Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
489 Strony « < 485 486 487 488 489 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Allochtonizm vs autochtonizm, Wyliczenie argumentów
     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.978
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 30/04/2020, 10:39 Quote Post

Chyba nie było postowane tutaj?

https://archeologia.com.pl/2019/11/30/rentg...dziejowej-urny/

QUOTE
W urnie sprzed prawie dwóch tysięcy lat oprócz kości znajdują się grot włóczni, elementy tarczy i inne metalowe przedmioty – ustalili archeolodzy dzięki zdjęciu rentgenowskiemu, które wykonali u… weterynarza. Urnę znaleźli w czasie listopadowych badań koło Kostrzyna nad Odrą.

Archeolodzy z Muzeum Twierdzy Kostrzyn kontynuowali w listopadzie wykopaliska w obrębie odkrytego w ubiegłym roku starożytnego cmentarzyska. W obawie przed nielegalnymi poszukiwaczami skarbów, którzy przemierzają pola i lasy z detektorami metali, nie ujawniają jego precyzyjnej lokalizacji.

W sumie w tym roku naukowcy przebadali dwanaście pochówków – wszystkie pochodzą z pierwszych wieków naszej ery.



W tym roku archeolodzy odkryli w sumie ponad 100 metalowych zabytków, które stanowiły wyposażenie zmarłych. Wśród nich najbardziej liczne były ozdobne zapinki, które służyły do spinania szat zarówno mężczyzn jak i kobiet. „Można je przyrównać do dzisiejszych agrafek” – dodaje Socha. Licznie znajdowane były też groty oszczepów. Te były zdobione nakłuciami.

Część z odkrytych w tym roku przedmiotów nie była wykonana lokalnie – sprowadzono je z terenów Cesarstwa Rzymskiego – ustalili badacze.

„Nie była to jednak nekropola, gdzie chowano tylko wojowników. Są też pochówki zawierające wyposażenie, które każe nam sądzić, że należy do kobiet lub osób nie parających się wojaczką” – podkreśla Socha.

Zdaniem badaczy cmentarzysko było wykorzystywane przez lokalnie mieszkające społeczności germańskie. W tym rejonie mieszały się wpływy kilku społeczności znanych historykom


https://archeologia.com.pl/2019/02/10/kompl...ch-tucholskich/

QUOTE
Kompletnie zachowana osada sprzed 2 tys. lat odkryta w Borach Tucholskich
przez Szymon Zdziebłowski

Pola uprawne wraz z miedzami, zagrody, zabudowania, a nawet drogi, czyli kompletnie zachowany układ przestrzenny starożytnej osady sprzed blisko 2 tys. lat odkryli archeolodzy w Borach Tucholskich. To unikat w skali całej Europy – podkreślają autorzy odkrycia.

Teren Borów Tucholskich na pograniczu woj. kujawsko-pomorskiego i woj. pomorskiego porasta gęsty las. Jest to jeden z obszarów najsłabiej poznanych pod względem archeologicznym w Polsce.

„Jeśli chodzi o badania, był to teren dziewiczy. Wielkim zaskoczeniem okazało się odkrycie tam nie tyle pojedynczego elementu dawnej osady, co również jej otoczenia: otaczających zabudowania pól, zagród czy łączących je traktów” – opowiada PAP doktorant w Instytucie Archeologii UMK w Toruniu Mateusz Sosnowski. Badania w Borach Tucholskich prowadzi wspólnie z Jerzym Czerńcem, doktorantem w Instytucie Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie.

Pozostałości pochodzą z pierwszych wieków naszej ery – ocenili badacze.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7291

     
Bazyli
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.963
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 5/05/2020, 11:54 Quote Post

Bardzo ciekawy głos Z. Babika zmierzający do wyrugowania z debaty o praojczyźnie Słowian obszarów środkowego Podnieprza (z punktu widzenia językoznawcy). Intrygujące... Aha! Ostrzegam, że jest w tej pracy sporo sformułowań w rodzaju: Jedną z tych osobliwości jest barytoneza krótkowokalicznych
femininów na -a...
rolleyes.gif

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&es...-U8UC7lMyP6sPXY

 
User is offline  PMMini Profile Post #7292

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.750
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 5/05/2020, 15:25 Quote Post

Ciekawy ale jednak raczej cały czas tylko "zmierzający". Wniosek jest taki, że przez stulecia utrzymywała się tam "szachownica etniczna". Babik postuluje szcegółowe prowadzenie badań na kolejnych obszarach, opracowywanie słowników, gdyż znaczne obszary pozostają na chwilę obecną wciąż niewystarczająco rozpoznane.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7293

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.409
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 5/05/2020, 22:33 Quote Post

Ja byłbym ostrożny z jeszcze jednego powodu. Ta szachownica to w jakimś stopniu mogą być po prostu Jaćwingowie uciekający przed Krzyżakami czy wręcz ekspansja litewska. To wcale nie musi być substrat. Kolejny problem - Ruś od czasów Batu-chana była regularnie pustoszona. Stabilność osadnicza była tam cokolwiek niska, a wewnętrzne migracje raczej spore. A że migranci lubią zabierać ze sobą toponimię, to ślady jakichś późno zeslawizowanych toponimów bałtyjskich w różnych kosmicznych miejscach niekoniecznie musi być śladem późnej asymilacji Bałtów tamże. Może po prostu być odbiciem jakichś przesunięć ludnościowych z terenów, gdzie Bałtowie zasymilowali się późno.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7294

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.535
Nr użytkownika: 14.456

Skad: Edinburgh of the Seven Seas
 
 
post 7/05/2020, 6:04 Quote Post

Przenoszę do tematu o aDNA:

http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1881271

Ten post był edytowany przez Domen: 7/05/2020, 6:20
 
User is offline  PMMini Profile Post #7295

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.535
Nr użytkownika: 14.456

Skad: Edinburgh of the Seven Seas
 
 
post 9/05/2020, 7:16 Quote Post

Co sądzicie o tym (i pytanie czy innym użytkownikom, którzy znają swoje koordynaty Global25, wychodzi podobnie)?:

http://www.historycy.org/index.php?showtopic=225316

CODE
Moim zdaniem Proto-Bałto-Słowianie wywodzą się od stepowców z kultury Sredni Stog, gdzie znaleziono wczesne R1a-M417, a nie od kultury grobów jamowych. Dlatego obie te populacje pozostawiłem w modelu i pozwoliłem wybrać algorytmowi - jak widać w moim przypadku całkowicie preferowany jest Sredni Stog zamiast Yamnaya.

Kultura Amfor Kulistych dobrze reprezentuje rolników, którzy znaleźli się na drodze stepowców w trakcie ich ekspansji z Ukrainy ku wybrzeżom Bałtyku.

POL_BKG_N_outlier1 - to osoba co prawda już z czasów lendzielskich, ale był to reprezentant resztek "czystej krwi" łowców-zbieraczy nad Bałtykiem.

Moim zdaniem Proto-Bałto-Słowianie wywodzą się od stepowców z kultury Sredni Stog, gdzie znaleziono wczesne R1a-M417, a nie od kultury grobów jamowych. Dlatego obie te populacje pozostawiłem w modelu i pozwoliłem wybrać algorytmowi - jak widać w moim przypadku całkowicie preferowany jest Sredni Stog zamiast Yamnaya.

Kultura Amfor Kulistych dobrze reprezentuje rolników, którzy znaleźli się na drodze stepowców w trakcie ich ekspansji z Ukrainy ku wybrzeżom Bałtyku.

POL_BKG_N_outlier1 - to osoba co prawda już z czasów lendzielskich, ale był to reprezentant resztek "czystej krwi" łowców-zbieraczy nad Bałtykiem.

PS:

Średnia populacyjna "Polish" w tym modelu ma w wynikach trochę Yamnaya, w przeciwieństwie do mnie, ale tak jak u mnie, dominuje Sredni Stog.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7296

     
Bazyli
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.963
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 9/05/2020, 14:30 Quote Post

welesxxi:
"Ciekawy ale jednak raczej cały czas tylko "zmierzający"

Zgoda. Trzeba jednak przyznać, że pogląd ciekawy. Tym bardziej, że wg badań Ochmańskiego ludność bałtyjska zamieszkiwała tereny dzisiejszej środkowej Białorusi jeszcze w XIV i XV w. Czy byli to "Restbalten" czy osadnicy z Litwy właściwej? Gdyby to pierwsze, to teza Babika zyskałaby częściowe potwierdzenie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7297

     
GniewkoSynRybaka
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.349
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 9/05/2020, 19:31 Quote Post

QUOTE(Bazyli @ 9/05/2020, 14:30)
welesxxi:
"Ciekawy ale jednak raczej cały czas tylko "zmierzający"

Zgoda. Trzeba jednak przyznać, że pogląd ciekawy. Tym bardziej, że wg badań Ochmańskiego ludność bałtyjska zamieszkiwała tereny dzisiejszej środkowej Białorusi jeszcze w XIV i XV w. Czy byli to "Restbalten" czy osadnicy z Litwy właściwej? Gdyby to pierwsze, to teza Babika zyskałaby częściowe potwierdzenie.
*


biorąc pod uwagę, że owe hydronimy dotyczą niewielkich cieków wodnych, to nasuwa się wniosek (przy założeniu poprawności dedukcji Babika), że powstały one w trakcie wędrówek Słowian, którym towarzyszyły jakieś elementy bałtyjskie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7298

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.409
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 9/05/2020, 19:45 Quote Post

Domen
CODE
Co sądzicie o tym

A czemu nie? Z tym, że od stogowców by raczej pochodzili sznurowcy ogólnie, nie tylko BS ale pewnie i przodkowie Indoirańczyków. Jamowcy mogliby być jakimiś przodkami między innymi Greków.

GSR
CODE
biorąc pod uwagę, że owe hydronimy dotyczą niewielkich cieków wodnych, to nasuwa się wniosek (przy założeniu poprawności dedukcji Babika), że powstały one w trakcie wędrówek Słowian, którym towarzyszyły jakieś elementy bałtyjskie.

W ogóle zwraca uwagę, że są to bardzo drobne obiekty, które łatwo zmieniają nazwy. To nie bardzo wygląda jak substrat, raczej jakiś parastrat.

Ten post był edytowany przez kmat: 9/05/2020, 20:12
 
User is offline  PMMini Profile Post #7299

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.441
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 16/06/2020, 8:59 Quote Post

Powinnismy miec naprawde sporo probek aDNA z nadchodzacej pracy archeogenetykow poznanskich.

The biological material came from archaeological sites distributed across Poland. In total we examined 344 ancient human teeth, including 161 Roman Iron Age and medieval individuals from our previous studies, detailed description is available in and 183 medieval individuals from Ląd [37], Obłaczkowo [10], Brzeg [2], Gołuń [6], Poznań–Śródka [12], Opole [41], Końskie [9], Płońsk [20], Ostrów Lednicki [20], Dziekanowice [21], and Warszawa [5] (data to be published).

https://bmcgenomics.biomedcentral.com/artic...864-020-06810-9
 
User is offline  PMMini Profile Post #7300

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.978
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 16/06/2020, 19:28 Quote Post

QUOTE(Radek8484 @ 16/06/2020, 8:59)
Powinnismy miec naprawde sporo probek aDNA z nadchodzacej pracy archeogenetykow poznanskich.

The biological material came from archaeological sites distributed across Poland. In total we examined 344 ancient human teeth, including 161 Roman Iron Age and medieval individuals from our previous studies, detailed description is available in and 183 medieval individuals from Ląd [37], Obłaczkowo [10], Brzeg [2], Gołuń [6], Poznań–Śródka [12], Opole [41], Końskie [9], Płońsk [20], Ostrów Lednicki [20], Dziekanowice [21], and Warszawa [5] (data to be published).

https://bmcgenomics.biomedcentral.com/artic...864-020-06810-9
*


No dobra ale nie skończyli jeszcze tej starej:)
 
User is offline  PMMini Profile Post #7301

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.978
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 19/06/2020, 10:15 Quote Post

Wypowiedzi z wczoraj znanego blogera genetycznego Dawida Wesołowskiego na temat etnogenezy Słowian według danych genetycznych. Chyba w końcu przejrzał na oczy:) Albo widział jakieś nowe dane, do których ogół nie ma dostępu...

Pierwszy wpis:) Pozwoliłem sobie capsem dać ważne fragmenty. Widzimy że Dawid zaczął uważać że Slavic homeland nie był w Polsce, gdyż inaczej by nie rozdzielał populacji brązowej od Slavic speakers...

QUOTE
NO, POLES ARE BY AND LARGE THE DIRECT DESCENDANTS OF BOTH THE EARLIEST SLAVIC SPEAKERS (FROM THE SLAVIC HOMELAND) AND THE BRONZE AGE PEOPLES OF THE NORTH EUROPEAN PLAIN.

I think the confusion about this usually stems from the assumption that early Slavs represented something very foreign to Central and Northern Europe, when in fact they were fairly typical Northern Europeans in the usual genetic sense.

POLES DO HAVE SOME ADMIXTURE FROM THE PEOPLE WHO LIVED IN POLAND BEFORE THE SLAVS CAME, as well as from migrants to Poland, like Germans, the Dutch, Jews, maybe some others. But this varies depending on the region and even family pedigree, and there are probably a lot of people in Poland who are overwhelmingly of early Slavic stock.



drugi wpis:)
QUOTE
Quote Originally Posted by Thomas Spence
Sorry for my ignorance on this topic, but if Poles descend from a population that lived between Ukraine and Belarus, why would a couple of studies show that they descend from Polish Bronze Age inhabitants?
Generalissimo:
Because they are in part, and on top of that,THERE WAS HARDLY ANY DIFFERENCE BETWEEN THE BRONZE AGE INHABITANTS OF EASTERN POLAND, BELARUS AND WESTERN UKRAINE.


Trzeci wpis:)
QUOTE
THERE MIGHT BE SIGNIFICANT GENETIC CONTINUITY FROM THE CORDED WARE PERIOD TO THE PRESENT DAY IN THE EASTERN PARTS OF THE COUNTRY.
To be honest, I'm skeptical that there was strong genetic continuity in the Kujawy region from the Neolithic, let alone the Mesolithic, to the 19th century, as that quote suggests. This is probably not going to be backed up by any of the new data on closer inspection.


To bardzo ważne stwierdzenie: THERE WAS HARDLY ANY DIFFERENCE BETWEEN THE BRONZE AGE INHABITANTS OF EASTERN POLAND, BELARUS AND WESTERN UKRAINE.
Oznacza prawie na 100% że Dawid miał już dostęp do jakiś genomów z epoki brązu z Białorusi i zachodniej Ukrainy... Nie wierzę że tak autorytatywnie sobie spekuluje beż żadnej podkładki, bo mu to ktoś od razu by wypomniał jakby się pojawiły inne dane.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7302

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.441
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 19/06/2020, 10:42 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 19/06/2020, 10:25)
Oznacza prawie na 100% że Dawid miał już dostęp do jakiś genomów z epoki brązu z Białorusi i zachodniej Ukrainy...
*



"Najstarsze analizowane przez nas materiały kostne były datowane na około 8000 lat, a najmłodsze miały kilkaset lat – mówi dr inż. Anna Juras podkreślając, że zespół naukowców, w którym pracuje, zajmuje się badaniem aDNA materiałów szkieletowych nie tylko z Polski, lecz także z Ukrainy, Grecji, Czech, Węgier, Turcji, Peru czy Sudanu."

Natomiast probki z Bialorusi sa analizowane przez zespol archeogenetykow estonskich (m.in. Kushniarevich).

Ten post był edytowany przez Radek8484: 19/06/2020, 10:44
 
User is offline  PMMini Profile Post #7303

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.978
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 19/06/2020, 11:21 Quote Post

QUOTE(Radek8484 @ 19/06/2020, 10:42)
QUOTE(mlukas @ 19/06/2020, 10:25)
Oznacza prawie na 100% że Dawid miał już dostęp do jakiś genomów z epoki brązu z Białorusi i zachodniej Ukrainy...
*



"Najstarsze analizowane przez nas materiały kostne były datowane na około 8000 lat, a najmłodsze miały kilkaset lat – mówi dr inż. Anna Juras podkreślając, że zespół naukowców, w którym pracuje, zajmuje się badaniem aDNA materiałów szkieletowych nie tylko z Polski, lecz także z Ukrainy, Grecji, Czech, Węgier, Turcji, Peru czy Sudanu."

Natomiast probki z Bialorusi sa analizowane przez zespol archeogenetykow estonskich (m.in. Kushniarevich).
*



Ważne jest że skoro Davidski zmienił zdanie w tak kluczowej sprawie, to musiał mieć solidne podstawy, to nie był zły humor bo brzydka pogoda była w Australii wczoraj:)
Żadne odwracanie kota ogonem nie pomoże, że miał coś innego na myśli (Michał też dał mu lajki pod postami, więc rozumie to tak jak ja zapewne). Zresztą ten trend widać w wypowiedziach od jakiś dwóch miesięcy u niego.

Teraz czekamy na oficjalne info... A Kushnarevich skrytykował w komentarzu na swoim blogu ostatnio, że w każdej pracy się myli czy coś w ten deseń, więc co najwyżej błędnie zinterpretowała te nowe białoruskie dane, jeśli miał je z jej badań. Ale to raczej coś innego.

Ten post był edytowany przez mlukas: 19/06/2020, 11:28
 
User is offline  PMMini Profile Post #7304

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.535
Nr użytkownika: 14.456

Skad: Edinburgh of the Seven Seas
 
 
post 19/06/2020, 11:31 Quote Post

Davidski już z dwa lata temu pisał podobnie, to nie jest wcale świeża zmiana zdania.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7305

489 Strony « < 485 486 487 488 489 > 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej