Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Zagadka Kartograficzna, Zaginiona osada i bałagan na mapie
     
gadelko
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 7
Nr użytkownika: 54.198

 
 
post 12/12/2019, 12:30 Quote Post

Mili,

Jakiś czas temu przeglądając stare mapy jednego z regionów natrafiłem na ciekawą "anomalię". Mianowicie w miejscu gdzie dzisiaj dumnie porasta gęsty las znalazła się nazwa osady, której to "nawet najstarsi górale nie pamiętają". Chodzi mi o wioskę Alt Gensken.

Mapy z lat 1920 oraz 1944
https://drive.google.com/open?id=1Fe_xo9yY2...NcNwvHJ7XLfieNM

Jednocześnie na mapach z tego samego okresu oraz trochę wcześniejszych osada się nie pojawia.

Mapa z roku ~1893
https://drive.google.com/open?id=1138UpJ482..._XWnmoYGaFl5GMm

I tu dochodzimy do wspomnianej "anomalii". Na mapach wcześniejszych wioska się pojawia tylko w innym miejscu (+/- kilometr, dwa obok), natomiast w miejscu gdzie pojawiała się na mapach późniejszych figuruje osada Neu Gensken.

Mapa z roku ~1796/1802
https://drive.google.com/open?id=1Hh7y3iZ9m...If3SKPwkG_tcWEa

Dodam ponadto, że osada "Alt" pojawia się w źródłach pisanych, które lokują ją zgodnie z mapami 1920/1944, a o osadzie "Neu" nie wspominają. Są to źródła, które bazują raczej na tych mapach (są późniejsze). Źródła wcześniejsze zazwyczaj nie rozróżniają "Neu" i "Alt" - jest po prostu Gensken - ale lokacja jest bardzo mało precyzyjna. Osada prawdopodobnie przestała istnieć w ostatnich dekadach XIX wieku. Badania terenowe póki co nic nie wykazały.

Najbardziej zastawia mnie skąd ta "zamiana" Neu na Alt?? Czy spotkaliście się z czym podobnym? Jakie są wasze przypuszczenia?

Ps. UF na mapie to skrót od oznaczenia leśniczówki. Ta istnieje do dnia dzisiejszego.

Pozdrawiam i dzięki za pomoc.

Ten post był edytowany przez gadelko: 12/12/2019, 12:31
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
tzaw1
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 123
Nr użytkownika: 4.893

 
 
post 12/12/2019, 14:20 Quote Post

https://www.bildarchiv-ostpreussen.de/cgi-b...os.cgi?id=49340
https://www.bildarchiv-ostpreussen.de/cgi-b...os.cgi?id=57460
http://gov.genealogy.net/item/show/NEUKENKO03BP

To kilka sekund wyszukiwania. Akurat Prusy Wschodnie są dość dokładnie opracowane w sieci.

I tak. Zdarza się. W cale nierzadko. Na mapie pozostaje tylko nazwa miejscowości dawno opuszczonej. Vide choćby Bieszczady.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
gadelko
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 7
Nr użytkownika: 54.198

 
 
post 12/12/2019, 16:35 Quote Post

Ten serwis akurat znam dobrze, ale na podstawie tych informacji nie do końca wynika gdzie, która wioska była.

Czy "1 Feuerst." tłumaczyć/interpretować należy jako jedną wioskę? Czyli potem nastąpiło "oddzielenie" - założenie kolonii?

Czy wniosek z tego taki, że względem położenia należałoby sugerować się starszymi mapami (mapy z XX wieku błędnie lokują "Alt" w miejscu "Neu"). Jaka mogła być przyczyna takiej zamiany/błędu?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej