Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
14 Strony « < 12 13 14 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Wielka bitwa epoki brązu w dolinie rzeki Tollense, Tysiące walczących, setki poległych
     
emigrant
 

Antykomunista
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 24.476
Nr użytkownika: 46.387

Stopień akademicki: kontrrewolucjonista
Zawód: reakcjonista
 
 
post 28/04/2016, 1:23 Quote Post

QUOTE(Domen @ 28/04/2016, 1:14)
4-5 osób na km2 to wbrew pozorom całkiem dużo, moim zdaniem gęstość zaludnienia musiała być wtedy jeszcze mniejsza.
*


Jak masz taką gęstość i w osadzie jest powiedzmy 50 osób, to w jakiej odległości spodziewałbyś się następnej osady?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #196

     
Grapeshot
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.160
Nr użytkownika: 79.211

Steven Murphy
Zawód: Marine Engineer
 
 
post 28/04/2016, 1:30 Quote Post

QUOTE
Emigrant
"Początkowo przyjęliśmy teorię, że to ofiary lokalnego konfliktu. Jednak było ich zbyt dużo. Tutaj doszło do starcia regionalnych potęg" -ocenia Detlef Jantzen- jeden z archeologów.


Po zbadaniu szkliwa zębów pobranych z dwudziestu szkieletów (piszę tak z pamięci), wypowiedziano się, że tylko trzy należały do miejscowych (to też z pamięci. Nie chce mi się przeszukiwać tego wszystkiego od nowa), no a pozostałe były pobrane od osobników wywodzących się z Europy południowej, bez określenia rejonu. No więc jedna z „potęg” przywędrowała z daleka. Czy nie? Jedyny, dostępny nam materiał w tej sprawie, który spełnia warunki pracy naukowej, w mojej opinii, to ten z opisem ran, a taki aspekt sprawy ma niewielką lub żadną wartość w naszej tu dyskusji.
W całym tym „materiale”, dostępnym dla nas, głównie o charakterze sensacyjnym, jest informacja, że Polacy biorą udział w wykopaliskach. Czy, dla naszych archeologów, nie jest możliwe dotarcie do nich?

No i artykuł polecany przez Emigranta. Dla naszych archeologów/historyków, sądzę, to zwykła herezja. Czy profesor Józef Kostrzewski tu heretyk? Przytaczam fragment:

http://ciekawe.onet.pl/historia/tej-armii-...63,artykul.html
Słowiańscy spiskowcy od Abrahama
Naukowcy ustalili prawdę o wydarzeniach nad brzegami Orestesu, ale wciąż nie mogą rozwiązać zagadki Tollense. Natomiast nie brakuje teorii spiskowych. Według niektórych znawców obrońcami przeprawy przez rzekę, mogli być Prasłowianie, którzy mieli również tworzyć kulturę łużycką. Tylko, że 1300 lat p.n.e. to dopiero początki tej kultury. Przeciętny mieszkaniec Polski kojarzy ją z osadą w Biskupinie. W największym rozkwicie przedstawiciele kultury łużyckiej zamieszkiwali obszar obecnej Polski, Łużyc, Czech, części Słowacji i Wołynia. Wciąż trwa spór naukowców czy jej twórcy byli Prasłowianami. Prof. Józef Kostrzewski, który prowadził wykopaliska w Biskupinie, uważał, że tak. Większość badaczy twierdzi jednak, że Słowianie pojawili się nad Wisłą i Dołężą znacznie później. Spór rozpala głowy nie tylko naukowców. Część internautów oskarża nawet polskich archeologów, że zbyt ulegli niemieckim teoriom z końca XIX i początków XX wieku.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #197

     
emigrant
 

Antykomunista
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 24.476
Nr użytkownika: 46.387

Stopień akademicki: kontrrewolucjonista
Zawód: reakcjonista
 
 
post 1/05/2016, 15:14 Quote Post

Poniżej jeden z nuakowych artykułów dotyczących bitwy:
https://www.researchgate.net/figure/2503080...tion-with-human

Na mapie zaznaczono niebieskimi kółkami osady (settlements). Dużo tego jest, moim zdaniem. Jest podana skala, więc wychodzi, ze od osady połozonej najniżej na mapie, do położonej najwyżej , czyli najbardziej oddalonej, jest niecałe 20 km. To mieści się spokojnie w zasięgu "codziennych", regularnych kontaktów. Wie ktoś jak wielkie były te osady? Chodzi o ilość zamieszkałych ich ludzi.

Ten post był edytowany przez emigrant: 2/05/2016, 14:49
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #198

     
Elfir
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.028
Nr użytkownika: 80.708

OK
Zawód: ogrodnik
 
 
post 28/10/2017, 13:09 Quote Post

Mapa - zastanawiające jak daleko grzebano zmarłych od osad.

https://d.wpimg.pl/1978868704-773079811/archeologia.jpg
Na powyższym obrazku są groty znalezione na wykopaliskach - ich różnorodność świadczy chyba o tym, że pochodzą od różnych wytwórców - i to nie w skali kilku blisko położonych osad (bo chyba ujednoliciłyby się kształty do najbardziej optymalnych dla popularnego w okolicy sposobu użytkowania?), ale raczej oddalonych od siebie, nie mających na co dzień kontaktu.
Bo te strzały są raniące (szerokie groty) i przebijające twardą skórę (wąskie groty)

***
Spotkałam się z określeniem w materiałach prasowych "większość poległych to mężczyźni". Czy to znaczy, że znaleziono szczątki kobiet, które brały udział w bitwie?
Czy może były to szczątki kobiet-zakładników, które zabito przed bitwą?
Podejrzewam, że ślady obrażeń byłby inne.
Chyba, że po prostu to szczątki, co do których niemożliwa jest jednoznaczna identyfikacja płci z racji tego, że są niekompletne?

***
Kwestia starości dyskutowana kilka stron wcześniej - Otzi miał ok. 40-50 a organizm wyniszczony: borelioza, arterioskleroza, zjechane szkliwo zębów, artretyzm. A jednak zaszedł w górach wysoko i to ranny. Pochodził co prawda z dużo dawniejszego okresu, ale może stanowić jakiś punkt wyjścia dla określenia kondycji ludzi z czasów Tollense.

Ten post był edytowany przez Elfir: 28/10/2017, 14:03
 
User is offline  PMMini Profile Post #199

     
Ben Hur
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 4
Nr użytkownika: 102.901

 
 
post 31/01/2018, 16:41 Quote Post

Witam. Co sądzicie o tym artykule ?
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9989
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #200

     
emigrant
 

Antykomunista
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 24.476
Nr użytkownika: 46.387

Stopień akademicki: kontrrewolucjonista
Zawód: reakcjonista
 
 
post 31/01/2018, 19:50 Quote Post

QUOTE(Ben Hur @ 31/01/2018, 16:41)
Witam. Co sądzicie o tym artykule ?
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9989
*


To, że już dawno był omawiany ( i nie wyszedł dobrze w tym omówieniu)- post 87 i nn.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #201

     
strateg ex post
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 10
Nr użytkownika: 80.439

Marek Franek
Stopień akademicki: mgr in¿.
Zawód: in¿ynier budownictwa
 
 
post 2/11/2019, 22:52 Quote Post

A może tylko (na razie) biometrycznie?

Tollense (dowiedziałem się od Was przypadkiem szukając info o Troi)- zmieniające rząd wielkości historii niżu europejskiego epoki bronzu.

Mam wiele pytań jako amator.

Zdaję sobie sprawę, że w dzisiejszym świecie historia to nauka dla amatorów.

Głowne - Czemu badania zakończyły się w 2125? (2015)... Kopią zabytki, umuzealniają...
Bo... brak mocy badawczych i środków? A i woli politycznej tyż?

Pytania:

1. offtop

2. Dlaczego zaprzestano wykopalisk, to jest tanie...

3. Geologia i sedymentacja. Dlaczego nie wykonano mnóstwa tanich odwiertów w celu ustalenia koryta rzeki w onym czasie?

Moje widzi mi się.

Odkryto wielkie składowisko kości nie będących szkieletami świadczące o ich osadzeniu, nie pochówku.
W ciągu 2500 lat rzeczywiste miejsce bitwy/wieloletniej obrony mogło leżeć wiele kilometrów powyżej tego miejsca.

Zgadzam się z twierdzeniem, że liczne zagojone rany świadczą o wojownikach, nie dziegciobiorcach.
Zatem na pewno o obronie mostu lub brodu.
Aczkolwiek skłaniam się ku przypuszczeniu, że to była wieloletnia (10-50 lat) narastająca siłami obrona władania nad brodem. A Tollense jest miejscem bagnistym będącym wówczas płytkim jeziorem zalewiskowym.

Proponuję założyć wątek Tollense. Dla rzetelnych ciekawskich.



QUOTE
Proponuję założyć wątek Tollense. Dla rzetelnych ciekawskich.

Taki watek juz jest.
Moderator N_S


Ten post był edytowany przez Net_Skater: 2/11/2019, 22:56
 
User is offline  PMMini Profile Post #202

     
strateg ex post
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 10
Nr użytkownika: 80.439

Marek Franek
Stopień akademicki: mgr in¿.
Zawód: in¿ynier budownictwa
 
 
post 2/11/2019, 23:15 Quote Post

QUOTE(emigrant @ 31/01/2018, 18:50)
QUOTE(Ben Hur @ 31/01/2018, 16:41)
Witam. Co sądzicie o tym artykule ?
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9989
*


To, że już dawno był omawiany ( i nie wyszedł dobrze w tym omówieniu)- post 87 i nn.
*



Zanadto uciekający od faktów w... nieskończoność.


Ten post był edytowany przez Net_Skater: 3/11/2019, 15:34
 
User is offline  PMMini Profile Post #203

14 Strony « < 12 13 14 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej