Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Odsetek Szlachty W Nowożytnej Europie.
     
Godlike
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 16
Nr użytkownika: 38.017

Nie wa¿ne :)
Zawód: student
 
 
post 14/05/2008, 22:16 Quote Post

No co tu dużo pisać podajcie mi ile było procent szlachty w Polsce w okresie baroku a ile we Francji i Anglii smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Konstanthinos
 

Basileus kai Autokrator ton Romaion
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.927
Nr użytkownika: 14.581

K.
Stopień akademicki: student historii
Zawód: Basileus Oikumene
 
 
post 14/05/2008, 22:21 Quote Post

W RON ok 10 %
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
makron
 

Ill.ssimus Arbiter Elegantiae, Cassandrae fil.
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.824
Nr użytkownika: 7.636

Zawód: lekarz mrówek
 
 
post 14/05/2008, 22:39 Quote Post

Wyczański szacuje, że szlachty w Polsce było raczej bliżej 8 niż 10%. Tak czy owak, to bardzo duży odsetek, porównywalny tylko z Hiszpanią. We Francji było w późnej epoce nowożytnej ok 1% szlachty, a w Anglii około 3%.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Konstanthinos
 

Basileus kai Autokrator ton Romaion
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.927
Nr użytkownika: 14.581

K.
Stopień akademicki: student historii
Zawód: Basileus Oikumene
 
 
post 14/05/2008, 23:16 Quote Post

[quote]Wyczański szacuje, że szlachty w Polsce było raczej bliżej 8 niż 10%[quote]

Oczywiście wojny i wszelakiego rodzaju zamęt liczy te zmieniał, choć nie diametralnie...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Godlike
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 16
Nr użytkownika: 38.017

Nie wa¿ne :)
Zawód: student
 
 
post 15/05/2008, 16:59 Quote Post

Bardzo dziękuje tyle mi wystarczy smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Lu Tzy
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 349
Nr użytkownika: 35.496

BJSZ
 
 
post 15/05/2008, 18:39 Quote Post

QUOTE(makron @ 14/05/2008, 21:39)
Wyczański szacuje, że szlachty w Polsce było raczej bliżej 8 niż 10%. Tak czy owak, to bardzo duży odsetek, porównywalny tylko z Hiszpanią. We Francji było w późnej epoce nowożytnej ok 1% szlachty, a w Anglii około 3%.
*


Nie pamietam juz gdzie, ale dawno temu przeczytalem zdanie mniej wiecej takie: w XVIII wieku w RON odsetek szlachty siegal 10%; nastepna na liscie byla Francja z 2%.

Skadinad wiem, ze procent szlachty na Wolyniu, Podolu i Kijowszczyznie w poczatkach XIX wieku wahal sie miedzy ponad 7 a prawie 9.

Bardzo mnie zainteresowal ten wysoki odsetek dla Anglii. Czy to aby tylko gentry? Moze takze i inni z prawem do dopisywania 'sqr.' na karcie wizytowej wink.gif ?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
makron
 

Ill.ssimus Arbiter Elegantiae, Cassandrae fil.
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.824
Nr użytkownika: 7.636

Zawód: lekarz mrówek
 
 
post 15/05/2008, 19:38 Quote Post

QUOTE(Lu Tzy @ 15/05/2008, 18:39)
Bardzo mnie zainteresowal ten wysoki odsetek dla Anglii. Czy to aby tylko gentry? Moze takze i inni z prawem do dopisywania 'sqr.' na karcie wizytowej wink.gif ?
*



Polecam 3 rozdział (Społeczeństwo polskie a społeczeństwa innych krajów) w A.Wyczański Polska w Europie XVI wieku (Poznań, 1999). Tytuł w tym wypadku jest trochę mylący, bo Wyczański zestawia tam dane z całej epoki nowożytnej (por. zwłaszcza tabela 15 na str. 75).
Jeszcze jeden drobiazg. Co do tytułu na wizytówce, to chyba chodzi o "esq", a nie "sqr". wink.gif, a i sam zwyczaj wymiany kart wizytowych jest, zdaje się, raczej niebarokowy (a w tej epoce chwilowo jesteśmy) i rozpowszechnia się na większą skalę gdzieś w XIX wieku.
Pzdr.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
mata2010
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.480
Nr użytkownika: 33.783

Andrzej Matuszewski
Stopień akademicki: dr
Zawód: statystyk
 
 
post 16/05/2008, 1:29 Quote Post

A procent polskiego możnowładztwa czyli magnaterii nie był szacowany?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
Lu Tzy
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 349
Nr użytkownika: 35.496

BJSZ
 
 
post 16/05/2008, 6:40 Quote Post

QUOTE(makron @ 15/05/2008, 18:38)
QUOTE(Lu Tzy @ 15/05/2008, 18:39)
Bardzo mnie zainteresowal ten wysoki odsetek dla Anglii. Czy to aby tylko gentry? Moze takze i inni z prawem do dopisywania 'sqr.' na karcie wizytowej wink.gif ?
*



Polecam 3 rozdział (Społeczeństwo polskie a społeczeństwa innych krajów) w A.Wyczański Polska w Europie XVI wieku (Poznań, 1999). Tytuł w tym wypadku jest trochę mylący, bo Wyczański zestawia tam dane z całej epoki nowożytnej (por. zwłaszcza tabela 15 na str. 75).
Jeszcze jeden drobiazg. Co do tytułu na wizytówce, to chyba chodzi o "esq", a nie "sqr". wink.gif, a i sam zwyczaj wymiany kart wizytowych jest, zdaje się, raczej niebarokowy (a w tej epoce chwilowo jesteśmy) i rozpowszechnia się na większą skalę gdzieś w XIX wieku.
Pzdr.
*

Racja i jeszcze raz racja. Tak sie pospiech odplaca :oops:
Oczywiscie zart to byl, te wizytowki. AZ tak sie nie spieszylem wink.gif .
Piekne dzieki za wskazowki.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
MikoQba
 

Presbyterian Westminster Confession
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.809
Nr użytkownika: 8.008

James Nicholson
Stopień akademicki: Dysortograf
Zawód: Dziennikarz
 
 
post 16/05/2008, 13:32 Quote Post

QUOTE
A procent polskiego możnowładztwa czyli magnaterii nie był szacowany?

Ich to można raczej bez większych problemu policzyć w liczbach bezwzględnych. Pewnie ktoś już to zrobił.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Darios
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 159
Nr użytkownika: 43.322

 
 
post 16/05/2008, 21:26 Quote Post

W Polsce było 10 do 12 % szlachty . Jeszcze z czasów studiów pamiętam smile.gif . Było to ewenementem na skalę europejską . Wiadomo część tej szlachty to miała jedynie szable na sznurku , ale nie mniej należeli oni do tej warstwy smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
farkas93
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.244
Nr użytkownika: 73.595

Zawód: student
 
 
post 14/09/2012, 18:37 Quote Post

W RON ok. 8%, we Francji niecały 1% , w Anglii ok. 2-3%, w Rosji ok. 0,5%
Co ciekawe po trzecim rozbiorze okazało się, że polska szlachta kresowa wynosi aż 80% ogółu szlachty Imperium Rosyjskiego w wyniku czego liczebność szlachty w państwie carów wzrosła do ok. 2%. Właśnie tak duża ilość szlachty powodowała, że Rosjanie kazali się Polakom legitymować ze szlachectwa co bywało dość kosztowne.

Ten post był edytowany przez farkas93: 14/09/2012, 20:17
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej