Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
9 Strony « < 7 8 9 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pierwsza stolica: Gniezno czy Poznań ?,
     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.027
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 6/01/2019, 19:48 Quote Post

QUOTE(Lambert-M @ 6/01/2019, 18:57)
QUOTE(GniewkoSynRybaka @ 6/01/2019, 14:27)
co do datacji palatium na Ostrowie to jest mnóstwo kontrowersji np niektórzy badacze twierdzą, iż palatium ostrowskie było poprzedzone próbą wybudowania palatium gieckiego, dopiero po porzuceniu tej ostatniej koncepcji zaczęto budowę na Lednicy.
*


Oczywiście, piszesz o Ostrowie Lednickim.
Kiedy jednak zestawiasz określenie skrótowe "Ostrów" i "palatium ostrowskie" z ówczesnym Poznaniem, w tym z wzniesonym tam palatium, to pamiętajmy, że mówimy o Ostrowie Tumskim, czyli też o ostrowie choć tym w Poznaniu. Nie jestem też pewien, czy mamy już do czynienia z Poznaniem, czy tylko ze Śródką na prawym brzegu Warty i z warowną wyspą na przeprawie.

Pozdrawiam,
Lambert
*


To o jakim Ostrowie pisałem wynika z całości posta a zwłaszcza ze zdania
QUOTE
jakby nie patrzeć na chronologię Poznania względem Ostrowa Lednickiego


Poznaniem był w tym czasie gród na Ostrowie Tumskim. Thietmar wprost o tym pisze

Ten post był edytowany przez GniewkoSynRybaka: 6/01/2019, 19:57
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #121

     
P.Mroczkowski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 260
Nr użytkownika: 100.921

 
 
post 7/01/2019, 15:48 Quote Post

QUOTE(asceta @ 6/01/2019, 11:40)
Co to jest ceramika GT-C?
Co oznacza, że ceramika była progresywna?
Dlaczego istnienie "bardziej progresywnej ceramiki" w kurhanie w Gnieźnie niż w Spławiu świadczy o tym, że "istnienie ośrodka kultowego w Gnieźnie datowanego na VIII, IX czy nawet początek X wieku można wsadzić między bajki"?
*



Wg. Brzostowicza
Grupa techniczna - GT
A - ceramika ręcznie lepiona
B - ceramika obtaczana przykrawędnie
C - ceramika obtaczana do załomu brzuśca
D - ceramika obtaczana całkowicie.

Progresywna, czyli młodsza od tej z grodziska w Spławiu którego funkcjonowanie przypada na początek X w. do poł. X w. Co także istotne, o czym nie wspomniałem w poprzednim poście, procent ceramiki w całości obtaczanej w Spławiu jest śladowy.
QUOTE(GniewkoSynRybaka @ 6/01/2019, 14:27)
QUOTE
Długie trwanie rzeczonej tradycji garncarskiej, w zależności od stanowiska jej kres nastąpił w ciągu IX w. lub na początku X w., rodzić może  problemy z datowaniem bezwzględnym przede wszystkim tych grodzisk, których czas funkcjonowania oparto na analizie pozyskanych fragmentów ceramiki naczyniowej

jej  początki przypadaja, w zależności od stanowiska, na okres od przełomu VIII i IX w. do 1. połowy IX w. (Bonikowo), na 4. ćwierć IX w. (Bruszczewo), bądź na poczatek X w. (Daleszyn) (Kara 2006, 222).

tak więc proporcje różnych grup ceramicznych na różnych stanowiskach obiektywnie nie pozwalają na tworzenie wizji regresywności, progresywności czy precyzyjną chronologizację tych stanowisk. Przynajmniej na razie nie jest to możliwe.

Kurnatowska zaliczyła gród w Bonikowie do fazy A-B, umieszczenie tego obiektu w fazie C jest błędem i wynika z rozjechania się faz rozwoju ceramiki z fazami chronologicznymi A,B,C pod wpływem datowań dendrochronologicznych. Brak przewartościowania chronologii faz i dostosowania ich do rozwoju ceramiki powoduje ogromny bajzel w datowaniu.

QUOTE(GniewkoSynRybaka @ 6/01/2019, 14:27)
I jakby nie patrzeć na chronologię Poznania względem Ostrowa Lednickiego to ośrodek poznański jest nieco starszy a przez to nie sposób zgodzić się z twierdzeniem jakoby
QUOTE
siedziba Mieszka i Dobrawy faktycznie znajdowała się do ok. początku lub połowy lat 70 X wieku na Ostrowie Lednickim, do czasu ukończenia nowej siedziby w Poznaniu.

Jakby nie patrzeć to w Poznaniu mamy tylko i wyłącznie osadnictwo otwarte (po 895 AD), poprzedzające budowę pierwszego grodu (po 922 AD).Obiekt ten nie wyróżnia się niczym szczególnym, ot zywkły mały gródek położony na peryferiach. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku zespołu Ostrów Lednicki - Moraczewo, dwa potężne grody jeden prawdopodobnie z świątynią, drugi dwuczłonowy o powierzchni 1.5 ha. + dwa mosty wybudowane w latach 963-964.

QUOTE(GniewkoSynRybaka @ 6/01/2019, 14:27)
co do datacji palatium na Ostrowie to jest mnóstwo kontrowersji np niektórzy badacze twierdzą, iż palatium ostrowskie było poprzedzone próbą wybudowania palatium gieckiego, dopiero po porzuceniu tej ostatniej koncepcji zaczęto budowę na Lednicy.

Gdyby niektórzy badacze zapoznali się z wynikami badań z lat 90 odnośnie ustalenia chronologii palatium w Gieczu, to wiedzieliby że stopa fundamentu przecina VIII warstwę trzeciego poziomu osadniczego. W warstwie tej udział ceramiki w całości obtaczanej wynosi 82%, przeważnie naczyń zaliczanych do grup Teterow i Vipperow. Inwestycja w Gieczu mogła być rozpoczęta najwcześniej pod koniec X wieku.
 
User is offline  PMMini Profile Post #122

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.027
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 7/01/2019, 20:34 Quote Post

QUOTE
Gdyby niektórzy badacze zapoznali się z wynikami badań z lat 90 odnośnie ustalenia chronologii palatium w Gieczu, to wiedzieliby że stopa fundamentu przecina VIII warstwę trzeciego poziomu osadniczego. W warstwie tej udział ceramiki w całości obtaczanej wynosi 82%, przeważnie naczyń zaliczanych do grup Teterow i Vipperow. Inwestycja w Gieczu mogła być rozpoczęta najwcześniej pod koniec X wieku.

jak się czyta posty mroczkowskiego to prawie można uwierzyć, że archeolodzy to banda nieuków.

QUOTE
Kurnatowska zaliczyła gród w Bonikowie do fazy A-B, umieszczenie tego obiektu w fazie C jest błędem i wynika z rozjechania się faz rozwoju ceramiki z fazami chronologicznymi A,B,C pod wpływem datowań dendrochronologicznych. Brak przewartościowania chronologii faz i dostosowania ich do rozwoju ceramiki powoduje ogromny bajzel w datowaniu.

jasne, znowu archeolodzy wyszli na matołków

QUOTE
Jakby nie patrzeć to w Poznaniu mamy tylko i wyłącznie osadnictwo otwarte (po 895 AD), poprzedzające budowę pierwszego grodu (po 922 AD).Obiekt ten nie wyróżnia się niczym szczególnym, ot zywkły mały gródek położony na peryferiach. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku zespołu Ostrów Lednicki - Moraczewo, dwa potężne grody jeden prawdopodobnie z świątynią, drugi dwuczłonowy o powierzchni 1.5 ha. + dwa mosty wybudowane w latach 963-964.

niestety to nie ten temat.

a prawda jest taka, że ceramika na różnych stanowiskach grodowych nie da się skorelować chronologicznie nawet co do ćwierćwiecza nie wspominając o kolejnych dziesiątkach lat

Ten post był edytowany przez GniewkoSynRybaka: 7/01/2019, 20:50
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #123

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.806
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 6/02/2019, 13:48 Quote Post

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/new...az-jego-relikty



Posty tego typu (link bez komentarza) nie sa akceptowane.
Moderator N_S


Ten post był edytowany przez Net_Skater: 6/02/2019, 13:53
 
User is offline  PMMini Profile Post #124

9 Strony « < 7 8 9 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej