|
|
Państwo Mitanni
|
|
|
|
Moim zdaniem ciekawa jest kwestia państwa Urartu interesująca cywilizacja czytałem że zapuszczali się nawet w strony Syberii
|
|
|
|
|
|
|
|
A gdzie tak czytałeś?
|
|
|
|
|
|
|
|
Wolski tak pisze w swoim podręczniku do starożytności wydanie z 2007 roku.
|
|
|
|
|
|
|
|
Chętnie dowiem się na ten temat coś więcej. Bo interesujące by było jak by się zapuszczali na północ od Kaukazu, a co dopiero na Syberię
QUOTE(Rovan @ 24/12/2007, 11:45) Pod koniec XVIII dynastii??? A gdzie ja napisałem że pod koniec?
|
|
|
|
|
|
|
|
QUOTE(MikoQba @ 27/12/2007, 10:23) A gdzie ja napisałem że pod koniec? Ups! Tak to jest, jak się za szybko czyta Zwracam honor.
|
|
|
|
|
|
|
|
No i chyba Mitanni było państwem faszystowskim. Podzielonym na klasy społeczne i rasowe. We władzach elita aryjska - plebs hurycki.
To nie z Mitanni czerpała wzory propaganda hitlerowska?
|
|
|
|
|
|
|
|
QUOTE(Fyszo @ 14/02/2008, 10:55) No i chyba Mitanni było państwem faszystowskim. Podzielonym na klasy społeczne i rasowe. We władzach elita aryjska - plebs hurycki.
Skąd Ty czerpiesz takie przestarzałe informacje
|
|
|
|
|
|
|
|
QUOTE(Fyszo @ 14/02/2008, 10:55) No i chyba Mitanni było państwem faszystowskim. Podzielonym na klasy społeczne i rasowe. We władzach elita aryjska - plebs hurycki. To nie z Mitanni czerpała wzory propaganda hitlerowska?
Z takimi "nowinkami" to ja się w moim podręczniku nie spotkałam. I Bogu dzięki Skąd Ty bierzesz takie herezje
|
|
|
|
|
|
|
|
O ile dobrze pamiętam swego czasu ten pogląd był rozpowszechniany przez "przodującą" historiografię radziecką
|
|
|
|
|
|
|
|
No tak... teorie jak nie faszystów niemieckich to komunistów radzieckich Historia (niestety) jest ich pełna
|
|
|
|
|
|
|
|
historia będzie jeszcze pełna takich teorii gdyż tą nauką łatwo można manipulować i rozbudzać emocje.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dobra, ale porzućcie rozważania nad spuścizną nauki radzieckiej i wróćcie do Mitanni
|
|
|
|
|
|
|
|
Ale właśnie takie poglądy prezentowane są w jednej z cytowanych tu pozycji (przynajmniej tak to zrozumiałem). Więc skąd pewność że również inne pozycje są rzetelne? Tak naprawde przerzucacie się literaturą ale jest ona zawsze obiektywna. Tak samo jak mnie ta książka wprowadziła w bład. Tak i was mogą wprowadzać w bład inni autorzy. Bo historia jest tylko interpretacją faktów. Nie jestem historykiem - ale lubie czasem poczytać ciekawe szczegóły, szczególnie jako odprężenie od od nauk ścisłych, zatem podajcie mi sposób jak uniknąć błędnej interpretacji historii na podstawie nieobiektywnych danych. Herodot uważany za 'pierwszego'(z tego co wiem) też mimo wielkiej famy nie był obiektywny, i jeśli cały ten gmach (Historii starożytnej) opiera się na interpretacji ludzi, czasem tylko posiłkujący się dowodami archeologicznymi to dlaczego tak usilnie dowodzicie swoich racji uważając je za pewne?
BTW. widzę że Historia (przez duże H) rozwija się szybciej niż moja branża - elektronika.
|
|
|
|
|
|
|
|
i właśnie to jest też urok historii że jeszcze wiele rzeczy jest niezbadanych można na także na jakąś postać czy wydarzenie spojrzeć z różnej perspektywy z własnego punktu widzenia tu nie ma tak jak w fizyce że czarne jest czarne a białe białe dlatego właśnie historii m in jest tak wyjątkową nauką
|
|
|
|
|
|
|
|
QUOTE(Fyszo @ 14/02/2008, 23:13) Ale właśnie takie poglądy prezentowane są w jednej z cytowanych tu pozycji (przynajmniej tak to zrozumiałem).
Przede wszystkim musimy oddzielić dane jakimi dysponujemy w tej kwestii od wysuwanych na ich podstawie teorii. Oto, co wiemy na pewno:
1. Imiona tronowe wszystkich znanych nam królów Mitanni są nie huryckie lecz indoirańskie.
2. W traktacie pomiędzy Suppiluliumą I a Szattiwazą (CTH 51, CTH 52) wśród powoływanych na świadków bogów Mitanni wymienione zostały bóstwa indoirańskie (Mitra, Waruna, Indra, Nasatjowie).
3. Elitę mitannijskich wojsk stanowili walczący na rydwanach wojownicy marjanni, który to termin kojażony jest często ze staroindyjskim marya - młodzieniec. Tworzyli oni osobną grupę społeczną (świadczy o tym fakt, iż nie tracili swego statusu nawet gdy nie było ich stać na utrzymanie zaprzęgu).
4. W tekstach huryckich występują wyrazy indoirańskie, głównie terminy odnoszące sie do hodowli i szkolenia koni.
W dzisiejszej hurycystyce funkcjonują dwie główne interpretacji powyższych danych:
1. Rządząca w Mitanni dynastia miała zapewne indoirańskie korzenie i kultywowała pamięć przodków poprzez nadawanie indoirańskich imion oraz czczenie indoirańskich bogów (zapewne jedynie w ramach "prywatnego" kultu rodziny królewskiej, gdyż imiona owych bóstw nie pojawiaja się nigdzie poza wspomnianym tekstem). Wygląda więc na to, że zjednoczycielem pomniejszych państewek huryckich i twórcą państwa Mitanni faktycznie był Indoeuropejczyk. 2. Niektórzy, ostrożniejsi w swych sądach badaczeutrzymują iż powyższe dane świadczą jedynie o pewnych - dawnych - związkach założycieli mitannijskiej rodziny panującej z Indoirańczykami, nie zaś o jej czysto indoirańskim pochodzeniu. Dowodzą oni również, że formy indoirańskie występujące w języku huryckim są już skostniałe i stanowią po prostuprzykład zapożyczenia terminologii fachowej z innego języka.
Niezależnie od tego, którą z tych teorii przyjmiemy za bardziej prawdopodobną, nic nie uprawnia nas do wysuwania stwierdzeń jakoby:
QUOTE(Fyszo @ 14/02/2008, 10:55) Mitanni było państwem faszystowskim. Podzielonym na klasy społeczne i rasowe.
W rzeczywistości, nawet jeśli wywodzili się wprost od Ariów, władcy Mitanni ulegli szybkiej asymilacji w huryckim otoczeniu, zachowując jedynie szczątkową pamięć o swym pochodzeniu. Posługiwali się językiem huryckim, zaś obok indoirańskich imion tronowych posiadali równiez imiona huryckie. Dla przykładu wspomniany wyżej Szattiwaza przed wstąpieniem na tron nosił imię Kiliteszub. Z pewnością w Mitanni istniał podzial na klasy społeczne (jedynym poaństwem w dziejach ludzkości usiłującym stworzyć społeczeństwo bezklasowe było ZSRR ). Nie mamy jednak podstaw aby twierdzić, że podziały klasowe wynikały z etnicznych. Wśród najwyżej usytuowanej warstwy - wojowników marjanni spotykamy ludzi o czysto huryckich imionach (np. dowódca z czasów Tuszratty, niejaki Akitteszub).
Apropo imion tronowych władców Mitanni oraz czczenia przez nich bóstw indoirańskich nasuwa mi sie pewna ("odwrócona") analogia z sytuacją panującą w hatti od poł.owy II tysiaclecia. Kiedy w XV wieku władzę w tym kraju przejęła dynastia hurycka jej przedstawiciele wciąż posługiwali się hetyckimi imionami tronowymi, zachowując jednocześnie "prywatne" imiona huryckie (np. Mursilis III - Urhiteszub). Czcicli równieżw ramach kultu dynastycznego bóstwa hhuryckie, niejako "obok" panteonu anatolijskiego. Mimo to nikt przecież nie twierdzi, że państwo nowohetyckie było rasistowskie. Podobnie nie można w ten sposób określać Mitanni.
|
|
|
|
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:
Śledź ten temat
Dostarczaj powiadomienie na email, gdy w tym temacie dodano odpowiedź, a ty nie jesteś online na forum.
Subskrybuj to forum
Dostarczaj powiadomienie na email, gdy w tym forum tworzony jest nowy temat, a ty nie jesteś online na forum.
Ściągnij / Wydrukuj ten temat
Pobierz ten temat w innym formacie lub zobacz wersję 'do druku'.
|
|
|
|