[Niestety i to trzeba przyznać, że Świątynia Ateny w Prinias, choć jest piękna, w rzeczywistości ma nikłe znaczenie by na jej przykładzie przedstawić "kanon" architektury greckiej. Do tego trzeba wliczać "ogólną wizję" autora jak będzie wyglądać jego tekst, na jakich zabytkach będzie chciał opowiedzieć historię sztuki, (w przypadku antycznej Grecji ma ich multum), jak nie świątynia w Prinias, to będzie inna świątynia, równie piękna, a co najważniejsze odpowiadała metodologicznie i merytorycznie do omawianego problemu w rozdziale książki.
vapnatak]
Vapnataku przyznam szczerze, że nie bardzo rozumiem Twój powyższy tekst w kontekście postów wcześniejszych. Jeśli chodzi ci o porównanie obu książek, to jest to zadanie trudne bo książka EPW dotyczy całości zagadnienia sztuki greckiej, co autorka zmieścić musiała na 500 stronach ( wliczając bibliografię etc.). Dla porównania M.L.Bernhard zmieściła te samą sztukę grecką w 4 tomach o łącznej objętości prawie 2340 stron (opieram się tutaj na wydaniach z mojej biblioteki). Stąd, jakkolwiek jest to praca bardzo dobra i zawierająca wiele nowych, nie ujętych we wcześniejszych opracowaniach informacji, siłą rzeczy autorka musiała wiele zagdanień omówić w sposób skrótowy a nawet wręcz pominąć. I tak się ma sprawa z architekturą świątyni w Prinias. Natomiast Parnicki-Pudełko napisał pracę poświęconą architekturze, i wyłącznie temu zagadnieniu poświęcił prawie 400 stron. Jego praca zawiera więc znacznie więcej informacji dotyczących szczegółów. I nie umniejsza jej znaczenia fakt, że nauka cały czas prze do przodu i obecnie znanych jest wiele informacji, które SPP były nieznane. tym bardziej, że literatura na której się opierał pisząc swe dzieło, była bardzo dobra w tym czasie.
Wracając do świątyni A w Prinias, SPP oparł sie na publikacji pierwotnej, zawierającej informacje dotyczące wymiarów, jak i rekonstrukcję fasady publikowaną w niezmienionej formie także przez EPW. Stąd wartość tego fragmentu "Architektury starożytnej Grecji".
Jeśli zaś chodzi Ci o samą świątynię, to oczywiście masz rację, że nie może ona być przykładem "kanonu architektury greckiej" ale też nikt jej tak nie przedstawia. Natomiast jej miejsce w historii rozwoju greckiej architektury sakralnej jest niepodważalne, tak jak i świątyni B w Prinias, Świątyń w Gortynie czy Dreros etc., czyli wszystkich tych które poprzedzają wykształcenie się porządków architektonicznych w Grecji. Swoją drogą nie wiem co rozumiesz pod pojęciem "kanon architektury greckiej"
Czy chodzi o porządek dorycki czy joński? Może styl koryncki? Czy o architekturę sakralną czy budowle publiczne niesakralne? czy może o architekturę mieszkalną? I w jakim okresie? Pomijając okres protogeometryczny i geometryczny to te z okresu archaicznego czy klasycznego (a w tym przypadku wczesno- czy późnoklasycznego) czy może wreszcie z hellenistycznego?