Wojna polsko-bolszewicka 1920 - kliknij, aby przejść na forum
historycy.org > Historia Polski > OKRES MIĘDZYWOJENNY, II RZECZPOSPOLITA > Kształtowanie się II RP 1918-1923
Gandalf de Grey
Salvette,

Wiem, ze byly juz nawet trzy posty odnosnie bolszewickich jencow wojennych. W koncu wiemy, ze nie mordowalismy ich. Ale mnie interesuje zuplenie inny aspekt wojny bolszewickiej. Mianowicie gdzie sa cmentarze, mogily, groby poleglych bolszewikow? Wiem o jednym cmentarzu, czy raczej pominku postawionym na mogile (czyli nie ma tam typowych nagrobkow) kolo Szydlowca w okolicy Mlawy. W wielu opisach z czasow wojny bolszewickiej podawane sa informacje ile to zginelo Polakow (do tej pory odnajdywane sa zapomniane przez czasy PRL-u mogily polskie) i czasami podawane straty bolszewikow. Ale jak do tej pory nie napotkalem informacji o mogilach bolszewicki poza tym wyzej wspomianym Szydlowcem. Aby nie byc goloslownym przytocze fragmment fragment z książki Izabeli Wolikowskiej z Lutosławskich „Bolszewicy w polskim dworze” (Łomża, 1990). Na stronie 51, w rozdziale XV jest napisane:
„Po drodze zobaczyłam nagle przy świeżych okopach robionych przez bolszewików, gdy forty były jeszcze w naszym ręku, duży stos kości ludzkich. Czaszki poniewierały się tuż przed naszymi nogami. Stanęłam – patrząc. Chłopiec objaśnił:
– To mogiła powstańców, bolszewicy odgrzebali, bo stąd ziemię brali do okopów. (...)”
Pytanie: o jaki to grób powstańców (kościuszkowców, listopadowych, styczniowych) chodzi? Na stronie 68 natomiast, w rozdziale XXIII jest napisane:
„ – Pognało się ich het. Ale tam cuchnie za fortami! Strach, cośmy ich nasiekli od wczoraj.
– Za fortami? Tamtędy szła cała nawała przed miesiącem.
– Tamtędy też uciekali – odrzekł schrypniętym głosem – i leży tam tego co niemiara...”
Pytanie: gdzie pochowano (a raczej zakopano) zwłoki poległych pod Lamza bolszewików? Ponieważ książka jest raczej wspomnieniami, to nie ma według mnie miejsca na fantazję. Czy ktoś może mi pomóc w ustaleniu tych faktów?

Pozdrawiam

Gandalf de Grey
Gandalf de Grey
Salvette,
Miedzyczasie poszukalem w internecie i znalazlem cos takiego:


Wyjezdzajac z Berezy droga na Siechnowicze, moze kilometr od miasta, tuz przed wsia Nowosiólki, naszym oczom ( po lewej stronie drogi ) ukaza siê pozostaloœci swierkowego zagajnika, który skrywa do niedawna jeszcze calkowicie zapomniany wojskowy cmentarz...
Lezy tu 468 nagrobków ( dane z lipca 2001 r. ) kryjacych pod soba ok. 850 zolnierzy z piêciu armii.... oraz czego szukm w tym poscie: Na cmentarzu tym znajduje siê tak¿e 83 nieznanych zolnierzy armii bolszewickiej z 1920 roku, pochowanych w 4 mogilach. No to sa one na Bialorusi - ale gdzie sa jeszcze w Polsce?
To wszystko na http://berezakrempnaochla.republika.pl/Ber..._oboz_prasa.htm

pozdrawiam
Gandalf de Grey
Anakin
na wojskowej części cmentarza rakowickiego w Krakowie (tzw. cmentarz na Prandoty) leżą zmarli jeńcy wojen z ukraińcami i bolszewikami.

Na cześć Ukraińców pare lat temu wzniesiono tam pomnik.
Gandalf de Grey
Salve Anakin,

Dzieki za info -ale troche sie pogubilem. Ci jency to byli z ... I w.s. czy z wojny bolszewickiej? Chyba, ze Ukraincy byli Petlury to wyjasna sprawe - ale znowu skad tam sie wzieli polegli bolszewicy? Chyba nie byli bolszewickimi jencami? Temat jencow byl juz chyba trzy razy walkowany wiec nie chodzi mi o ponowne rozgrzebanie tego tematu. Tylko skad tam sa polegli bolszewicy?

pozdrawiam

Gandalf de Grey
Anakin
nie sądze by byli tam polegli, dlatego napisałem: zmarli. Sądze, że są to zmarli jeńcy z obozów i szpitali.
Ukraińcy najprawdopodniej z wojny polsko-ukraińskiej 1918 - 1919, bolszewicy z walk z tego samego okresu, bo jak mnie pamięc nie myli nie było tam zmarłych z lat 1920-1921.

Czy byli tam tez żołnierze Petlury? Chyba nie, bo jako sojusznicy nie byliby chowani w sektorach z wrogami RP.
Gandalf de Grey
Dziekuje Anakinie,

Faktycznie zmarli to polegli (no zmarli w inny sposob).
Czy w okolicy Krakowa nie bylo walk z bolszewikami? Pewnie byly wiec gdzie sa ich groby?
Przepraszam powtarzam sie z tym pytaniem ale na prawdem mnie to coraz bardziej interesuje. Czyzby wszystkich wrzucano do rowowo i zakopywano bezimennie?

Pozdrawiam

Gandaf de Gret
Gandalf de Grey
Przepraszam mialo byc zmarli to NIE polegli...
Anakin
QUOTE(Gandalf de Grey @ 21/11/2005, 23:40)
Dziekuje Anakinie,

Faktycznie zmarli to polegli (no zmarli w inny sposob).
Czy w okolicy Krakowa nie bylo walk z bolszewikami? Pewnie byly wiec gdzie sa ich groby?
Przepraszam powtarzam sie z tym pytaniem ale na prawdem mnie to coraz bardziej interesuje. Czyzby wszystkich wrzucano do rowowo i zakopywano bezimennie?

Pozdrawiam

Gandaf de Gret
*



nie słyszałem o żadnych walkach z bolszewikami w okolicach Krakowa. Szczęśliwie to miasto omineły walki teych czasów. Najbardziej wysunięty zwiad rosyjski dotarł do tzw. Góry Bortnowskiej (dziś w granicach miasta) ale to jeszcze było w 1915 kiedy Lenin spokojnie chodził sobie po Alpach...

dlatego uparcie sadze, że byli to zmarli jeńcy, których był czas i obyczaj pochowania w miarę w cywilizowany sposób.
1234
U nas [popd worcem PKS wykopano parę lat temu kilka szkieletów. Najpierw media lokalne zrobiły raban, bo mieli to byc pomordowani WiNowcy, ale kiedy okazało się, że to jeńcy, sprawę uciszono, a gościu, który pisał o tym został uroczyście wyklęty w kosciołach i paru innych miejscach. Gdzie i jak pochowano-muszę sie dowiedzieć.
Gandalf de Grey
Salve Wielki ...1234,

Wybacz ale gdzie jest te u was pod dworcem PKS? A kto to stwierdzil, ze to byli jency i jesli juz to jacy jency?
A jesli moge prosic -to ja nadal szukam poleglych bolszewikow...

pozdrawiam

Gandalf de Grey
1234
Puławy. Miasto powiatowe na trasie Lublin-Radom przy moscie na Wisle. Wiadomo, że to byli jeńcy, bo był u nas obóz jeńców tej wojny.
Gandalf de Grey
Salve Wielki 1234...

Hmmm interesujace, ale jestem bardzo ciekawy kto i w jaki sposob orzekl, ze sa to jency bolszewiccy z pobliskiego obozu? A Ci jency to rozumiem zmarli z chorob bo nie z roztrzelania? Ile ich bylo?
Czy moze bylo oficjalne dochodzenie przez prokurature lub IPN? Wybacz, ze tak sie dopytuje ale nawet jesli to byla sprawa kiedys glosna to i tak jej nie slyszalem bo siedzie za granica...

pozdrawiam

Gandalf de Grey
1234
IPN nie badał, bo IPN nie zajmuje się rzeczami, w których Polacy moga źle wypaść (vide Bury). Badasli archeolodzy z UMCS, kto to był mozna dość łatwo poznać choćby po mundurach. Zdaje się, że rozsztrzelanych nie było (na 99%). Sprawa głosna była tylko na poziomie miasta, a jak juz napisałem, po stwioerdzeniu, że to Rosjanie sprawę wyciszono. Archeolodzy raport zrobili, ale nie wiem, czy ktos z władz miasta go widział, a nawet jak widział, to się nie przyzna.
Gandalf de Grey
Salve Wielki 1234,

Dziekuje za wiesci. Bede czekal, jak przy okazji sie dowiesz cos wiecej. Moze ktos z tego UMCS cos gdzies wewnetrznego opublikuje...
Swoja droga ciekawe, ze owi jency mieli jeszcze szczatki mundurow na sobie. Zaiste ciekawe te szczatki mundurow wczesnobolszewickiech...
A to ze IPN jest upolityczniony pro polsko hmmm nie prierwszy nie ostatni raz. W sumie lepiej pro polsko niz prorosyjsko czy proamerykansko....

pozdrawiam serdecznie i czekam moze ktos cos wie wiecej na temat poleglych i pochowanych bolszewikow w Polsce.

Gandalf de Grey
lekarz
QUOTE(1234 @ 24/11/2005, 18:04)
IPN nie badał, bo IPN nie zajmuje się rzeczami, w których Polacy moga źle wypaść (vide Bury). Badasli archeolodzy z UMCS, kto to był mozna dość łatwo poznać choćby po mundurach. Zdaje się, że rozsztrzelanych nie było (na 99%). Sprawa głosna była tylko na poziomie miasta, a jak juz napisałem, po stwioerdzeniu, że to Rosjanie sprawę wyciszono. Archeolodzy raport zrobili, ale nie wiem, czy ktos z władz miasta go widział, a nawet jak widział, to się nie przyzna.
*


no tu się totalnie nie zgodzę, IPN niedawno doprowadził do końca śledztwo w sprawie Burego, a wnioski ze śledztwa są jednoznaczne - Bury dokonywał aktów ludobójstwa, przede wszystkim wymierzonego w mniejszość białoruską. Wnioski końcowe śledztwa są publicznie dostępne, w tym momencie nie mam namiarów, ale spróbuję odkopać. Trzeba pamiętać, że śledztwo zostało doprowadzone do końca i z dużą dbałością o szczegóły, pomimo że główni winowajcy (Bury i Rekin) dawno nie żyją. Poza tym, rola IPNu w sprawie Jedwabnego pokazuje, że jednak wykazuje się odwagą tez w sprawach dla nas wstydliwych
pzdrawlaju
1234
Na forum wyborczej była dyskusja, czy był mordercą czy nie. Zdaje się, że go uwolnili od zarzutu morderstwa i uznali, że działał w stanie wyższej konieczności. Zdaje się, że to w sądzie, ale na 100% nie jestem pewny. A czy Rekin był winny tych wsi i furmanów to tez kwestyia sporna. Publikacja IPN na którą powoływałem się w temacie o NSZ mówi coś innego. zwłaszcza, że to Bury wydał ukrywającego się Chmielowskiego i to podobno nieszczególnie naciskany, a z kolei Rekin domagał się aby wsi nie palono.
ale to tak OT.
Czy ktoś z UMCS cos wyda bardzo wątpię. W Pułąwach sprawa ta wywołała duże poruszenie, autor publikacji był publicznie potępiany w kościołach, oczywiście przywoływano Katyń itd.
QUOTE
Swoja droga ciekawe, ze owi jency mieli jeszcze szczatki mundurow na sobie. Zaiste ciekawe te szczatki mundurow wczesnobolszewickiech...

A co mieli mieć? Biorąc pod uwagę stan polskiej armii, która podczas wojny 1920 obdzierała jeńców radzieckich (i vice versa) nie sądzę, aby mogli mieć jakiekolwiek inne ubranie. Zresztą przypuszczam, że były to mundury armii carskiej, uzupełniane różnymi innymi ubiorami. Pamiętam taki motyw z Dramatu Piłsudskiego Pruszyńskiego, jak to na czele oddziału KonArmii szedł facet ubrany w dziwny kolorowy ubiór, który miał zapewne odstraszać Polaków.

I nie pisz do mnie salve wielki, bo w takim wypadku odnoszę wrażenie, że się ze mnie nabijasz.
Gandalf de Grey
Salve 1234,

Przepraszam za wielkiego, ale bralem to z Twojej rangi...
Hmmm w sumie masz racje, ze bolszewickich mundurow to tak do konca jeszcze nie bylo. Bolszewicy przebierali sie nawet i w damskie szmaty... ale to juz inna historia.
Przepraszam, ze nadal ten temat mecze, mimo ze zchodze z teamtu grobow poleglych, ale jak u licha ich zidentyfikowano? W biuletynie Przeszlosc i Pamiec, co jest pismem Rady Ochrony Pamieci Walk i Meczenstwa sa np wstepne sprawozdanie z pracarchelogiczno-antropologicznych (ekshumacji)cmenatarzy legionowych w Maniewiczach i Kolakach na Ukrainie (PIP, nr 3-4 z 2004 r). Opisane sa tam wydobywane szczatki i poprzez techniki archelogiczne i antropologiczne zidentyfikowane w miare mozliwosci... Piszesz, ze glosnie to bylo lokalnie, czy moze sa gdzies jakies artykuly w Pulawskiej prasie?
Piszesz o potepianym autorze jakiejs publikacji. Czy jest moze ona dostepna w wersji elekrtonicznej?
Tak do konca nie wiem za co byl potepiany? Za to, ze pomyli kosci bolszewikow z WINowcami ?

Pozdrawiam
i nadal zachecam innych do poszukania w pamieci, czy ktos gdzies nie slyszal o zakopanych i zapomnanych bolszewikach (nie chce ich przeciuez odkopywac...)

Gandalf de Grey
1234
Gazeta nazywała się Dzeinnik Wschodni, albo Dziennik Lubelski, zmianiała nazwę, więc na 100% Ci nie powiem.
A gościo został potępiony, za to, ze wogóle wspomniał, że jeńcy umierali. Przecież "ogólnie wiadomo", ze Polacy nigdy nie zabijali bezbronnych, dbali o jeńców itp. głupoty.
Wiesz co? Spróbuję poszukać tego kawałka, ale to moze potrwać.
Gandalf de Grey
Salve 1234,

OK, nie ma sprawy, lepiej poczekac i miec jakas informacje, niz nie posiadac jej wcale.
Ciekawe, wychodzi na to, czego sie obawialem na poczatku zaczynajac ten watek, okazuje sie ze tak na prawde to gineli tylko Polacy, a bolszewicy mimo, ze gineli to nigdzie nie sa pochowani. Oczywiscie nie chodzi mi teraz o odkopywanie i robienie im cmentarzy i odprawianie pogrzebow z honorami. Chodzi mi o czysty fakt, ze owszem byli i polegli ale sami bolszewicy o nich nie dbali a co dopiero Polacy? Kiedys rozmawialem z jakas babcia z bylego ciechanowskiego, to opowiadala, ze do dzisiaj na granicy jej pola jest zakopanych paru bolszewikow, ktorzy tak jakos sie zawineli jak front przeszedl i jej ojciec zabil ich siekiera...
Takich dolow z poleglymi jest wiecej w calej Polsce, ale malo jakos o nich slychac...
No wiec, slyszal ktos lub czytal ktos cos na ten temat?

Pozdrawiam,

Gandalf de Grey
1234
Autor kawałka nazywał się Piotr Jastrzębski.
Helm
Zwłoki tych jeńców,zostały pochowane na cmentarzu komunalnym w pobliżu Z.A "Puławy", trochę informacji na temat obozu w Puławach (raczej punktu "zbierania jeńców", prawdziwy obóz planowano tam utworzyć) znalazłem w: "Jeńcy i internowani rosyjscy i ukraińscy na terenie Polski w latach 1918-1924", Zbigniew Karpus. Jak ktoś zadeklaruje chęć poznania, przytoczę tu fragmenty na w/w temat.
A i BTW. Jakby mógł pan 1234 podać dokładnie w którym roku odnaleziono te zwłoki, bo pamięć mi zawodzi.
1234
Kurcze, na studiach chyba wtedy byłem. znaczy między 1994 a 1999. A znaleziono zw loki obok dworca PKS. Dokładnie na drugim końcu miasta.
Gandalf de Grey
Salvete,
Czyzby temat juz umarl?
Moze wiec wznowienie watka.
Ktos cos wie nowego?

Gandalf de Grey
Kiersnowski Artur
QUOTE(Gandalf de Grey @ 13/05/2006, 21:30)
Salvete,
Czyzby temat juz umarl?
Moze wiec wznowienie watka.
Ktos cos wie nowego?

Gandalf de Grey
*


Czytając wtrącę. Groby żołnierzy bolszewickich z roku 1920 znajdują się na starym cmentarzu w Pułtusku i są razej zapomniane, słynniejszy jest cmentarz żołnierzy radzieckich z roku 1945. Stary zapomniany cmentarz żołnierzy bolszewickich znajduje(ował) się w lesie w pobliżu Porządzia. Tuż przy drodze Wola Mystkowska - Porządzie. Miasto dla orientacjirejonu Wyszków/n Bugiem. Cmentarz całkowicie zarośnięty kilkadziesiąt mogił. Piszę (ował) bo dawno w tym rejonie nie byłem, kiedyś na orzech laskowe się jeździło bo w pobliżu rośnie dużo leszczyny.
Gandalf de Grey
Salve Arturze,

Serdecznie dzieki za zn. Wiec jednak cos tam bylo...
Mam jakiegos znajomego w Pultusku, nawet namowilem, zeby poszedl na cmentarz ale... w pewnej chwili mnie spytal ktory? - i wtedy wymieklem. Czy mozesz podac dokladniejsze namiary?
Podobnie z Porzadziem. To tez jest niedaleko, wiec go z pewnoscia namowie na odwiedziny z aparatem. Moze masz kogos, na kogo mozna by sie powolac aby wskazal - nie nie orzechy laskowe tylko te groby.
Jesli sam widziales - moze pamietasz jakies szczegoly - jak one wtedy za Twoich czasow (wlasnie jakie to byly lata) wygladaly?

Pozdrawiam

Gandalf de Gray
Kiersnowski Artur
Co do Pułtuska to dokłądnie nie pamiętam, jak będę to do znajomka podskoczę i się dopytam, wg mnie to na starym są czyli na jedynce. Co do porządzia to ten cmentarz położony jest w lesie przy samej drodze. niewielka polanka całkowicie zarośnięta krzaczorami i chwastami, niewielkie kopce nagrobne z pustawianymi krzyżami prawosławnymi i normalnymi katolickimi.Te krzyże to ja myślę że już później ludzie poustawiali. ja ostatrnio byłem tam z 10 lat temu. Powoływać się raczej nie trzeba, tylko uważnie i powoli przyglądać się. Cmentarz jest położony z prawej strony jadąc w kierunku porządzia. Wolną chwilą sam podskoczę i sprawdzę jak teraz jest. aparat zabiorę to i kilka fotek zrobię.
Kiersnowski Artur
No więc sprawdziłem i sie dowiedziałem smile.gifsmile.gif.
1. Groby Sowieckie w niewielkiej liczbie kilku-kilkunastu szt znajdują się na cmentarzu-mauzoleum żołnierzy radzieckich w Pułtusku. Jest to drugi co do wielkości cmentarz żołnierzy radzieckich w Polsce ponad 23tys pochówków.
2. Co do cmentarza leśnego pod porządziem, wczoraj byłem. Cmentarz jest ładnie uporządkowany i oczyszczony przez Nadleśnictwo Wyszków (ponad 10 lat temu był zarośnięty krzakami i chwastami). Przy cmentarzu stoii tablica informacyjna, na której jest napisane iż na cmentarzu pochowanych jest w mogiłach pojedyńczych i zbiorowych około 150 żołnierzy Rosyjskich i Niemieckich. Cmentarz pochodzi z lat 1914-1915 z okresu I wojny światowej. Czyli nieco inaczej niż to co ja wiedziałem że cmentarz żołnierzy sowieckich z 1920r a co przekazano nam w szkole. Po 10-ym września wrzucę fotkę.
Gandalf de Grey
Salve Arturze,

Serdecznie dzieki. Czekam na fotke. Hmmm moze byla by mozliwosc spytac sie okolicznych Twych kumpli lub ich dziadkow czy nie wiedza o jakichs mogilach bolszewickich? Przeciez tam mase ich zginelo i co tylko Polacy sa pochowani?

Pozdrawiam

Gandalf de Grey
Kiersnowski Artur
Mam fotki i filmik krótki nakręciłem. smile.gifsmile.gif. Poniżej kilka fotek. Filmik ma ponad 60mega.
MikoQba
QUOTE(1234 @ 24/11/2005, 18:04)
IPN nie badał, bo IPN nie zajmuje się rzeczami, w których Polacy moga źle wypaść (vide Bury).
*


IPN według statutu zajmuje się tylko sprawami które miały miejsce nie wczesniej niz 1 września 1939 roku.
Gandalf de Grey
Salve Arturze,

Wiegachne dzieki - wspaniala sprawa, super!

Pozdrawiam

Gandalf de Grey
19krzysztof54
Z mogiłami żołnierzy bolszewickich z 1920 r. spotkałem się w kilku miejscowościach.
Kołbiel – kilkanaście lat temu na miejscowym cmentarzu była mogiła bolszewików poległych w sierpniu 1920 r. Byli to zapewne żołnierze z grupy mozyrskiej. Na tym samym cmentarzu leżeli również Polacy (chyba z 14 DP, z grupy nacierającej z nad Wieprza).
Białystok – cmentarz wojskowy. Obok grobów polskich żołnierzy byli również pochowani żołnierze bolszewiccy z 1920 r.. Cmentarz urządzono przed wojną i to wtedy postawiono krzyże z napisami „żołnierz Armii Czerwonej” lub „żołnierz sowiecki” (już nie pamiętam). Za czasów PRL byłoby napisane „żołnierz radziecki”. Dawno tam nie byłem więc nie wiem, jak ten cmentarz teraz wygląda. Kiedyś był zadbany, bo było wiele grobów milicjantów poległych za „władzę ludową”, a także kilka mogił bojców z armii czerwonej, którzy pożegnali się z życiem w 1939 r.
Modlin – stary cmentarz przyforteczny. Byłem tam ze trzy lata temu. Są tam groby wojskowych armii carskiej, Niemców szturmujących Modlin w 1915 r., groby Polaków i bolszewików z 1920 r., groby wojskowych z okresu międzywojennego i 1939 r. Cmentarz całe lata pozostawał na terenie wojskowym. Został wtedy całkowicie zdewastowany. Dopiero ostatnio jest remontowany, ponieważ leżą tam również żołnierze niemieccy (podobno ponad 3000) z 1944-1945 r. i na jego części urządzono niemiecki cmentarz wojenny, oczywiście za niemieckie pieniądze.
ZSRR zupełnie nie interesował się grobami swoich żołnierzy poległych w 1920 r. W końcu w Modlinie, to Ludowe Wojsko Polskie dopuściło do dewastacji cmentarza wojskowego, w tym grobów bolszewików. Ironią losu jest fakt, że tym bolszewikom postawiono nagrobki w okresie międzywojennym, kiedy byli wrogami! Ambasada radziecka jakoś nie protestowała ... Słyszałem, że w miejscowości Dębe Wielkie lub Mińsku Mazowieckim pochowano bolszewików pod murem cmentarza (na zewnątrz). Towarzysze radzieccy również nie byli zainteresowani upamiętnieniem tego miejsca ...
A swoją drogą ciekawe jaki jest stan mogił żołnierzy polskich poległych w latach 1918 – 1920 na terenach, które przed 1939 r. znajdowały się w ZSRR? Np. Bobrujsk (I KP Dowbora Musnickiego, oddziały wielkopolskie), Mińsk, tereny Ukrainy, Kijów (cm. w Darnicy).
Pozdrawiam
Krzysztof

Kiersnowski Artur
Z najnowszych wieści. Wczoraj rozmawiałem z jednym ze znajomych. Otóż prawdopodobnie ten cmentarz pod Porządziem, którego kilka fotek zamieściłem jest umiejscowiony na jeszcze starszym cmentarzu z okresu powstania styczniowego 1863.
Cmentarza który byl również miejscem kaźni. Gdzie carscy mieli wieszać Polaków pomagającym powstańcom. Dąb który do tego celu służył ma jeszcze stać i mają być jeszcze widoczne ślady na gałęziach po sznurach. Jako że są to wieści z drugiej ręki postaram się je skonfrontować z główny źródłem osobowym wink.gif czyli osobą która ma dokładnie wiedzieć co jak i gdzie. Jako że znajomy z którym rozmawiałem z topografią jest trochę na bakier istnieje jeszcze jedna możliwość że w bezposedniej bliskości znajduje się drugi cmentarz ten z 1863-ego roku. Jeśłi jest drugi to postaram się go znaleźći teżsfocić smile.gifsmile.gif.
baldy
tak jeśli mogę to wtrącę się po latach........kości odkopano w Puławach w pobliżu dworca pks wiosną roku 1990..Byłem wtedy w wojsku(WAT) i pamiętam jak o tej wiadomości mówiono w teleexpresie..kości owe były bez mundurów i w stanie zupełnego pomieszania...dnia 26 lipca 44.roku sowieckie wojsko wkroczyło do Puław od strony Końskowoli...w tym czasie niemcy uciekli za Wisłę..(popłoch)w dawnym czartorychu znajdował się szpital polowy........Sowieci rozwalili w pobliżu dworca właśnie rannych z owego szpitala własowców..(?)ale jedno jest pewne ..nie byli to bolszewicy z roku 20....... w roku 1990 powstała telewizja puławska i wiem że zrobiono jakiś filmik na ten temat....może coś mają jeszcze w archiwum.....
To jest wersja pozbawiona grafik. Jeżeli chcesz przejść do głównego forum kliknij tutaj.