QUOTE(Erzherzogin @ 22/10/2017, 22:07)
Co do architektury, trudno będzie mówić o średniej europejskiej, bo ze względu na mniejszą dostępność kamienia na ziemiach polskich (jak również na północnych pobrzeżach Morza Bałtyckiego i w Skandynawii) rozwijał się mniej dekoracyjny gotyk redukcyjny, wykorzystujący cegłę. Zamiast bardzo widowiskowego zewnętrznego systemu przyporowego (kamiennych wież sił i łuków przyporowych) stosowano system filarowo-skarpowy (ceglane skarpy "przyklejone" do filarów), co optycznie czyniło budowlę szerszą i bardziej przysadzistą. Budowle były też bardziej zwarte, o zredukowanym planie architektonicznym:
Cegła wcale nie sprawia, ze architektura jest słabsza, mniej widowiskowa, niz kamienna. Gotyk redukcyjny to nie sprawa materiału, tylko czasu. Pożniejsza faza niz gotyk klasyczny.
Co do meritum. Sztuka romańska w Polsce to czasy, gdy dopero dołaczliśmy do kręgu cywilizacji łacińskiej. I mamy do czynienia z importami, dosłownymi lub importami wykonawców. Ale są wśród nich i pozycje topowe jak Drzwi Gnieźnieńskie.
O powstawaniu włąsnej tożsamości artystytcznej możemy mówić w przypadku Śląska w wieku XIII, Małopolski XIV, Wielkopolski XV.
I mamy juz wtedy dzieła, które muszą się znaleźć w każdym przyzowitym opracowaniu dotyczącym sztuki gotyckiej jako szczytowe osiągnięcia.
tak pierwsze z brzegu:
jeszcze romańsko-gotycki kościół cystersów w Wąchocku
Wrocław: Kościół Św. Krzyża, kościół Marii Na Piasku, Ratusz
Małopolska: kościoły z fundacji Kazimierxa Wielkiego z IMO najciekawszą pozycją w Sandomierzu i portalami Katarzyny na Kazimierzu krakowskim
Wielkopolska: Kościół w Dolsku
gdański Kościół Mariacki
Pomorze Zachodnie: kościół w Stargardzie Szczecińskim
Litwa: kościół św. Anny w wilnie - przykład jak efektowna może być architektura ceglana
Z rzeźby Nagrobek Henryka Probusa, Wit Stwosz, Piekne Maodnny: wrocławska i toruńska, wrocławski krucyfiks mistyczny
Z malarstwem jest najsłąbiej ale Opłakiwanie z Chromanic to solidny poziom europejski.