Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
5 Strony « < 3 4 5 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Polacy na ziemiach (potem) odzyskanych, Ilu Polaków było tam przed 1939 r. ?
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 19/07/2018, 1:15 Quote Post

Tu są dane na temat integracji różnych grup (np. w Opolu w 1959 roku aż 56% wszystkich małżeństw, w których choć jeden z nupturientów miał pochodzenie napływowe, stanowiły małżeństwa mieszane Polaków napływowych ze śląskimi autochtonami):

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/1...9%2C%201962.pdf

Czyli jak widać relacje między autochtonami a ludnością napływową (chyba zwłaszcza z Kresowiakami) były na tyle dobre, że szybko doszło do zawierania licznych związków małżeńskich między obiema grupami. Tak było zwłaszcza na Górnym Śląsku.

Na Mazurach w latach 1949-1966 małżeństwa mieszane stanowiły ok. 26% małżeństw (wg. Kasprzyckiego 2014), przy czym w 93% wszystkich przypadków małżeństw mieszanych, dochodziło do konwersji nupturienta będącego Mazurem na katolicyzm. Obecnie w woj. warmińsko-mazurskim mieszka ponad 10 tysięcy protestantów - ale potomków Mazurów, którzy przeszli na katolicyzm w wyniku tych małżeństw mieszanych albo spontanicznie, może być drugie tyle lub więcej. Do tego oczywiście dochodzą katoliccy od zawsze Warmiacy.

Na Ziemiach Odzyskanych był też wysoki współczynnik przyrostu naturalnego w porównaniu do reszty kraju. W ciągu paru dekad po spisie 1950 roku urodziło się wiele dzieci ze związków między autochtonami oraz mieszanych (autochton + napływowy).

Na Ziemiach Odzyskanych był też wysoki współczynnik przyrostu naturalnego w porównaniu do reszty kraju. W ciągu paru dekad po spisie 1950 roku urodziło się wiele dzieci ze związków między autochtonami oraz mieszanych (autochton + napływowy).

W roku 1950 ludność Polski liczyła 25 mln osób, w 1990 – 38.2 mln, co oznacza wzrost o 52%. W roku 1950 na Górnym Śląsku (województwo opolskie + śląska część województwa katowickiego) mieszkało 2.7 mln, a w roku 1990 na tym samym obszarze – 4.7 mln, co daje nam tutaj wzrost ludności o ok. 74% - czyli zaludnienie Górnego Śląska wzrosło znacznie bardziej niż całego kraju.

Ten post był edytowany przez Domen: 19/07/2018, 8:01
 
User is offline  PMMini Profile Post #61

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 19/07/2018, 1:15 Quote Post

Po wojnie wróciło też do Polski 57,516 Polaków z Zagłębia Ruhry i z innych obszarów Niemiec w obecnych granicach. To byli gł. Ślązacy (i inni Polacy "pruscy"), którzy na dzień 31.08.1939 mieli obywatelstwo niemieckie a po 1945 wrócili do Polski.

Ten post był edytowany przez Domen: 19/07/2018, 8:01
 
User is offline  PMMini Profile Post #62

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/08/2018, 18:49 Quote Post

Polacy na Powiślu (powiat sztumski i wschodnia część kwidzyńskiego):

Niektóre miejscowości polskie w prawobrzeżnej (na wschód od Wisły) części powiatu kwidzyńskiego:

http://powiatsztumski.pl/g2/oryginal/2011_...31d23c31a4b.pdf

Procent Polaków w niektórych miejscowościach w roku 1910 wg. danych ze spisu ludności:

Bursztych 78.67%, Nowe Lignowy 81.25%, Kramrowo 72.73%, Janowo 61.88%, Małe Pólko 77.27%, Dubiel 84.12%, Tychnowy 59.06%, Brachlewo (z Zajezierzem oraz Jerzewem) 50.13%, Pastwa 51.58%. W obecnej gminie Prabuty najwięcej Polaków było w miejscowościach: Laskowice, Gdakowo, Rodowo, Sypanica; w obecnej gminie Ryjewo najwięcej było w Trzcianie (90.3%), Straszewie (86.5%), Mątkach (98.5%), Pułkowicach (92.1%), Watkowicach Dużych (73%).

Miejscowości na obszarze plebiscytowym powiatu kwidzyńskiego, w których co najmniej 10% głosów oddano w 1920 za Polską:

a) Przyłączono do Polski:

Bursztych (ob. część Janowa) - 78.57%
Nowe Lignowy (ob. część Janowa) - 57.89%
Kramrowo (ob. część Janowa) - 50.0%
Janowo - 48.05%
Małe Pólko (ob. część Janowa) - 44.44%

b) Pozostały w Prusach:

Szadowo - 77.78%
Dubiel - 72.0%
Tychnowy - 59.09%
Jerzewo - 44.22%
Ośno - 43.20%
Brachlewo (Zajezierze) - 35.09%
Górki - 31.67%
Szałwinek - 23.68%
Jarzębina (Szulwiza) - 20.87%
Kamionka - 17.95%
Pastwa - 17.52%
Brokowo - 17.39%
Nowa Wieś Kw. - 15.63%
Podzamcze - 14.29%
Baldram - 10.82%
Mareski Dwór - 10.53%

W miejscowościach dawnego pow. sztumskiego ob. w pow. kwidzyńskim:

Pułkowice - 67.27%
Trzciano - 64.36%
Straszewo - 60.63%
Mątki - 50.0%
Watkowice Duże - 36.36%
Watkowice Małe - 26.67%
Benowo - 15.71%
Przydatki (ob. część Barcic) - 13.33%

W miejscowościach dawnego pow. suskiego ob. w powiecie kwidzyńskim:

Laskowice - 12.73%
Gdakowo - 9.13%
Raniewo - 8.20%

Źródło: http://powiatsztumski.pl/g2/oryginal/2011_...31d23c31a4b.pdf

=====

Procent autochtonów w gminach powiatu sztumskiego w 1952 roku:

Gmina Mikołajki - ok. 80% (1920 osób)
Gmina Straszewo - ok. 63% (1277 osób)
Gmina Stary Targ - ok. 66% (2073 osoby)
Sztum Wieś - ok. 47% (1131 osób)
Sztum Miasto - ok. 42% (2124 osoby)
Gmina Szropy - ok. 34% (690 osób)
Gmina Gościszewo - ok. 24% (509 osób)
Dzierzgoń Miasto - ok. 19% (380 osób)
Gmina Dzierzgoń Wieś - ok. 14% (260 osób)
Gmina Jasna - ok. 6% (120 osób)

Suma - ok. 41% (10484 osoby)

Źródło: http://www.polska1918-89.pl/pdf/polozenie-...tyk-po,2186.pdf

Ten post był edytowany przez Domen: 7/08/2018, 18:59
 
User is offline  PMMini Profile Post #63

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 21/08/2018, 0:52 Quote Post

QUOTE(Tottila @ 21/06/2013, 20:33)
Kompletnym nieporozumieniem było włączenie prawie zupełnie niemieckiego powiatu głubczyckiego. Równie dobrze mogli włączyć jeszcze zupełnie niemieckie nyski grodkowski i resztę prudnickiego, albo i cały Dolny Śląsk lub całą Rzeszę. Wiadomo było z góry jak zagłosują śląscy Niemcy.


Podobno nawet do 70,000 tysięcy śląskich Niemców popierało przyłączenie do Polski:

user posted image
user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 21/08/2018, 0:53
 
User is offline  PMMini Profile Post #64

     
Alexander Malinowski 4
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 260
Nr użytkownika: 103.808

Alexander Malinowski
Stopień akademicki: mgr
Zawód: informatyk
 
 
post 11/09/2018, 7:30 Quote Post

Tylko, że na Polskę głosowało 2/3 Polaków.
Jak rozumiem powyższe, chodziło o Polaków na co dzień posługujących się językiem niemieckim.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #65

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 11/09/2018, 11:52 Quote Post

QUOTE(Alexander Malinowski 4 @ 11/09/2018, 7:30)
Jak rozumiem powyższe, chodziło o Polaków na co dzień posługujących się językiem niemieckim.


Jak zwał tak zwał...

Ale nie. Chodziło o śląskich Niemców popierających przyłączenie Śląska do Polski, z których część owszem mogła mieć słowiańskie korzenie. To były osoby z niemieckim językiem ojczystym, które wcale lub słabo znały język polski (inaczej nie musieliby czytać pro-polskiej prasy wydawanej w języku niemieckim).

Nie można ich chyba obiektywnie nazwać Polakami, skoro nie potrafili nawet przeczytać i zrozumieć gazety po polsku.

Jeśli już to "zgermanizowani potomkowie Polaków". Ale Niemcy "autentycznie germańscy" też wśród nich się znajdowali.

QUOTE(Alexander Malinowski 4 @ 11/09/2018, 7:30)
Tylko, że na Polskę głosowało 2/3 Polaków.


W rzeczywistości było to raczej więcej niż 2/3, bo struktura wiekowa Polaków i Niemców na Górnym Śląsku była inna.

Wśród polskojęzycznych był większy odsetek dzieci i młodzieży do 20 roku życia, przez co tylko 44.8% z nich było uprawnionych do głosowania, w porównaniu do 56.1% Niemców. Tak więc wśród mieszkańców uprawnionych do oddania głosu przewaga liczebna Polaków była mniejsza niż wśród całej ludności.

Patrz moje obliczenia na ten temat w linku niżej:

http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1441103

Wyszło, że w niektórych powiatach na Polskę oddano więcej głosów niż było tam Polaków uprawnionych do głosowania:

CODE
Powiaty z % głosów za Polską powyżej 100% liczby uprawnionych do głosowania mieszkańców polskojęzycznych:

Beuthen Land - 57,93% / 61,72% ======== 106,54%
Tarnowitz - 62,16% / 67,11% =========== 107,96%
Ratibor Land - 44,36% / 49,05% ======== 110,57%
Hindenburg - 45,93% / 52,02% ========== 113,26%
Kattowitz Stadt - 10,98% / 13,85% ======= 126,14%
Gleiwitz Stadt - 12,25% / 23,01% ======== 187,84%


Zwłaszcza rzucają się w oczy Gliwice, być może dlatego Niemcy wybrali później to miejsce na prowokację w 1939?

Kilka innych powiatów też miało procent głosów na Polskę równy procentowi uprawnionych do głosowania Polaków:

CODE
Koenigshutte Stadt - 29,54% / 27,15% ==== 91,91%
Pless - 83,17% / 80,24% ============== 96,48%
Beuthen Stadt - 28,51% / 28,10% ======== 98,56%
Kattowitz Land - 59,93% / 59,12% ======= 98,65%
Rybnik - 74,00% / 73,14% ============= 98,84%


Przy czym procent Polaków jest obliczony na bazie spisu 1910, a przez dekadę do 1921 mógł się zmienić.

Porównując spisy z 1900 do 1910 (poprzednia dekada), też widać zmiany, przeważnie spadek % Polaków.

Ten post był edytowany przez Domen: 11/09/2018, 12:24
 
User is offline  PMMini Profile Post #66

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 6/10/2018, 11:44 Quote Post

Autochtoni na Dolnym Śląsku:

http://sobotka.uni.wroc.pl/wp-content/uplo...7_4_513-550.pdf
 
User is offline  PMMini Profile Post #67

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 9/10/2018, 11:14 Quote Post

Poza obszarem Śląska oraz Warmii-Mazur, największe procentowo skupiska autochtonów były w powiatach:

Powiat Sztum (Powiśle) - ok. 40% autochtonów
Powiat Złotów (Krajna) - ok. 30% autochtonów
Powiat Bytów (Kaszuby) - ok. 25% autochtonów

Plus miejscowości pogranicza Lubuskiego i Wielkopolski (np. miasto Kargowa - ponad 25% autochtonów).

Do tego miejscowości z obszaru byłego Wolnego Miasta Gdańska z dużym procentem Kaszubów/Polaków.

=====

Mapy pogranicza etniczno-językowego na podstawie spisu z 1910 r. (w linkach większy rozmiar map):

Okolice Bytowa (Bütow) - https://i.imgur.com/FzLQmqR.png

user posted image

Okolie Miastka (Rummelsburg) - https://i.imgur.com/U1q9d1e.png

user posted image

Okolice Człuchowa (Schlochau) - https://i.imgur.com/YOH9yFd.png

user posted image

Okolice Złotowa (Flatow) - https://i.imgur.com/E7gIVqp.png

user posted image

Okolice Piły (Schneidemühl) - https://i.imgur.com/CVP8ZWe.png

user posted image

Okolice Wielenia (Filehne) - https://i.imgur.com/IoFtQ8p.png

user posted image

Okolice Skwierzyny (Schwerin) - https://i.imgur.com/OF4hcaE.png

user posted image

Okolice Kargowej (Unruhstadt) - https://i.imgur.com/mB2dxkr.png

user posted image

Okolice Wschowy (Fraustadt) - https://i.imgur.com/t1iHeLu.png

user posted image

Okolice Milicza (Militsch) - https://i.imgur.com/dsKVejk.png

user posted image

Okolice Oleśnicy (Ols) - https://i.imgur.com/lUsb1HM.png

user posted image

Okolice Namysłowa (Namslau) - https://i.imgur.com/LPJlbaG.png

user posted image

==========

Teraz Śląsk:

Okolice Brzegu (Brieg) - https://i.imgur.com/Osijotj.png

Okolice Opola (Oppeln) - https://i.imgur.com/vHxBgqq.png

Okolice Nysy (Neisse) - https://i.imgur.com/oJ9jegz.png

Okolice Raciborza (Ratibor) - https://i.imgur.com/M2PCV3n.png

Ten post był edytowany przez Domen: 9/10/2018, 16:09
 
User is offline  PMMini Profile Post #68

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 9/10/2018, 17:44 Quote Post

QUOTE(Domen @ 9/10/2018, 11:14)
Poza obszarem Śląska oraz Warmii-Mazur, największe procentowo skupiska autochtonów były w powiatach:

Powiat Sztum (Powiśle) - ok. 40% autochtonów
Powiat Złotów (Krajna) - ok. 30% autochtonów
Powiat Bytów (Kaszuby) - ok. 25% autochtonów

Plus miejscowości pogranicza Lubuskiego i Wielkopolski (np. miasto Kargowa - ponad 25% autochtonów).

Do tego miejscowości z obszaru byłego Wolnego Miasta Gdańska z dużym procentem Kaszubów/Polaków.


Porównanie granicy II RP pod Bytowem (pierwsza mapa) ze stosunkami etnicznymi wg. spisu z 1910:

user posted image

Czyli owi kaszubscy autochtoni pod Bytowem to głównie obszar w trójkącie Jeleńcz-Rekowo-Sominy.

Ten post był edytowany przez Domen: 9/10/2018, 17:45
 
User is offline  PMMini Profile Post #69

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.818
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 10/10/2018, 18:23 Quote Post

Pochodzenie ludności obecnego woj. warmińsko-mazurskiego i zachodniej części woj. pomorskiego w roku 1950.

Dominująca liczebnie (niekoniecznie ponad 50%, często to są większości względne) grupa w każdym powiecie. Na pierwszej mapie oznaczyłem powiaty z dużymi odsetkami (powyżej 15%) autochtonów. Ponad 1/3 autochtonów było tylko w trzech powiatach (Olsztyn, Sztum i Mrągowo):

https://i.imgur.com/tfpvOFU.png

user posted image

Rzeszowskie i Lubelskie to chyba głównie Tryzuby z Akcji "Wisła", a niekoniecznie etniczni Polacy.

Ten post był edytowany przez Domen: 10/10/2018, 18:24
 
User is offline  PMMini Profile Post #70

5 Strony « < 3 4 5 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej