Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
193 Strony « < 190 191 192 193 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Husaria, XVI-XVII wiek
     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.176
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 5/08/2015, 21:44 Quote Post

Nadal jednak nic o ewentualnym udziale 6 chorągwi husarskich w zwycięskiej bitwie pod Wilnem w 1734????

Byłoby to piękne zakończenie jej historii - sukcesem odniesionym przeciwko armii wprowadzającej na tron obcego władcę.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2866

     
Zbyszek Hundert
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 356
Nr użytkownika: 74.497

Zbyszek Hundert
Stopień akademicki: dr
Zawód: historyk
 
 
post 6/08/2015, 8:18 Quote Post

QUOTE(Barg @ 3/08/2015, 18:10)
QUOTE(Kadrinazi @ 3/08/2015, 16:41)
O bitwie warszawskiej będzie w nowej książce Radka. Tematem jest... tu zaskoczenie... husaria smile.gif A do tej pory pisał o tym w 'Na skrzydłach husarii'.
*


Oj chyba nie mam tej pozycji.??? Wiki też jej nie podaje:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rados%C5%82aw_Sikora

Interesuje mnie liczebność husarii w Bitwie warszawskiej jaką podaje R. Sikora.

Pytanie trochę pod wstęp R. Sikory do Tczewa p. Pokojskiego.
*




Z tego co widziałem na husaria przed pałac, na fb, to chyba do stu koni zredukował tą szarże husarską. Z tego co wiem, to już dawno twierdził, że brała w niej udział jedynie chorągiew husarska JKM komputu litewskiego pod Połubińskim. Nie wiem czy uwzględni tylko w swoich dywagacjach - co relacje z epoki podkreślały, że to tej szarży przyłączała się grupa wielu husarzy, spod różnych chorągwi, którzy byli właśnie dysponowani. Najlepsze jest to, że ta szarża została tak chaotycznie zorganizowana, a i tak spowodowała duże zamieszanie u przeciwnika. Szwedzi wykownywali niezwykle trudny manerw zmiany frontu szyku - i ten manerw został dostrzeżony. Decyzja była słuszna, ale zorganizowanie szarży przebiegało niezwykle fatalnie (towarzystwo dopiero co obiad jadło...). Przez brak subordynacji zaprzepaszczono wielką szansę na rozbicie armii przeciwnej.

Co do wielkości atakujących, boję się, że obliczona wielkość przez Radka, będzie bazować na jego turbo wzorze na "ślepe poczty", który - przy całym szacunku i mojej znajomości z Nim - jest oderwany od rzeczywistości: to nadinterpretacja słów hetmanów Sobieskiego i Lubomirskiego. Były bowiem przypadki, że bywało wielu ludzi ponadetatowych, nawet w drugiej połowie XVII w.

Oczywiście popełniamy tu grzech rozmowy o książce, której się jeszcze w rekach nie miało. No ale jeśli to publikacja oparta na doktoracie, to trochę podyskutować można smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #2867

     
Barg
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.637
Nr użytkownika: 56.976

 
 
post 6/08/2015, 16:17 Quote Post

QUOTE(Zbyszek Hundert @ 6/08/2015, 8:18)
QUOTE(Barg @ 3/08/2015, 18:10)
QUOTE(Kadrinazi @ 3/08/2015, 16:41)
O bitwie warszawskiej będzie w nowej książce Radka. Tematem jest... tu zaskoczenie... husaria smile.gif A do tej pory pisał o tym w 'Na skrzydłach husarii'.
*


Oj chyba nie mam tej pozycji.??? Wiki też jej nie podaje:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rados%C5%82aw_Sikora

Interesuje mnie liczebność husarii w Bitwie warszawskiej jaką podaje R. Sikora.

Pytanie trochę pod wstęp R. Sikory do Tczewa p. Pokojskiego.
*




Z tego co widziałem na husaria przed pałac, na fb, to chyba do stu koni zredukował tą szarże husarską. Z tego co wiem, to już dawno twierdził, że brała w niej udział jedynie chorągiew husarska JKM komputu litewskiego pod Połubińskim. Nie wiem czy uwzględni tylko w swoich dywagacjach - co relacje z epoki podkreślały, że to tej szarży przyłączała się grupa wielu husarzy, spod różnych chorągwi, którzy byli właśnie dysponowani. Najlepsze jest to, że ta szarża została tak chaotycznie zorganizowana, a i tak spowodowała duże zamieszanie u przeciwnika. Szwedzi wykownywali niezwykle trudny manerw zmiany frontu szyku - i ten manerw został dostrzeżony. Decyzja była słuszna, ale zorganizowanie szarży przebiegało niezwykle fatalnie (towarzystwo dopiero co obiad jadło...). Przez brak subordynacji zaprzepaszczono wielką szansę na rozbicie armii przeciwnej.

Co do wielkości atakujących, boję się, że obliczona wielkość przez Radka, będzie bazować na jego turbo wzorze na "ślepe poczty", który - przy całym szacunku i mojej znajomości z Nim - jest oderwany od rzeczywistości: to nadinterpretacja słów hetmanów Sobieskiego i Lubomirskiego. Były bowiem przypadki, że bywało wielu ludzi ponadetatowych, nawet w drugiej połowie XVII w.

Oczywiście popełniamy tu grzech rozmowy o książce, której się jeszcze w rekach nie miało. No ale jeśli to publikacja oparta na doktoracie, to trochę podyskutować można smile.gif
*


Ok. Napiszę wprost o co mi chodzi i do czego się odwołuję.

Otóż wstęp do "Tczew 1627" p. Pokojskiego napisał R. Sikora. I znajduje się tam taki o to akapit R. Sikory, cytuję:
"Jak widać, zdaniem Raimondo Montecuccolego, taktyka starożytnych wodzów miała znaleźć zwolenników także w czasach jemu współczesnych. Niestety Montecuccoli nie wymienia ani jednej bitwy, w której król szwedzki lub inny szwedzki wódz miał ją zastosować przeciwko husarzom, choć wiadomo, że właśnie w ten sposób Szwedzi powstrzymali szarżę nieco ponad stu husarzy litewskich Aleksandra Hilarego Połubińskiego w drugim dniu bitwy pod Warszawą 1656 roku."

Ta taktyka starożytnych miała polegać na przepuszczaniu wrogiego ataku przez przerwy między własnymi jednostkami.

1. uwaga - Jesli rzeczywiście Szwedzi przepuścili atak husarii między przerwami własnych jednostek, to szwedzkie jednostki poniosły niewielkie straty, a co więcej husaria mogła ponieść spore straty od bocznego ognia.
2. M. Nagielski napisał, że tam atakować mogło nawet do 8 chorągwii husarii (plus minus 800-900 husarzy). Co do źródeł/braku źródeł to o ile dobrze interpretuje to jest list wojewody Jana Leszczyńskiego mówiący o ataku kilku chorągwi husarskich, o czym napisał także p. Nagielski.
3. Jaki byłby cel ataku tak niewielu ponad 100 husarzy na armię szwedzko-brandenburską, jak chce R. Sikora?

Ten post był edytowany przez Barg: 6/08/2015, 16:22
 
User is online!  PMMini Profile Post #2868

     
Mati_00
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 11
Nr użytkownika: 68.377

Mateusz
Zawód: Przyszly policjant
 
 
post 21/11/2015, 20:04 Quote Post

Tak mnie zastanawia kwestia treningu husarii. Towarzysze i pocztowi spotykali się na jakieś manewry?
 
User is offline  PMMini Profile Post #2869

     
Pietrek33
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 11
Nr użytkownika: 95.042

Pietrek
 
 
post 5/01/2016, 13:19 Quote Post

czy konie husarskie nosiły zbroje?
w filmie Ogniem i Mieczem jest scena szarży husarii na kozacką piechotę. Koń Podbipięty ma coś w rodzaju napierśnika. Czy tak rzeczywiście było? Czy konie husarskie nosiły zbroje?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2870

     
Tromp
 

Młody wilk (morski)-gryzie!
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 17.535
Nr użytkownika: 55.658

Bart³omiej Kucharski
Stopień akademicki: Bêdzie po studiach
Zawód: Admiraal
 
 
post 5/01/2016, 13:39 Quote Post

Podbipięta nie był, o ile dobrze pamiętam, husarzem. Ja na tzw. rolce sztokholmskiej (to na szybko) nie widzę koni noszących napierśniki (bo w istocie coś takiego miał na sobie koń poczciwego drągala), ale to parada. Pewnie bywało, że konie do walki coś nosiły, ale nie sądzę, by była to powszechna praktyka, zwłaszcza za Wazów i później. Może za Batorego, jak jeszcze granica między kopijnikami starego typu a husarią się zacierała, czasem któryś wrzucił jedną czy parę blach z "tatowego zapasu"...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2871

     
Klebern
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 183
Nr użytkownika: 96.607

Simon Ross
Zawód: inzynier
 
 
post 5/01/2016, 14:30 Quote Post

QUOTE(Pietrek33 @ 5/01/2016, 13:19)
czy konie husarskie nosiły zbroje?
w filmie Ogniem i Mieczem jest scena szarży husarii na kozacką piechotę. Koń Podbipięty ma coś w rodzaju napierśnika. Czy tak rzeczywiście było? Czy konie husarskie nosiły zbroje?
*



Konie husarskie nie nosiły żadnych zbroi. Czasami były małe metalowe płytki wplecione w uzdę, chroniące chrapy i czoło zwierzęcia, ale to były bardziej ozdobne elementy niż elementy zbroi z prawdziwego zdarzenia. Koń husarski miał być przede wszystkim bardzo szybki i każdy kilogram dodatkowego rynsztunku był bezsensowny z racji taktyki husarii. Element, który mógł pełnić formę zbroi w bardzo specyficznych warunkach był dość szeroki skórzany pas mocowania siodła biegnący w poprzek piersi konia.

Rynsztunek konia był bardzo barwny, z wieloma ozdobnymi elementami, które mogły w jakiś tam przypadkach zapewnić jakaś osłonę zwierzęciu, ale nie można tego nazwać zbroją.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2872

     
Zbyszek Hundert
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 356
Nr użytkownika: 74.497

Zbyszek Hundert
Stopień akademicki: dr
Zawód: historyk
 
 
post 5/01/2016, 15:38 Quote Post

QUOTE(Mati_00 @ 21/11/2015, 21:04)
Tak mnie zastanawia kwestia treningu husarii. Towarzysze i pocztowi spotykali się na jakieś manewry?
*



Odpowiem kolokwialnie, że "w obozach i w ciągnieniu" nie tylko pito i organizowano koła żołneirskie - ale przede wszystkim zwiekszano umiejętności bojowe. Anonimowy autor listu o zwycięstwie chocimskim z 1673 r. wyraźnie napisał, że podczas marszu na Chcoim, Sobieski organizował częste treningi, co nie dziwi, zwłaszcza, że armia koronna dopiero w 1673 r. została powiększona do etatu wojennego, co wiązało się z napływem w szeregi wojska wielu nowicjuszy - w tym równiez do husarii, o czym kiedyś pisałem (napływ ludzi nowych do husarii w 1673 r. widać wyraźnie po analizie rejestrów popisowych dla wszystkich 12 chorągwi koronnej jazdy kopiniczej z tego okresu). Jak technicznie te treningi wyglądały, nikt nie precyzował, bo dla społeczeństwa obeznanego z wojną (zwłaszcza, że od 1648 r. notorycznie trwała pozoga wojenna) było to nader oczywiste.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2873

     
Klebern
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 183
Nr użytkownika: 96.607

Simon Ross
Zawód: inzynier
 
 
post 5/01/2016, 23:41 Quote Post

Dodam od siebie, że chorągwie husarskie również trenowały we własnym zakresie, a ewentualne błędy, zwłaszcza w ostatniej fazie treningowej szarży, były dość bolesne przede wszystkim dla kieszeni towarzyszy husarskich.

Husaria nie wygrywała bitew tylko dlatego, że nazywała się husaria, miała kopie i szybkie konie (bo to mieli również husarze z innych krajów), ale dlatego, że potrafili bezbłędnie (czyli jednocześnie, natychmiastowo i trzymając jedną linię) wykonać manewr szarży i odskoczenia od przeciwnika. Tego bez treningu nie dało się uzyskać.

Ten post był edytowany przez Klebern: 6/01/2016, 11:39
 
User is offline  PMMini Profile Post #2874

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.666
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 6/01/2016, 11:09 Quote Post

Husaria na pewno nie miała pik, więc proszę nie szerzyć takich herezji wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2875

     
Klebern
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 183
Nr użytkownika: 96.607

Simon Ross
Zawód: inzynier
 
 
post 6/01/2016, 11:39 Quote Post

QUOTE(Kadrinazi @ 6/01/2016, 11:09)
Husaria na pewno nie miała pik, więc proszę nie szerzyć takich herezji  wink.gif
*



Przepraszam. Zawsze mi się to myli. Myślę o kopiach, piszę piki. Zabawne, że w drugą stronę się nie pomyliłem nigdy.

Poprawiam: kopie

Ten post był edytowany przez Klebern: 6/01/2016, 11:41
 
User is offline  PMMini Profile Post #2876

     
Pietrek33
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 11
Nr użytkownika: 95.042

Pietrek
 
 
post 10/01/2016, 11:49 Quote Post

QUOTE(Klebern @ 5/01/2016, 15:30)
QUOTE(Pietrek33 @ 5/01/2016, 13:19)
czy konie husarskie nosiły zbroje?
w filmie Ogniem i Mieczem jest scena szarży husarii na kozacką piechotę. Koń Podbipięty ma coś w rodzaju napierśnika. Czy tak rzeczywiście było? Czy konie husarskie nosiły zbroje?
*



Konie husarskie nie nosiły żadnych zbroi. Czasami były małe metalowe płytki wplecione w uzdę, chroniące chrapy i czoło zwierzęcia, ale to były bardziej ozdobne elementy niż elementy zbroi z prawdziwego zdarzenia. Koń husarski miał być przede wszystkim bardzo szybki i każdy kilogram dodatkowego rynsztunku był bezsensowny z racji taktyki husarii. Element, który mógł pełnić formę zbroi w bardzo specyficznych warunkach był dość szeroki skórzany pas mocowania siodła biegnący w poprzek piersi konia.

Rynsztunek konia był bardzo barwny, z wieloma ozdobnymi elementami, które mogły w jakiś tam przypadkach zapewnić jakaś osłonę zwierzęciu, ale nie można tego nazwać zbroją.
*



a czy inne formacje nowożytnej jazdy nosiły zbroje dla koni? wg mnie miałoby to sens, wszak szarża na pikinierów przynosiła wielkie straty w koniach, większe nawet niż w ludziach.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2877

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.666
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 10/01/2016, 12:55 Quote Post

W XVII wieku praktycznie nie dochodziło do szarż na pikinierów, więc takie wyposażenie ochronne dla koni zdarzało się już tylko w Turcji czy Persji, ale na małą skalę.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2878

     
Pietrek33
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 11
Nr użytkownika: 95.042

Pietrek
 
 
post 16/01/2016, 20:36 Quote Post

QUOTE(Kadrinazi @ 10/01/2016, 13:55)
W XVII wieku praktycznie nie dochodziło do szarż na pikinierów, więc takie wyposażenie ochronne dla koni zdarzało się już tylko w Turcji czy Persji, ale na małą skalę.
*



stwierdzeniem, że w XVII wieku "praktycznie nie dochodziło do szarż na pikinierów" to mnie trochę zaskoczyłeś. do tej pory żyłem w przekonaniu, że nie tylko husaria ale inne formacje jazdy, np. w wojnie 30-letniej jednak szarżowały na pikinierów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2879

     
husarz z kataną
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 12
Nr użytkownika: 99.341

Konrad Brzechczyn
Zawód: szlachta nie pracuje
 
 
post 22/03/2016, 20:02 Quote Post

też dużo o husarii.
https://www.youtube.com/watch?v=aZoN_tb950o...v2iLY8B&index=8
https://www.youtube.com/watch?v=IDa_1eTptoU...v2iLY8B&index=9
https://www.youtube.com/watch?v=gFBqxcqJ-eg...2iLY8B&index=10
https://www.youtube.com/watch?v=QeYvuLHecoY...2iLY8B&index=11
https://www.youtube.com/watch?v=FLtKPMmr3Lw...2iLY8B&index=18
https://www.youtube.com/watch?v=eAJYs9RsjC8...ulRs3gYav2iLY8B
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2880

193 Strony « < 190 191 192 193 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej