 · Wyświetleń: 4.884

wojtek k. Napisane: 14/06/2017, 8:42


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=mlukas,14/06/2017, 0:31]Nie chcę deprecjonować odkrycia. Ale weźmy pod uwagę że Uniwersytet Rzeszowski bardzo chciał zapewne zaistnieć w naukowym światku. A do tej pory to chyba niczym szczególnym się nie mógł pochwalić...
I takie sensacje dają sporo punktów do fejmu:) [/quote]

Teza, iż odkrycie, że osadnictwo scytyjskie obejmowało dzisiejsze ziemie polskie, jest zdarzeniem bez większego znaczenia, jest co najmniej dyskusyjna. Tego rodzaju złośliwości są po prostu nie na miejscu. Dla hi...
  Forum: Ziemie polskie do przybycia Słowian · Podgląd postu: #1654502 · Odpowiedzi: 58 · Wyświetleń: 4.884

wojtek k. Napisane: 13/06/2017, 18:45


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=antracyt,13/06/2017, 15:38]A może to grodzisko było bazą wypadową na dalsze tereny? [/quote]

Toć o tym pisałem, ale nikt nie podchwycił ;)

[i]Może przypomnę, że rozwój kultury łużyckiej w świetle dotychczasowych ustaleń załamał się wskutek najazdu czy też serii najazdów Scytów, w wyniku których zniszczone zostały jej najważniejsze centra osadnicze - z tym na Wyżynie Głubczyckiej na czele. Nie mniej niż niż kilkadziesiąt grodów łużyckich zostało wówczas puszczonych z dymem, a groty scy...
  Forum: Ziemie polskie do przybycia Słowian · Podgląd postu: #1654391 · Odpowiedzi: 58 · Wyświetleń: 4.884

wojtek k. Napisane: 10/06/2017, 8:41


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=carantuhill,9/06/2017, 8:06][code]Od lat zwracano uwagę na to, że grupa tarnobrzeska kultury łużyckiej znalazła się w kręgu oddziaływania kultury scytyjskiej. Dotąd liczne zabytki przypisywane Scytom interpretowane były jako rezultat intensywnej wymiany handlowej. Odkrycie grodziska scytyjskiego mogłoby świadczyć o jakiejś formie zależności politycznej.[/code]

Ja osobiście nie widzę też nic wyjątkowego ani zaskakującego w tym odkryciu. Relatywnie płaska i nizinna Brama Przemyska odróżnia...
  Forum: Ziemie polskie do przybycia Słowian · Podgląd postu: #1653722 · Odpowiedzi: 58 · Wyświetleń: 4.884

wojtek k. Napisane: 8/06/2017, 14:04


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


Od lat zwracano uwagę na to, że grupa tarnobrzeska kultury łużyckiej znalazła się w kręgu oddziaływania kultury scytyjskiej. Dotąd liczne zabytki przypisywane Scytom interpretowane były jako rezultat intensywnej wymiany handlowej. Odkrycie grodziska scytyjskiego mogłoby świadczyć o jakiejś formie zależności politycznej....
  Forum: Ziemie polskie do przybycia Słowian · Podgląd postu: #1653328 · Odpowiedzi: 58 · Wyświetleń: 4.884

wojtek k. Napisane: 29/11/2016, 20:28


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


Scaliłem obydwa artykuły w jeden, a ponadto umieściłem go na portalu, a nie na facebooku:

[url=http://www.magnapolonia.org/przyczyny-kleski-petlury/]http://www.magnapolonia.org/przyczyny-kleski-petlury/[/url]

Zachęcam do lektury :)...
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1599631 · Odpowiedzi: 34 · Wyświetleń: 4.709

wojtek k. Napisane: 29/11/2016, 20:20


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=bartoszb,29/11/2016, 16:24] Cały czas jestem w przeświadczeniu, że na początku października można było uzyskać więcej. [/quote]

W sumie też mi się tak wydaje, aczkolwiek mam świadomość, że związane to było z ogromnym ryzykiem. Natomiast uważam, że jeśli już miano podjąć tego rodzaju ryzyko, szafując przy tym życiem żołnierzy, to sensowniejsze było skierowanie całego wysiłku na przejęcie całego Górnego Śląska (ryzyko podobne, a ewentualne korzyści bez porównania większe).

Natomiast prze...
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1599627 · Odpowiedzi: 95 · Wyświetleń: 9.338

wojtek k. Napisane: 29/11/2016, 9:57


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=przemchelm,24/11/2016, 11:57]Co do Bułak - Bałachowicza. Krąży czasem taka teoria, że miał on zamiast iść "na Moskwę" (czyli w stronę zbuntowanych żołnierzy w Homlu), poruszać się od Mozyrza wzdłuż Berezyny i przejąć z rąk polskich Mińsk. Taki trik w stylu Litwy Środkowej z marionetkową Białorusią. Da się tę legendę zweryfikować? Na dws.org.pl próbowali to roztrząsać z tego co pamiętam i wyszło im, że faktycznie Bałachowicz mógł taką okrężną drogą zająć Mińsk.[/quote]

Do moment...
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1599398 · Odpowiedzi: 95 · Wyświetleń: 9.338

wojtek k. Napisane: 29/11/2016, 8:57


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


Nic nie wskazuje na to, by gen. Kuliński był nielojalny wobec Naczelnego Dowództwa WP. Widzimy wszak wyraźnie, że o wszystkim lojalnie informował swoich przełożonych, a także sumiennie realizował dostarczane mu instrukcje. Nic też nie wskazuje na to, by Piłsudski sprzeciwiał się podpisaniu umowy ryskiej w takiej formie, w jakiej ona została zawarta.

Z kolei por. Birnbaum czy też Karol Polakiewicz, który najwyraźniej pełnił rolę kogoś na kształt osobistego szpiega Piłsudskiego, nie musieli być w...
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1599387 · Odpowiedzi: 95 · Wyświetleń: 9.338

wojtek k. Napisane: 21/11/2016, 21:23


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=bartoszb,21/11/2016, 19:57]W Instytucie Piłsudskiego jest też dokument (tu akurat zapomniałem zapisać linka) o przejściu oddziału kozaków na polską stronę, gdzie opisują oni rozkład wojsk bolszewickich.

Zestawiając to z relacją Budionnego i innymi informacjami, skoro był tam taki chaos i takie możliwości, to czemu nie tylko, że nic z tego nie wyszło, ale i wszystko szybko się skończyło.

Wracając do Twojego przedostatniego postu to naiwność machnowców niewyobrażalna. Liczenie na jakąś ta...
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1597152 · Odpowiedzi: 34 · Wyświetleń: 4.709

wojtek k. Napisane: 21/11/2016, 20:57


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=bartoszb,21/11/2016, 19:49][quote=wojtek k.,20/11/2016, 20:56]Może przypomnę -  gen. Mieczysław Kuliński 6 października 1920 roku wręczył Dąbskiemu pismo, w którym (na podstawie Instrukcji Naczelnego Dowództwa z 2 i 3 października 1920 r., otrzymanych 5 października wieczorem) przedstawił stanowisko Naczelnego Dowództwa:
[...]
Tak wyglądało oficjalne stanowisko Naczelnego Dowództwa WP i na to są konkretne dokumenty, z których treścią można się bez trudu zapoznać :)
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1597143 · Odpowiedzi: 95 · Wyświetleń: 9.338

wojtek k. Napisane: 21/11/2016, 20:30


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=kmat,21/11/2016, 19:38][code]Północną część. Dalej brak bezpośredniego kontaktu.[/code]
Tak więc nazwa Litwa pierwotnie oznaczała ... Wileńszczyznę...[/quote]

Na południowym - zachodzie sięgała Werenowa i Ejszyszek. A na południowym - wschodzie - linii Smorgoń - Juraciszki. Zarówno do Mazowszan, jak i do Radymiczy było naprawdę blisko. Do tego odgradzali ich od nich jedynie Krywicze, a nie któreś z plemion zaliczonych przez Nestora do wschodnich Słowian. W tej sytuacji nieprawdopodobną j...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1597131 · Odpowiedzi: 118 · Wyświetleń: 10.339

wojtek k. Napisane: 21/11/2016, 17:11


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=kmat,21/11/2016, 16:31][b]wojtek k.[/b]
[code]Ale jeśli Mazowszanie też byli Lędzianami, a wszak wynika to wprost z Powiesti Wriemiennych Liet, to tego rodzaju interpretację wypada jednak odrzucić. Dlaczego mieliby Litwini przyjmować ruską nazwę na określenie ludu, który żył w sumie dość blisko ich własnych siedzib?[/code]
umiarkowanie blisko. Po Litwini wtedy siedzieli gdzieś pod Kownem, bo Wilno to jacyś jaćwiescy Dajnowie. Na tyle blisko, by wiedzieć o istnieniu, na tyle, by kontakty b...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1597078 · Odpowiedzi: 118 · Wyświetleń: 10.339

wojtek k. Napisane: 21/11/2016, 15:28


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=Hern,19/11/2016, 16:08][b]kmat[/b]

[code]Niekoniecznie. Lenkai może być po prostu adaptacją ruskiej nazwy (przed denazalizacją), zwłaszcza że bezpośredniego kontaktu Litwini długo nie mieli. Podobnie zapewne jest w przypadku skandynawskich Laesir (tu mamy nawet ruską denazalizację).[/code]
Mamy na to jakiś dowód?[/quote]

Ale jeśli Mazowszanie też byli Lędzianami, a wszak wynika to wprost z Powiesti Wriemiennych Liet, to tego rodzaju interpretację wypada jednak odrzucić. ...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1597041 · Odpowiedzi: 118 · Wyświetleń: 10.339

wojtek k. Napisane: 21/11/2016, 11:42


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


Siemion Budionnyj w swych wspomnieniach pisze, iż po wycofaniu 1 Armii Konnej z działań przeciwko Polsce w kolejnych dniach zajmowała się ona głównie walką z „bandami”, przy czym do pierwszych starć doszło już w trakcie przemarszu przez Podole - pod koniec września miało bowiem miejsce kilka potyczek w rejonie Berdyczowa. Ale do szczególnie gwałtownych starć z „bandami” doszło, kiedy 1 Armia Konna stacjonowała w rejonie Białej Cerkwi. Oddajmy jeszcze głos dowódcy sowieckiej 1 Armii Konnej:

[i]„...
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1596960 · Odpowiedzi: 34 · Wyświetleń: 4.709

wojtek k. Napisane: 20/11/2016, 19:56


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=bartoszb,20/11/2016, 12:24]Cytując Ciebie Wojtek jeszcze raz zapytam:"[b]Optymizm w tym okresie był ogromny i znajdowało to też swoje odzwierciedlenie w instrukcjach przekazywanych gen. Kulińskiemu, który to przebywał w Rydze[/b]." Gdzie można o tym optymizmie poczytać, a gdzie o treściach instrukcji?[/quote]

Wystarczy poczytać treść korespondencji, która jest wszak dostępna. Podałem link do dokumentów, wystarczy je sobie wszystkie przejrzeć (uwaga - dokumenty nas interesujące ...
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1596840 · Odpowiedzi: 95 · Wyświetleń: 9.338

wojtek k. Napisane: 17/11/2016, 17:15


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=ambron,17/11/2016, 16:50]Wojtek, tylko wtedy musielibyśmy uznać, że łacińskie Venedi i niemieckie Wenden nie mają ze sobą nic wspólnego.[/quote]

Wniosek taki w żaden sposób nie jest uprawniony. Problem natomiast leży w tym, że nazwa Wenden jest wtórna w stosunku do nazwy Veneti. I nie chodzi tylko o to, że nazwa Veneti pojawia się w źródłach pisanych wcześniej, ale przede wszystkim o to, iż odnajdujemy ją zarówno w starożytnych źródła greckich, jak i rzymskich, a nadto potwierdzają to ję...
  Forum: Czasy przodków ogólnie · Podgląd postu: #1595831 · Odpowiedzi: 4864 · Wyświetleń: 501.375

wojtek k. Napisane: 17/11/2016, 15:45


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


[quote=ambron,17/11/2016, 9:56]Wojtek, konsekwentne rozdzielenie spółgłosek samogłoskami nazywane jest bodaj pełnogłosem i zjawisko to nie ma raczej wagi argumentu w niniejszej dyskusji.[/quote]

Pełnogłos to zupełnie inna bajka. Germańskie "wenden" może sugerować, iż chodzi o formę zapisu słowa "węden" (wędy"), ale zapis "weneden" całkowicie to wyklucza.

[quote=Domen,17/11/2016, 0:16]Zebrałem próbki ok. 80 etnicznych Polaków mieszkających w Polsce [/quote]

A...
  Forum: Czasy przodków ogólnie · Podgląd postu: #1595794 · Odpowiedzi: 87 · Wyświetleń: 3.738

wojtek k. Napisane: 17/11/2016, 14:17


IX ranga
*********

Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.638
Dołączył: 7/08/2008, 12:45
Nr użytkownika: 47.450


Według Biełasza, szefa sztabu machnowców, na dzień 23 września 1920 roku w szeregach zwartej armii („в одном армейском кулаке”) - pod bezpośrednim dowództwem Nestora Machno - służyło 20 tysięcy bojców. Kolejne 15 tys. bojców liczyły oddziały i grupy machnowskie, rozsiane po rozległych obszarach Jekatierinowszczyzny, Połtawszczyzny, Czernichowszczyzny, a nawet Donbasu. W s...
  Forum: Kształtowanie się II RP 1918-1923 · Podgląd postu: #1595780 · Odpowiedzi: 34 · Wyświetleń: 4.709

261 Strony  1 2 3 > » 

New Posts  Nowe odpowiedzi
No New Posts  Brak nowych odpowiedzi
Hot topic  Gorący temat (Nowe odpowiedzi)
No new  Gorący temat (Brak nowych odpowiedzi)
Poll  Sonda (Nowe odpowiedzi)
No new votes  Sonda (Brak nowych odpowiedzi)
Closed  Zamknięty temat
Moved  Przeniesiony temat
 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej