Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
277 Strony « < 228 229 230 231 232 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Badania aDNA w Europie i na świecie
     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.939
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 15/09/2020, 8:47 Quote Post

Teraz czekam na podobna analize poddanych awarskich. Zapewne bedziemy miec Restgermanen, Slowian, potomkow autochtonow, czesc poddanych zmieszanych z Azjatami (choc w znacznie mniejszym stopniu niz w przypadku pozniejszych Madziarow).

Conquering Hungarians occupied the Carpathian Basin between 860-905 AD and subsequently organized the Hungarian state. Archaeologists distinguish two types of cemeteries from the 10-11th century period which can be connected to the Conquerors: Small elite cemeteries with richer findings containing jewels, weaponry and characteristic partial horse burials, and large commoner cemeteries with poor findings. Previous mtDNA and Y-chromosome studies of the elite groups revealed a high proportion east Eurasian lineages, and population level similarity to modern Bashkirs and Volga Tatars, raising the question as to what extent can these findings be generalized to the entire Conqueror population? By now we have identified 187 mitogenomes from 6 commoner cemeteries, and also sequenced entire genomes from 33 selected individuals. These results were compared to that of the elite groups from which we also sequenced 17 whole genomes. Maternal lineages of the commoner cemeteries showed predominantly European origin. Some of the few Asian lineages were absent from the elite groups thus may have derived from previous Avar immigrants. Population genetic analysis revealed a significant distance between the elite and commoner population, latter were most similar to modern European groups. Conqueror elite genomes were highly diverse, containing a distinct group, mapping closest to ancient Central Saka and Tien-Shan Hun samples from Kazakhstan on preliminary PCA and MDS plots. Commoner samples mapped in a cloud between modern Hungarians and the Conqueror elite, somewhat overlapping the latter may indicate possible ongoing admixture between previous local residents and immigrants.

Linia dynastii Arpadow zostala dodana na galazke R-FT351000 na YFull. Dynastia wywodzila sie z populacji blisko spokrewnionej z dzisiejszymi Baszkirami.

https://www.yfull.com/tree/R-SUR51/

Wedrujac przez stepy ukrainskie oraz na miejscu w kotlinie Panonskiej Madziarzy zmieszali sie z lokalsami, rowniez ze Slowianami.

Bez watpienia slowianska linia jednego z przedstawicieli elit madziarskich - https://www.yfull.com/tree/R-YP3929/

Ten post był edytowany przez Radek8484: 15/09/2020, 10:11
 
User is offline  PMMini Profile Post #3436

     
NNNNNNNN
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.232
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 15/09/2020, 10:31 Quote Post

QUOTE(Radek8484 @ 15/09/2020, 15:47)
Teraz czekam na podobna analize poddanych awarskich. Zapewne bedziemy miec Restgermanen, Slowian, potomkow autochtonow, czesc poddanych zmieszanych z Azjatami (choc w znacznie mniejszym stopniu niz w przypadku pozniejszych Madziarow).

Conquering Hungarians occupied the Carpathian Basin between 860-905 AD and subsequently organized the Hungarian state. Archaeologists distinguish two types of cemeteries from the 10-11th century period which can be connected to the Conquerors: Small elite cemeteries with richer findings containing jewels, weaponry and characteristic partial horse burials, and large commoner cemeteries with poor findings. Previous mtDNA and Y-chromosome studies of the elite groups revealed a high proportion east Eurasian lineages, and population level similarity to modern Bashkirs and Volga Tatars, raising the question as to what extent can these findings be generalized to the entire Conqueror population? By now we have identified 187 mitogenomes from 6 commoner cemeteries, and also sequenced entire genomes from 33 selected individuals. These results were compared to that of the elite groups from which we also sequenced 17 whole genomes. Maternal lineages of the commoner cemeteries showed predominantly European origin. Some of the few Asian lineages were absent from the elite groups thus may have derived from previous Avar immigrants. Population genetic analysis revealed a significant distance between the elite and commoner population, latter were most similar to modern European groups. Conqueror elite genomes were highly diverse, containing a distinct group, mapping closest to ancient Central Saka and Tien-Shan Hun samples from Kazakhstan on preliminary PCA and MDS plots. Commoner samples mapped in a cloud between modern Hungarians and the Conqueror elite, somewhat overlapping the latter may indicate possible ongoing admixture between previous local residents and immigrants.

Linia dynastii Arpadow zostala dodana na galazke R-FT351000 na YFull. Dynastia wywodzila sie z populacji blisko spokrewnionej z dzisiejszymi Baszkirami.

https://www.yfull.com/tree/R-SUR51/

Wedrujac przez stepy ukrainskie oraz na miejscu w kotlinie Panonskiej Madziarzy zmieszali sie z lokalsami, rowniez ze Slowianami.

Bez watpienia slowianska linia jednego z przedstawicieli elit madziarskich - https://www.yfull.com/tree/R-YP3929/
*


Nie warto spieszyc sie w prywatyzacji/slawicyzacji linii elit madziarskich, gdyz:

Cytat:

The maternal phylogenetic connections of Uyelgi with Hungarian conquerors can be divided to indirect (monophyletic but not successive) and direct (identical or one-step neighbour) relationships. Interestingly, indirect connections can be genetically assigned to the western-characteristic base population, whereas direct connections are almost exclusive to the admixed eastern component. One possible explanation for this phenomenon is that Hungarian conquerors and Uyelgi shared common ancestry in the past that separated prior eastern admixture, latter which provided genetic components subsequently to both groups. The exact origin or identification of the eastern component yet to be described, however, nuclear 422admixture proportions and loose phylogenetic connections points towards Central Asia, but further and deeper analyses with extended dataset is required for firm our statements.

Tlumaczenie:

Matczyne związki filogenetyczne Uyelgi z węgierskimi zdobywcami można podzielić na związki pośrednie (monofiletyczne, ale nie sukcesywne) i bezpośrednie (identyczne lub jednostopniowe). Co ciekawe, powiązania pośrednie można genetycznie przypisać populacji o charakterystyce zachodniej, podczas gdy powiązania bezpośrednie są prawie wyłączne z domieszką składnika wschodniego. Jednym z możliwych wyjaśnień tego zjawiska jest to, że węgierscy zdobywcy i Uyelgi mieli w przeszłości wspólne pochodzenie, które rozdzieliło się przed wschodnią domieszką, która następnie dostarczyła komponentów genetycznych obu grupom. Dokładne pochodzenie lub identyfikacja komponentu wschodniego jeszcze nie zostały opisane, jednak proporcje domieszek i luźne powiązania filogenetyczne wskazują na Azję Środkową, ale dalsze i głębsze analizy z rozszerzonym zestawem danych są wymagane dla potwierdzenia naszych stwierdzeń.

Czyli wedlug tego badania jest mozliwe, ze przodkowie Wegierskich Zdobywcow dzielili z Uelgi jedynie zachodni komponent, a wschodni komponent przyszedl pozniej i niepodlegle uczestniczyl w obydwu grupach - Wegierskich Zdobywcach na zachod od Uralu oraz w grupie Uelgi na wschod od Uralu. Pod wzgledem mtDNA ten azjatycki komponent jest luznie powiazany z Azja Srodkowa, a pod wzgledem autosomalneggo DNA w odroznieniu od ludow tureckich w Admixture ten wschodni komponent sie zmodelowal za pomoca autosomalnego DNA jakiegos najbardziej niewymieszanego Japonczyka z Tokyo:

user posted image

Z innego badania:
Investigation on maternal lineage of a Neolithic group from northern Shaanxi based on ancient DNA
Badanie matczynej linii neolitycznej grupy z północnego Shaanxi na podstawie starożytnego DNA


Wnioski
Metoda oczyszczania za pomocą kulek magnetycznych została wykorzystana do ekstrakcji starożytnego DNA ze szczątków szkieletowych 10 próbek pobranych ze stanowiska Wuzhuangguoliang, które znajdowało się w północnej części Shaanxi. Rezultat delecji 9 pz, MDS i analizy sieciowej pokazał, że starożytni ludzie ze Wuzhuangguoliang mieli bardzo dużym podobieństwo do geograficznych populacji Han, zwłaszcza południowych grup Han. Częstotliwości delecji 9 pz wskazywały na bliski związek między starożytnymi ludami Wuzhuangguoliang a populacja Japonii, co również wykazała analiza algorytmu sieciowego. Migracja populacji i wzajemne przepływy między ludźmi Wuzhuangguoliang i starożytnym Shandong lub Xinjiang prawdopodobnie nastąpiły zgodnie z analiza filogenetyczna. Te dowody dostarczyły wglądu w dynamikę populacji północnego obszaru Shaanxi w okresie neolitycznym.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3437

     
Edward Teach
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 110
Nr użytkownika: 103.880

 
 
post 16/09/2020, 19:20 Quote Post

https://fakty.interia.pl/swiat/news-wyprawy...source=worthsee

Kiepsko znam się na genetyce więc mogę dać tylko tego linka. Co o tym sądzicie?
 
User is offline  PMMini Profile Post #3438

     
Alexander Malinowski 3
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.325
Nr użytkownika: 100.863

Alexander Malinowski
Zawód: Informatyk
 
 
post 16/09/2020, 19:25 Quote Post

QUOTE(NNNNNNNN @ 15/09/2020, 10:31)

Wnioski
Metoda oczyszczania za pomocą kulek magnetycznych została wykorzystana do ekstrakcji starożytnego DNA ze szczątków szkieletowych 10 próbek pobranych ze stanowiska Wuzhuangguoliang, które znajdowało się w północnej części Shaanxi. Rezultat delecji 9 pz, MDS i analizy sieciowej pokazał, że starożytni ludzie ze Wuzhuangguoliang mieli bardzo dużym podobieństwo do geograficznych populacji Han, zwłaszcza południowych grup Han. Częstotliwości delecji 9 pz wskazywały na bliski związek między starożytnymi ludami Wuzhuangguoliang a populacja Japonii, co również wykazała analiza algorytmu sieciowego. Migracja populacji i wzajemne przepływy między ludźmi Wuzhuangguoliang i starożytnym Shandong lub Xinjiang prawdopodobnie nastąpiły zgodnie z analiza filogenetyczna. Te dowody dostarczyły wglądu w dynamikę populacji północnego obszaru Shaanxi w okresie neolitycznym.
*



Ja pamiętam, że jedno z pięciu państw chińskich wymordowało ludność czterech pozostałych. Czy jest to widoczne w DNA.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3439

     
Domen
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.334
Nr użytkownika: 14.456

Tomenable / Kapuscinski Piotr
Zawód: IT & biotechnology
 
 
post 16/09/2020, 20:13 Quote Post

QUOTE(Edward Teach @ 16/09/2020, 19:20)
https://fakty.interia.pl/swiat/news-wyprawy...source=worthsee

Kiepsko znam się na genetyce więc mogę dać tylko tego linka. Co o tym sądzicie?


^^^
No to dość oczywiste oczywistości. Mnie osobiście bardziej zaskoczyło, że wykryto więcej domieszki brytyjskiej w Skandynawii niż skandynawskiej w Brytanii.

Ciekawe dlaczego o tym nikt nie napisze?: laugh.gif

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/703405v1

^^^
Cytuję fragment w tłumaczeniu na polski:

"(...) Na Wyspach Brytyjskich ciężko oszacować jak wiele spośród Duńsko-podobnej domieszki jest tam obecnej z powodu wcześniejszej inwazji Anglów-Sasów-Jutów, a ile z powodu inwazji Wikingów; ale domieszki norweskiej jest ok. 4%. Domieszka Duńsko-podobna jest prawdopodobnie na zbliżonym poziomie, a na pewno nie ma jej więcej niż 16% (...) Wpływy genetyczne były jednak silniejsze w odwrotnym kierunku. Brytyjska genetycznie populacja Orkadów stała się skandynawska tylko kulturowo, podczas gdy mieszkańcy Wysp Brytyjskich rozprzestrzenili swoje geny na Islandii, w Norwegii, i dalej. Współcześni Norwegowie mają dziś w zależności od regionu od 12 do 25% brytyjskiego pochodzenia, podczas gdy w Szwecji jest to (bardziej równomiernie na całym obszarze) 10%. Odróżnienie domieszek z czasów epoki wikingów od tych wynikających z późniejszych migracji do Skandynawii jest trudne, ale te liczby zgadzają się z naszymi szacunkami dla epoki wikingów. (...)"

=====

Te wyniki naukowcy uzyskali porównując kopalne DNA starożytnych Norwegów z epoki żelaza, z tymi współczesnymi.

Otóż Norwegowie z czasów przed epoką wikińską nie mieli brytyjskich domieszek, a współcześni mają od 12 do 25%.

Sugeruje się też, że te geny mogli roznosić m.in. znordycyzowani kulturowo Orkadyjczycy migrujący do Skandynawii.

Ten post był edytowany przez Domen: 16/09/2020, 20:29
 
User is offline  PMMini Profile Post #3440

     
Alexander Malinowski 3
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.325
Nr użytkownika: 100.863

Alexander Malinowski
Zawód: Informatyk
 
 
post 16/09/2020, 22:47 Quote Post

Ale Norwegowie mają też dużo R1a. To chyba od nas?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3441

     
Domen
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.334
Nr użytkownika: 14.456

Tomenable / Kapuscinski Piotr
Zawód: IT & biotechnology
 
 
post 17/09/2020, 1:12 Quote Post

QUOTE(Alexander Malinowski 3 @ 16/09/2020, 22:47)
Ale Norwegowie mają też dużo R1a. To chyba od nas?


To tam przybyło już w epoce miedzi / brązu z kulturą Battle Axe (Topory Bojowe).

Oni mają inne gałęzie R1a niż typowo słowiańskie. Mówię o większości oczywiście.

Trochę słowiańskiego R1a też jest w Skandynawii ale to raczej mała część całości.

Ten post był edytowany przez Domen: 17/09/2020, 1:15
 
User is offline  PMMini Profile Post #3442

     
Alexander Malinowski 3
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.325
Nr użytkownika: 100.863

Alexander Malinowski
Zawód: Informatyk
 
 
post 17/09/2020, 9:34 Quote Post

QUOTE(Domen @ 17/09/2020, 1:12)
QUOTE(Alexander Malinowski 3 @ 16/09/2020, 22:47)
Ale Norwegowie mają też dużo R1a. To chyba od nas?


To tam przybyło już w epoce miedzi / brązu z kulturą Battle Axe (Topory Bojowe).

Oni mają inne gałęzie R1a niż typowo słowiańskie. Mówię o większości oczywiście.

Trochę słowiańskiego R1a też jest w Skandynawii ale to raczej mała część całości.
*



Była kiedyś praca, która mówiła, że Słowianie byli stale obecni, jako część populacji w Skandynawii. Czytałem o Danii i Islandii. Świadczą o tym groby oraz ceramika.

Raczej małoprawdopodobne, że nie było żadnych kontaktów seksualnych, choć współcześnie Skandynawowie, troche jak Niemcy, wypierają się faktu słowiańskiego osadnictwa.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3443

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.939
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 17/09/2020, 9:55 Quote Post

Ciekawe kiedy sredniowieczne probki "Wikingow" z Sandomierza, Krakowa-Zakrzowka, Cedyni, Czerska czy Bodzi pojawia sie w Global25 (VK153, VK154, VK155, VK156, VK157, VK200, VK210, VK211, VK212, VK494)?

No i czekam z niecierpliwoscia na analize probek R-L1029 (VK139, VK160 oraz VK541) smile.gif

QUOTE
Błaszczyk wskazuje na przykład na inne, wcześniejsze badania wykonane na szczątkach osób pochowanych na cmentarzysku w Ciepłem (pomorskie).

Okazało się, że czterej wojownicy pochowani z bogatymi darami grobowymi pochodzili ze Skandynawii - wykazały to specjalistyczne analizy izotopów strontu i DNA, które upubliczniono w styczniu 2020 r. Nie uwzględniono ich jednak w artykule w "Nature".


Z czego dwoch z czterech nalezalo do typowo slowianskiej linii Y-DNA (R-L1029) smile.gif Pewnie Wieslaw Bogdanowicz (ktory analizowal probki) boi sie przeprowadzic analize auDNA laugh.gif

Ten post był edytowany przez Radek8484: 17/09/2020, 10:09
 
User is offline  PMMini Profile Post #3444

     
sirdaniel
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 222
Nr użytkownika: 105.790

Zawód: Kontestator
 
 
post 17/09/2020, 10:03 Quote Post

Czy natrafiliście na badania DNA szczątków słowian na terenach Skandynawii i Danii? Wiem że były opracowania na ten temat, ale to co do mnie dociera to takie anemiczne. Wolałbym coś poczytać w internecie. Może jakieś przekrojowe badania na temat życia słowian w okresie wikingów i w okresie powstawania państwa Mieszka I? To byli tylko więźniowie/niewolnicy, czy wspołistniejąca kultura? Może słowianie emigrowali nie tylko na lądzie? Szwedzi chcą czy nie chcą dzielić się swoimi wynikami? Czy unikają badań słowiańskich osiedli w Skandynawii?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3445

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.939
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 17/09/2020, 10:17 Quote Post

QUOTE(sirdaniel @ 17/09/2020, 10:03)
Czy natrafiliście na badania DNA szczątków słowian na terenach Skandynawii i Danii?
*



Powinnismy miec niedlugo kilka takich probek dokladnie przeanalizowanych, chocby autosomalnie slowianski osobnik VK139 pochowany w Galgedil na Fionii.

Ten post był edytowany przez Radek8484: 17/09/2020, 10:19
 
User is offline  PMMini Profile Post #3446

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.939
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 17/09/2020, 12:42 Quote Post

Takie pytanko do wszystkich, czy R1a1a1b1a2b3a to R-L365? Do tej linii nalezy osobnik VK274 pochowany w Kaagården na Langeland.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3447

     
Domen
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.334
Nr użytkownika: 14.456

Tomenable / Kapuscinski Piotr
Zawód: IT & biotechnology
 
 
post 17/09/2020, 12:52 Quote Post

O wygląda na to, że już oficjalnie opublikowano pracę o epoce wikingów:

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2688-8

https://arstechnica.com/science/2020/09/anc...rigins-travels/

Ktoś zamieścił krótkie streszczenie po angielsku artykułu z linku niżej:

https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/sto...yshaarede-eller

- Wikingowie nie byli tylko Skandynawami: byli genetycznie różnorodni z udziałem imigrantów z różnych krain.

- Skandynawscy rolnicy różnili się genetycznie od wikingów: w epoce wikingów populacje zamieszkujące śródlądowe obszary Szwecji i Norwegii niewiele zmieniły się od czasów epoki brązu i różniły się genetycznie od mieszkańców osad nadmorskich, czyli tych gdzie można było znaleźć wikingów.

Ten post był edytowany przez Domen: 17/09/2020, 12:53
 
User is offline  PMMini Profile Post #3448

     
Michał..
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 987
Nr użytkownika: 100.557

Zawód: biolog, genetyk
 
 
post 17/09/2020, 12:54 Quote Post

QUOTE(Radek8484 @ 17/09/2020, 12:42)
Takie pytanko do wszystkich, czy R1a1a1b1a2b3a to R-L365? Do tej linii nalezy osobnik VK274 pochowany w Kaagården na Langeland.
*


Była już o tym mowa:
http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1815880
R1a1a1b1a2b3a to R1a-CTS3402, co oczywiście nie wyklucza ani L365 ani żadnego innego subkladu poniżej CTS3402.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3449

     
Domen
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.334
Nr użytkownika: 14.456

Tomenable / Kapuscinski Piotr
Zawód: IT & biotechnology
 
 
post 17/09/2020, 12:57 Quote Post

U Anglików da się jedynie zmierzyć łączny udział domieszek anglosaskich i od duńskich wikingów, nie da się rozróżnić tych populacji:

"The eastward movements mainly involved individuals with Swedish-like ancestry, while the Viking individuals with Norwegian-like ancestry travelled to Iceland, Greenland, Ireland and the Isle of Man. A Danish-like ancestry component is more pronounced in present-day England, which is also in accordance with historical records35 and still visible in place-names34, and modern genetics36,37. Importantly, however, it is currently impossible for us to distinguish Danish-like ancestry in the British Isles from that of the Angles and Saxons, who migrated in the 5th-to-6th centuries CE from Jutland and Northern Germany."

QUOTE(Radek8484 @ 17/09/2020, 9:55)
Ciekawe kiedy sredniowieczne probki "Wikingow" z Sandomierza, Krakowa-Zakrzowka, Cedyni, Czerska czy Bodzi pojawia sie w Global25 (VK153, VK154, VK155, VK156, VK157, VK200, VK210, VK211, VK212, VK494)?

No i czekam z niecierpliwoscia na analize probek R-L1029 (VK139, VK160 oraz VK541) smile.gif


Już pobieram te, które wymieniłeś.

Ten post był edytowany przez Domen: 17/09/2020, 13:03
 
User is offline  PMMini Profile Post #3450

277 Strony « < 228 229 230 231 232 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2021 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej