Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony < 1 2 3 4 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Błędy w Wikipedii (nie tylko polskiej), Co was razi, gdy wchodzicie na Wikipedię
     
wojtek k.
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.648
Nr użytkownika: 47.450

wojciech kempa
 
 
post 1/06/2011, 14:59 Quote Post

A co z bredniami na temat śląskich ruchów separatystycznych na Górnym Śląsku w okresie międzywojennym? Ze zmyślonymi biogramami takich osób jak Pronobis, Merik i wielu innych? Dyskutowałem tu na forum z twórcą większości owych notek i chyba każdy miał możność przekonać się, że był to w dużej mierze wytwór jego wyobraźni sad.gif

Jako skandaliczną uważam notkę o obronie wieży spadochronowej:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wie%C5%BCa_sp...ach#cite_note-1

Oto czytamy tu:

Pierwsze wątpliwości w sprawie obrony wieży zaczęły pojawiać się na początku lat 80. Prof. Andrzej Szefer dotarł w niemieckim Federalnym Archiwum Wojskowym we Freiburgu na dziennik bojowy 3 Odcinka Grenzschutzu, którego dowódca gen. Georg Brandt kierował akcją zajmowania Katowic i opisał, że przebiegała ona bez większych incydentów.

Tyle że z przywołanych dokumentów niemieckich wyłania się diametralnie inny obraz wydarzeń - mamy tam opis heroicznej obrony Katowic, przy czym w walkach toczonych w dniach 3 i 4 września Niemcy stracili 20 zabitych, 2 zaginionych i 28 rannych (z tego 15 zabitych i 26 rannych w dniu 4 września).

W swoim czasie pozwoliłem sobie założyć tu wątek, w którym zaprezentowałem źródła dotyczące obrony Katowic we wrześniu 1939 roku:

http://www.historycy.org/index.php?showtopic=57879

Pozdrawiam

Ten post był edytowany przez wojtek k.: 1/06/2011, 15:49
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 1/06/2011, 16:46 Quote Post

czolem,
troche o Rzplitej na wikipedii i husarii
1.'krolewska strona' w ktorej widac preferencje i poglady edytora lu edytorow jest haslo 'husaria' http://pl.wikipedia.org/wiki/Husaria
w dyskusji http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja:Husaria nawet napiasl jakis czlek czlekoksztlatny o 'piknym' imieniu Belisarius -
QUOTE
tym terminem z upodobaniem posługuje się z upodobaniem Radosław Sikora, autor bardzo niewiarygodny, o czym za chwilę. Piechurzy nie stali za żadnym "płotem", a za zasiekami o nazwie "kozły hiszpańskie" (krzyżaki z zaostrzonych pali wiązane po kilka a nawet kilkanaście na poziomej żerdzi i ustawiane przed piechotą tak, by zaostrzone końce wbijały się w końskie brzuchy). Sprawa druga to pikinierzy, którzy w piechocie np. szwedzkiej pojawili się po Kircholmie. Odtąd strzelcy oddawali tylko jedną salwę i cofali za pikinierów. Pozdrawiam Belissarius 02:42, 15 lis 2006 (CET)

A teraz o braku wiarygodności Sikory. Proszę przeczytać choćby to: [1] - kopie husarskie były sztywne i - w odróżnieniu od kopii wzorowanej na polskiej husarii rosyjskiej - nie chwiały się w czasie szarży. Dwa - husarz nie celował w twarz, bo był to obiekt zbyt mały. Zadaniem było wysadzenie jeźdźca z siodła, a w przypadku piechura wyrwanie go ze stanowiska i rzucenie w tył; jest przy tym zupełną bzdurą, że mógł przebić kilku takich piechurów. I co dalej? Później ich strząsał czy może obwoził jak nanizane na ruszt kurczaki?! Sikora ślicznie posługuje się cytatami z jakichś nieznanych żródeł (nie wiadomo, czy prawdziwych), co sprawia wrażenie rzetelności. Niestety tylko sprawia...


A to jeszcze jest 'lepsze'
QUOTE
To zaczyna graniczyć z obłędem. Jakiś Sikora włazi i bruździ, a my niuc nie możemy zrobić. Mam już dość usuwania jego idiotyzmów kilkakrotnie w ciągu dnia. Trzeba zablokować stronę i tyle! belissarius (dyskusja) 08:13, 23 paź 2008 (CEST)
* Można zablokować do edycji. --Hiuppo (zagadaj) 10:19, 23 mar 2010 (CET)


2. Jazda kozacka i pancerni maja osobne hasla, http://pl.wikipedia.org/wiki/Jazda_kozacka http://pl.wikipedia.org/wiki/Pancerni_%28I_Rzeczpospolita%29 i maja rozne bajkowe nazwy i inne fantazje
3. jazda tatarska http://pl.wikipedia.org/wiki/Jazda_tatarska to dopiero jest JAZDA w fantazji ignorancji
4. petyhorcy http://pl.wikipedia.org/wiki/Petyhorcy pelni fantazji i dobrych zyczen

...bitwy - tu mamy zmienianie nazw tak popularne na wikipedii angielskiej (jak i imion wlasnych miejsc i osob na angielskiej - zwlaszcza kiedy chodzi o historie Polska zwiazana z Ukraina, Litwa, Rumunia czy Bialorusia ergo Jerzy Niemiyrycz, krol Jagiello,Cecora itp) najbardziej smieszny przyklad- http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Lubiszewem , a co do innych to wystarczy poczytac hasla o bitwach Potopu - http://pl.wikipedia.org/wiki/Potop_szwedzk...opu_szwedzkiego
I zeby to wsztstko edytowac to potrzeba by wysilku wielu osob i sporo czasu... zwlaszcza ze edycje sa notorycznie blokowane przez edytorow, ktorzy musza najpierw zaaprobowac zmiany [sic!]
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
wojtek k.
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.648
Nr użytkownika: 47.450

wojciech kempa
 
 
post 1/06/2011, 17:38 Quote Post

Błędy zdarzają się wszędzie. Nie ma takiego opracowania, w którym nie byłoby się do czego przyczepić. Gorzej, że we wskazanych przeze mnie tematach (związanych z historią Górnego Śląska) mamy do czynienia z akcją fałszowania historii na szeroką skalę, a wikipedia okazała się skutecznym narzędziem dezinformacji…
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 1/06/2011, 18:16 Quote Post

QUOTE(wojtek k. @ 1/06/2011, 11:38)
Błędy zdarzają się wszędzie. Nie ma takiego opracowania, w którym nie byłoby się do czego przyczepić. Gorzej, że we wskazanych przeze mnie tematach (związanych z historią Górnego Śląska) mamy do czynienia z akcją fałszowania historii na szeroką skalę, a wikipedia okazała się skutecznym narzędziem dezinformacji…
*


...to niestety prawda mocium panie, wikipedia zdaje sie byc wlasnie takim wehikulem falszerstw i dezynformacji historycznych na wielka skale.


Ten post był edytowany przez bachmat66: 1/06/2011, 19:23
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
Vistrick
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 117
Nr użytkownika: 71.004

Zawód: student
 
 
post 2/06/2011, 10:03 Quote Post

romanróżyński

Ok, podaj tylko źródło tych liczb i już edytuje.

Widzę że widzicie dużo błędów co mnie z jednej strony cieszy a z drugiej oczywiście smuci. Muszę rzucić hasło bo widzę potencjał. Może założymy tu na historykach jakiś mały dział gdzie wspólnie wyłapywalibyśmy błędy, tworzyli poprawną wersje i edytowali artykuły? Z taką wiedzą jaką dysponują użytkownicy historyków można się nawet pokusić o wspólne tworzenie Dobrych Artykułów oraz Artykułów na Medal. Wiadomo, pracy jest od groma ale pamiętajmy że z wiki korzystają setki tysięcy, jeżeli nie miliony Polaków. Czerpią z niej wiedzę, także o historii, a później dziwimy się że coś z wiedzą narodu jest nie tak. Jeżeli mamy wiedzę i możliwość to czemu by nie?
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
makron
 

Ill.ssimus Arbiter Elegantiae, Cassandrae fil.
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.824
Nr użytkownika: 7.636

Zawód: lekarz mrówek
 
 
post 2/06/2011, 10:31 Quote Post

http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82osko-p...5zki_literackie

Literówki, uproszczenia i błędy. Poprawiłem na szybko co bardziej ewidentne, ale całe hasło jest, mówiąc wprost, trochę "koślawe" i w gruncie rzeczy nadaje się do ponownego napisania. Nie wspominając już, że podana bibliografia, jest stara i niekompletna.
W kwestii ewentualnej współpracy między historykami.org, a wikipedią to z pewnością jakiś pomysł jest, nawet z potencjałem. Proponuję zgłosić tę kwestię w oficjalnym mailu do administracji.
 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
wojtek k.
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.648
Nr użytkownika: 47.450

wojciech kempa
 
 
post 2/06/2011, 11:23 Quote Post

QUOTE(Vistrick @ 2/06/2011, 10:03)
Widzę że widzicie dużo błędów co mnie z jednej strony cieszy a z drugiej oczywiście smuci. Muszę rzucić hasło bo widzę potencjał.


Generalnie, notki dotyczące historii Śląska to jest jedna wielka stajnia Augiasza. Przyczepiłem się notki o obronie wieży spadochronowej, ale generalnie tak wyglądają wszystkie wpisy. Banda nawiedzonych "poprawiaczy" historii potraktowała wikipedię jako narzędzie w walce propagandowej, gdzie prawda historyczna nie ma najmniejszego znaczenia.

Ten post był edytowany przez wojtek k.: 2/06/2011, 11:27
 
User is offline  PMMini Profile Post #22

     
romanróżyński
 

Hetman wojsk Dymitra
*******
Grupa: Banita
Postów: 2.488
Nr użytkownika: 65.013

Marek Rogowicz
Zawód: BANITA
 
 
post 2/06/2011, 11:30 Quote Post

QUOTE(Vistrick @ 2/06/2011, 11:03)
romanróżyński

Ok, podaj tylko źródło tych liczb i już edytuje.

Widzę że widzicie dużo błędów co mnie z jednej strony cieszy a z drugiej oczywiście smuci. Muszę rzucić hasło bo widzę potencjał. Może założymy tu na historykach jakiś mały dział gdzie wspólnie wyłapywalibyśmy błędy, tworzyli poprawną wersje i edytowali artykuły? Z taką wiedzą jaką dysponują użytkownicy historyków można się nawet pokusić o wspólne tworzenie Dobrych Artykułów oraz Artykułów na Medal. Wiadomo, pracy jest od groma ale pamiętajmy że z wiki korzystają setki tysięcy, jeżeli nie miliony Polaków. Czerpią z niej wiedzę, także o historii, a później dziwimy się że coś z wiedzą narodu jest nie tak. Jeżeli mamy wiedzę i możliwość to czemu by nie?
*


Sporo tych źródeł-kolejno:
1. po naszej stronie 2500 żołnierzy jazdy-Dyariusz Samuela Maskiewicza
2. (etatowo 200 koni petyhorców, 230 koni kozaków i 3080 koni husarii), 400 konnych Zaporożców i 200 piechoty, to ze sztychu dostępnego na stronie hussar.com i w Gabinecie Rycin BUW(sygn. GR 5444), wykazu strat w poszczególnych chorągwiach zamieszczonym w Bibliotece Kórnickiej rkps. 1591, przedrukowanym przez Radosława Sikorę w książce "Kłuszyn 1610", znów diariusza Maskiewicza(określa liczebność jednej chorągwi pominiętej przez sztych)
3.a)po nieprzyjacielskiej ok. 3300 najemników do boju-tylu w podanych na ww sztychu oddziałach razem z tymi których liczebności tam nie podano-ale tę podaje Narrative of an Englishman Serving against Poland. W: The false Dmitri. A Russian Romance and Tragedy. Described by British Eye-Witnesses, 1604-1612.
cool.gif(z czeladzią 6000-7000)liczbę 6000-7000 wrogów podaje Marchocki w "Historya prawdziwa wojny moskiewskiej", sztych wraz z czeladzią liczy 6000, 7000 podaje Budziłło w "Historia Dmitra fałszywego"
4 a) i 19000-20000 Moskali-20 000 podaje Marchocki zaś autor Narrative 19-20 tys.
cool.gif(z tego do boju co najwyżej 15000-16000)-15000 podaje Luna-jego relacja w opracowaniu:
A. Saykowski, W stronę Wiednia. Dole i niedole wojenne Polaków w świetle pamiętników. Poznań 1984
a 16000 Budziłło
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
Vistrick
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 117
Nr użytkownika: 71.004

Zawód: student
 
 
post 2/06/2011, 16:04 Quote Post

romanróżyński

Mam już na dysku poprawioną wersje artykułu. Przy okazji powiem że cały nadaje się do przeróbki. Mam tylko dwa małe pytanka:
1. 3300 najemników - są to szwedzcy żołnierze?
2. Ile w końcu tej jazdy? Piszesz 2500 a na stronie hussar.com widnieje 3600. Może coś źle odczytałem z twojego posta.


I właśnie do takich dyskusji przydałby się oddzielny dział.

 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
Count Dracula
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 625
Nr użytkownika: 41.034

wb
Stopień akademicki: uczen
Zawód: emeryt
 
 
post 2/06/2011, 17:18 Quote Post

Według mojego skromengo zdania, Wikipedia jest coraz lepsza, zwłaszcza angielska, niemiecka...

Pisałem już do Was kilka raze odnośnie hasła do bitwy na Białej Górze:

QUOTE
Pierwszy około godziny ósmej zaatakował de Tilly, usiłując zdobyć czeski szaniec artyleryjski. Jednak nagły kontratak protestantów zmusił go do odwrotu. Główny szturm sił katolickich pod dowództwem de Bucquoi uderzył na prawe skrzydło armii powstańczej, gdzie również znajdował się szaniec artyleryjski. Pod naporem ataku załamała się obrona w tym miejscu i Czesi rozpoczęli bezładny odwrót, który próbował powstrzymać syn księcia Christiana, przybyły z odsieczą. Również on, mimo heroicznego oporu, musiał ulec wrogowi i zginął w walce. Decydujące uderzenie zadał pułk Albrechta Wallensteina, który przez manewr oskrzydlający odizolował lewe skrzydło armii powstańczej. Nastąpiła paniczna ucieczka wojsk protestanckich z lewego skrzydła, które ścigane były m.in. przez polski pułk lisowczyków pod dowództwem Stanisława Rusinowskiego. Reszta sił protestanckich ocalała i zdołała w większości przedostać się do Saksonii. Walki trwały do godziny dziesiątej, po obu stronach zginęło około 2.000 żołnierzy. Pragę pośpiesznie opuścił książę Fryderyk, tzw. "zimowy król".



Początek możemy sobie darwować, każdy może mieć swoje zdanie, nie ma prawdy jedynej, objawionej (również dotyczy to Kłuszyna).
Decydującą rolę degrało uderzenie tercio Verdugo; tak że niektórzy przyznawali, że to on zadecydował o losach bitwy.
Skrzydło lewe, Tilly'ego, nie weszło praktycznie do walki; weszło na wzgórze, kiedy batalia była rozstrzygnięta [mylicie pierwszą fazę, przed bitwą, kiedy to baron von Anholt (nie mylić z von Anhaltem) z regimentem bawarskin Florenville, samowolnie przekroczył Litovnicki potok (Sharkę)].
Oczywiście Wallensteina NIE BYŁO na Białej Górze, choć byli jego kirasjerzy, pod dowództwem de la Mote.
Ale uśmiercenie młodego księcia Chrystiana von Anhalta to ... kupa śmiechu. laugh.gif
Nie ma tego w żadnej innej wersji, wystarczy zajrzeć do czeskiej, angielskiej, niemieckiej.
Został RANNY, wzięty do niewoli i ... NAPISAŁ relację z bitwy; chyba nie pisał jej zza grobu rolleyes.gif

Ten post był edytowany przez Count Dracula: 2/06/2011, 17:21
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #25

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 2/06/2011, 17:49 Quote Post

I tak chyba nic nie przebije przerobienia Maurycego Saskiego (tego z czasów Wojny Szmalkaldzkiej) na Antoniego... wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 2/06/2011, 20:03 Quote Post

Salve rebiata,
sam bawie sie w przerobki, ale na wikipedii angielskiej eg http://en.wikipedia.org/wiki/Tulchyn (na podstawie Slownika Geograficznego )
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
Anders
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.393
Nr użytkownika: 4.016

Zawód: Biurowy
 
 
post 2/06/2011, 20:38 Quote Post

A ja Wikipedię traktuję jedynie jako źródło linków, odniesień i - ewentualnie - podstawowych informacji. Oczywiście w obydwu wypadkach najchętniej korzystam z angielskiej...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #28

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.102
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 2/06/2011, 20:44 Quote Post

O i kolejny kwiatek w polskie wikipedii -

Tron moskiewski zamierzał zająć Zygmunt III Waza i rekatolizować Rosję.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_III_W...na_z_Rosj.C4.85

Pomijając taki drobny fakt, że Zygmunt III Waza wcale nie miał takich zamiarów, to jak można rekatolizować państwo, które katolickie nigdy nie było?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

     
romanróżyński
 

Hetman wojsk Dymitra
*******
Grupa: Banita
Postów: 2.488
Nr użytkownika: 65.013

Marek Rogowicz
Zawód: BANITA
 
 
post 2/06/2011, 22:26 Quote Post

QUOTE(Vistrick @ 2/06/2011, 17:04)
romanróżyński

Mam już na dysku poprawioną wersje artykułu. Przy okazji powiem że cały nadaje się do przeróbki. Mam tylko dwa małe pytanka:
1. 3300 najemników - są to szwedzcy żołnierze?
2. Ile w końcu tej jazdy? Piszesz 2500 a na stronie hussar.com widnieje 3600. Może coś źle odczytałem z twojego posta.


I właśnie do takich dyskusji przydałby się oddzielny dział.
*


Mógłbym opracować to hasło dokładnie z dokładnym ODB obu stron, stratami itd.
Te 3300 najemników to faktycznie żołnierze przysłani przez króla Szwecji ale czy był wśród nich jakikolwiek Szwed tego nie wiem, znam za to skład tych oddziałów.
Na stronie hussar.com jest zapewne liczba etatowa(czyli liczba stawek do wypłaty żołdu)-tę oceniam niżej bo na 3510(z autorem najnowszej monografi na ten temat-Radosławem Sikorą nie zgadzamy się w kwesti udziału jednej chorągwi w tej bitwie), liczebność faktyczna to właśnie 2500.
 
User is offline  PMMini Profile Post #30

4 Strony < 1 2 3 4 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej