Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony < 1 2 3 4 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Wojna włosko - turecka 1911 - 1912
     
Damian W.
 

Wieczny łowca książek
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.908
Nr użytkownika: 31.041

Damian W.
Stopień akademicki: mgr
Zawód: wolny
 
 
post 24/09/2008, 21:48 Quote Post

QUOTE(Ayran @ 24/09/2008, 21:53)
QUOTE(Hieronim Lubomirski @ 14/03/2006, 6:38)
Przeciw 30 tys. Turków działało 120 tys Włochów. Niedziwne że wygrali, ale czy  były  jakieś większe bitwy...
*



Jedna byla na Rodos - w rejonie Afantou i Psinthos. Wiem, bo sam tam bylem i tam o tym czytalem. Wlosi 25.000, Turcy mniej - okolo 10.000 - 15.000 ludzi.
Dodeka nissi (Dwanascie wysp) wpadly w trakcie wojny w rece Wlochow.
*



A mógłbyś podać to źródło, które czytałeś Aryanie? Za odpowiedź z góry dziękuję.

Pozdrawiam!
DW
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #16

     
Gregorus
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 347
Nr użytkownika: 46.287

G.K.
Stopień akademicki: mgr
Zawód: archeolog
 
 
post 26/10/2008, 12:08 Quote Post

Witam,

Co wiecie o samochodach pancernych, samolotach i sterowcach użytych przez Włochów?

Czy Turcy posiadali lotnictwo w tym konflikcie?

Generalnie interesują mnie pierwsze samochody pancerne i samoloty/sterowce użyte bojowo przed I wojną światową

Pozdrawiam Wszystkich
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
Gronostaj
 

Dławiciel Brabancki
*********
Grupa: Banita
Postów: 5.155
Nr użytkownika: 31.572

Zawód: BANITA
 
 
post 26/10/2008, 12:48 Quote Post

QUOTE(Gregorus @ 26/10/2008, 13:08)
Co wiecie o samochodach pancernych
*


Z tego co wiem to Turcy mieli w 1911 r. w Trypolitanii tylko jeden samochód pancerny, którego użyli podczas walk o Benghazi. Natomiast Włosi dysponowali kilkoma wozami opancerzonymi, ale nie były to Lancie IZ. Ponadto z pojazdów mechanicznych mozna jeszcze wymienić kilkaset ciężarówek zaopatrzeniowych oraz pewną ilość motocykli do celów zwiadowczych.
QUOTE(Gregorus @ 26/10/2008, 13:08)
samolotach i sterowcach użytych przez Włochów?
*


W 1911 r. do Afryki Północnej wysłano dziewięć samolotów różnych typów, dwa sterowce oraz oddział balonów obserwacyjnych, które razem tworzyły Batalion Aeronautyczny. W 1912 r. w ramach posiłków ze szkoły lotniczej w Aviano dosłano trochę wstępnie przeszkolonego personelu naziemnego i kilka aeroplanów. Generalnie dowództwo naczelne z działań sił powietrznych było zadowolone i dostrzegło potrzebę rozwoju nowego rodzaju wojsk, jakim było lotnictwo.
QUOTE(Gregorus @ 26/10/2008, 13:08)
Czy Turcy posiadali lotnictwo w tym konflikcie?
*


Za początki wojskowego lotnictwa otomańskiego uważa się rok 1909, kiedy to na międzynarodową konferencję lotniczą do Paryża wysłano dwóch anatolijskich miłośników awiacji. W 1910 r. wzięli oni udział w serii badań powietrznych ( szczegółów tego epizodu niestety nie znam). Dalszemu, prężnemu rozwojowi osmańskiej aeronautyki położyła kres trudna sytuacja finansowa owych wysłanych do Francji pionierów. Jednakże dzięki determinacji istambulskiego ministra wojny Mahmuta Şevketa idea wprowadzenia na uzbrojenie Armii Tureckiej samolotu przetrwała. Coraz realniejsza groźba otwartego konfliktu zbrojnego z dobrze uzbrojonymi Włochami zmusiła Portę do przyspieszenia zakupu samolotów dla wojska. Gdy jednak w 1911 r. wybuchła otwarta wojna o Libię, jedynie dzięki osobistemu uporowi i wyrzeczeniu trzech zwyczajnych sympatyków wynalazku braci Wright, zdołano zakupić i przetransportować do Trypolitanii jednego Breliota XI-B, który to przez kilka miesięcy wspomagał działania lądowych Sił Zbrojnych Imperium Osmańskiego. W 1912 r. na stany Armii Tureckiej wprowadzono całą serię 15 samolotów francuskich, ale nie można było ich przerzucić do afrykańskiej prowincji Porty. Wzięły one natomiast aktywny udział w obu Wojnach Bałkańskich.

Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
Gregorus
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 347
Nr użytkownika: 46.287

G.K.
Stopień akademicki: mgr
Zawód: archeolog
 
 
post 26/10/2008, 14:21 Quote Post

Użycie sprzętu jest mi znane - poszukuje informacji o samym sprzęcie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
Piechur_27
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 528
Nr użytkownika: 44.264

Stopień akademicki: magister
 
 
post 26/10/2008, 15:54 Quote Post

QUOTE(Gregorus @ 26/10/2008, 15:21)
Użycie sprzętu jest mi znane  - poszukuje informacji o samym sprzęcie.


Włosi używali w czasie walk w Afryce Północnej samolotów Caproni Ca róznych wersji, Nieuport IV oraz Bristol Prier-Dickson w wersjach P1 (jednomiejscowa - 2 sztuki), i P-2 (dwumiejscowa -4 sztuki).Obie wersje z silnikiem Gnome (50 KM). Bristol Prier-Dickson w wersji P1 zapisał się w kartach historii jako pierwszy płatowiec z którego wykonano nocny nalot bombowy. Włosi przeprowadzili go 12 lipca 1912 r.

QUOTE(Gronostaj @ 26/10/2008, 13:48)
W 1912 r. na stany Armii Tureckiej wprowadzono całą serię 15 samolotów francuskich


Nie jest to prawda. Owszem przed wybuchem pierwszej wojny bałkańskiej do Turcji dostarczono z Europy 15 z 17 zakupionych tam samolotów ( statek transportujący dwa bombowce Bristola przechwyciła włoska marynarka wojenna), ale pochodziły one z różnych krajów, a nie tylko z Francji.
Najpierw Turcy zakupili dwa Deperdussiny (jednomiejscowy z silnikiem 25 KM, oraz dwumiejscowy z silnikiem 50 KM) przeznaczone do szkolenia. Dostarczono je w marcu 1912 r., ale przed jakimkolwiek lotem zostały uszkodzone przez sztorm (stały w Ayastafanos). Naprawiono je niecałe dwa miesięcy później.
W kwietniu 1912 r. do Turcji dotarły dwa kolejne szkolne samoloty - Robert Esnault-Pelterie(REP).Następnie w czerwcu 1912 r. dotarły dwa zakupione w Niemczech bombowce Harlan Eindeckers oraz ładunek bomb lotniczych dla nich (50 x 15 kg oraz 100 x 1.5 kg). W tym samym miesiącu dostarczono dwa Bristol Prier-Dicksony w wersji P-2 ale z mocniejszym niż włoskie silnikiem Gnome (70 KM). W lipcu 1912. do Turcji dotarły dwa kolejne zakupione samoloty REP (tym razem w wersji bojowej), jeden Deperdussin (dwumiejscowy z silnikiem 70 KM), oraz jeden szkolny Bleriot IX-2. Bodajże we wrześniu 1912 r. do Turcji dotarły trzy kolejne szkoleniowe REP-y (jeden dwumiejscowy z silnikiem 80 KM, oraz dwa jednomiejscowe z silnikami o mocy 40 i 60 KM).

 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Gronostaj
 

Dławiciel Brabancki
*********
Grupa: Banita
Postów: 5.155
Nr użytkownika: 31.572

Zawód: BANITA
 
 
post 27/10/2008, 16:45 Quote Post

QUOTE(Piechur_27 @ 26/10/2008, 16:54)
QUOTE(Gronostaj @ 26/10/2008, 13:48)
W 1912 r. na stany Armii Tureckiej wprowadzono całą serię 15 samolotów francuskich


Nie jest to prawda. Owszem przed wybuchem pierwszej wojny bałkańskiej do Turcji dostarczono z Europy 15 z 17 zakupionych tam samolotów ( statek transportujący dwa bombowce Bristola przechwyciła włoska marynarka wojenna), ale pochodziły one z różnych krajów, a nie tylko z Francji.
Najpierw Turcy zakupili dwa Deperdussiny (jednomiejscowy z silnikiem 25 KM, oraz dwumiejscowy z silnikiem 50 KM) przeznaczone do szkolenia. Dostarczono je w marcu 1912 r., ale przed jakimkolwiek lotem zostały uszkodzone przez sztorm (stały w Ayastafanos). Naprawiono je niecałe dwa miesięcy później.
W kwietniu 1912 r. do Turcji dotarły dwa kolejne szkolne samoloty - Robert Esnault-Pelterie(REP).Następnie w czerwcu 1912 r. dotarły dwa zakupione w Niemczech bombowce Harlan Eindeckers oraz ładunek bomb lotniczych dla nich (50 x 15 kg oraz 100 x 1.5 kg). W tym samym miesiącu dostarczono dwa Bristol Prier-Dicksony w wersji P-2 ale z mocniejszym niż włoskie silnikiem Gnome (70 KM). W lipcu 1912. do Turcji dotarły dwa kolejne zakupione samoloty REP (tym razem w wersji bojowej), jeden Deperdussin (dwumiejscowy z silnikiem 70 KM), oraz jeden szkolny Bleriot IX-2. Bodajże we wrześniu 1912 r. do Turcji dotarły trzy kolejne szkoleniowe REP-y (jeden dwumiejscowy z silnikiem 80 KM, oraz dwa jednomiejscowe z silnikami o mocy 40 i 60 KM).
*


Rzeczywiście racja. Dzięki za sprostowanie.

Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
Gregorus
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 347
Nr użytkownika: 46.287

G.K.
Stopień akademicki: mgr
Zawód: archeolog
 
 
post 29/10/2008, 20:51 Quote Post

Co wiecie o samochodzie pancernym Isotta Fraschini z 1910 roku i Bianchi z 1914 roku?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
Gronostaj
 

Dławiciel Brabancki
*********
Grupa: Banita
Postów: 5.155
Nr użytkownika: 31.572

Zawód: BANITA
 
 
post 1/11/2008, 21:39 Quote Post

QUOTE(Gregorus @ 29/10/2008, 21:51)
Co wiecie o samochodzie pancernym Isotta Fraschini z 1910 roku i Bianchi z 1914 roku?
*


Wiem tylko, że tych drugich podczas Wojny Trypolitańskiej jeszcze nie było. wink.gif

PS. A Ty Gregorusie co wiesz na ten temat?

Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.117
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 1/11/2008, 23:45 Quote Post

Na angielskiej wikipedii jest wymieniona pod 22 grudnia 1911 "Bitwa pod Tobrukiem". 200 Turków i Arabów miało pobić 2000 Włochów (Włosi mieli stracić 200 ludzi). Oj... Cieniutcy coś żołnierze z tych Włochów...

Na innej stronie jest też krótka wzmianka o bitwie o Benghazi, gdzie "During the landing at Benghazi, a fierce battle took place during which 600 Italian soldiers were killed." 600 zabitych w jednym starciu - to chyba sporo.
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
Gregorus
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 347
Nr użytkownika: 46.287

G.K.
Stopień akademicki: mgr
Zawód: archeolog
 
 
post 2/11/2008, 7:48 Quote Post

QUOTE(Gronostaj @ 1/11/2008, 21:39)
QUOTE(Gregorus @ 29/10/2008, 21:51)
Co wiecie o samochodzie pancernym Isotta Fraschini z 1910 roku i Bianchi z 1914 roku?
*


Wiem tylko, że tych drugich podczas Wojny Trypolitańskiej jeszcze nie było. wink.gif

PS. A Ty Gregorusie co wiesz na ten temat?

Pozdrawiam!
*



Tylko tyle, że te samochody pancerne oraz jeszcze model AAT/Lancia wysłane zostały do Libii - część wcześniej przeciwko Turkom a część później przeciw powstańcom.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #25

     
Piechur_27
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 528
Nr użytkownika: 44.264

Stopień akademicki: magister
 
 
post 2/11/2008, 15:33 Quote Post

QUOTE(Rian @ 2/11/2008, 0:45)
Na angielskiej wikipedii jest wymieniona pod 22 grudnia 1911 "Bitwa pod Tobrukiem". 200 Turków i Arabów miało pobić 2000 Włochów (Włosi mieli stracić 200 ludzi). Oj... Cieniutcy coś żołnierze z tych Włochów...
Na innej stronie jest też krótka wzmianka o bitwie o Benghazi, gdzie "During the landing at Benghazi, a fierce battle took place during which 600 Italian soldiers were killed." 600 zabitych w jednym starciu - to chyba sporo.


To doskonałe przykłady na to jak echa propagandowej brytyjsko-francuskiej kampanii antywłoskiej z czasu tej wojny, wciąż krążą w obiegu informacyjnym, tym razem zmielone pod postacią wikipedii i jakiejś strony.
Straty włoskie w tych bitwach według danych ichniego sztabu generalnego wojsk lądowych:
Bitwa pod Hagiass Nadra (koło Tobruku) 22.12.1911 r. - 23 zabitych i rannych
Desant włoski pod Benghazi 19.10.1911 r. (plaża Guiliana i bitwa pod Berca) 36 zabitych, 88 rannych.
O ile te podane wyżej przez kol. Riana straty włoskie są mocno zawyżone, to te moje - autorstwa włoskiego sztabu - są zaniżone. Gdzie jest więc prawda ?
Zacznę od sprawy drugiej bo wydaje się prostsza i jaśniejsza. Desant włoski pod Benghazi , a więc walki o zdobycie plaży Guiliana i miasteczka Sidi Daud są dobrze udokumentowane , ponieważ ich świadkami byli zagraniczni korespondenci wojenni, oraz przebywający w tym mieście obcokrajowcy. Obraz bitwy jaki wyłania się z ich relacji jest mniej więcej spójny. Jest w nim mowa o ciężkich walkach ale nie o żadnej masakrze włoskiego desantu. A tylko tak można ocenić stratę 600 zabitych i nie podanej ale na pewno dużo większej liczby rannych, w sytuacji gdy pierwsza włoska fala desantowa liczyła 800 żołnierzy, a druga około 2000. (4 i 63 pułk piechoty 4 Brygady 2 DP). Reasumując dane włoskie choć pewnie zaniżone o jakieś 10-20 proc są dużo bliższe prawdy.
Druga sprawa , a więc dane o stratach włoskich z bitwy niedaleko Tobruku , są już dużo trudniejsze do zweryfikowania ponieważ dostępne są - o ile się orientuje - tylko dwa źródła : włoskie i tureckie. Oczywiście różnią się one w ocenie tej bitwy dokładnie o 100 proc.
Włoskie źródła (Sztab generalny) twierdzą, że była to jakaś nic nie znacząca potyczka w której włoska kolumna z powodzeniem odparła chaotyczny atak turecko - arabskich sił.
Tureckie źródła twierdzą, że włoska kolumna po ich ataku uległa rozsypce i w popłochu wycofała się do Tobruku.
Reasumując – które źródło w tej sprawie jest wiarygodniejsze ? Na 100 proc. nie wiem, ale jednak stawiam na włoskie. W końcu wygrali tą wojnę.

QUOTE(Gregorus @ 2/11/2008, 8:48)
Tylko tyle, że te samochody pancerne oraz jeszcze model AAT/Lancia wysłane zostały do Libii - część wcześniej przeciwko Turkom a część później przeciw powstańcom.


A można wiedzieć skąd pochodzą te informacje ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Gregorus
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 347
Nr użytkownika: 46.287

G.K.
Stopień akademicki: mgr
Zawód: archeolog
 
 
post 2/11/2008, 19:29 Quote Post

QUOTE(Piechur_27 @ 2/11/2008, 15:33)
QUOTE(Gregorus @ 2/11/2008, 8:48)
Tylko tyle, że te samochody pancerne oraz jeszcze model AAT/Lancia wysłane zostały do Libii - część wcześniej przeciwko Turkom a część później przeciw powstańcom.


A można wiedzieć skąd pochodzą te informacje ?
*



Proszę bardzo:

http://bp2.blogger.com/_KezhQ6waZT0/R4XI9u...00-h/aigcar.jpg

http://bp0.blogger.com/_KezhQ6waZT0/R4XIxO...h/biachiacr.jpg

http://bp1.blogger.com/_KezhQ6waZT0/R4XIae...600-h/acrrr.jpg
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.117
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 2/11/2008, 22:35 Quote Post

QUOTE
Straty włoskie w tych bitwach według danych ichniego sztabu generalnego wojsk lądowych:
Bitwa pod Hagiass Nadra (koło Tobruku) 22.12.1911 r. - 23 zabitych i rannych
Desant włoski pod Benghazi 19.10.1911 r. (plaża Guiliana i bitwa pod Berca) 36 zabitych, 88 rannych.
O ile te podane wyżej przez kol. Riana straty włoskie są mocno zawyżone, to te moje - autorstwa włoskiego sztabu - są zaniżone. Gdzie jest więc prawda ?

To z danych do użytku "wewnętrznego" (np. meldunki dla wyższych dowództw) czy z danych przekazanych przez Sztab Generalny do mediów?? Nie od dziś wiadomo, że liczby, którymi operuje się w wewnętrznych meldunkach mają tendencję do rozmijania się z tymi przekazywanymi "na zewnątrz" (zaniżanie strat własnych a zawyżanie strat przeciwnika).
 
User is offline  PMMini Profile Post #28

     
Piechur_27
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 528
Nr użytkownika: 44.264

Stopień akademicki: magister
 
 
post 4/11/2008, 20:17 Quote Post

QUOTE(Rian @ 2/11/2008, 23:35)
To z danych do użytku "wewnętrznego" (np. meldunki dla wyższych dowództw) czy z danych przekazanych przez Sztab Generalny do mediów??


Dane "zewnętrzne".

QUOTE(Rian @ 2/11/2008, 23:35)
Nie od dziś wiadomo, że liczby, którymi operuje się w wewnętrznych meldunkach mają tendencję do rozmijania się z tymi przekazywanymi "na zewnątrz" (zaniżanie strat własnych a zawyżanie strat przeciwnika).


Dlatego napisałem że są zaniżone.

QUOTE(Gregorus @ 2/11/2008, 20:29)
Proszę bardzo:


Informacje autora blogu ciekawe, ale szkoda że bez podania żródeł.
 
User is offline  PMMini Profile Post #29

     
Char
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 72
Nr użytkownika: 53.503

Mariusz M.
Stopień akademicki: magister
 
 
post 8/06/2009, 18:28 Quote Post

QUOTE(Gronostaj @ 26/10/2008, 13:48)
QUOTE(Gregorus @ 26/10/2008, 13:08)
Co wiecie o samochodach pancernych
*


Z tego co wiem to Turcy mieli w 1911 r. w Trypolitanii tylko jeden samochód pancerny, którego użyli podczas walk o Benghazi.
*



Witam
Co do samochodu pancernego używanego przez Turków, jeśli nie był to jakiś naprędce zaimprowizowany pojazd, to na 90% był to AM Hotchkiss. W 1909 r. Turcja zakupiła we Francji cztery takie pojazdy.

QUOTE(Gregorus @ 29/10/2008, 21:51)
Co wiecie o samochodzie pancernym Isotta Fraschini z 1910 roku i Bianchi z 1914 roku?
*



To może zacznę od tego, iż Automitragliatrice Isotta – Fraschini został skonstruowany w 1911 r., jak łatwo się domyśleć w zakładach Isotta Fraschini wink.gif w Mediolanie.
Uzbrojony był w dwa km Vickers kal. 6,5 mm. Jeden zamontowany był w wieżyczce (otwartej u góry), a drugi w tyle pojazdu. Opancerzenie 4 mm, ciężar około 3 ton, silnik o mocy 40 KM, a maksymalna prędkość 60 km/h.

Natomiast co do Bianchi to pierwsza powstała już w 1913 r. i wtedy też została wysłana do Afryki.

QUOTE(Gregorus @ 2/11/2008, 8:48)
QUOTE(Gronostaj @ 1/11/2008, 21:39)
QUOTE(Gregorus @ 29/10/2008, 21:51)
Co wiecie o samochodzie pancernym Isotta Fraschini z 1910 roku i Bianchi z 1914 roku?
*


Wiem tylko, że tych drugich podczas Wojny Trypolitańskiej jeszcze nie było. wink.gif

PS. A Ty Gregorusie co wiesz na ten temat?

Pozdrawiam!
*



Tylko tyle, że te samochody pancerne oraz jeszcze model AAT/Lancia wysłane zostały do Libii - część wcześniej przeciwko Turkom a część później przeciw powstańcom.
*



Do tej pory nie spotkałem się z modelem AAT/Lancia confused1.gif Natomiast co do walk w Libii to strona włoska wykorzystywała tam do 1914 r. trzy typy samochodów pancernych: wspomniane już wcześniej Isotta – Fraschini, Bianchi oraz Autoblindata Fiat.
 
User is offline  PMMini Profile Post #30

4 Strony < 1 2 3 4 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej