Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
344 Strony « < 342 343 344 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Allochtonizm Vs autochtonizm, Wyliczenie argumentów
     
Michał..
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 489
Nr użytkownika: 100.557

Zawód: biolog, genetyk
 
 
post Wczoraj, 16:51 Quote Post

QUOTE(A.Mączka @ 24/09/2017, 11:34)
QUOTE(Radek8484 @ 24/09/2017, 11:40)
Wlasnie pojawila sie nowa osoba na FTDNA nalezaca do subkladu R-YP263, Recep Tuncel (kit 584419). Imie Recep zdaje sie sugerowac tureckie pochodzenie, musze jeszcze to potwierdzic.  Historia rodu R-YP263 wydaje sie coraz bardziej interesujaca...Szybki wzrost demograficzny od przelomu er wsrod populacji wczesnych Slowian (?), pozniejsza ekspansja do Niemiec (zapewne nie wczesniej niz VI w.?), Grecji (VI w.), relokacja na tereny Turcji (VII-VIII w.), wyprawy z Wikingami (X w.), itd.
[...]
*


Szczerze Radku, nie rozumiem tego zjawiska interpretowania jakichkolwiek wyników badań na niekorzyść Słowian.
*


Nie widzę niczego takiego w wypowiedzi Radka, co można by uznać za interpretowanie wyników "na niekorzyść Słowian", cokolwiek by to stwierdzenie miało oznaczać. Wręcz przeciwnie, Radek wyraźnie sugerował wywodzenie się tego kladu z "populacji wczesnych Słowian", więc zupełnie nie rozumiem Twojej reakcji.

A to, że ów Recep Tuncel ma tureckie korzenie, i prawdopodobnie wywodzi się z czerkieskiego/adygejskiego plemienia Szapsugów, którego przedstawiciele osiedli w Turcji, trudno uznać za jakąkolwiek "interpretację na niekorzyść Słowian", bo wynika to po prostu z dostępnych danych. W kontekście pozostałych informacji o poszczególnych liniach kladu YP263 można to oczywiście interpretować jako efekt stosunkowo wczesnej migracji niektórych przedstawicieli kladu YP263 na południowy wschód (czy też ewentualnie argument na rzecz wschodnioeuropejskiej ojczyzny YP263), ale jak na razie nie podważa to protosłowiańskiego pochodzenia tego kladu (o ile nie znajdziemy wśród Czerkiesów znacznie więcej takich wcześnie wyodrębnionych linii związanych z YP263).



 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5146

     
A.Mączka
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 515
Nr użytkownika: 55.481

Arkadiusz Maczka
 
 
post Wczoraj, 17:16 Quote Post

QUOTE(Michał.. @ 24/09/2017, 17:51)
QUOTE(A.Mączka @ 24/09/2017, 11:34)
QUOTE(Radek8484 @ 24/09/2017, 11:40)
Wlasnie pojawila sie nowa osoba na FTDNA nalezaca do subkladu R-YP263, Recep Tuncel (kit 584419). Imie Recep zdaje sie sugerowac tureckie pochodzenie, musze jeszcze to potwierdzic.  Historia rodu R-YP263 wydaje sie coraz bardziej interesujaca...Szybki wzrost demograficzny od przelomu er wsrod populacji wczesnych Slowian (?), pozniejsza ekspansja do Niemiec (zapewne nie wczesniej niz VI w.?), Grecji (VI w.), relokacja na tereny Turcji (VII-VIII w.), wyprawy z Wikingami (X w.), itd.
[...]
*


Szczerze Radku, nie rozumiem tego zjawiska interpretowania jakichkolwiek wyników badań na niekorzyść Słowian.
*


Nie widzę niczego takiego w wypowiedzi Radka, co można by uznać za interpretowanie wyników "na niekorzyść Słowian", cokolwiek by to stwierdzenie miało oznaczać. Wręcz przeciwnie, Radek wyraźnie sugerował wywodzenie się tego kladu z "populacji wczesnych Słowian", więc zupełnie nie rozumiem Twojej reakcji.

A to, że ów Recep Tuncel ma tureckie korzenie, i prawdopodobnie wywodzi się z czerkieskiego/adygejskiego plemienia Szapsugów, którego przedstawiciele osiedli w Turcji, trudno uznać za jakąkolwiek "interpretację na niekorzyść Słowian", bo wynika to po prostu z dostępnych danych. W kontekście pozostałych informacji o poszczególnych liniach kladu YP263 można to oczywiście interpretować jako efekt stosunkowo wczesnej migracji niektórych przedstawicieli kladu YP263 na południowy wschód (czy też ewentualnie argument na rzecz wschodnioeuropejskiej ojczyzny YP263), ale jak na razie nie podważa to protosłowiańskiego pochodzenia tego kladu (o ile nie znajdziemy wśród Czerkiesów znacznie więcej takich wcześnie wyodrębnionych linii związanych z YP263).
*



Radek napisał: "...Szybki wzrost demograficzny od przelomu er wsrod populacji wczesnych Slowian (?)..." plus do tego tekst o tureckim Recepie odebrałem jako kwestionowanie powiązania tego kladu ze Słowianami.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5147

     
Michał..
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 489
Nr użytkownika: 100.557

Zawód: biolog, genetyk
 
 
post Dzisiaj, 00:38 Quote Post

QUOTE(poloh @ 23/09/2017, 22:50)
Zastanawiać się można nad tym, czy haplogrupa Y-DNA E1b1 spotykana w Polsce nie pochodzi, podobnie jak prawdopodobnie R1a i I2-Din, z terenu kolebki Słowian, która zapewne znajdowała się w dorzeczu środkowego Dniepru. W mazowieckim mikroregionie etnograficznym Urzecze mamy 8 przypadków Y-DNA E na około 112 próbek (a więc około dwa razy więcej, niż podaje Eupedia dla Polski (3,5%)).
*


Jak dotąd nie słyszałem o żadnym subkladzie E1b, który byłby specyficznie związany ze Słowianami i jednocześnie był obecny u Wschodnich, Zachodnich i Południowych Słowian, tak więc takie protosłowiańskie pochodzenie wydaje się w tym przypadku mało prawdopodobne. Wydaje się natomiast, że E1b w Polsce pochodzi z trzech głównych źródeł (nie licząc oczywiście źródeł pomniejszych): 1) linie będące pozostałością po neolitycznych rolnikach które jakoś przetrwały na terenie Polski aż do nadejścia Słowian, 2) linie wywodzące się z populacji Żydów Aszkenazyjskich, oraz 3) linie wywodzące się z populacji osadników wołoskich i rusińskich.

Większość E1b w Polsce (i w Europie) to członkowie stosunkowo młodego europejskiego kladu E1b-V13, który jest najczęstszy na Bałkanach (szczególnie w Kosowie i Albanii) i uległ znacznej ekspansji zaledwie ok. 5000 lat temu, zapewne w związku z ekspansją jakiejś konkretnej bałkańskiej populacji z epoki brązu.

Jedna z linii moich przodków należy do kladu E1b-V13, a konkretnie do niezbyt wielkiego subkladu L540, który oddzielił się od reszty ponad 4000 lat temu ale uległ umiarkowanej ekspansji zaledwie około 2000 lat temu i występuje dziś głównie w Niemczech, Czechach i Polsce. Wszyscy trzej znani polscy członkowie tego kladu wydają się należeć do specyficznie polskiego subkladu A6295 (mającego chyba tylko ok. 1500 lat), przy czym dwóch z nich wywodzi się z Małopolski/Podkarpacia, a trzeci z Mazowsza (choć jego przodkowie przybyli tam zapewne z innych okolic, o czym świadczy jego nazwisko Nowak). Przedstawicielem tego kladu jest m.in. Peter Gwozdz, który powinien być dobrze znany osobom interesującym się genealogią genetyczną (zwłaszcza w kontekście polskich subkladów Y-DNA).


QUOTE(poloh @ 23/09/2017, 22:50)
Są też cztery wyniki haplogrupy N, jej pochodzenie też jest interesujące. Czy pochodzi ona od Bałtów, czy mieli ją Słowianie w kolebce, cy też może pojawiła się ona na Urzeczu w jeszcze inny sposób? Eupedia podaje, że Czesi mają 2,5% hg N, a Słowacy 3% (ugrofińscy Węgrzy mają wg Eupedii tylko 0,5% haplogrupy N). Skąd się wzięło tyle N w Czechach i na Słowacji? Czy pojawienie się tej haplogrupy może mieć związek np. z jeńcami bałtyjskimi z czasów Piastów? Polska ma "tylko" 4% hg N. Austria, Macedonia, Bułgaria i Chorwacja mają po 0,5%, Bośnia i Hercegowina - 1%, Mołdawia, Rumunia i Czarnogóra - 1,5%, Serbia ma (2,5%). Czy może istnieć jakiś słowiański klad haplogrupy N?
*


Nie liczyłbym zbytnio na wiarygodność szacunków z Eupedii, zwłaszcza w przypadku podawanych przez nch niskich częstości <5% (bo wystarczy znaleźć jeden przypadek na 50 testowanych osób, żeby częstość wynosiła 2%). Z tego co wiem, zdecydowana większość słowiańskich (a zwłaszcza polskich) przypadków haplogrupy N należy do kladów osiągających najwyższe częstości w krajach bałtyckich. Jest chyba zaledwie jeden w miarę duży słowiański subklad w ramach jednego z bałtyjskich kladów (N-CTS8173), który nazywa się Y6075 i ma według YFull ok. 2200 lat. Należy jednak zwrócić uwagę, że jest on związany niemal wyłącznie z zachodnimi Słowianami i praktycznie nie występuje u Słowian Wschodnich i Południowych, co stawia pod dużym znakiem zapytania jego obecność wśród Protosłowian. Moim zdaniem subklad ten wywodzi się najprawdopodobniej z jednej z niewielkich zachodniobałtyjskich (lub zachodniobałtyjsko-skandynawskich) grup, która zawędrowała na dzisiejsze ziemie polskie ok. 6-7 w. ne i została wchłonięta przez znacznie liczniejszych wczesnych Słowian migrujących wówczas w kierunku zachodnim:
http://www.anthrogenica.com/showthread.php...ll=1#post120630



 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5148

344 Strony « < 342 343 344 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej