Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Tajemniczy szalik
     
bvrbc
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 103.811

 
 
post 21/08/2018, 17:37 Quote Post

Cześć wszystkim, jestem nowym użytkownikiem forum i dołączyłem do niego, żeby spróbować rozwiązać swego rodzaju rodzinną zagadkę. Utkwiłem w martwym punkcie, dlatego może ktoś bardziej doświadczony mi pomoże, albo skieruje moje poszukiwania na inny tor.

Wspomnianym przedmiotem jest coś w stylu szalika z dwugłowym orłem - wygląda mi na orła rosyjskiego, ale nie jestem do końca pewien, dlatego pierwsze z pytań brzmi - co to może być i skąd to jest? Link do zdjęć poniżej:
https://tinypic.pl/lqqhbed81wnh
https://tinypic.pl/g95tjhh55byk

Przedmiot ten dała mojej babci jej ciotka (najstarsza siostra matki), urodzona w 1900r., mówiąc, że jest to bardzo cenne. Przypuszczamy, że jest to pamiątka po ojcu lub dziadku. Przy okazji chciałbym się upewnić czy dobrze odczytuję zapisy z akt metrykalnych dotyczących wspomnianych przodków:

https://szukajwarchiwach.pl/59/1132/0/- ... idMd_iAWpg

drugi ślub z powyższego linku:
Laurentius Czachor dim. mil. austr. incarceratorum fil. Nicolae... - ja rozumiem ten zapis tak: Wawrzyniec Czachor żołnierz w wojsku austriackim zwolniony ze służby, więziony(?). Czy może oznaczać to, że mój prapradziadek był jeńcem wojennym - wnioskując po szaliku, być może gdzieś w Rosji? Nie znajduję jednak informacji o żadnych konfliktach zbrojnych z lat 1893-1896 kiedy to prawdopodobnie przypadał czas jego służby w wojsku. Pojawia się natomiast na alfabetycznej liście strat (verlustlisten) nr 576 Czachor Laurenz, o ile to ta sama osoba, to być może był on powołany do odbycia ponownej służby w obliczu wojny. Niestety lista o tym numerze nie jest chyba udostępniona w internecie, więc nie znam treści (ale jeśli faktycznie był to mój przodek to mógł być jedynie ranny, bo umrzeć umarł dopiero w latach 30).

https://szukajwarchiwach.pl/59/1132/0/- ... iTsTCzyJvg

A powyżej akt ślubu z pokolenia wyżej, czyli rodziców Marianny Serafin, żony Wawrzyńca. Jeśli dobrze odczytuję to: Petrus Harasym miles delicenciatus leg. ped. n 40, filies Heduvigis Harassym, natus in Tyczyn, habitans Ressovia. - Piotr Harasym żołnierz zwolniony ze służby w 40. pułku piechoty Austro-Węgier, syn Jadwigi Harasym, urodzony w Tyczynie, zamieszkały w Rzeszowie. Numer pułku by się zgadzał, bo faktycznie 40. pułk stacjonował w Rzeszowie.

Rodzinne przekazy mówią o tym, że ktoś z przodków (prawdopodobnie ów Piotr) brał udział w którymś z powstań i musiał się ukrywać - z tym też wiążemy fakt, że w metryce ślubnej występuje nazwisko Harasym, natomiast w metryce zgonu, jak i nazwisku potomków - Serafin. Nazwisko podobne, ale jednak nie aż tak bardzo. Do ram czasowych pasowałoby powstanie styczniowe, więc być może stąd ten "szalik" z rosyjskim orłem. Będę wdzięczny za wszelką pomoc czy wskazówki.

Bartosz
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Dziadek Jacek
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.173
Nr użytkownika: 53.918

 
 
post 22/08/2018, 9:27 Quote Post

Wygląda na tkane z lnu (zapewne jest sztywne). Może to być pas od sakwy przewieszanej przez ramię albo coś podobnego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
El_Slavco
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 769
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 22/08/2018, 15:45 Quote Post

Witaj!
Linki, które podałeś odsyłają mnie do jednostek archiwalnych, a nie do konkretnych materiałów, więc na chwilę obecną z tym nie pomogę. Mimo to: ten Piotr Harasym to nie wiem czy faktycznie mógł brać udział w powstaniu styczniowym, może prędzej jego ojciec? Ale nie znam dat życia i śmierci Twojego krewnego, więc trudno spekulować.

Natomiast, jeżeli chodzi o szalik to nie wiązałbym go tylko z Rosją. Motyw dwugłowego orła mieli w herbach wszyscy zabory. To po pierwsze, po drugie dwugłowy orzeł jest też bardzo popularny na Bałkanach, a to z powodu wywodzenia się z Cesarstwa Bizantyjskiego. Herby z dwugłowym orłem mają np. Serbia (idealnie pasowałyby kolory szala) czy też Albania (czarny orzeł na czerwonym tle).

Powiązanie Laurentiusa z Laurenzem moim zdaniem może być jak najbardziej trafne wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
bvrbc
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 103.811

 
 
post 23/08/2018, 16:48 Quote Post

QUOTE(bvrbc @ 21/08/2018, 18:37)
Witaj!
Linki, które podałeś odsyłają mnie do jednostek archiwalnych, a nie do konkretnych materiałów, więc na chwilę obecną z tym nie pomogę. Mimo to: ten Piotr Harasym to nie wiem czy faktycznie mógł brać udział w powstaniu styczniowym, może prędzej jego ojciec? Ale nie znam dat życia i śmierci Twojego krewnego, więc trudno spekulować.

Natomiast, jeżeli chodzi o szalik to nie wiązałbym go tylko z Rosją. Motyw dwugłowego orła mieli w herbach wszyscy zabory. To po pierwsze, po drugie dwugłowy orzeł jest też bardzo popularny na Bałkanach, a to z powodu wywodzenia się z Cesarstwa Bizantyjskiego. Herby z dwugłowym orłem mają np. Serbia (idealnie pasowałyby kolory szala) czy też Albania (czarny orzeł na czerwonym tle).

Powiązanie Laurentiusa z Laurenzem moim zdaniem może być jak najbardziej trafne


Kurczę, rzeczywiście źle mi się skopiowały linki. Odpowiadam na post, bo nie widzę opcji edycji, nie wiem czy to celowe i na tym forum edytowanie swoich postów jest zabronione, czy ja jestem ślepy.

Pierwszy link: https://szukajwarchiwach.pl/59/1132/0/-/2/s...sHrFWidMd_iAWpg
(drugi ślub na stronie z lewej)

Drugi link: https://szukajwarchiwach.pl/59/1132/0/-/2/s...S6adTiTsTCzyJvg
(ostatni ślub, prawy dolny róg)

Co do orła: jedynie chyba rosyjski i austriacki trzymają w szponach insygnia, tak jak ten z szalika, dlatego te opcje wydaja mi sie najbardziej prawdopodobne. A jako, że orzeł austriacki w oryginale jest czarny, stąd mój pomysł. Ale wiadomo, mogę się mylić. Co do Laurenza, udało mi sie jednak znaleźć dokładną Verlustlistę i jednak, to była osoba urodzona w innych latach i w innej miejscowości.

Ten post był edytowany przez bvrbc: 23/08/2018, 16:54
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Wilczyca24823
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.959
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 23/08/2018, 19:40 Quote Post

Równie dobrze można powiązać ten szalik z Czarnogórą. Chociaż fakt, kolorami pasuje do Serbii. Może szanowny przodek był Serbem? Według wiki Serbowie stanowili w Austrii zorganizowaną mniejszość, więc służby w armii austriackiej nie można wykluczyć. Około 1896 roku w Serbii ścierały się dwie opcje polityczne - sojuszu z Austro-Węgrami i opcja zerwania tego sojuszu. Byc może przodek był w związku z tym więziony - jakaś działalność wywrotowa w Austrii na rzecz niezależności Serbii?
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
bvrbc
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 103.811

 
 
post 24/08/2018, 11:57 Quote Post

Insynuacje co do Bałkanów dość śmiałe, ale jednak przodkowie wszyscy o których mi wiadomo byli Polakami, przynajmniej do początków XIX w., bo do wcześniejszych danych nie dotarłem.
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej