Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Kutry torpedowe ZSRR
     
Glasisch
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 920
Nr użytkownika: 54.293

Michal Jarczyk
Zawód: germanista
 
 
post 5/11/2012, 10:07 Quote Post

QUOTE(Glasisch @ 3/11/2012, 19:26)
jak znaczne były sukcesy tzw. katerników?


Widzę, że Rian nie kwapi się, by mi odpowiedzieć, a w innych tematach wykazuje jednak sporą aktywność, więc, ja pozwalam sobie podać tę liczbę.

Sukcesy

Czerwona Flota Bałtycka (КБФ)


1) 14.09.1941 – niemiecki, pomocniczy trałowiec M 1707 (Lüneburg) (473t), w pobliżu Arensburga (est. Kuressaare, fin.: Kuressaari, niem: Arensburg) na estońskiej wyspie; inne nazwy niem. i szw. Ösel, dun. Øsel, łac Osilia, pol. Ozylia), wszedł na minę i po unieruchomieniu stał się celem jeden z radzieckich baterii nadbrzeżnych która trafiła go jednym pociskiem kal. 130 mm w rufę. Opuszczony przez załogę został dobity torpedą przez radziecki kuter torpedowy № 67 (typu G5).

2) 23.09.1941 – niemiecki patrolowiec V 308 (Oscar Neynaber) (314 t) koło Suursaari, (ros. Гогланд; fin. Suursaari; szw. Hogland, est. Suursaar, niem. Hochland), storpedowany w osłonie konwoju przez kuter torpedowy №12 (typu D3 - zatopiony w tym ataku przez V 309). W tym takau brał jeszcze udział bliźniaczy №22 (Suworow)

3) 26.08.1942 – niemiecki ścigacz okrętów podwodnych Uj 1216 (299 t), przy obecnie rosyjskiej wyspie Bolszoj Tjutiers (Большой Тютерс; fin. Tytärsaari; est. Suur Tütarsaar; szw. Tyterskär, niem. Groß Tütters), radziecki kuter №152 (typu D3), z sąsiednich jednostek zauważono przypadki wyciągania rozbitków z wody, zabijania ich na pokładzie strzałem w głowę i ponownego wrzucania ciał do wody

4) 23.08.1943 – fiński stawiacz min Riilahti (311 t) koło Tiiskeri, № 173 (G5)14.04.1944 przenumerowany na  TK-94


5) 04.06.1944 – niemiecki trałowiec М 37 (717 t), koło Suursaari, radzieckie kurty torpedowe TK-51 i TK-101.

6) 20.06.1944 – niemiecki torpedowiec Т 31 (1754 t) koło wysepki Narvi (ros. Nerwa), TK-37 (Tronenko) lub TK-60 (Buszujew). Źródła radziecko – rosyjskie utrzymują, że trafiły 2 torpedy, natomiast przeciwna, że tylko jedna, druga eksplozja to wybuch kotła. Rozbitkowie byli ostrzeliwani z broni maszynowej z pokładów kutrów krążących wśród utrzymujących się na wodzie grup; wzięto 6 jeńców. Ww. torpedowiec jest największym wrogim okrętem zatopionym przez radzieckich katerników w czasie II wojny światowej.

15.04.1945 – niemiecki niszczyciel Z 34 (3.691 t); ciężko uszkodzony torpedą Zatoce Gdańskiej odpaloną przez TK-141; do końca wojny nie został już wyremontowany.

To sukcesy Bałtijców. Po jakimś czasie wstawię sukcesy innych flot, a potem poniesione straty. Analiza zysków i strat ostudzi optymizm niektórych fachowców.

Pozdrawiam
Michał Jarczyk (Bytom)

Ten post był edytowany przez Glasisch: 5/11/2012, 10:09
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Glasisch
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 920
Nr użytkownika: 54.293

Michal Jarczyk
Zawód: germanista
 
 
post 6/11/2012, 8:03 Quote Post

Czas na Flotę Czarnomorską.

Flota Czarnomorska ЧФ

1) 13.06.1942 – włoski miniaturowy okręt podwodny СВ-5 w Jałcie; kuter torpedowy D3
2) 01.08.1942 – prom transportowy Kriegsmarine (MFP) F 334 (220t), w Zatoce Iwan Baba kutry torpedowe D3 + SM3

3) 15.08.1942 – prom transportowy Kriegsmarine (MFP) F 138A, w pobliżu Półwyspu Kazantip Morze Azowskie); zatonął na mieliźnie, ściągnięty z niej i na holu do stoczni w Sewastopolu, lecz po drodze, 14.10.1942, wszedł na minę i zatonął

4) 06.10.1942 – prom transportowy Kriegsmarine (MFP) F-131A, koło Anapy ТК-373 razem z №124

5) 28.10.1942 – prom transportowy Kriegsmarine (MFP) F 470C, podczas uniku przed atakującymi radzieckimi kutrami torpedowymi, wyrzucił się na mieliznę, później z niej ściągnięty. 08.10.1942 uszkodzony, koło Anapy, przez ТК-373 i №124. Trudno zaliczyć jako stratę

6) 27.06.1943 – prom transportowy Kriegsmarine (MFP) F 325A, uszkodzony przez torpedę, która nie eksplodowała (przez kogo wystrzeloną?) w okolicy Półwyspu Czauda. Również trudno uznać jako stratę.

7) 21.11.1943 – prom transportowy Kriegsmarine (MFP) F 472, koło Eltingenu. (sprawca nieznany)

8) 27.04.1944 – ścigacz okrętów podwodnych UJ 104 (834 t) koło Sewastopola, trafiony torpedą jednego z trójki atakujących (ТК-332, ТК-343, ТК-344), przełamał się na 2 części, dziób z mostkiem zatonął, rufę odholowano do Sewastopola, gdzie stał się ofiarą radzieckiego lotnictwa, które 27.04.1944 ciężko uszkodziło również KT 17 = do linii już nie wrócił)

9) 08.05.1944 – zatonęły. rzekomo, podczas ataku kutra torpedowego SM 3, wg. innych źródeł wg. okrętu podwodnego Szcz-202, na dno poszły lichtuga motorowa Elbe 5 (1.188 t) a wyniku ostrzały bronią małokalibrową 2 MFK – pomocnicze patrolowce G 3102 i Cornelis Anni

Ten post był edytowany przez Glasisch: 6/11/2012, 8:06
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Glasisch
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 920
Nr użytkownika: 54.293

Michal Jarczyk
Zawód: germanista
 
 
post 10/11/2012, 9:17 Quote Post

Flota Północna

1 - 2) 15.09.1941 norweskie kutry rybackie Mittnattsol + Renney - zatopione w rejonie Petsamo - Kirkenes przez kutry torpedowe №13 i №15 w dniu 15.09.1941 r.

3) 06.10.1941 – motorowiec przybrzeżny Björnungen (165 BRT) koło Sture-Ekkereja, kuter torpedowy №12


4) 16.03.1942 – transportowiec Utlandshorn (2643 BRT) - okolice Petsamo, zatonął na minie postawionej przez kuter torpedowy (?).

24.94.1942 - №13 i №14 uszkadzają bombami głębinowymi U 454


5) 21.06.1943 – przybrzeżny motorowiec Foula (103 BRT), koło Vartolahti, pomyłkowo uszkodzony przez Luftwaffe, a następnie zatopiony ogniem broni małokalibrowej.



6) 21.09.1943 – Antje Fritzen (4330 BRT) (poderwała się na 2 minach), następnie trafiona 2 torpedami i ostatecznie zatopiona przez №13, koło Przylądka Nurmensetty (69.43,5 N 31.25 E).

7) 22.12.1943 – motorowiec przybrzeżny Marie (250 BRT), 2 torpedy №13, fiord Varanger.

8) 23.03.1944 г - patrolowiec V 6109 (Nordwind), 514 BRT – TK-217 wraz z innymi.

9) 07.05.1944 – motorowiec przybrzeżny Moder 2 (124 BRT) - zdobyty jako pryz przez TK-215, TK-218, TK-219; następnie podpalony we fiordzie Varanger.

10) 28.06.1944 – transportowiec Nerissa (992 BRT) koło Petsamo; TK-239 i TK-241. Wg. współczesnych źródeł konwój był atakowany przez jeden jeszcze kuter torpedowy, a mianowicie TK-241 (eks – amerykański PT.430). Natomiast za Великая Отечественная. День за днём // Морской сборник. - 1994. - № 2. – С.21-28., wymienia jako sprawcę baterię nadbrzeżną na wyspie Srednij, koło przylądka Mumeroniemi, która dodatkowo uszkodziła drugi transportowiec (6.000 BRT), a ten wyrzucił się na brzeg. Atakujące następnie lotnictwo zapisało koło Jarfiordu na swoje konto 1 transportowiec (~3000 BRT). Dodatkowo atakujące 3 kutry torpedowe uważały, że zatopiły zbiornikowiec (~3000 BRT), transportowiec (~1200 BRT) i trałowiec. Więcej patrz: artykuł Arvo Vercamera (Estonia, USA), Wczesnowojenny rajder Morza Północnego, czyli jednostka specjalna Kriegsmarine, SCHIFF 20/NERISSA w „Okrętach Wojennych” nr 107(3/2011

11-13) 15.07.1944 – kuter rybacki Hugin (124 BRT), któremu towarzyszył jeszcze TK-212; trafiony maszynową bronią małokalibrową i po eksplozji jednej z bomb głębinowych, wyrzucił się na mieliznę (2 poległych – 1 Niemiec i 1 Norweg z załogi ). Następnego dnia przeholowany do Vadsø, gdzie go wyremontowano; od września ponownie w składzie flotylli ZOP, lecz później zatonął w niewyjaśnionych okolicznościach; wrak usunięto w 1953 r. + 2 małe motorowce przybrzeżne Storegga (41 BRT) i Rossfjord we fiordzie Varenger; jeden z nich trafiony jedną torpedą a drugi zdobyty jako pryz a następnie zatopiony ładunkami wybuchowymi przez TK-239

14-17) 19.08.1944 – patrolowce V 6102/Köln (472 t) + Wal 11 (eks - PG 496) (472 BRT), na pozycji 70º13'N/31º04'E. Zginęło 19 ludzi + Colmar (3992 BRT) storpedowane przez koło Przylądka Kibergness przez TK-205 (eks-№205); o godz. 02. W przypadku Colmara chodziło dawny radziecki Wołgolies Волголес») (3925 BRT), zatopionego w poz. 70º13'8''N/31º04'5''E,, który 22.06.1941 r. został zarekwirowany, kiedy stał w Szczecinie (Stettin). Zginęło 58 ludzi.

18) 14.09.1944 – trałowiec M 252, uszkodzony torpedą, która nie eksplodowała, na NE od Vardø. Atak przeprowadzały: TK-211, TK-213, TK-242, TK-243.

19) 25.09.1944 – patrolowiec V 6105 (Holstein, 134 BRT, określany również jako Gauleiter Bohle (505 t) storpedowany i zatopiony we fiordzie Varanger przez TK-202 (eks - №202 - Higgins). Wg. innej wersji zatopiony w wyniku bliskiej eksplozji bomb lotniczych.

20) 09.10.1944 r. Capadose(135 BRT), zatopiony w rejonie Kirkenes przez kutry torpedowe.

21) 10.10.1944 Stör (665 BRT), zatopiony we fiordzie Varanger przez kuter torpedowy №12.

22) 12.10.1944 – trałowiec M 303 (775 t) koło Przylądka Kibergness przez jedne z atakujących (TK-230, TK-238, TK-241).

23) 21.10.1944 - w kilku atakach na jeden z konwojów koło fiordu Pers, zatopiono trałowiec М 31 (717 t) i ciężko uszkodzony patrolowiec Moder przez TK-205, którego torpeda nie eksplodowała. W ataku brały jeszcze udział TK-244, TK-230

21.10.1944 – odpalona, koło Przylądka Kibergneset, przez TK- 230 torpeda w kierunku kutra trałowego R 311 okazała się niewybuchem i go tylko uszkadza.

A jutro, straty, przewyższające sukcesy i coś z jej propagandy. Ciekawie się zapowiada, a Riana ciągle nie ma, jak tego posła z Lechistanu, na którego bezskutecznie czekał turecki sułtan, aż zmarł.

Ten post był edytowany przez Glasisch: 10/11/2012, 9:18
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Glasisch
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 920
Nr użytkownika: 54.293

Michal Jarczyk
Zawód: germanista
 
 
post 17/11/2012, 19:46 Quote Post

Flota Morza Czarnomorskiego

Typ G 5

№10 (G5 – 1938 - MC) 06.08.1942 --> №71 udział w operacji desantowej w Noworosyjsku w dniach 09 - 16.09.1943, podczas której został † 10.09.1943 zniszczony ogniem artylerii nadbrzeżnej

№10 (G5 – 1938) 06.08.1942 --> №71 udział w operacji desantowej w Noworosyjsku, podczas której został † 10.09.1943 zniszczony ogniem artylerii nadbrzeżnej

№15 (G5 – 1940) † 27.08.1943 w trakcie powrotu po akcji minowania, przeprowadzonej koło Przylądka Urtysz. Na kutrze nastąpiła niewyjaśniona eksplozja, z kutra buchnął słup ognia, którego już nie opanowano.

№21 (G5 – 1936) (do 13.11.1940 №181) † 17.11.1941 kolizja z kutrem torpedowym №111 (№11?)w pobliżu Jałty

№24 (G5 – 1934) (do 1937 №73). † 29.12.1941 w trakcie desantowania wojska zniszczony w przez artylerię nadbrzeżną w porcie Kamysz-Burun

№30 (G5 – 1938) od 06.08.1942 à №91) † 11.09.1943 w trakcie wysadzania desantu w porcie Noworosyjsk zniszczony przez artylerię nadbrzeżną

№32 (G5 – 1936) † 15.10.1943 podczas ubezpieczania pracy kutrów trałowych, kuter wszedł koło Przylądka Żelaznyj na minę i zatonął (4 zabitych)

№33 (G5- 1937). † 02.07.1942 zatopiony przez lotnictwo niemieckie podczas nalotu 32 maszyn Ju 88 na port w Anapie

№35 (G5 – 1939) † 20.03.1943 kolizja z kutrem torpedowym №65 w pobliżu Myschako

№40 (G5 – 1938) 06.08.1942 --> №101 † 04.11.1943 zatopiony w pojedynku z 6 niemieckimi kutrami torpedowymi koło Przylądka Takil

№41 (G5 – 1935) † 16.12.1943 podczas nalotu na port w Kamysz-Burun, gdzie kuter remontowany był po awarii. W innych źródłach figuruje również jako WU-41 (ВУ-41)

№44 (G5 – 1934 ) 14.01.1942 uszkodzony ogniem baterii artylerii brzegowej, wg. innych źródeł † w wyniku awarii w pobliżu wioski Błagowieszczeńskaja (Благовещенская), w sztormie, kiedy szedł na holu do Noworosyjska

№45 (G5 – 1939) † 01.11.1943 w rejonie Kercz – Eltingen, mina

№50 (G5 – 1938) 06.08.1942 --> №111 † 07.11.1943, mina w pobliżu Przylądka Achillion

№61 (G5 – 1935) † 15.06.1942 po kolizji z patrolowcem №0133 koło Sewastopola

№64 (G5 – 1934) 06.08.1942 --> №44, † 06.09.1942 ogień artylerii nadbrzeżnej w porcie Noworosyjsk

№70 (G5 – 1939) 06.08.1942 --> №74, 07.11.1942 cięzżo uszkodzony przez lotnictwo niemieckie (eksplodował zbiornik paliwa) † 11.11.1942 na holu w drodze z Tuapse do Poti, ponieważ kadłub został niefachowo uszczelniony

№71 (G5 – 1934) † 12.11.1941 uszkodzony w nalocie i zatonął w Gelendżyku, podniesiony, wyremontowany, ponownie w służbie, ponownie † 10.09.1943 w wyniku celnego ostrzału baterii artylerii brzegowej w porcie Noworosyjsk, z którego kuter próbował się wydostać

№72 (G5 – 1936) † 01.11.1943, koło Kerczu, mina

№74 (G5 – 1934) † 26.10.1941, port w Noworosyjsku, po wybuchu ognia na pokładzie, od którego zajęło się paliwo, podniesiony i wyremontowany. Ponownie zatopiony 10.09.1943 podczas wysadzania żołnierzy w porcie Noworosyjsk przez artylerię brzegową. Wg innych źródeł zatonął en route między Sewastopolem a Noworosyjskiem (przyczyna nieznana)

№81 (G5 – 1935) 06.08.1942 --> №61 † 22.07.1943 w trakcie sprawiania funkcji stacji przekaźnikowej w porcie Anapa, kuter niespodziewanie eksplodował. Wg innych źródeł występuje pod alfanumerycznym znakiem WU-61 (ВУ-61)

№85 (G5 – 1936) † 27.12.1941 artyleria nadbrzeżna w porcie Kamysz-Burun

№91 (G 5 – 1936) † 05 - 8.01.1942, nieprzyjacielskie lotnictwo między Sewastopolem a Eupatorią, dokąd wiózł aopatrzenie

№92 (G5 – 1936) trzy wersje zatopienia. 1. – pierwszej nocy w Noworosyjsku, 25.12.1941, kiedy z jego pokładu schodzili żołnierze desantu. 2. – 13.03.1942 w wyniku ataku torpedowego wroga, uchylając się od trafienia wyrzucił się na brzeg, gdzie go zniszczyła artyleria nadbrzeżna wroga. 3. – wg innej wersji kuter torpedowy o oznaczeniu №92 stracony został podczas operacji desantowej koło Kerczu i Teodozji w latach 1941-1942

№101 (G5 – 1935) 06.08.1942 --> №21 † 11.09.1943 nieprzyjacielska artyleria w Noworosyjsku

№102 (G5 – 1936) 23.02.1944 --> ТК-332 † 27.04.1944 ogień artyleryjski niemieckich okrętów

№104 (G5 – 1934) 06.08.1942 -->№24 25.11.1943 rozbrojony à jednostka zadymiania, † w grudniu 1943 w pobliżu Kerczu

№105 (G5 – 1936) † 27.(29?).12.1941 w porcie Kamysz-Burun przy próbie wysadzenia żołnierzy desantu rozstrzelany przez ogień baterii nadbrzeżnej

№111 (G5 – 1935)- dwie wersje utraty. 1) 07.01.1942 ciężko uszkodzony przez lotnictwo niemieckie wyrzucił się koło Eupatorii na brzeg, gdzie stał się zdobyczą wojenną wroga, który go, po wyremontowaniu wcielił do swojej służby w dniu 30.03.1942 jako Pinguin kapitanatu portu w Eupatorii (nie jest też wykluczone i mało prawdopodobne, choć teoretycznie, jak najbardziej, że zdobyty na Bałtyku kuter №47 pozostałe to №-37, №-57 i №-67 (przejściowa nazwa Anton) wszedł do służby także na Morzu Czarnym. Transport lądem wydaje się być mało prawdopodobny. 2) w czasie osłony działań floty radzieckiej wraz z trałowcem T-405 (Wzrywatiel) 05.01.1942 w czasie sztormu wyrzucony na brzeg, gdzie został rozbity przez siły natury.

№112 (G5 – 1936) † 27.06.1942 (wg innych źródeł 02.07.1942) zniszczony w porcie Tamań przez nalot 4 Ju 88

№116 (Mołodoj patriot Trudowych reserwow) (G5 – 1943) - Flotylla Azowska, † 05.11.1943. (wg innych źródeł 03.11.1943 г.) stojąc przy pirsie na Półwyspie Czuszka zatonął w wyniku eksplodującyh w pobliżu bomb i ostrzału bronią pokładową

№120 (G5 – 1939) 06.08.1942 --> №124,†10.09.1943 zniszczony ogniem artylerii w porcie Noworosyjsk przy próbie wysadzenia na ląd przewożonych żołnierzy

№121 (G5 – 1936) 06.08.1942 --> №86 † 08.02.1943 z prędkością 18 węzłów osiadł na mieliźnie Półwyspu Sudczykskoj. Próby ściągnięcia nie powiodły się. Zniszczony przez artylerię nadbrzeżną. Załogę przejęły inne jednostki

№122 (G5 – 1936) †10.09.1943 (wg innych źródeł 04.02.1943) ogień baterii artylerii nadbrzeżnej w Noworosyjsku

№124 (G 5 – 1941) 06.08.1942 --> №46† 06.06.1943 zatopiony przez niemieckie lotnictwo w rejonie Myschako

№144 (G5 – 1941) 06.08.1942 --> №66† 06.06.1943 zatopiony przez niemieckie lotnictwo w rejonie Myschako

№165 (G5 – 1940) 06.08.1942 --> №103 †05.12.1943 koło Eltingen, mina

№165 (G5 – 1941 06.08.1942 --> №95 † 11.08.1943 niemieckie kutry torpedowe (ogień broni małokalibrowej) w okolicy latarni Doob

№185 (G5 – 1940) 06.08.1942 --> №125 † 11.09.1943 ciężko uszkodzony ogniem baterii artylerii nadbrzeżnej w porcie Noworosyjsk, poszedł na dno z całą załogą

ТК-334 (G5 – 1944) † 01.08.1944 Liman Dniestru, mina

Flota Czarnomorska typ Sz-4

№83 (Sz-4 – 1930) do 01.06.1934 №114, do 1937 №52, do 13.11.1940 r. №55) † 22.06.1942 en route z Sewastopola do Noworosyjska, awaria, puszczony na dno przez własną załogę koło Sudaka

U-5 (Sz-4 – 1930) do 01.06.1935 №124, do 13.11.1940, do №62, do kwietnia 1941 №174, od 04.10.1941. №176, od 06.08.1942 №106 - † 07.05.1942 zatonął z nie ustalonej przyczyny w okolicy Przylądka Tarchan. 11.05.1942 skreślony z listy floty

planik №47 autorstwa Arva Vercamera (Estonia, USA)

Ten post był edytowany przez Glasisch: 17/11/2012, 19:55

Załączona/e miniatura/y
Załączony obrazek Załączony obrazek
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Darth Stalin
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 11.042
Nr użytkownika: 3.971

Zawód: hejter PiS-u
 
 
post 24/12/2012, 12:36 Quote Post

Hejka, Glasisch! Trzy kwestie:
1.
QUOTE
Flota Morza Czarnomorskiego

Jeśli już to "Flota Czarnomorska" wink.gif

2.
QUOTE
Czerwona Flota Bałtycka (КБФ)

Ten skrót nie oznacza "Czerwona" tylko "Odznaczona Orderem Czerwonego Sztandaru" (Krasnoznamionnyj Bałtijskij Fłot, a nie "Krasnyj").


3. Z tego wszystkiego wychodzi, że chyba najskuteczniejsze były kutry Floty Północnej - IMHO dlatego, że w sumie (pomijając pogodę) miały najlepsze warunki do prowadzenia operacji.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Glasisch
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 920
Nr użytkownika: 54.293

Michal Jarczyk
Zawód: germanista
 
 
post 24/12/2012, 14:04 Quote Post

QUOTE(Darth Stalin @ 24/12/2012, 12:36)


Cześć Darth Stalinie,
oczywiście masz rację, ale byłem wzburzony po bredniach, które przeczytałem o bitwach pod Doggerbankiem i na Skagerraku, a to też kwiatek kwiatek na kożuchu katerników.
Oczywiście, Flota Bałtycka i Czarnomorska oraz Flota Północna i tutaj też masz rację, bo najbardziej skuteczna.
Spokojnych Świąt życzę
Pozdrawiam
Michał
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej